Søg Garagen Hej Gæst! Register

Genstart under opstart ved udskifting af CPU + bundkort
#49
Når det er så tidligt i forløbet er det nok ikke RAM. Udover testen bruges der vist slet ikke RAM, før der bootes.

Noget kunne tyde på, at du slet ikke får lejlighed til at hoppe ind i BIOS?

En forkert (typisk lidt for høj) spænding til CPU er også en mulighed! Den kører under alle omstændigheder med en noget lavere spænding, end det du får fra PSU. 1,5V eller endnu lavere vil ikke forbavse mig. og næppe meget højere. Reguleringen finder sted på selve bundkortet. Typisk en switch-mode, der plejer at kunne spores på dens spole.

I ældre tider startede CPU'en på en lavere hastighed. Jeg ved ikke om det også et tilfældet i dag.
Ved en lidt for høj spænding går det sikkert godt ved lav hastighed, mens kurveform mm. bliver for runde ved full speed. Det er også her processoren vil løbe varm!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#50
Jeg tror også at det kunne være bundkortet det er galt med. Der er bare det at det er helt nyt. Jeg kan jo ikke reklamere over der, da det jo også kan have været mig selv der har brændt noget af, mens jeg samlede det. Der er sat et 20-pins stik (hoved konnektor) til bundkortet og et 4-pins AUX (hjælpe konnektor). Først havde jeg glemt at sætte det 4-pins AUX stik til, men da kunne jeg slet ikke se noget skærmbillede. Det kan jeg nu, bare i få sekunder ad gangen.

Nej, walker1, jeg kan slet ikke komme ind i BIOS, da min pc genstarter. Så det kan godt være fordi CPU får for høj en spænding? Hvordan kan jeg regulere det, når jeg ikke kan komme ind i BIOS og styre det ??
MadAss!
Svar
#51
hmm Skrev:Harddisk kablerne kan kun sidde på en måde, man kan ikke vende dem forkert. Det er 39-pins stik. Pinene sidder i to rækker; en række med 19 og en anden med 20, så de kan ikke vendes forkert (med vold kan de da sikkert ;D)

Maskinen genstarter 3 sekunder efter jeg har tændt pc'en. Den når lige at tælle mine RAM. Jeg har prøvert at bytte om på RAM modulerne og jeg har også prøvet at kun sætte 512 mb RAM i (Jeg har to 512mb RAM moduler). Den kan godt se om jeg sætter 512mb RAM i, eller om det er 1GB.

Jeg kan ikke helt forstå det, da jeg nå har prøvet at skifte strømforsyning og harddisk og jeg har byttet om på RAM modulerne flere gange. Det eneste jeg mangler nu er at låne et andet grafikkort. Hvis det heller ikke er det der er noget galt med, så tror jeg det er fordi der er en indstilling på bundkortet der står forkert.

Jeg mener heller ikke at de er vendt forkert, men om der er en skade på selve kablet. Da jeg lavede det system jeg bruger idag var der nemlig en skade på det ene idekabel. Efter jeg skiftede det virkede det igen. Men jeg synes godt nok det er ved at være lidt sjovt det bundkort du har fået fat i. For at tjekke om det er bundkortet der er røget skal du hive dine ram ud også starte maskinen op, så skal den bibbe helt vild, hvis den ikke gør det må du sende bundkortet tilbage for at få det byttet.
Svar
#52
Men kan jeg godt få bundkortet byttet? Jeg mener, at forhandleren vil jo nok sige at det er min egen skyld, at jeg selv har kortsluttet noget på bundkortet mens jeg har samler pc'en. Jeg prøver lige at tage begge ram ud.
MadAss!
Svar
#53
Et nyt problem; Når jeg tager begge ram moduler ud så hyler bundkortet i 5 sekunder og holder så en lille pause på ca. 2 sekunder. Så hyler det igen i ca 5 sekunder. Sådan blev det ved (indtil jeg slukkede fordi jeg ikke kunne holde lyden ud .. )
MadAss!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#54
Er der så nu nogen der kan have en lille ide om hvad der er galt?? Nu har jeg snart skiftet alle dele i pc'en. Kan der være noget på bundkortet der er indstillet forkert, eller noget der skal indstilles på en anden måde? Jeg har kigget på jumperene og der er ikke nogen af dem der står forkert. Jeg har indstillet på alle jumperene (3stk, i følge manualen) og det giver ingen forskel.
MadAss!
Svar
#55
Du har vist snart prøvet alt.

Måske skulle du kontakte forhandleren.
Svar
#56
Har du prøvet med nyeste bios:
http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Product...44&LanID=0
Svar
#57
Jeg tror jeg kontakter en jeg kender i løbet af nogle dage. Han kender meget mere til det end mig. Han er næsten professionel ..
MadAss!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#58
Jeg ville nok holde mig fra at flashe bios på nuværende tidspunkt. Specielt taget i betragtning at du stadig har reklamationsret og specielt når det er under 6 måneder siden du købte bundkortet.

Inden for de første 6 måneder er det forhandleren der med rimelighed skal kunne påvise at bundkortet er ødelagt ved forkert brug. Der gælder nemlig formodningsreglen der går på at man formoder at eventuelle fejl har været tilstede allerede da kortet forlod fabrikken.

Hvis du flasher bios kan forhandleren muligvis finde på at nægte en ombytning med udgangspunkt i at du har foretaget "ændringer" på varen.
PGO T-REX 110 (årgang '04), tidligere ejer af Kreidler Florett (årgang '77)

PGO > Giantco/CPI - nuff said :P
Svar
#59
Har du temp måler i kabinetet? så du kan se om den ikke kan komme af med varmen?
min har nemlig gjordt det samme...

ellers piller du jo alt fra hardiske osv...

bare bundkortet, ram,grafikkort så burte det virke´
og hvis den stadig ikke starter er det nok en fejl i hardwaren.
Svar
#60
Hvis rammen pilles ud genstarter maskinen ikke, den giver bare det internationale sos-signal for 'ingen ram'. Siger det ikke noget? Det kan selvfølgelig godt være at den fejl der opstår, opstår andetsteds, efter rammen er godkendt.

Du bør resette BIOS'en synes jeg. Det plejer at være noget med at tage batteriet ud, flytte en jumper og vente 15 sekunder, så sætte jumperen tilbage, og batteriet i igen. Når al strøm er taget naturligvis.

For et par måneder siden satte jeg en CPU-køler på, uden kølepasta, på en gammel maskine (AMD XP 2000+ på Asus A7V8X MB). Det tog den som regel 4-5 minutter før den nåede de 75 grader jeg havde sat som maks i BIOS og genstartede af sig selv.

Edit: Pentium D som du har købt er godtnok kendt for at være processorhistoriens svar på brødristeren, men jeg tvivler på at den kan blive så varm så hurtigt.

Jeg synes også et sygt bundkort er sandsynliggjort. Jeg ville ærgre mig og straks anmode forhandleren om en beskrivelse af returproceduren.

Jeg har dårlige erfaringer med at installere software (styresystemet) på bekendtes maskiner med ECS bundkort. De har altid smidt den originale CD med chipsetdrivere oa. væk, og ECS' netservice er (var ihvertfald) nærmest ikke-eksisterende.

EDIT: Jeg må iøvrigt sige at jeg har gode erfaringer med GETMORE. Jeg fik da returneret en skuffende skærm for et par år siden (indenfor 14 dage) uden problemer, og med høflig hjælp dertil.
Hvil i Fred NRG. Amen.
Svar


Forum spring: