Svar: 1.821
Tråde: 64
Tilmeldt: Jul 2008
26-06-2013, 20:02
(Dette opslag var sidst ændret: 12-07-2013, 15:38 af rune75.)
Scooteren er en Peugeot Vivacity 1999 mod med Gurtner karburator 72 dyse originalt.
Hvor stor dyse (ca) må jeg ha i original karburatoren med 70cc Malossi sport og en Giannelli Go udstødning ?
Svar: 1.821
Tråde: 64
Tilmeldt: Jul 2008
02-07-2013, 22:19
(Dette opslag var sidst ændret: 02-07-2013, 22:22 af rune75.)
Jeg har bestilt følgende:
1stk Malossi sport 70cc.
1stk Giannelli Go.
3stk dyse for org karburator, 92, 94 og 96.
1sett Malossi HT ruller 7,5gram.
1stk NGK br8hs.
Kjører allerede med en Malossi Multivar.
Rapporterer om resultatet når det er montert og testet.
Svar: 1.821
Tråde: 64
Tilmeldt: Jul 2008
06-07-2013, 20:12
(Dette opslag var sidst ændret: 06-07-2013, 20:18 af rune75.)
Måtte bruke 92dyse. Det var den største dysen den ikke 4 taktede med. 92dyse er nok også bittelitt for stor, men kommer
til å bruke den til at begynne med. Vil tippe 90dyse er perfekt.
Variatorvektene på 7,5gram ble for lette. 8,5gram som fulgte med Multivaren fungerte best.
Opptrekket er som forventet meget bedre og topphastigheten er 105km/t på speedometeret, (når jeg dukker ned), ca 85-90km/t i ekte fart. Når jeg sitter oppreist viser speedometeret 95-100km/t . Har målt med GPS Tidligere og 85km/t på speedometeret er 70km/t ekte.
Lydnivået er meget behagelig. Nesten som orginal.
Svar: 1.821
Tråde: 64
Tilmeldt: Jul 2008
Litt informasjon om den hvite fjeder der følger med Multivaren. Jeg målte den på en badevekt til 33-34kg. Jeg målte
samtidig den originale fjederen til at være ca 43-44kg. Jeg hadde egentlig tenkt at montere den hvite fjederen men
ettersom den var svakere enn original så jeg ingen grunn til at prøve den.
Svar: 1.821
Tråde: 64
Tilmeldt: Jul 2008
Har kjørt noen km med full gass og tendrøret har fått en fin brunfarge. Det ser nærmest perfekt ut så jeg vil ikke ta sjansen
på at dyse ned til 90. Frykter det vil føre til en varmesetning.
Svar: 1.821
Tråde: 64
Tilmeldt: Jul 2008
Gjorde i dag en test med powerfilter isteden for den orginal luftfilter boksen. Jeg byttet ikke til en større dyse så det ble
kun testing av opptrekk fra 0-60km/t pga frykt for varmesetning. Opptrekket fra stillestående til 10-15km/t ble ekstremt
forbedret, den skyter avgårde og vil løfte på forhjulet. Stor forbedring i forhold til orginal luftfilter boks. Opptrekket videre
Er også merkbart bedre. Kjørte nå ifra en scooter jeg har relativt likt opptrekk med med orginal luftfilter boks.
Det er tydelig at original luftfilter boksen ikke leverer nok luft til Malossi cylinderen, men har alikevel montert den tilbake
da jeg ikke orker lyden fra powerfilteret og jeg er fornøyd med opptrekk og toppfart som det er. Pluss at det selvsagt er
godt for motoren.
Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
Køber du med det originale filterindsats?
Har du prøvet et malossi indlæg fx? Ellers findes der vidst en form for cirkelformede "net" der kan sættet rundt i kassen hvis du bore hul til dem
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 1.821
Tråde: 64
Tilmeldt: Jul 2008
(15-07-2013, 01:08)Jacob k Skrev: Køber du med det originale filterindsats?
Har du prøvet et malossi indlæg fx? Ellers findes der vidst en form for cirkelformede "net" der kan sættet rundt i kassen hvis du bore hul til dem
Det er det originale filterinnsats. Hullet inn i luftfilterboksen er nok rett og slett for lite til at det vil kunne gi nok luft
til en 70cc.
Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
Men et "power" indsats vil give højere luftgennemstrømning
Kan bare ikke huske hvad de der "trådnet" nogen hedder..
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 1.821
Tråde: 64
Tilmeldt: Jul 2008
04-08-2013, 15:47
(Dette opslag var sidst ændret: 04-08-2013, 15:58 af rune75.)
Har nå laget et xtra hull i den originale luftfilter boksen på ca 12-14mm. Det gav samme effekt som testen med
powerfilteret nevnt tidligere, altså meget bedre opptrekk. Byttet dyse til 94. Prøvde med 96 også men da mistet den mye effekt.
Tendrøret etter 10-15km med 80-100% av topphastighet.
Svar: 791
Tråde: 22
Tilmeldt: May 2011
04-08-2013, 15:59
(Dette opslag var sidst ændret: 04-08-2013, 15:59 af Arbejdsnarkomanen.)
(04-08-2013, 15:47)rune75 Skrev: Har nå laget et xtra hull i den originale luftfilter boksen på ca 12-14mm. Det gav samme effekt som testen med
powerfilteret nevnt tidligere, altså meget bedre opptrekk. Byttet dyse til 94. Prøvde med 96 også men da mistet den mye effekt.
Tendrøret etter 10-15km med 80-100% av topphastighet.
Det ser sgu fint ud det tændrør
Svar: 1.730
Tråde: 72
Tilmeldt: May 2008
(04-08-2013, 15:47)rune75 Skrev: Tendrøret etter 10-15km med 80-100% av topphastighet.
Keramikken har fået lidt for meget farve, men ikke at det gør noget. Ser næsten perfekt ud