Søg Garagen Hej Gæst! Register

Rustangreb!
#1
Ja, det måtte vel komme i det her føre.
Agility'en er begyndt at ruste på udstødningen. primært røret mellem cylinder og potte.

Jeg erindrer nogle herinde, der havde malet deres, men hvilken maling kan holde til de temperaturer, man må formode det rør udsættes for?

Er der andre beskyttelsesmetoder. (Linolie siges at være ret farlig!)

Og vil det være nok at benytte sandpapir for at fjerne eksisterende overflade-rust? Sandblæseudstyr er desværre ikke noget jeg lige har råderet over.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
walker1 Skrev:Ja, det måtte vel komme i det her føre.
Agility'en er begyndt at ruste på udstødningen. primært røret mellem cylinder og potte.

Jeg erindrer nogle herinde, der havde malet deres, men hvilken maling kan holde til de temperaturer, man må formode det rør udsættes for?

Er der andre beskyttelsesmetoder. (Linolie siges at være ret farlig!)

Og vil det være nok at benytte sandpapir for at fjerne eksisterende overflade-rust? Sandblæseudstyr er desværre ikke noget jeg lige har råderet over.

Varmefast sort maling og klar lak(650-850 gr.) kan købes hos bl.a XL byg, Jem og Fix og andre lignende firmaer.
THansen har også:
Varmefast maling.

Jeg har hørt at man kan bruge madolie(majsolie), til at rustbestytte røret. Ulempen ved det, er at røret så lugter af frityre, når det bliver varmt Smil. WD 40 skulle også være godt, men det skal vist sprøjtes på, både før og efter en køretur. Og hvem gider gøre det hver dag??(ikke mig Smil ).
Svar
#3
Ingen af delene holder i det lange løb; jeg har prøvet begge dele.

Lad det ruste. På et tidspunkt går der hul, og så er det på tide at udskifte lydpotten.

Efter 37.000 Km kører jeg på det 3. forrør, og den 2. lydpotte.
--
Hilsen Ole
Svar
#4
Til gengæld var WD-40 lige sagen, til at tage sig af den lidt trevne lås!

Det var efterhånden blevet sådan, at man skulle nørkle lidt med nøglen, før den ville gå rundt

Et lille sprøjt ind bag forklappen, og det kørte .. som i olie Smil)

Den bedste madolie til 'andet brug' siges at være olivenolie. Den skulle have mindre tendens til at harskne. Men det er vist ikke den bedste ved høje temperaturer.

Og det der med at lugte underligt, kan jeg nok overleve. Busserne her i byen kører jo også for en dels vedkommende på rapsolie.
Og jeg bilder mig ind, at jeg kunne lugte karburatorsprituddunstningerne fra diverse køretøjer, da det var koldt. Fortvivlethock:
Svar
#5
OlePagh Skrev:Ingen af delene holder i det lange løb; jeg har prøvet begge dele.

Lad det ruste. På et tidspunkt går der hul, og så er det på tide at udskifte lydpotten.

Efter 37.000 Km kører jeg på det 3. forrør, og den 2. lydpotte.

Og jeg er på vej til den 3. udstødning på næsten 6 år og lidt over 81.000 km. Grin

Jeg monterede PMX udstødningen idag, selvom begrænsningerne ikke er fjernet, så jeg er spændt på hvordan den kører med det.
Og jeg lukkede "kathullet" med sølvpapir en stoleknop, og et spændebånd. Grin
PMX udstødning.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Har idag været ude på en 80 km kort tur, med PMX røret , og jeg var en lille smule overrasket over, at Big'en på trods af begrænsningerne i røret, kørte rimelig godt.

Topfarten lå på 53 km/t og optrækket var rimeligt sløvt, men den kørte mere lydløst, end den har gjort de sidste 2-3 år?

Tilgængæld så blev benzinforbruget temmelig dårligt. Før kørte den lige godt 30km/l, nu køre den kun lige omkring de 20 km/l??
Svar
#7
Altså!
Min ekspertise ligger jo mere ovre i små dimser med mange elektriske forbindelser, men..

Kunne den nye udstødning skabe en mindre fuldstændig forbrænding i motoren, så du skal have en mere mager blanding?
(mindre flow kapacitet <=> mindre lyd ?)
Jeg kan givetvis få min til at sige mindre, hvis jeg sætter en prop i udstødningen, og jeg tror heller ikke den vil gå så langt på literen. Jeg vil derimod komme til at gå :twisted:

Og 53 km/t siger du. Er det reel hastighed eller meteraflæsning?
Og hvad gik den tilsvarende før?
Svar
#8
walker1 Skrev:Altså!
Min ekspertise ligger jo mere ovre i små dimser med mange elektriske forbindelser, men..

Kunne den nye udstødning skabe en mindre fuldstændig forbrænding i motoren, så du skal have en mere mager blanding?
(mindre flow kapacitet <=> mindre lyd ?)
Jeg kan givetvis få min til at sige mindre, hvis jeg sætter en prop i udstødningen, og jeg tror heller ikke den vil gå så langt på literen. Jeg vil derimod komme til at gå :twisted:

Og 53 km/t siger du. Er det reel hastighed eller meteraflæsning?
Og hvad gik den tilsvarende før?

Jeg tror du er inde på noget omkring det med mindre forbrænding, og en mere mager blanding. Jeg har dog ikke meget forstand på de ting, udover at de 2 rør er til for henholdsvis at bremse fart og give en renere udstødningsrøg? De 53 km/t er på cykelcomputeren, og speedometeret viser 60 km/t. Normal hastighed ved fuld gas er 70 km/t(på cykelcomputeren).
Svar
#9
Jps Skrev:Jeg monterede PMX udstødningen idag, selvom begrænsningerne ikke er fjernet, så jeg er spændt på hvordan den kører med det.
Og jeg lukkede "kathullet" med sølvpapir en stoleknop, og et spændebånd. Grin
PMX udstødning.

Man skulle dælme tro du enten var brugtvognsforhandler eller landmand.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Lund Skrev:
Jps Skrev:Jeg monterede PMX udstødningen idag, selvom begrænsningerne ikke er fjernet, så jeg er spændt på hvordan den kører med det.
Og jeg lukkede "kathullet" med sølvpapir en stoleknop, og et spændebånd. Grin
PMX udstødning.

Man skulle dælme tro du enten var brugtvognsforhandler eller landmand.

Næ nej. Jeg er bare opfindsom. At det så er nogle Storm P., Georg gearløs, eller Ole opfinder løsninger, det er der ikke noget at gøre ved. Bare det virker, det jeg laver(og det gør det bestemt ikke hver gang) Grin.
Svar
#11
Jps Skrev:Bare det virker, det jeg laver(og det gør det bestemt ikke hver gang) Grin.
Grøn grin
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#12
OlePagh Skrev:Ingen af delene holder i det lange løb; jeg har prøvet begge dele.

Lad det ruste. På et tidspunkt går der hul, og så er det på tide at udskifte lydpotten.

Efter 37.000 Km kører jeg på det 3. forrør, og den 2. lydpotte.

Bruger af erfaring også samme metode, så dyr er en "aftermarket" potte jo heller ikke.
Svar


Forum spring: