Søg Garagen Hej Gæst! Register

Er det svært at hive fælgene af en scooter
#1
Jeg tænker mest på om der er noget specielt jeg skal være opmærksom på. Jeg indser allerede at jeg nok ikke kommer udenom at tage udstødningen af.
TruckStar
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
T Skrev:Jeg tænker mest på om der er noget specielt jeg skal vre opmærksom på. Jeg indser allerede at jeg nok ikke kommer udenom at tage udstødningen af.

Baghjulet er nok det sværeste og mest irreterende at skulle tage a', da som du nævner, at udstødningen skal pilles a'. På nogle få modeller er dette dog ikke nødvendigt. Så skal du bruge enten trykluft eller en topnøgle, med en top der hedder 22 eller 24?? for at få det a'.

Ved brug af topnøgle, bruger jeg den ene fod 2 mursten eller fliser Smil, til at holde baghjulet på plads. Ved brug af trykluft, er dette ligemeget.

Ved forhjulet skal du sikkert bruge en 14 og en 17 gaffel(eller top) nøgle(skal man til min). Hvis ikke stangen der holder forhjulet, er til at hive/trække ud, så brug( med forsigtighed) en skruetrækker eller måske endnu bedre, en lang bolt(plus en hammer) til at slå stangen forsigtigt ud for ikke at skade gevindet på stangen.

Når hjulet skal på igen, skal man sørge for at bremsebakkerne er på hver sin side af skiven, og at speedometerdrever sidder korrekt. Med hensyn til bremsebakkerne, har jeg selv prøvet at montere fælgen således, at begge bakker sad på den samme side (sjovt kunne scooteren køre bagefter, omend rimelig langsomt?? )
Svar
#3
Ja - udstødningen skal temmelig sikkert af. Og selve bagfælgen sidder ofte monteret på bagakslen med en enkelt stor møtrik - den kan sidde ret godt fast. Få evt en kammy til at aktivere bagbremsen mens du skruer møtrikken af, så hjulet ikke kan rotere.
Svar
#4
T Skrev:Jeg tænker mest på om der er noget specielt jeg skal være opmærksom på. Jeg indser allerede at jeg nok ikke kommer udenom at tage udstødningen af.

Husk at løsn bagbremsen, da den ellers kan drille ved af og påmontering af hjulet.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#5
Roger!
TruckStar
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
T Skrev:Roger!

Over and out.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#7
Lund Skrev:
T Skrev:Roger!

Over and out.

Eller 10-4. :P Grin
Svar
#8
Og hvad så når man har fået hjulene afmonteret og gerne vil sætte nye dæk på selv?

Kan man let og elegant gøre det med de her fine(?) dækjern fra TH:
http://thansen.dk/product.asp?c=77697599...1387910836

(som jeg, i en indkøbsrus, fik anskaffet og som nu ligger stille og roligt på 4. år og ruster)
--
Hilsen Ole
Svar
#9
OlePagh Skrev:Og hvad så når man har fået hjulene afmonteret og gerne vil sætte nye dæk på selv?

Kan man let og elegant gøre det med de her fine(?) dækjern fra TH:
http://thansen.dk/product.asp?c=77697599...1387910836

(som jeg, i en indkøbsrus, fik anskaffet og som nu ligger stille og roligt på 4. år og ruster)

Og hvis man er af rette støbning, så snakker man så længe at man får dækket gratis monteret der man køber det.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
OlePagh Skrev:Og hvad så når man har fået hjulene afmonteret og gerne vil sætte nye dæk på selv?

Kan man let og elegant gøre det med de her fine(?) dækjern fra TH:
http://thansen.dk/product.asp?c=77697599...1387910836

(som jeg, i en indkøbsrus, fik anskaffet og som nu ligger stille og roligt på 4. år og ruster)

Brug aldrig dækjern til slangeløse dæk på alufælg, de rissikerer at blive hakkede så de ikke kan holde tæt. Desuden er det et rent helvede at få dem knoklet af og på. En dækmaskine er det eneste rigtige til moderne knallertdæk i små størrelser.
Svar
#11
OlePagh Skrev:Og hvad så når man har fået hjulene afmonteret og gerne vil sætte nye dæk på selv?

Kan man let og elegant gøre det med de her fine(?) dækjern fra TH:
http://thansen.dk/product.asp?c=77697599...1387910836

(som jeg, i en indkøbsrus, fik anskaffet og som nu ligger stille og roligt på 4. år og ruster)

tja jeg plejer at bruge et par skruetrækker :P det er bare møg svært!
og så skal du have kompressor til at blæse dækket på plads!
Svar
#12
Energy Skrev:
OlePagh Skrev:Og hvad så når man har fået hjulene afmonteret og gerne vil sætte nye dæk på selv?

Kan man let og elegant gøre det med de her fine(?) dækjern fra TH:
http://thansen.dk/product.asp?c=77697599...1387910836

(som jeg, i en indkøbsrus, fik anskaffet og som nu ligger stille og roligt på 4. år og ruster)

Brug aldrig dækjern til slangeløse dæk på alufælg, de risikerer at blive hakkede så de ikke kan holde tæt. Desuden er det et rent helvede at få dem knoklet af og på. En dækmaskine er det eneste rigtige til moderne knallertdæk i små størrelser.

Her må jeg både give dig ret og uret Energy. For jeg har 2 gange oplevet hakker(på yderkanten) i mine fælge, efter en tur i en dækmaskine(2 forskellige butikker).
Svar


Forum spring: