Søg Garagen Hej Gæst! Register

Gradueret respons ved razzia
#1
Jeg faldt lige over en interessant udtalelse fra politiet på Scooter TV...



Betjenten siger flg: "Vi accepterer op til 39 km/t. Bliver den målt til 40 får man en bøde og bliver den målt til 43 eller derover får man en bøde plus at der er gentagelsesvirkning på og det vil sige at bliver man nappet to gange på tre år tager vi hele knallerten".

Det vil åbenbart sige at der, i følge denne betjent, er et lille hastigheds-interval hvor man giver bøde, men ikke tæller det med som et "rigtigt bust" der udløser konfiskation anden gang. Det var jeg ikke lige klar over - men det kan selvfølgelig være noget specielt for netop den politikreds.

Cool

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Citat:"Vi accepterer op til 39 km/t. Bliver den målt til 40 får man en bøde og bliver den målt til 43 eller derover får man en bøde plus at der er gentagelsesvirkning på og det vil sige at bliver man nappet to gange på tre år tager vi hele knallerten".

Jeg ved i hvert fald, at jeg må have en knallert der kan køre op til 43km/t uden at få en bøde. De har heller ingen ret til at tage den ind på politistationen hvis den ikke kører mere end det. Hvis jeg fik en bøde fordi at den kunne køre over 39km/t, ville jeg helt sikkert sende en skriftlig klage til politiet. Jeg har i hvert fald fået at vide til knallertkørekort, at det er sådan det fungerer.
Peugeot Speedfight 2 fra 2007. Pinlig lovlig!
Svar
#3
(22-01-2011, 03:29)ZenN Skrev: Jeg ved i hvert fald, at jeg må have en knallert der kan køre op til 43km/t uden at få en bøde. De har heller ingen ret til at tage den ind på politistationen hvis den ikke kører mere end det.

Det er vist ikke hastigheden i sig selv som er ulovlig, men de konstruktive ændringer Zen. Politiet bruger bare rullefeltet som en slags rettesnor for hvilke maskiner som skal undersøges nærmere af en mekaniker. Så hvis de virkelig gad, kunne de tage din maskine med selv om den kun kunne køre 20 km/t.

Men at straffens størrelse skulle afhænge af den målte hastighed er nyt for mig. Jeg har altid troet at ulovlig er ulovlig og så er det lige meget om den kører 42 eller 90....

Cool
Svar
#4
(22-01-2011, 03:46)Runnerdude Skrev: Det er vist ikke hastigheden i sig selv som er ulovlig, men de konstruktive ændringer Zen. Politiet bruger bare rullefeltet som en slags rettesnor for hvilke maskiner som skal undersøges nærmere af en mekaniker. Så hvis de virkelig gad, kunne de tage din maskine med selv om den kun kunne køre 20 km/t.

Men at straffens størrelse skulle afhænge af den målte hastighed er nyt for mig. Jeg har altid troet at ulovlig er ulovlig og så er det lige meget om den kører 42 eller 90....

Cool

Altså.. Jeg fik at vide af den rare politibetjenten til knallertkørekort, at politiet rent faktisk ikke har nogen ret til at undersøge knallerten nærmere, hvis den ikke har en topfart på over 42km/t. Man får jo nok en bøde hvis man kører 30km/t (+ tolerance, alt efter hvor man kører), som kan blive større alt efter hvor meget hurtigere man kører end det man må. Men hvis den bliver taget op på et rullefelt, og dens topfart er 41-42, så må de ikke pille ved den medmindre der er noget andet galt med den som fx ugyldig nummerplade, problemer med lys, lyd osv. Men ja, hvis det er åbenlyst at man har Yasuni knæk udstødning på, men topfarten er 35km/t, så må de gerne tjekke scooteren yderligere, da de udefra kan se, at der er blevet foretaget en konstruktiv ændring.
Peugeot Speedfight 2 fra 2007. Pinlig lovlig!
Svar
#5
(22-01-2011, 03:29)ZenN Skrev: Jeg ved i hvert fald, at jeg må have en knallert der kan køre op til 43km/t uden at få en bøde. De har heller ingen ret til at tage den ind på politistationen hvis den ikke kører mere end det. Hvis jeg fik en bøde fordi at den kunne køre over 39km/t, ville jeg helt sikkert sende en skriftlig klage til politiet. Jeg har i hvert fald fået at vide til knallertkørekort, at det er sådan det fungerer.
Så ved du forkert Blink med øjet

Din lille knallert må maksimalt kunne køre 30 km/t på lige vej. Så simpelt er det. Kan den køre mere, er knallerten ulovlig, og du kan få en bøde for, at køre på en ulovlig knallert. Kører du mere, end 30 km/t, kan du få en bøde for at køre for stærkt. Altså to forskellige forseelser, som du kan få to samtidige bøder for. Har du foretaget "ulovlige konstruktive ændringer", er det en tredje forseelse, du kan få en bøde for.

Problemet med hastighed, er målinger. For at teste knallertens hastighed på lige vej, kan man benytte to forskellige metoder. Efter den ene metode, må knallerten overskride de 30 km/t med maks. 10%, og efter den anden metode, med 20%, før den bliver erklæret ulovlig. Det giver en "accepteret" hastighed på maks. 36 km/t, før man skrider ind. Bliver fanget i en radarkontrol, eller en patrulje, skal der fratrækkes 3 km/t fra den målte hastighed, selvom radaren ikke måler 3 km/t galt. Det medfører, at hastigheden skal være over 36+3=39 km/t, før man erklærer knallerten ulovlig, og giver bøde for det, men man kan stadig få bøde for at have kørt over 30 km/t, hvis man har kørt 34 km/t eller mere.

For at kunne få en bøde m.m., for at have foretaget ulovlige konstruktive ændringer,skal disse påvises på stedet, eller der skal foreligge en begrundet mistanke, så knallerten tages ind til stationen til påvisning. Politiet kan vælge, at skille knallerten ad på stedet, for at kontrollere, om den er ulovlig - uanset, om du har kørt for stærkt eller ej - eller vælge, at køre den til kontrol på stationen. Når de fratager dig din knallert, kan det kun ske ved en begrundet mistanke, dvs. poltiet skal være sikker på, at de vil finde noget ulovligt på knallerten. Sidder der f.eks. en ulovlig lydpotte, et ulovligt styr, eller ulovlige lygter, som kan konstateres umiddelbart, er mistanken straks begrundet, og knallerten kan hives ind til yderligere kontrol, uden problemer. Hvis alt det "synlige" ikke giver en begrundet mistanke, og det f.eks. drejer sig om en mistanke om manglende "skive" i varioen, skal politiet altså være sikre på, at den mangler, inden de kører den ind til kontrol. Dvs., at de skal skille den ad på stedet, for at være sikre på, at der foreligger en begrundet mistanke. Det var for bøvlet og tidskrævende, så Folketinget vedtog en lov, der siger, at såfremt lille knallert på et rullefelt kan køre 43 km/t, eller mere, kan dette i sig selv, betragtes, som en begrundet mistanke, og politiet kan uden yderligere undersøgelse inddrage knallerten til yderligere kontrol.

Konfiskationssanktionen gælder kun for at foretage ulovlige konstruktive indgreb, og har for så vidt, intet at gøre med, hvor hurtigt knallerten kan køre, eller hvor hurtigt, du har kørt. Sanktionen er derfor også "personlig", således, at den følger personen, og ikke knallerten. Anden gang inden for tre år, vil det derfor være den knallert, du bliver taget på, der konfiskeres - uanset, om det er den knallert, du er blevet taget på før, eller om det er din knallert, eller ej.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(22-01-2011, 07:53)kragen Skrev: Så ved du forkert Blink med øjet

Din lille knallert må maksimalt kunne køre 30 km/t på lige vej. Så simpelt er det. Kan den køre mere, er knallerten ulovlig, og du kan få en bøde for, at køre på en ulovlig knallert. Kører du mere, end 30 km/t, kan du få en bøde for at køre for stærkt. Altså to forskellige forseelser, som du kan få to samtidige bøder for. Har du foretaget "ulovlige konstruktive ændringer", er det en tredje forseelse, du kan få en bøde for.

Problemet med hastighed, er målinger. For at teste knallertens hastighed på lige vej, kan man benytte to forskellige metoder. Efter den ene metode, må knallerten overskride de 30 km/t med maks. 10%, og efter den anden metode, med 20%, før den bliver erklæret ulovlig. Det giver en "accepteret" hastighed på maks. 36 km/t, før man skrider ind. Bliver fanget i en radarkontrol, eller en patrulje, skal der fratrækkes 3 km/t fra den målte hastighed, selvom radaren ikke måler 3 km/t galt. Det medfører, at hastigheden skal være over 36+3=39 km/t, før man erklærer knallerten ulovlig, og giver bøde for det, men man kan stadig få bøde for at have kørt over 30 km/t, hvis man har kørt 34 km/t eller mere.

For at kunne få en bøde m.m., for at have foretaget ulovlige konstruktive ændringer,skal disse påvises på stedet, eller der skal foreligge en begrundet mistanke, så knallerten tages ind til stationen til påvisning. Politiet kan vælge, at skille knallerten ad på stedet, for at kontrollere, om den er ulovlig - uanset, om du har kørt for stærkt eller ej - eller vælge, at køre den til kontrol på stationen. Når de fratager dig din knallert, kan det kun ske ved en begrundet mistanke, dvs. poltiet skal være sikker på, at de vil finde noget ulovligt på knallerten. Sidder der f.eks. en ulovlig lydpotte, et ulovligt styr, eller ulovlige lygter, som kan konstateres umiddelbart, er mistanken straks begrundet, og knallerten kan hives ind til yderligere kontrol, uden problemer. Hvis alt det "synlige" ikke giver en begrundet mistanke, og det f.eks. drejer sig om en mistanke om manglende "skive" i varioen, skal politiet altså være sikre på, at den mangler, inden de kører den ind til kontrol. Dvs., at de skal skille den ad på stedet, for at være sikre på, at der foreligger en begrundet mistanke. Det var for bøvlet og tidskrævende, så Folketinget vedtog en lov, der siger, at såfremt lille knallert på et rullefelt kan køre 43 km/t, eller mere, kan dette i sig selv, betragtes, som en begrundet mistanke, og politiet kan uden yderligere undersøgelse inddrage knallerten til yderligere kontrol.

Konfiskationssanktionen gælder kun for at foretage ulovlige konstruktive indgreb, og har for så vidt, intet at gøre med, hvor hurtigt knallerten kan køre, eller hvor hurtigt, du har kørt. Sanktionen er derfor også "personlig", således, at den følger personen, og ikke knallerten. Anden gang inden for tre år, vil det derfor være den knallert, du bliver taget på, der konfiskeres - uanset, om det er den knallert, du er blevet taget på før, eller om det er din knallert, eller ej.

Jeg er ellers 100% sikker på, at en knallert må have en topfart op til 42km/t, men at man jo så kun må køre 33km/t ink. de 10% tolerance. Lidt ligesom en bil, der kan køre mere end den må Smil Ved ikke om jeg hørte forkert, eller han bare ikke vidste hvad han snakkede om, selvom det ikke lød sådan. Så er det jo slet ikke muligt at have en "lovlig" scooter. Min lovlige knallert kan på en god dag køre 48km/t på lige vej (på speedometeret), hvilket jeg antager at være cirka 41-42km/t.
Peugeot Speedfight 2 fra 2007. Pinlig lovlig!
Svar
#7
(22-01-2011, 12:56)ZenN Skrev: Jeg er ellers 100% sikker på, at en knallert må have en topfart op til 42km/t, men at man jo så kun må køre 33km/t ink. de 10% tolerance. Lidt ligesom en bil, der kan køre mere end den må Smil Ved ikke om jeg hørte forkert, eller han bare ikke vidste hvad han snakkede om, selvom det ikke lød sådan. Så er det jo slet ikke muligt at have en "lovlig" scooter. Min lovlige knallert kan på en god dag køre 48km/t på lige vej (på speedometeret), hvilket jeg antager at være cirka 41-42km/t.

Lovens definition på lille knallert:
Knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km/t.

Så der er skam ikke noget, at være i tvivl om. En lille knallert må ikke kunne køre mere end de 30 km/t (plus tolerancen på 20% og 3 km/t kompensation for måleudstyr). Så hvis din "lovlige" knallert bliver målt til, at køre over 39 km/t, er den IKKE lovlig, selvom du ikke har pillet ved den.

Der er ikke en tilsvarende indskrænkning for biler og motorcykler, så de må godt kunne køre 1.000 km/t . Lastvogne har dog også fået en "drosling".
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
(22-01-2011, 14:11)kragen Skrev: Der er ikke en tilsvarende indskrænkning for biler og motorcykler, så de må godt kunne køre 1.000 km/t . Lastvogne har dog også fået en "drosling".

Og den drosling burde sættes i biler kørt af unge fartgale Grin. Svenskerne havde jo f.eks. deres A-traktorer i 70-80'erne (typisk en ombygget Volvo) der kun kunne køre 30 km/t Grin.

http://www.youtube.com/watch?v=NqtmNhq_Hsk
Ivecar plus 2023.
Svar
#9
(22-01-2011, 12:56)ZenN Skrev: Min lovlige knallert kan på en god dag køre 48km/t på lige vej (på speedometeret), hvilket jeg antager at være cirka 41-42km/t.

Det lyder som om du har været usædvanlig heldig med din maskine Zen. Det er meget sjældent man ser en helt lovlig knallert runde 40 km/t. Mange tror de gør det, men en tur med GPS vil ofte vise noget andet. Dog lyder en fejlvisning på 10 km/t ret voldsomt synes jeg, så det kan da godt være at du vitterligt er en af de få som ligger i den øvre ende. Har du nogen sinde checket med GPS?

Cool
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(22-01-2011, 14:38)Runnerdude Skrev: Det lyder som om du har været usædvanlig heldig med din maskine Zen. Det er meget sjældent man ser en helt lovlig knallert runde 40 km/t. Mange tror de gør det, men en tur med GPS vil ofte vise noget andet. Dog lyder en fejlvisning på 10 km/t ret voldsomt synes jeg, så det kan da godt være at du vitterligt er en af de få som ligger i den øvre ende. Har du nogen sinde checket med GPS?

Cool


Så vidt jeg ved er forskellen på 42 og 48 ikke 10km/t, så det går nok Grin Har ikke prøvet en GPS test endnu, men Din Fart: siger omkring 40, når den viser 48. Men jeg går også ud fra at de viser lidt for meget, bare for at "narre" bilisterne og få dem til at køre langsommere, så det kunne jo være at jeg kører langsommere end det. Det er også svært overhovedet at kunne finde en af de fartmålere på vejen, som kan se hvor hurtigt man kører på en cykelsti Overrasket . Nogle af dem viser kun hvor hurtigt bilerne kører på selve vejen. Jeg vil prøve at tjekke med GPS en af de kommende dage Smil Tror du, at GPS'en på en smartphone god nok?
Peugeot Speedfight 2 fra 2007. Pinlig lovlig!
Svar
#11
(22-01-2011, 14:45)ZenN Skrev: Tror du, at GPS'en på en smartphone god nok?

Ja, de er lige så præcise som dem i bilerne.

Cool
Svar
#12
(22-01-2011, 14:35)Jps Skrev: Og den drosling burde sættes i biler kørt af unge fartgale Grin. Svenskerne havde jo f.eks. deres A-traktorer i 70-80'erne (typisk en ombygget Volvo) der kun kunne køre 30 km/t Grin.

http://www.youtube.com/watch?v=NqtmNhq_Hsk

Uha, drosle folks biler Målløs.

Det findes skam i f.eks. Japan. F.eks. har Hondas hurtige sportsvogn en elektronisk drosling, der sammen med en GPS, holder topfarten nede på det næsten lovlige, og som tilmed ophæver droslingen, hvis du befinder dig på en racerbane. I Tokyo har lastbiler en gul lampe på taget, der begynder at blinke, når du har kørt for hurtigt, og kun kan slukkes af politiet. I Tyskland er lille mc droslet til 80 km/t for 16-18 årige. Så det er teknisk muligt, men en politisk dødssejler. Jeg ser absolut ingen grund til, at man godkender biler, der kan køre 300 km/t i et land, hvor man maksimalt må køre 130 km/t. Hvad kan folk have imod, at deres bil f.eks. slår fra ved 150 km/t ?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: