Svar: 4.269
Tråde: 273
Tilmeldt: Apr 2010
Har besluttet mig for at fjerne den "lorte" røgvender eller hvad det hedder der sidder på udstødningen
Jeg kan simpelhen ikke se hvad den skal gøre godt for, andet end at varme motoren unødigt op.
Og da den sidder nede i forrøret kan jeg da ikke se at der skulle siden noget inde i selve forrøret eller tager jeg fejl?
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
- 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
(12-09-2013, 08:41)MSJ1982 Skrev: Har besluttet mig for at fjerne den "lorte" røgvender eller hvad det hedder der sidder på udstødningen
Jeg kan simpelhen ikke se hvad den skal gøre godt for, andet end at varme motoren unødigt op.
Og da den sidder nede i forrøret kan jeg da ikke se at der skulle siden noget inde i selve forrøret eller tager jeg fejl?
Hvad er det for en udstødning ?
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 4.269
Tråde: 273
Tilmeldt: Apr 2010
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
- 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
12-09-2013, 09:50
(Dette opslag var sidst ændret: 12-09-2013, 09:56 af Quiks.)
(12-09-2013, 09:28)MSJ1982 Skrev: http://i44.tinypic.com/2jeh46.jpg
Okay sådan en har jeg godt nok aldrig set før, Hvad faen skal den lille studs gøre godt for.
Kan godt forstå det fra din side af.
Men hvis det er den lille stus du vil fjerne helt hvorfor så ikke bare lukke hullet ned i røret med en svejsning og skru den på igen så kan det ikke ses af politiet hvis de stopper dig.
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
Hvis man fjerner røgvenderen/friskluftsystemet, så skal man vide, at katalysatoren (som jo sidder i selve udstødningen), måske brænder af på et tidspunkt.
Ivecar plus 2023.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
12-09-2013, 10:16
(Dette opslag var sidst ændret: 12-09-2013, 10:18 af Baddi.)
Når udstødningsporten åbnes kommer der en højtryksbølge og på grund af måden bølger reagerer på vil der lige efter denne bølge være en kort periode med lavt tryk. Dette lavtryk suger så gennem SLS systemet, som det rør er, frisk luft ind i udstødningen, hvilket skal bruges i katalysatoren. Når du, som stort set alle karburatordrevne motorer gør, kører en fed blanding vil alt ilten være opbrugt og den "billige" to-vejs-katalysator er afhængig af at der er frisk ilt til stede for at kunne omdanne CO og uforbrændt benzin til CO2, som er en ugiftig gas.
Kulilte, CO, optages i lungerne og i planter men uden at ilten kan bruges, hvilket fører til celledød i hele kroppen samt dårligere vækst for planter, så denne ønsker vi ikke. Uforbrændt benzin er, udover at være en kraftig drivhusgas, en del af en kemisk proces der danner Ozon, O3, hvilket er monster hamrende giftigt for alt levenede.
Så det lille rør du har tænkt dig at fjerne har altså til fordel at øge produktiviteten af katalysatoren. Hvis man ikke ønsker dette rør skal man bruge en tre-vejs-katalysator, som er meget dyrere, men også er meget mere effektiv da den fjerner endnu et stof der er med til at danne ozon. En tre-vejs-katalysator fanger NOx og bruger ilten herfra til at omdanne CO og uforbrændt benzin til CO2 samtidig med at nitrogenet frigives som det uskadelige (og i den rigtige koncentration, livsnødvendige) kvælstof, N2.
Og derudover forlænger det også levetiden af katalysatoren som JPS siger.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
(12-09-2013, 10:16)Baddi Skrev: Når udstødningsporten åbnes kommer der en højtryksbølge og på grund af måden bølger reagerer på vil der lige efter denne bølge være en kort periode med lavt tryk. Dette lavtryk suger så gennem SLS systemet, som det rør er, frisk luft ind i udstødningen, hvilket skal bruges i katalysatoren. Når du, som stort set alle karburatordrevne motorer gør, kører en fed blanding vil alt ilten være opbrugt og den "billige" to-vejs-katalysator er afhængig af at der er frisk ilt til stede for at kunne omdanne CO og uforbrændt benzin til CO2, som er en ugiftig gas.
Kulilte, CO, optages i lungerne og i planter men uden at ilten kan bruges, hvilket fører til celledød i hele kroppen samt dårligere vækst for planter, så denne ønsker vi ikke. Uforbrændt benzin er, udover at være en kraftig drivhusgas, en del af en kemisk proces der danner Ozon, O3, hvilket er monster hamrende giftigt for alt levenede.
Så det lille rør du har tænkt dig at fjerne har altså til fordel at øge produktiviteten af katalysatoren. Hvis man ikke ønsker dette rør skal man bruge en tre-vejs-katalysator, som er meget dyrere, men også er meget mere effektiv da den fjerner endnu et stof der er med til at danne ozon. En tre-vejs-katalysator fanger NOx og bruger ilten herfra til at omdanne CO og uforbrændt benzin til CO2 samtidig med at nitrogenet frigives som det uskadelige (og i den rigtige koncentration, livsnødvendige) kvælstof, N2.
Og derudover forlænger det også levetiden af katalysatoren som JPS siger.
Vil det sige at det er en tre-vejs-katalysator der sidder i 4 taktere for min har ikke det lille rør ?
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(12-09-2013, 10:20)Quiks Skrev: Vil det sige at det er en tre-vejs-katalysator der sidder i 4 taktere for min har ikke det lille rør ?
Det er meget muligt, men umiddelbart tror jeg det ikke, for de er hamrende dyre og prisen er noget de konkurrerer meget på i denne branche. Det er meget muligt at der sidder en tre-vejs i din, men højest sandsynligt har de blot vurderet at din model godt kan overholde EURO-2 uden dette.
På sådanne maskiner som min sidder der heller ikke det lille rør på, men dér er SLS-systemet bygget ind i selve topstykket og du kan se et tyndt rør være bukket rundt foran ventildækslet.
De sidder på nogle to-taktere, men dér har de også ofte det lille rør på, fordi mængden af NOx ikke er stor nok til at levere ilt nok til at omdanne alt det der er uforbrændt eller ufuldstændigt forbrændt.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 3.546
Tråde: 67
Tilmeldt: Aug 2013
Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
(12-09-2013, 10:40)Quiks Skrev: Der står i papirene at der er katasylator på den.
Og det er der nok også, men ikke den Baddi nævner. Sikkert grundet prisen på den.
Ivecar plus 2023.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(12-09-2013, 10:40)Quiks Skrev: Der står i papirene at der er katasylator på den.
Der er stensikkert en katalysator på den, men om det er en to-vejs eller en tre-vejs er lidt sværere at finde ud af.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 4.269
Tråde: 273
Tilmeldt: Apr 2010
Ved der sidder Kat på en Sprint og det er jo næsten det samme.
Men fandt ud af hvad der var galt, troede at udstødningen tog alt luft fra luftfilter, men det var åbenbart min membran der var i udu så den ikke fik luft ved fuld gas
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
- 32000 km (solgt)
(Cykel :)
|