Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ødelagt baghjulsaksel
#1
Jeg skulle sætte baghjulet fast på min Piaggio Zip. Efter jeg er bleven færdig med at rense og renovere motorblokken. Så jeg skruer møtrikken på, og skulle så skrue det af igen. Pga nogle ting.

Men så sker det sørgelige at møtrikken på Baghjuls akselen går i kvader. Så gevindene der på er lidt skæve og bukket, men vil høre om nogle ved om man kan gøre noget så det kan laves igen? Eller skal man virklig ud og offer en masse penge for en ny baghjulsaksel.

[Image: smju.jpg]

Den skade som ses på dette billede, er bare lidt af det, der er også noget på den anden side, som ser lidt ligeså dan ud.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg mener godt du kan lave et nyt udvendigt gevind, men husker ikke hvordan desværre. Men ved ikke hvor godt det er når det er en bærende aksel.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#3
(07-07-2013, 22:38)K. Hansen Skrev: Jeg mener godt du kan lave et nyt udvendigt gevind, men husker ikke hvordan desværre. Men ved ikke hvor godt det er når det er en bærende aksel.

Det er kun selve gevindet som skal rettes op på. Smil Så aksen burde ikke have nogle betydning, da gevindet bare skal holde boldten på plads så hjulet ikke faldt af når man køre. Grin Men tak for at det muligvis godt kan lade sig gøre. Min far mener det også, men var usikker. Så håber at andre kan komme med et forslag til hvordan det kan gøres. Smil
Svar
#4
Den aksel, kan ikke reddes. Så der skal en ny til, desværre.
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
Jeg har flere gange skåret gevind op, men aldrig på noget så vigtigt som en baghjulsaksel. Det er dog et forsøg værd. Grøn grin

Du skal have fat i en gevindbakke i den rigtige størrelse og en klub (mener jeg de hedder) og så skal du til at skære det op. Du kan med fordel købe et gevindskærersæt, som fås i forskellige størrelser. Grin

Når du skal skære gevindet, så vær sikker på at du skærer et i den rigtige størrelse. Put motorolie på alt og drej så gevindskæreren halvanden omgang frem og en halv tilbage, halvanden omgang frem og en halv tilbage og så videre. Det er for at undgå at metalspåner kiler sig fast i gevindene og gør det sværere at skære. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(07-07-2013, 22:41)Jps Skrev: Den aksel, kan ikke reddes. Så der skal en ny til, desværre.

Så jeg er næsten tvunget til at smide en sjat penge efter en ny. Ked af det

Jeg har kigget lidt på denne:
Bag hjuls Aksel

Dette skulle gerne være til en Piaggio. Og minder rigtig meget om den jeg har, men desværre ved jeg ikke hvad længden og tykkelsen, og hvor mange tænder som er på den. :/ Da der ikke står noget om det.

Eller er det stort set eller næsten samme baghjuls akseler scooter bruger? For så kan det da være man kan finde en billiger en, af samme model måske.?
Svar
#7
(07-07-2013, 22:45)Baddi Skrev: Jeg har flere gange skåret gevind op, men aldrig på noget så vigtigt som en baghjulsaksel. Det er dog et forsøg værd. Grøn grin

Du skal have fat i en gevindbakke i den rigtige størrelse og en klub (mener jeg de hedder) og så skal du til at skære det op. Du kan med fordel købe et gevindskærersæt, som fås i forskellige størrelser. Grin

Når du skal skære gevindet, så vær sikker på at du skærer et i den rigtige størrelse. Put motorolie på alt og drej så gevindskæreren halvanden omgang frem og en halv tilbage, halvanden omgang frem og en halv tilbage og så videre. Det er for at undgå at metalspåner kiler sig fast i gevindene og gør det sværere at skære. Grin

Så vil jeg gerne se billeder, af den "operation" Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#8
(07-07-2013, 22:45)Baddi Skrev: Jeg har flere gange skåret gevind op, men aldrig på noget så vigtigt som en baghjulsaksel. Det er dog et forsøg værd. Grøn grin

Du skal have fat i en gevindbakke i den rigtige størrelse og en klub (mener jeg de hedder) og så skal du til at skære det op. Du kan med fordel købe et gevindskærersæt, som fås i forskellige størrelser. Grin

Når du skal skære gevindet, så vær sikker på at du skærer et i den rigtige størrelse. Put motorolie på alt og drej så gevindskæreren halvanden omgang frem og en halv tilbage, halvanden omgang frem og en halv tilbage og så videre. Det er for at undgå at metalspåner kiler sig fast i gevindene og gør det sværere at skære. Grin

Mange tak for svaret!. Smil Men ja hvis det er noget som kan forringe styrken og man kan risikere at hjulet så triller af, vil jeg ikke løbe risikoen der. Ikke lige mig at vil skære og sætte noget nydt på. Også komme på skadestuen Grin Men så må jeg måske bare købe en ny. Ked af det Håber bare man kunne genoprette gevindet uden at skulle skær noget af osv. Men jeg takker for din infomation Smil
Svar
#9
Den Thansen har er til modellen med trummel bremse.
Speedline har baghjuls akslen til den model med skivebremse.
http://www.speedline.dk/da/scooter/geara...-48748-45/
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(07-07-2013, 22:54)Johannes Johansen Skrev: Den Thansen har er til modellen med trummel bremse.
Speedline har baghjuls akslen til den model med skivebremse.
http://www.speedline.dk/da/scooter/geara...-48748-45/

Trummel bremse, er hvad min Piaggio Zip (1999/2000) er. Både foran og bagved. Men hvad med tykkelsen og længden og tandforholdt på den? Lidt trist at købe sådan en hvis min har 10 tænder, og den jeg så køber har 12 tænder. Grin Så det lidt øv bøv. Men hvis den passer den jeg har linket til længer oppe. Vil det jo være en del penge at spare. Smil
Svar
#11
500 kr er da ikke galt. Troede det var dyrere Smil Mener da at Zip'en har skivebremse foran, som alle andre scootere har. Ellers er det nyt for mig.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#12
(07-07-2013, 23:09)K. Hansen Skrev: 500 kr er da ikke galt. Troede det var dyrere Smil Mener da at Zip'en har skivebremse foran, som alle andre scootere har. Ellers er det nyt for mig.

Min Zip har tromle foran, ingen bremseskive. Hvad jeg kan se.

Men ja 500 kr. Er heller ikke slemt ved Thansen. Men på KGI.dk Står den originale til gammel model af Zip. som min, så omkring 750 kr. vist. Og hvis den Thansen har er magen til som KGI har, så det jo en god besparelse Smil
Svar


Forum spring: