Søg Garagen Hej Gæst! Register

25 km/t ?
#1
Jeg har netop hørt, at det med at knallerter må køre 30 km/t er helt unikt for Danmark. Alle andre steder hedder det 25.

Det kunne jo forklare nogle af de forspørgsler herinde på billige 30'ere, hvor man har brokket sig over, at kassen ikke gad flytte sig.
Det er nok standardversionen, man har fået godkendt og som importeres, hvilket givetvis er billigere.

Eller er der nogen med anden info ?

Piaggio Chiao (Puch Maxi lignende apparat) annonceres i hvert fald som 25'er.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Har aldrig hørt om et sted, hvor de kun må kører 25? Hvor er det? Så ville jeg sgu hellere cykle end at være tilgrin :-)
Synes ellers i de fleste EU lande (specielt syd på) at der må maskinerne kører det de nu engang er bygget til, man skal selvfølgelig bare overholde færselsloven.
Svar
#3
Den er god nok EU standaren dikterer 25 km/t for lansomgående knallerter og 45 for de hurtige. Sydlanske knallerter kan man ikke regne med de kører jo gerne 80.
TruckStar
Svar
#4
OK, T nåede ind før mig.

Da jeg har lovet ikke direkte at røbe min kilde, bringer jeg i stedet et mindre udpluk.
Citat:Dog skal jeg lige nævne at det er en 25km/t version (EU har 2 standarder, 45km/t og 25km/t)

Danmark er ét af de eneste lande der tillader at knallerter kører 30km/t.
Svar
#5
Nogen der kender de helt konkrete argumenter for, hvorfor en 45km/t scooter som er godkendt til at køre 80km/t med 2 personer siddende på, kun må køre 45km/t med mekaniske begrænsninger i EU lande?

Det kræver at man er 18 år, altså myndig og består teori og køreprøve til bil, som minimum. Altså må man føre en bil, 200km/t på nogle tyske autobahn, men man må dælme kun 45km/t på en 45'er scooter som kan klare meget mere.

Hvad er grunden? Jeg kan simpelthen ikke se.
Jeg kan komme med positive argumenter for, hvorfor man måtte føre en 45'er til 80km/t (de steder hvor det er lovligt selvfølgelig) men ikke én eneste for hvorfor der skal mekaniske begrænsninger på og vi ikke må køre mere end 45km/t.

Hjælp med at klare det op for mig??

Ps. Undskyld Walker1 for at jeg lige hijacker din tråd, men det handler jo lidt om det samme Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Altså. Havde det været et rent dansk fænomen, havde jeg gættet på en eller anden socialkammeratisk skatteminister. Der er jo bedre afgiftindtægter fra motorcykler, og dem skal 'VI' (læs: partimedlemmer mm.) leve af.

Med EU inde, er der sikkert gået endnu mere bureaukrati i det.
Svar
#7
En anden ting, der undrer mig lidt, er, hvorfor man ikke får lavet 50.000 skiver til vario'en, der er 1 mm smallere til det danske marked. De fleste vario'er er jo åbenbart temmelig ens, så med en lidt smallere skive, vil de 30 være opnået.
Så er det bare at sætte en eller anden kineser til at sætte den smalle skive i, når varen går til Danmark. De øvrige begrænsninger sætter motoromdrejningerne, skiven gearingen. Eller .. ?

Men det er måske her, vi skal finde en af årsagerne til, at 30'erne typisk koster 1.000 kroner mere end 45'erne? Man har allerede lavet det nummer.
Svar
#8
En anden ting, der undrer mig lidt, er, hvorfor man ikke får lavet 50.000 skiver til vario'en, der er 1 mm smallere til det danske marked. De fleste vario'er er jo åbenbart temmelig ens, så med en lidt smallere skive, vil de 30 være opnået.
Så er det bare at sætte en eller anden kineser til at sætte den smalle skive i, når varen går til Danmark. De øvrige begrænsninger sætter motoromdrejningerne, skiven gearingen. Eller .. ?

CS Skrev:Ved at lave en 25km/t til en 30'er eller en 45km/t til en 30'er kræver det nye støjmålinger, forureningsmålinger o.m.a., så det er desværre ikke "bare lige"....


Men det er måske her, vi skal finde en af årsagerne til, at 30'erne typisk koster 1.000 kroner mere end 45'erne? Man har allerede lavet det nummer.

CS Skrev:En 30'er eller for den sagt skyld en 25'er kræver en ekstra neddrosling, hvilket koster lidt ekstra. Samtidig er der (endnu) ikke så meget salg i disse versioner, så priserne når et break-even. Set med Kinesiske øjne! :roll:
Hilsen - Henrik
tidl. CityScooter.dk
Svar


Forum spring: