Søg Garagen Hej Gæst! Register

Super stabil Kymco Agility
#1
Hej scooterfolk

Jeg synes tit, at jeg læser om folk, der har problemer med deres Kymco Agility maskiner. Dette finder jeg ganske svært at forstå, da jeg ALDRIG har oplevet en scooter, der kører så stabilt og driftsikkert som netop en Agility.

Jeg er på ingen måder mekanikeruddannet, og har derfor ikke bedre forudsætninger end de fleste for at holde min Agility kørende. Dog vil jeg skynde mig at tilføje, at jeg omhyggeligt følger serviceskemaet, ligesom jeg i øvrigt er opmærksom på, hvis noget ændrer sig eller lyder anderledes.

Min Kymco Agility er fire år gammel og har kørt godt 50.000 km. Jeg har som skrevet fulgt serviceskemaet, men har til tider skiftet olie oftere end foreskrevet - afhængig af kørselsmønster.

Hvad har jeg gjort?
Jeg har skiftet min originale karburator ud med en Naraku V.2 18mm idet jeg havde problemer med koldstarter og gasgivning med den originale.
Ligeledes har jeg skiftet min originale tændspole ud med en Naraku High Tension tændspole fra Speedline og isat et Iridium tændrør fra FG-hobby.

Jeg stiller mine ventiler for hver 3.000 km på 0,08mm. Altså lidt oftere end der står i serviceskemaet og oftest er det da heller ikke nødvendigt, men jeg har det godt med at vide, at alt er i orden og det tager ikke mere end 20 minutter.
Hver gang jeg skiller noget ad sørger jeg for at smøre bolte og skruer med hhv. kobber- og grafitfedt. Ganske enkelt i et forsøg på at undgå fastrustede dele.

Sliddele skiftet
Jeg har skiftet bremser både for og bag. Dæk har jeg ligeledes slidt nogle stykker op af. Jeg vil ikke indlade mig på at redegøre for hvilke dæk, der er bedst, men jeg kører med Bridgestone ML50.
Bremsekabler er ligeledes skiftet, men blot for en sikkerheds skyld ved 30.000 km.
Diverse slanger er også skiftet, efterhånden som de begyndte at miste fleksibilitet og se lidt møre ud. Det samme gælder for diverse studser, T-stykker o.lign.
Benzinfilter skiftet for hver 10.000 km - igen blot som en forebyggende foranstaltning. Jeg bruger dette filter fra T-hansen.
Naturligvis har jeg også skiftet ruller og rullestyr - gerne for hver 3.000 km, selvom det slet ikke er nødvendigt. Kilrem skifter jeg for hver 10.000 km.

Sliddele der stadig kører fint
Jeg kører stadig med mit originale cylinderkit, ligesom jeg, tro det eller lad være, stadig kører med den oprindelige udstødning. Dog har sidstnævnte være af et par gange, hvor jeg har renset den for rust og malet og lakeret den. Selv forstår jeg ikke, hvordan det kan lade sig gøre, men ikke desto mindre...

Generelle foranstaltninger og vedligehold
Da jeg hentede scooteren ved forhandleren og den havde kørt 1,2 km gik jeg hjem og adskilte hele scooteren. Herefter fik stik, kabelsamlinger o. lign. en ordentlig omgang fugtfortrænger og dette vedligeholder jeg én gang om året. Jeg siger ikke det er nødvendigt, men jeg har det godt med at få det gjort.
I samme ombæring tager jeg udstødningen af og smører bolte med grafitfedt, ligesom jeg naturligvis skifter udstødningspakningen.
Jeg har skiftet gliderøret i variatoren ud med et glat. - Altså kører jeg afdroslet. CDI er den oprindelige.
I vinterperioden lader jeg batteriet med en CTEK 800 en gang om ugen.

Jeg ved ikke om denne post kan hjælpe andre Agilityejere til at få en superstabil og velkørende scooter, men jeg håber det.
Husk at det jævnlige vedligehold typisk kun tager få timer om året, hvor fejlsøgning og -udretning alene kan tage væsentligt længere tid.


Mvh

Minjet


PS. Jeg glemte at nævne, at scooteren står udendørs året rundt. Den kører slet ikke om vinteren, men bliver i stilstand udsat for al slags vejr.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej minjet.

Du er et godt eksempel på, at man ved påpasselighed og vedligehold kommer langt. Om det er "overkill" skal jeg ikke vurdere, men det er dejligt at læse om din omsorg for Agility`en.

Venligst Erik.
Svar
#3
(02-06-2013, 11:58)Scooterballe Skrev: Hej minjet.

Du er et godt eksempel på, at man ved påpasselighed og vedligehold kommer langt. Om det er "overkill" skal jeg ikke vurdere, men det er dejligt at læse om din omsorg for Agility`en.

Venligst Erik.

Jamen jeg takker da for de venlige ord Smil
Svar
#4
50.000km på det originale cylinderkit? Wow, det er sgu godt gået Overrasket
Svar
#5
(02-06-2013, 12:05)Arbejdsnarkomanen Skrev: 50.000km på det originale cylinderkit? Wow, det er sgu godt gået Overrasket

Tja det ved jeg nu egentlig ikke. Med regelmæssige olieskift, en fornuftig tilkøring og almindelig snusfornuft - hvorfor skulle den ikke holde de næste 25.000 km også?


Mvh

Minjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(02-06-2013, 12:08)minjet Skrev: Tja det ved jeg nu egentlig ikke. Med regelmæssige olieskift, en fornuftig tilkøring og almindelig snusfornuft - hvorfor skulle den ikke holde de næste 25.000 km også?


Mvh

Minjet
Jeg gik i den tro, at en knallertcylinder ikke holdte mere end 20000-30000km før den var helt færdig, men
det har nok også noget at gøre med at du køre ubegrænset, så høvler motoren ikke med 7500o/m hele tiden Blink med øjet
Svar
#7
(02-06-2013, 12:21)Arbejdsnarkomanen Skrev: Jeg gik i den tro, at en knallertcylinder ikke holdte mere end 20000-30000km før den var helt færdig, men
det har nok også noget at gøre med at du køre ubegrænset, så høvler motoren ikke med 7500o/m hele tiden Blink med øjet

Det er helt klart, at begrænsningen sætter sine spor i motoren generelt. En ubegrænset motor, der i øvrigt ikke altid modtager bundgas er langt bedre afstemt.
Jeg har faktisk ikke nogen ide om, hvor lang tid man kan forvente et cylinderkit holder, men det kan da godt være jeg snart bør kigge, hvordan status egentlig er!??
Topfart og acceleration er imidlertid stabile som de har været det i hele scooterens levetid, hvorfor jeg antager at stempel, stempelringe, cylinder o.lign. har det fint Smil


Mvh

Minjet
Svar
#8
Når bare den starter fint, og den kan holde tomgang osv, vil jeg mene at der ikke er grund til bekymring Smil
Svar
#9
Må sige at det lyder fedt!

Min har kørt knap. 11.000 og har en del små problemer.

Men jeg kan så godt forstå at du ikke møder disse problemer.

1: Du køre på din egen scooter ( altså fra ny )
2: Din scooter fik den omgang alle scootere burde ha fra ny, hjem og skille ad og beskytte!!
3: Du servicere den hyppigere end anført ( hvor mange andre nok gør det sjældnere )
4: Du har skiftet dele som vi andre "måske" har problemer med ( Jeg har stadig alle original dele )


Super fedt at det kan lade sig gøre!!
Men med mindre en som jeg, der har overtaget en maskine med 9500 på bagen.

Skiller komplet ad og renovere den 100% får jeg og andre nok aldrig en maskine der er lige så drift sikker som din... Desværre Ked af det
Kymco Agility 50 - 45'er @ 60km/t Cruise speed & 77km/t Top speed
Årgang 2006, Trip: 13.700km - Økonomi ca. 42 km/l
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg har kørt små 5.000 km på et billigt 63ccm cylinder kit fra Tyskland Smil
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#11
(02-06-2013, 13:14)zzzzleepy Skrev: Super fedt at det kan lade sig gøre!!
Men med mindre en som jeg, der har overtaget en maskine med 9500 på bagen.

Skiller komplet ad og renovere den 100% får jeg og andre nok aldrig en maskine der er lige så drift sikker som din. Desværre Ked af det

Det du skriver kan jeg af gode grunde ikke afvise er korrekt, MEN.

Det er altså meget begrænset hvad jeg har gjort fra ny, som ikke (næsten) lige så godt kan gøres med en lettere brugt maskine.
I det følgende antages det, at den brugte maskine i øvrigt fremstår i nogenlunde stand og med originale dele som udgangspunkt.

Fugtfortrænger virker lige så godt på en brugt maskine som på en ny.
Fedt og olie ligeså.
Karburator og tændspole + tændrør kan skiftes når man har tid og lyst. Jeg gjorde det først da min egen maskine havde NOGLE kilometer på bagen.
Den almindelige foreskrevne vedligeholdelse kan man ligeledes sagtens tage op. Også på en maskine der har flere kilometer på "klokken" end din.

Meningen med min post var egentlig ikke at prale af de få problemer og de mange kilometer. Det var mere for at delagtiggøre andre i, at jeg virkelig mener at kunne se store fodele ved at udføre minimum de foreskrevne services samt udføre reparationer efterhånden som problemerne måtte opstå.

Mvh.

Minjet
Svar
#12
Man ved jo ikke om tidligere ejer, har kørt uden olioe eller for meget,
og om den har fået for lidt benzin osv

Så stempel osv har taget skade.
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar


Forum spring: