Søg Garagen Hej Gæst! Register

Krumtap sat sig
#1
Jeg ligger inde med en Piaggio Zip. Som jeg har gået og renoveret på det sidste stykke tid. Og gjort den lovlig til 30 km/t. Og idag var jeg så ude at køre på den, ja kan da sige så meget at den var på ingen måder glad for at køre 30 km/t. Så den valgt at sætte sig. Men hvis en krumtap har sat sig, kan det så godt redes eller skal det skiftes helt ud?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Har du haft den adskildt for præcis at se hvilken del der har sat sig? Du har udelukket at det ikke er stemplet der sidder fast i cylinderen?

Den kan enten sætte sig i lejerne i plejlstangen, eller lejerne på krumtapsakslen. Det sidste er nok det mest sandsynlige. Uanset hvad bliver du nød til at adskille motoren og se hvor stor skade der er sket. Hvis hovedlejerne har været blokeret hårdt kan akslen godt smutte rundt og have taget skade. Muligvis kan krumtappen benyttes igen hvis den ikke er skæv eller har for meget slør i plejlstangen. Åbn motoren og bliv klogere Smil
Svar
#3
(23-07-2013, 11:57)12V Skrev: Har du haft den adskildt for præcis at se hvilken del der har sat sig? Du har udelukket at det ikke er stemplet der sidder fast i cylinderen?

Den kan enten sætte sig i lejerne i plejlstangen, eller lejerne på krumtapsakslen. Det sidste er nok det mest sandsynlige. Uanset hvad bliver du nød til at adskille motoren og se hvor stor skade der er sket. Hvis hovedlejerne har været blokeret hårdt kan akslen godt smutte rundt og have taget skade. Muligvis kan krumtappen benyttes igen hvis den ikke er skæv eller har for meget slør i plejlstangen. Åbn motoren og bliv klogere Smil

Ja det er ikke stemplet Smil For at afmonteret cylinderen og stemplet kom fint ud, og stangen til stemplet fungere fint. Så det kan jo næsten kun være lejerene?
Svar
#4
Det er det med stor sandsynlighed nok så, med mindre der er kommet noget helt på tværs eller varioen.
Svar
#5
Så vidt jeg husker har du haft splittet blokken, nu huskede du vel at montere nye lejer og pakdåser efter den omgang ?
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(23-07-2013, 22:17)DarkSide Skrev: Så vidt jeg husker har du haft splittet blokken, nu huskede du vel at montere nye lejer og pakdåser efter den omgang ?

Nej desværre ikke, synes ikke at lejerne så slemme ud. og heller ikke pakdåserne. Men ja hvis krumtappen intet fejler, så skal der helt klart nye lejer i.

Men jeg forstår bare ikke at den ikke kunne klare at have 2 skiver i (begrænsning). Hvor remmen køre på. Den to voldsomme omdrejninger. Ligesom en bil i første gear, også bare fuld skrald på, men nået at køre 200 m ca før den sat sig. Men da skiverne vare ude. der kørt den godt, ikke høje omdrejninger. Men efter de to kom i, (Der skal være to i denne) Så to den voldsomme omdrejninger og kørt 27,9 Km/t. og før skiverne kom i lidt over 50 km/t.

Kan det tyde på at den aldrig har kørt med skrive i sig.? Men begrænsning i udstødningen og andre steder. Selvom den er fra 1999/2000 Årgang.? For jeg kan se at et eller andet er knækket af i udstødning hvor gassen kommer ud. Som om en begrensning er pillet af her, Der er ingen blind rør på udstødningen. Men en eller anden ting som skulle sidde for enden af den, hvor den skal monteres til cylinderen.
Svar
#7
(23-07-2013, 22:34)Madsls Skrev: Nej desværre ikke, synes ikke at lejerne så slemme ud. og heller ikke pakdåserne. Men ja hvis krumtappen intet fejler, så skal der helt klart nye lejer i.

Man skifter altid lejer og pakdåser når man splitter en blok, det kan lade sig gøre at genbruge, men det er ikke besværet værd hvis de alligevel går til.

Husk pakdåsen i tændingssiden ikke må komme mere end 12mm ind, ellers lukker den for smøringen til lejet, og så har du samme problem igen.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#8
(23-07-2013, 22:38)DarkSide Skrev: Man skifter altid lejer og pakdåser når man splitter en blok, det kan lade sig gøre at genbruge, men det er ikke besværet værd hvis de alligevel går til.

Husk pakdåsen i tændingssiden ikke må komme mere end 12mm ind, ellers lukker den for smøringen til lejet, og så har du samme problem igen.

Tak Smil Må se på hvor slemt det står til imorgen, har vært ude nu og afmontere motoren fra scooteren, og de ting. Men kunne desværre ikke skilde den helt ad. da jeg skal bruge lidt vold for at få lejerne til at slippe. Og min far sover lige om hjørnet her, så dur ikke at jeg begynder at bruge lidt vold og larm for at få den til at slippe.. Medmindre andre har ideer til at skilde det ad uden larm Smil?
Svar
#9
Man kan godt genbruge lejer i mange tilfælde, men hvis du splitter sådan en blok ad trykker man kuglerne hårdt ind i lejebanerne. Både ved brug af special værktøj eller især ved brug af en hammer på akselenderne.
Så gør som Darkside siger, skift hver gang!

Og så må de selvfølgeligt ikke være klemt efter montage, krumtappen skal rotere meget let inden simmeringene kommer i.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Nu det ikke en scooter jeg vil smide voldsomme penge efter på nogle punkter, men hvis det er lejerne som er gået, så har jeg fundet noget her.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=9323...1712452692

Vil dette kunne bruges? Ja ved det er fra thansen og i mange tilfælde billigt L*** Men jeg vil ikke bruge voldsomme penge på den.
Svar
#11
Kan gøres billigere, f.eks.:

http://www.speedline.dk/da/scooter/krumt...-nk100-67/

https://www.heavy-tuned.de/kurbelwellenl.../a-736654/
Svar
#12
(23-07-2013, 23:24)12V Skrev: Kan gøres billigere, f.eks.:

http://www.speedline.dk/da/scooter/krumt...-nk100-67/

https://www.heavy-tuned.de/kurbelwellenl.../a-736654/

Sikker på dette vil passe til en Piaggio Zip årgang 1999/2000?
Svar


Forum spring: