Søg Garagen Hej Gæst! Register

Piaggio(Vespa) SI'en har lidt problemer
#1
Jeg var for en gangs skyld ude og kører på min SI'er, da Big'en jo var blevet skilt ad, for at få ny rem og ruller på(er monteret).

Men der var lidt problemer med den(SI'en altså). Den firtaktede og kørte lige lovlig langsomt nemlig ca. 27-28km/t, normal hastighed er ca. 40 km/t. Den har fået ny cylinder og stempel på og jeg har kørt 3 ture siden det blev monteret(sidste år), så tilkøringen af cylinder/stempel, tager jo lidt tid Smil.
Det der undre mig er at den firtakter, det burde den da ikke, da dysen er standard(#43). Jeg er ikke meget for at gå længere ned i dysestørrelse, da det vel kan resultere i en varmesætning af stemplet? Ekstra olie i benzinen(kører med 3% blanding fra selvblander) under tilkørslen duer ikke, da Si'en går istå, efter nogle få km.

Og sidst men ikke mindst. Er der nogen der har nogle fif til hvordan jeg får den til at rende lidt hurtigere. Jeg har citypower på, da jeg ikke kan få fat i den originale firkantede model. Og diverse remskiver er også prøvet, uden held.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hvis den har stået længe med benzin i tank og karb. så er benzinen blevet svag og noget er fordampet så der er for meget olie i forhold til benzin.
Ellers kan det være, den ikke tænder ordentligt, svagt tændrør el forkert platinafstand måske ?
Hvad med luftfilteret, er det vådt el. beskidt ?

Du skal bore den, hvis den skal trække mere og du så kan få en mindre remskive på bag så den gearer op.

OT.
Jeg fandt idag ud af, at statoren ikke var gået på Zip'en alligevel, det var ledningerne fra den, som var kortsluttet pga. slid på ledningerne...Doooh ! :roll:
Svar
#3
Energy Skrev:Hvis den har stået længe med benzin i tank og karb. så er benzinen blevet svag og noget er fordampet så der er for meget olie i forhold til benzin.
Ellers kan det være, den ikke tænder ordentligt, svagt tændrør el forkert platinafstand måske ?
Hvad med luftfilteret, er det vådt el. beskidt ?

Du skal bore den, hvis den skal trække mere og du så kan få en mindre remskive på bag så den gearer op.

OT.
Jeg fandt idag ud af, at statoren ikke var gået på Zip'en alligevel, det var ledningerne fra den, som var kortsluttet pga. slid på ledningerne...Doooh ! :roll:


Det ku' tænkes at benzinen er blevet "dårlig", det er nemlig 3-4 mdr siden, jeg fyldte benzin på sidst.

Luftfilter/tændrør/platiner bliver tjekket imorgen, og benzinen skiftet ud. Og at bore den, kommer ikke på tale, da det jo er en knallert jeg har arvet, og den skal ikke "ødelægges" ved at blive boret. Men hvad med slibning af skylleporte/udstødningsport, det må da give bare lidt?

Og dit OT Smil:
Slid på ledningerne på Zippen? Har de siddet for tæt på magneten, det er vel den eneste måde, de kan blive slidt på?
Svar
#4
Så har jeg tjekket tændrør, og her var platinafstanden lige lille nok, så det er blevet rettet. Og der var ikke noget slid at se på stifterne, så det får lov at køre videre. Luftfilterindsatsen var en smule våd/beskidt og blev renset. Platinerne har jeg ikke tjekket endnu, og nyt benzin bliver hentet idag.
Svar
#5
Jps Skrev:.. Men hvad med slibning af skylleporte/udstødningsport, det må da give bare lidt?

Og dit OT Smil:
Slid på ledningerne på Zippen? Har de siddet for tæt på magneten, det er vel den eneste måde, de kan blive slidt på?

Det giver intet, det er kun hvis du hæver skyllekanaler og udstødningsport, og det er ikke lige til uden det rigtige værktøj og man kan sådanset ligeså godt købe en tuncyl, der er lavet sådan.
Du kan højkomprimere den ved at slibe topstykke ned (1-1½mm), det giver mere træk - men også mere varme, og måske lidt tændingsbanken (detonation).Ellers kan du højglanspolere udstødningskanal, det giver lidt rpm. kva en bedre fyldning fordi udstødningsgassen forlader porten hurtigere så der bliver plads til mere frisk gas ved indsugningstakten.

OT.
Jeg tror bare de ledninger har siddet og gnedet hinanden i stykker, det er sket mellem stel og motor hvor den jo vipper via. affjedringen.
Nu er der kommet noget selvvulkaniserende gummi omkring hver ledning så det kan holde.
Nu kører Zip'en bare hylende godt igen.. :wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jeg tror jeg nøjes med at polere udstødningskanalen så Smil.



Og dit OT:
Er det så ikke en konstruktionsfejl på Zippen?? På Big'en hvor ledningen går ind nedefra, var hullet til ledningen dobbelt så stort som selve ledningen. Og det gjorde, at big'en kortsluttede, ligeså snart den fik øje på en vandpyt Grin. Hullet er blevet lukket med en gummidims og lidt silikone.
Svar
#7
Jps Skrev:Jeg tror jeg nøjes med at polere udstødningskanalen så Smil.



Og dit OT:
Er det så ikke en konstruktionsfejl på Zippen?? På Big'en hvor ledningen går ind nedefra, var hullet til ledningen dobbelt så stort som selve ledningen. Og det gjorde, at big'en kortsluttede, ligeså snart den fik øje på en vandpyt Grin. Hullet er blevet lukket med en gummidims og lidt silikone.

Tror jeg ikke, det er første gang jeg ser det lige der, men jeg har rodet en del omkring statoren, måske jeg selv har kommet til at skade kabebundet på en eller anden mystisk måde - eller også kører jeg bare Zip'ern så hårdt, at den kører affjedringen helt i bund og top hele tiden... 8) :P
Svar
#8
Energy Skrev:Tror jeg ikke, det er første gang jeg ser det lige der, men jeg har rodet en del omkring statoren, måske jeg selv har kommet til at skade kabebundet på en eller anden mystisk måde - eller også kører jeg bare Zip'ern så hårdt, at den kører affjedringen helt i bund og top hele tiden... 8) :P

Det er nok det sidste så. Grin
Svar
#9
Platinerne er nu tjekket og justeret, og nyt frisk benzin fyldt på, og det hjulpet en smule på farten, resten må så komme via tilkørsel Smil.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: