Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny regel for knallerter/scooter pr. 1/7-06-opdateret 5-1-07
#1
Det her er en gammel nyhed for nogle, men der er garanteret mange der ikke ved det endnu Smil.

Her lidt oplysning omkring den nye regel for knallert30, der træder ikraft D.1-6-06.

Det går kort ud på at knallerter der max. må køre 30 km/t, og som bliver solgt fra D.1-6-06 skal have plader på. Den bliver så vidt jeg er orienteret, en lille smule mindre end 45 pladen men ellers ikke meget anderledes. Afgiften for 30'erpladen bliver det halve a', hvad en 45'erplade koster.

De gamle scootere/knallerter skal altså ikke have plader på.

Der har været meget snak i pressen om at bl.a. fjerne begrænsningerne, så de kan køre 60km/t(kræver så et specielt kørekort til 30'ere).
Undervisningen skal så op på højde med den alm. undervisning til bil/mc.
Og måske vil det også komme til at koste klip i det kort, hvis man kører over 60(naturligt nok vil jeg mene). Og så skal de ud på vejen, istedet for på cykelstien.

For som det er idag med knallertkortet, så kan alle og enhver bestå, uanset, hvordan man kører til prøven, eller hvis man har mange fejl til teori'en. Det sidste her, er noget jeg har fået at vide fra forskellige kilder.

45'erne er ikke nævnt nogen steder, hvad angår højere hastighed, synes jeg. Her burde det være på sin plads, at hæve hastigheden til det dobbelte for dem.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jps Skrev:Der har været meget snak i pressen om at bl.a. fjerne begrænsningerne, så de kan køre 60km/t(kræver så et specielt kørekort til 30'ere).
Undervisningen skal så op på højde med den alm. undervisning til bil/mc.
Og måske vil det også komme til at koste klip i det kort, hvis man kører over 60(naturligt nok vil jeg mene). Og så skal de ud på vejen, istedet for på cykelstien.

Jeg synes de strækker den lige lovligt her.
Hvorfor ikke lave 30km/t knallerter om til 45km/t (teori og praksis skal hæves og man må selvfølgelig køre fra 16år, efter man har bestået teori og køreprøven).
For 45km/t som kræves bilkørekort skal den hæves til 100cc eller 125cc.
Så vil der være forskel at mærke og en "45km/t" vil blive vildt attraktiv da man så kan køre 2 mand på den.


Citat:For som det er idag med knallertkortet, så kan alle og enhver bestå, uanset, hvordan man kører til prøven, eller hvis man har mange fejl til teori'en. Det sidste her, er noget jeg har fået at vide fra forskellige kilder.

Jamen, det kan jeg da bekræfte. Havde to venner der henholdvis havde 8 og 9 fejl ud af 13 mulige og de bestod begge. De var begge meget ustabile på selv en cykel, det er stadig et under hvordan de fik pappet.


Citat:45'erne er ikke nævnt nogen steder, hvad angår højere hastighed, synes jeg. Her burde det være på sin plads, at hæve hastigheden til det dobbelte for dem.

Tja, eller til 125cc som jeg skriver længere oppe. Hastigheden een ting, dét at kunne køre to mand på den og på motor(trafik)veje er guld værd.


God aften
:wink:
Svar
#3
Stig Sørensen Skrev:Jeg synes de strækker den lige lovligt her.
Hvorfor ikke lave 30km/t knallerter om til 45km/t (teori og praksis skal hæves og man må selvfølgelig køre fra 16år, efter man har bestået teori og køreprøven).
For 45km/t som kræves bilkørekort skal den hæves til 100cc eller 125cc.
Så vil der være forskel at mærke og en "45km/t" vil blive vildt attraktiv da man så kan køre 2 mand på den.


Ang. 30'erne, så bliver det kun til plader på dem, og ikke en skid andet tror jeg. Det har været nævnt at hastigheden skulle op på de 45km/t som du nævner, og sidst 60 km/t. Men det er jo for farligt siger de kloge(flere ulykker). Ikke hvis man får den fornødne undervisning, siger jeg.





jps Skrev:45'erne er ikke nævnt nogen steder, hvad angår højere hastighed, synes jeg. Her burde det være på sin plads, at hæve hastigheden til det dobbelte for dem.

Citat:Tja, eller til 125cc som jeg skriver længere oppe. Hastigheden een ting, dét at kunne køre to mand på den og på motor(trafik)veje er guld værd.

God aften
:wink:

De 125cc på lille kørekort er blevet skrottet i EU. Man kunne ikke blive enige i de nu 25? lande imellem. Men i f.eks Sverige har de jo kørt i mange år (16 årige på 125cc).

Selv god aften. :wink:
Svar
#4
Er det muligt at få oplyst en kilde / link til noget af det her ?
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#5
walker1 Skrev:Er det muligt at få oplyst en kilde / link til noget af det her ?

Jeg skal prøve at finde noget. Men der går lidt tid. Smil

Det meste har stået i urban, ekstrabladet, og JP. Og været vist på TV2's regioner. Det har bl.a. været på Tv2East engang i oktober/november 2005.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Specielt mener jeg, at udsigterne for ændring af hastighed for 45-gruppen har lange udsigter.
Så vidt jeg kan tolke, kræver det nemlig en ikke uvæsentlig omvej via Bruxelles! Det kaldes åbenbart ikke EU knallert for ingenting.

På engelske, tyske, svenske og muligvis italienske sider har jeg set beskrivelser/datablade for diverse scootere, der alle var begrænset til 45-50 km/t.
Den eneste epokegørende forskel for i hvert fald Tyskland og Sverige, var, at maskinerne kunne medføre en passager.

Derfor tror jeg heller ikke, at 30'erne for ændret deres lovfæstede max. hastighed.
Den nye plade-strategi er primært et middel til at kunne opspore og retsforfølge de tumper, der absolut skal buldre afsted med et sted mellem 40 og 180 på en 30'er. Herunder ikke mindst i forbindelse med grov kriminalitet af diverse art.
Svar
#7
Her er noget af det EU har haft i "godteposen" til de unge.
Den er godtnok tilbage fra 2003/04:



26. februar 2004
EU`s revurdering af kørekortinddelingen


EU Kommissionen har her i 2003 startet revurderingen af inddelingen af kørekort til to hjulede køretøjer. Da uheldsfrekvensen for disse køretøjer ikke er faldet i samme grad som det var ønsket og forudset, da de nuværende regler blev indført på EU plan, er der lagt op til en stramning af reglerne, dog uden at der er belæg for at disse stramninger skulle reducere uheldstallet.

Ved det seneste FEMA møde havde vi en lang diskussion om FEMA`s holdning til forslaget fra EU Kommissionen, og jeg vil her kort ridse det nuværende EU-forslag op, samt de ændringer vi på mødet blev enige om at FEMA skal forelægge.

A kørekort:

EU`s forslag: Max 50cc - 4KW - 45km/t, alder fra 16 år, kørekort fås ved en teoriprøve.

FEMA`s forslag: Max 50cc - 4KW - 50km/t, alder fra 14 år (Italien), kørekortet fås ved en teoretisk og praktisk prøve.

A1 kørekort:

EU`s forslag: Max 125cc - 11KW - 0,1KW/kg - alder fra 16 år, køretøjet kan føres når man har bilkørekort, eller et særligt A1 kørekort, som man får ved en teoretisk og praktisk prøve.

Denne kategori har FEMA ingen ændringer til.

A2 kørekort:

EU`s forslag: Max 35KW, cykler med originalydelse over 70KW må ikke drosles, alder 18 år. Kørekortet fås enten ved en teoretisk og praktisk prøve, eller ved 2 års kørsel på A1 køretøj og så en praktisk prøve.

Her ønsker FEMA begrænsningen med at cykler med over 70KW ikke må drosles, fjernet.

A3 kørekort:

EU`s forslag: Ingen begrænsninger i ydelse, men en begrænsning i at hvis man ikke har erfaring, skal man være 24 år, samt gennem en teoretisk og en praktisk prøve, eller hvis man har erfaring kan dette kort tidligst erhverves efter 3 år på A2 køretøj og en køreprøve.

Her er FEMA`s ændringsforslag at man ved en alder på 21 kan få kortet efter en teoretisk og en praktisk prøve, eller at man efter 2 år på et A2 køretøj kan gå direkte op i denne klasse uden køreprøve.

Ud over dette er der nævnt at et kørekort kun gælder i 10 år, herefter skal man gennem en fysisk og en psykisk test; dette kan FEMA ikke tilslutte sig.

Det skal kraftigt understreges at medlemsstaterne kan indføre særregler og undtagelser, så det er langt fra sikkert at vi i Danmark får A1 kørekortet og EU 45 knallerter fra 14 år.

Det er planlagt at forhandlingerne skal finde sted i 2004 og være afsluttet i starten af 2005, herefter har medlemslandene 3 år til at indføre dem så de kan træde i kraft i 2008.

Det er hentet her:
http://www.dmc-org.dk/Forside-aktuel.html

Der plejer også at stå noget her:
http://www.fstyr.dk
Svar
#8
Her er en lang smøre til, fra Maj 2005. Smil

Diverse ting omkring knallerter.

Og her:
Fra 30 til 60 km/t.
Svar
#9
det med 1-6-06
hvor har du det fra?
arbejder inden for branchen, og her har vi ikke fået nogen former for officielle oplysninger ang. endelig vedtagelse af nummerplade på 30km.

så vil da meget gerne høre hvor du præcist har oplysningen fra, da den ikke er uvæsentlig hvis den altså holder vand.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Anonymous Skrev:det med 1-6-06
hvor har du det fra?
arbejder inden for branchen, og her har vi ikke fået nogen former for officielle oplysninger ang. endelig vedtagelse af nummerplade på 30km.

så vil da meget gerne høre hvor du præcist har oplysningen fra, da den ikke er uvæsentlig hvis den altså holder vand.

Den har da så vidt jeg ved været oppe og vende i folketinget, og er blevet vedtaget ved lov i 2005??? Ellers er der da noget jeg har misforstået på folketingets hjemmeside. Jeg har forøvrigt lige støvsuget diverse sider om det samme, og kan ikke finde noget ??? men jeg søger stadig.

Men når du nu er indenfor branchen, burde du have fået nogle forhåndoplysninger om nummerplader til 30'ere??.
Svar
#11
hej igen,

ja har da fået forskellige oplysninger, men ikke nogen om at forslaget er vedtaget.

det eneste vi i branchen har fået oplyst officielt indtil nu, er at der er fremsat lovforslag om nummerplader til også 30km. knallerter fra d. 1-6-06, men kun et lovforslag, så vidt jeg ved har det ikke været oppe til færdig behandling endnu...

men kan da ha overset en skrivelse, så derfor blev jeg lige fanget af dit indlæg..
Svar
#12
Jeg mener det blev vedtaget lige før sommerferien 2005???
Men som sagt, så har jeg åbenbart misforstået noget her. Smil

Men "forslaget" skulle så gælde alle 30'ere uden undtagelse, og det gør det jo ikke, desværre??


Jeg tror det er denne linie jeg har misforstået:

4) Den angivne ordlyd af § 43 a og § 117, stk. 1, og stk. 2, nr. 6 (ændring af »registreringspligtig knallert« til: »stor knallert«), træder i kraft den 1. juli 2006, jf. § 3, stk. 4, i lov nr. 557 af 24. juni 2005.

Fundet på http://www.retsinfo.dk
Svar


Forum spring: