Søg Garagen Hej Gæst! Register

Når et godt batteri og "tynd" olie ikke gør det
#1
Eller med andre ord: Kan i andre starte på selvstarteren i dag/til aften?

Min startmotor slæbte sig langsomt rundt, da jeg skulle hjem fra dagens dont. Langsomt nok til, at en kollega kommenterede, at jeg da vist havde brug for en lader. Starte kunne den dog. Så snart jeg nåede hjemmet, smed jeg min Ctek lader på dyret, men da jeg kiggede til den en halv time senere, viste den fuldt opladt.

Scooteren fik dog lov at stå (udenfor) med laderen på til indtil for en times tid siden, da jeg skulle et smut rundt i byen. Dælme om jeg kunne starte skidtet. Startmotoren kunne lige slæbe sig rundt, og lyset i instrumenteringen blinkede fint i takt. Hurra for kickstarteren, som jeg for nylig fik lavet. Efter min køretur, prøvede jeg selvstart igen, og der sprang den fint i gang.

Min scooter kører på 0W-40 olie, har Narakus high tension tændspole, og et 8,6AH Nitro gelbatteri. Med undtagelse af et iridium tændrør, som faktisk var det jeg skulle hente i min døgnboks her til aften, skulle forudsætningerne dermed være i orden. Men starte ville den altså ikke.

Har i andre bøvlet med det, eller skal jeg ud i at fejlsøge?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(14-02-2011, 21:39)Johnny Skrev: Eller med andre ord: Kan i andre starte på selvstarteren i dag/til aften?

Min startmotor slæbte sig langsomt rundt, da jeg skulle hjem fra dagens dont. Langsomt nok til, at en kollega kommenterede, at jeg da vist havde brug for en lader. Starte kunne den dog. Så snart jeg nåede hjemmet, smed jeg min Ctek lader på dyret, men da jeg kiggede til den en halv time senere, viste den fuldt opladt.

Scooteren fik dog lov at stå (udenfor) med laderen på til indtil for en times tid siden, da jeg skulle et smut rundt i byen. Dælme om jeg kunne starte skidtet. Startmotoren kunne lige slæbe sig rundt, og lyset i instrumenteringen blinkede fint i takt. Hurra for kickstarteren, som jeg for nylig fik lavet. Efter min køretur, prøvede jeg selvstart igen, og der sprang den fint i gang.

Min scooter kører på 0W-40 olie, har Narakus high tension tændspole, og et 8,6AH Nitro gelbatteri. Med undtagelse af et iridium tændrør, som faktisk var det jeg skulle hente i min døgnboks her til aften, skulle forudsætningerne dermed være i orden. Men starte ville den altså ikke.

Har i andre bøvlet med det, eller skal jeg ud i at fejlsøge?

Det er en normal forteelse her ved vintertid, at elstarteren ikke altid gider starte scooteren. Men når motoren er blevet varm, er der 9 ud af 10 gange ikke noget problem med elstarteren.

Ivecar plus 2023.
Svar
#3
(14-02-2011, 22:01)Jps Skrev: Det er en normal forteelse her ved vintertid, at elstarteren ikke altid gider starte scooteren. Men når motoren er blev varm, er der 9 ud af 10 gange ikke noget problem med elstarteren.

Det hele, kan være så "stivfrossen", at startmotoren møder for megen modstand til, at den kan trække svineriet hurtigt nok rundt. Ofte, kan man komme over det ved, at jokke et par gange på kickstarteren uden tænding, og så sætte tænding på, og bruge elstarteren.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Jeg har da ellers set nogle stykker herinde prale med, at de er sluppet gennem vintre på elstart alene JPS. Men fair nok.. Hvis det er standarden, må jeg jo leve med det. Jeg takker for input.

Noget andet er så.. Det er imo dybt kritisabelt, at man ikke kan starte sin scooter på en civiliseret måde, bare fordi det er lidt køligt. I dag som et fremragende eksempel: Det er jo ikke særlig koldt. Vi har en wind chill factor der vil noget, men koldt er det jo ikke. Den har da startet uden bøvl, i lavere temps end det vi har nu. Det er lidt kikset at skulle ud i at montere et bilbatteri i hjelmboksen, bare fordi man gerne vil kunne starte synes jeg. Billigt skrammel.
Svar
#5
(14-02-2011, 22:10)kragen Skrev: Det hele, kan være så "stivfrossen", at startmotoren møder for megen modstand til, at den kan trække svineriet hurtigt nok rundt. Ofte, kan man komme over det ved, at jokke et par gange på kickstarteren uden tænding, og så sætte tænding på, og bruge elstarteren.

Absolut glimragende ide. Selvom kommentaren, vanen tro fra den kant, ikke var til mig, sætter jeg pris på ideen. Det skal prøves.

Jeg husker stadig, fra tiden før jul hvor vejret var mere skummelt end nu, da jeg skulle forsøge at skubbe en god vens bil i gang. Den lød som om den manglede strøm, og havde da også stået stille med alarm på i en-to uger, men sandheden var, at motoren var "frossen". Så'n en fætter når man ikke langt med, når man er ene mand om at skubbe Blink med øjet Samme princip med scooteren, bare langt mindre udtalt ved de nuværende temperaturer formoder jeg.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(14-02-2011, 22:10)Johnny Skrev: Jeg har da ellers set nogle stykker herinde prale med, at de er sluppet gennem vintre på elstart alene JPS. Men fair nok.. Hvis det er standarden, må jeg jo leve med det. Jeg takker for input.

Noget andet er så.. Det er imo dybt kritisabelt, at man ikke kan starte sin scooter på en civiliseret måde, bare fordi det er lidt køligt. I dag som et fremragende eksempel: Det er jo ikke særlig koldt. Vi har en wind chill factor der vil noget, men koldt er det jo ikke. Den har da startet uden bøvl, i lavere temps end det vi har nu. Det er lidt kikset at skulle ud i at montere et bilbatteri i hjelmboksen, bare fordi man gerne vil kunne starte synes jeg. Billigt skrammel.

Med praleri, kan man komme langt Blink med øjet. Men jeg har så 2 sk's Dr. big hvor elstarteren sidder 10--15 cm over jorden, så den har det koldt i denne tid Grin Men den ene som jeg kører mest på, står så i en udestue med plusgrader, så den volder ikke de store problemer, med mindre batteriet ikke er fuldt opladet.

Ivecar plus 2023.
Svar
#7
(14-02-2011, 22:14)Johnny Skrev: Absolut glimragende ide Krage! Det skal prøves ved førstkomne lejlighed. Jeg takker.

Jeg husker stadig, fra tiden før jul hvor vejret var mere skummelt end nu, da jeg skulle forsøge at skubbe en god vens bil i gang. Den lød som om den manglede strøm, og havde da også stået stille med alarm på i en-to uger, men sandheden var, at motoren var "frossen". Så'n en fætter når man ikke langt med, når man er ene mand om at skubbe Blink med øjet Samme princip med scooteren, bare langt mindre udtalt ved de nuværende temperaturer formoder jeg.

De fleste nyere biler, må ikke skubbes i gang Fortvivlet
Svar
#8
(14-02-2011, 22:38)Teddy Skrev: De fleste nyere biler, må ikke skubbes i gang Fortvivlet

Det plejer jeg også at sige, når nogen beder mig hjælpe, med at skubbe en i gang Griner . Prøv, at skubbe en Citroen 2CV i gang Grøn grin .

Biler, kan forøvrigt have et andet problem. Nemlig, at stempler m.m. står så uheldigt, at starteren er helt død. Man kan så sætte den i gear, og skubbe den lidt frem eller/og tilbage, så den kommer over det døde punkt. Er det koldt, kan man tænde nærlyset, lige inden, man drejer nøglen. Det kan give den "varme", der lige skal til, for at batteriet kan give det sidste, det har i sig.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
(14-02-2011, 22:32)Jps Skrev: Med praleri, kan man komme langt Blink med øjet. Men jeg har så 2 sk's Dr. big hvor elstarteren sidder 10--15 cm over jorden, så den har det koldt i denne tid Grin Men den ene som jeg kører mest på, står så i en udestue med plusgrader, så den volder ikke de store problemer, med mindre batteriet ikke er fuldt opladet.

Kragen er en af dem jeg har set skrive det. Overvej om du tør kalde ham en pralerøv Fræk

Nu ved jeg ikke hvordan scooteren gebærder sig i morgen tidlig, men den står i en kælder, hvor frosten heller ikke kigger ind. Derfor springer den normalt i gang om morgenen, uden bøvl. På slaveanstalten har jeg en nedlagt stald at parkeret den i, men der kan altså godt være rimeligt koldt. Det må være derfor den brokkede sig så'n, da jeg ville hjem.

Mit indtryk, fra mange vintre med totaktere, er, at de generelt klarer sig langt lettere igennem vinteren. De har ikke en motor fyldt med olie at slæbe rundt på. Alligevel har du dog ret i, at man sommetider, når man som jeg altid kørte med skodbatterier, må trampe i kickstarteren.

Måske fordi det er nyt for mig at ofre mindre formuer på bedre batteri mv, havde jeg dog forventet mere af min firetakter. Illusion hermed gået kaputski Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Teddy: korrekt. Bilen var på vej til skrotten, så det lod ejermanden sig ikke gå synderligt på af Blink med øjet



(14-02-2011, 22:50)kragen Skrev: Det plejer jeg også at sige, når nogen beder mig hjælpe, med at skubbe en i gang Griner . Prøv, at skubbe en Citroen 2CV i gang Grøn grin .

Biler, kan forøvrigt have et andet problem. Nemlig, at stempler m.m. står så uheldigt, at starteren er helt død. Man kan så sætte den i gear, og skubbe den lidt frem eller/og tilbage, så den kommer over det døde punkt. Er det koldt, kan man tænde nærlyset, lige inden, man drejer nøglen. Det kan give den "varme", der lige skal til, for at batteriet kan give det sidste, det har i sig.


I det konkrete tilfælde, forsøgte vi os først med at rokke bilen i gear, dernæst med strøm fra en anden bil, og til sidst, fordi fyren insisterede og jeg ikke var smart nok til at finde på en fornuftig undskyldning nu den med katalysatoren ikke var gangbar, blev den forsøgt skubbet. Intet af det hjalp. At det så også var i de dage, hvor man i aviserne kunne læse, at mange biler var blevet slæbt til optøning på værksteder over det ganske danske land, forstærkede min ide om at skidtet var stift som en pind.
Svar
#11
(14-02-2011, 22:50)kragen Skrev: Det plejer jeg også at sige, når nogen beder mig hjælpe, med at skubbe en i gang Griner . Prøv, at skubbe en Citroen 2CV i gang Grøn grin .

Biler, kan forøvrigt have et andet problem. Nemlig, at stempler m.m. står så uheldigt, at starteren er helt død. Man kan så sætte den i gear, og skubbe den lidt frem eller/og tilbage, så den kommer over det døde punkt. Er det koldt, kan man tænde nærlyset, lige inden, man drejer nøglen. Det kan give den "varme", der lige skal til, for at batteriet kan give det sidste, det har i sig.

Jeg har skubbet en del biler i gang, gennem tiden. Det er for nyligt, at jeg har hørt det omtalt, at nyere biler kan tage skade af den behandling. Jeg er skam ikke, som nogle, bleg for at give en hånd Blink med øjet Og min gamle CPI scooter, har da også fået turen nogle gange, med succes Griner

På min egen, er det ret umuligt, hvis den er løbet tør for strøm. Så kan parkeringsbremsen nemlig ikke slås fra :P
Svar
#12
(14-02-2011, 23:11)Teddy Skrev: Jeg har skubbet en del biler i gang, gennem tiden. Det er for nyligt, at jeg har hørt det omtalt, at nyere biler kan tage skade af den behandling. Jeg er skam ikke, som nogle, bleg for at give en hånd Blink med øjet Og min gamle CPI scooter, har da også fået turen nogle gange, med succes Griner

På min egen, er det ret umuligt, hvis den er løbet tør for strøm. Så kan parkeringsbremsen nemlig ikke slås fra :P

På firmafolkevognen, skal den "nulstilles" på et VW-værksted, når batteriet har været fladt - ellers ligner instrumentbrættet et blinkende juletræ.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: