Søg Garagen Hej Gæst! Register

Økonomi ved kortere ture?
#1
Min seneste tankning viste en temmelig lav økonomi på 36 km/l Ked af det

Den samlede strækning var på 80 km fordelt over en hel uge, hvilket afkrævede 2,2l.
(Heldigvis til 8.05 kr/l 95)

Jeg mener ikke at have ændret kørestil siden ventilerne blev justeret, men det kan spille ind, at der primært har været tale om kortere ture her i storbyens indre cirkler (har vist ikke været uden for Kbh/Frederiksberg kommuner!).
Tidligere lå jeg ('så hut jeg vidsker') under lign. forhold på en 38-39 km/l
(Man havde stillet mig en mulig mindre forbedring i udsigt, efter justeringen)

I denne periode har der dog været flere meget korte ture.

6 x 3 km fordelt på 3 dage med min. 4 timers ophold imellem ud og hjem.
3 x 8 km til arbejde om morgenen med efterfølgende min. 5 timers stilstand.
Og så 38 km fordelt på de 3 hjemture med hver 2 el. 3 kortere shopingstops undervejs hjem. Etaper fra 1 til 5 km. (Det KAN lade sig gøre at klare Fakta på 5 min! Smil) )

Er det alene de helt korte ture, der flytter økonomien en 5-10 % nedefter, eller kan det køligere vejr også spille ind? (Vi er trods alt kommet en 5-10 grader nedefter)

Der er jævnt hen ikke de store problemer med at starte. Og da slet ikke, hvis jeg lige tørner et øjeblik på el og så fyrer et kick af Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Jeg synes bestemt ikke det er slem økonomi, når du kører 3 km lange ture. Dette betyder at chokeren er på under meget af turen og motoren når ikke at blive gennemvarm.

Hvis maskinen har stået noget tid og blevet kold, vil den slå chokeren til - især her mens det er køligere.

I forhold til sommervejr bruger biler og andre motoriserede køretøjer mere benzin under koldt vejr. Vores Acscona gik fra 18 km/l til 13 km/l - og vi kører primært lange ture (80+ km), da vi bruger vores scootere til de korte stints.

Listoen gik 48-49 km/l om sommeren, om vinteren mellem 40-42 km/l.

Og med de korte ture og dermed mere chokerkørsel, ja, så er 10-15-20% højere forbrug bestemt ikke utænkeligt, snarere logiskt.
Svar
#3
Corty Skrev:Jeg synes bestemt ikke det er slem økonomi, når du kører 3 km lange ture. Dette betyder at chokeren er på under meget af turen og motoren når ikke at blive gennemvarm.
Ved du hvad?
Jeg tror jeg køber din argumentation! Smil

Efter at have læst ovenstående tog jeg lige 'the long way home' med et enkelt indkøb undervejs. (ca. 15 min)

8 km på arbejde i morges.
25 km ad primært store veje/stier. Meget få stop.
Og endelig 10 km hjem ad store og mindre forstadsveje. Få stop.

Samlet 43 km for 0,94 liter. (godt 45 km/l ! Fortvivlethock: )
Svar


Forum spring: