Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvilken en retro scooter
#1
Hejsa allesammen.

Jeg håber virkelig der er nogle venlige sjæle der kan hjælpe mig. Jeg skal have købt mig en scooter, det skal være en 30'er og meget gerne retro design. Den skal bruges til ca 2*7km dagligt hele året, og nogle dage op til 30 km. Den skal være let at vedligeholde og driftsikker, da jeg er en teknisk analfabet.

Jeg startede med at kigge på Thansens Giantco venusII, så faldt jeg for en SYM MIO50 og nu har jeg lige opdaget TMS retro50cc.

Hvad jeg har læst mig til tror jeg ikke jeg tør kaste mig ud i en Thansen scooter. MIO'en ser virkelig skøn ud og de giver 3 års total garanti, men den koster også ca 12000. TMS'en er også rigtig fin at se på og koster kun ca 6000, altså det halve.

Men hvad skal jeg vælge?! Kan det betale sig for mig at købe brugt? Jeg kan jo som sagt ikke selv lave noget på den, og nok heller ikke se om jeg køber katten i sækken? Er der andre scooter jeg bør have med i mine overvejelser? Den skal som sagt bruges hele året, så den skal kunne starte og køre i dårligt vejr. Jeg har ingen planer om at pille ved den så den kan køre hurtiger. Er der andet jeg bør have med i mine overvejelser?

På forhånd mange tak for jeres hjælpGrin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Nogle af de overvejelser du bør gøre dig, hvis du køber af en forhandler, er hvor meget de giver dig 'med i prisen', og helst værkstedstimer.
Hvis de '3 års garanti' betyder, at de står inde for at knallerten i hvert fald bør holde 3 år, med deres service, og de samtidigt har service med i prisen, så er 12 kilo pludselig ikke så meget længere.

Det hele skal naturligvis også stilles op imod, hvor længe du planlægger at have maskinen. Skal den skiftes ud til efteråret, så skal du til at overveje hvor meget du vil bruge, og eventuelt hvor meget du senere kan få tilbage (salg).

Men der er nok andre brugere der har købt flere maskiner end jeg, og haft dem længere, som kan komme med bedre råd til køb. Smil

EDIT:
Du skal nok også gerne af med 500-1000 kr., for et sæt vinterdæk, da nye knallerter gerne leveres med dæk, som knap kan stå fast om sommeren Smil (overdrivelse fremmer forståelsen).
Svar
#3
Planen er at jeg skal bruge den til jeg engang køber bil (2-3år) og så bagefter så skal den bruges som billig transport når vejret er til det.

Jeg har lidt kig på en brugt, men hvordan sikre jeg mig at den er ok? Bestikker man en der har forstand på det mærke til at komme med ud og kigge på den? Køre man forbi en forhandler med den? Eller andet?
Svar
#4
Jeg vil sige at flg:

- skal køre hele året
- skal være driftsikker
- skal kunne klare sig med et minimum af vedligeholdelse

... harmonerer dårligt med noget til under 10.000 kr. De helt billige scootere kræver typisk forholdsvis meget vedligeholdelse hvis de skal holde længe og egner sig i øvrigt bedst til sommersæsonen. En mekaniker koster typisk 500 kr i timen så det kan godt blive dyrt at købe billigt. De som er lykkelige ejere af en lavpris-scooter er ofte folk som selv kan finde ud af at lave det meste på den.

Som Mnc siger er 12.000 kr billigt hvis det er inclusive service, men det er det desværre ikke. Garantien omfatter flg.
SYM totalgaranti Skrev:SYM forpligter sig til at reparere eller udskifte en hvilken som helst defekt del med en ny eller tilsvarende fejlfri del, såfremt defekten skyldes fejl i materialet eller fejl ved den oprindelige montering. Reparationen eller udskiftningen er uden omkostninger for dig.

Uden at være ekspert i den slags ting, synes jeg bare at det lyder som en forlængelse af den normale reklamationsret med et ekstra år - og ordningen omfatter tydeligvis ikke normal slitage så som dæk, bremser, rem, ruller, pærer osv. Det er også en betingelse at man overholder service (hver 6. måned eller 3000 km) og får dem foretaget hos en autoriseret SYM-forhandler. Ekstra garanti er altid en god ting, men nogen decideret serviceaftale er det altså ikke. Regn med mindst 500 kr to gange om året til mekanikeren for et eftersyn. Til gengæld burde du have en høj driftsikkerhed hvis du overholder programmet.

Minimumsprisen for 2,5 år med SYM'en vil altså være...

Scooter : 12.000 kr
Service : 5 x 500 kr = 2.500 kr
Forsikring : 3 x 800 = 2.400 kr
Benzin : 14 km dagligt er ca. 0.5 l svarende til 5 kr hvilket er = 4562 kr

Totalt = 21462 kr. Dertil kommer en engangsudgift på et par tusinde eller 3 til hjelm, handsker og lås.

Det lyder af en del, men er faktisk meget rimeligt. Et 4-zoners buskort koster for eksempel 17.550 kr for samme periode og giver ikke nær den samme frihed og brugsværdi. Og sammenlignet med prisen for at holde bil er det peanuts.


Det optimale for dig ville i øvrigt nok være en retro-scooter fra Vespa eller Aprilla - de holder virkelig godt - men hvis du synes at 12.000 kr for en SYM lyder af meget så vil prisen for en af italienerne give dig spontan afasi og lilla prikker for øjnene. Imidlertid er netop retro-scootere et relativt sikkert brugt-køb fordi de ikke er cool nok til ghetto-drengene. Dermed er der stor sandsynlighed for at de ikke har været voldtunede og i øvrigt er blevet behandlet pænt af den tidligere ejer. Kan du finde en pæn og lettere brugt Vespa LX eller Aprilla Habana til 10-12.000,- ville jeg personligt snuppe den over en ny SYM...

Cool


Svar
#5
Jeg har en PDF fil vedr. SYM Mio, men hvordan jeg lægger den ind så den kan læses ved jeg ikke Grin
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Kan kun snakke lidt med om SYM Mio50, da jeg de sidste 18 måneder har holdt ved siden af sådan en scooter i det skur min egen scooter holder.

Må indrømme at jeg ikke er imoponeret over kvaliteten, i forhold til min egen der koster 10.000kr fra ny.
Jo, man kan godt se at min er brugt, da jeg ikke bruger speciel meget tid på at holde den flot og ren. Men i forhold til at min har kørt 24.000 og hans kun omkring 7000kr, og at han ikke kører når det regner eller i sne, så skulle man ikke tro at de næsten har kostet det sammen, da min står langt flottere end hans.
Hvis jeg havde købt sådan en Mio50, ville jeg nok føle mig lidt snydt, når man tænker på hvad den har kostet. Føler ikke at de ekstra penge er givet godt ud, i forhold til en T. Hansen scooter.

Svar
#7
Nu er den måske ikke helt retro nok, blot "nostalgisk look", men hvad siger I egentlig til den her: http://www.pgo.dk/composite-23.htm?Produ...ooserID=11
PGO New Ligero, endda på bud.
Svar
#8
Jeg havde ikke regnet med at få så mange svar så hurtigt, mange tak for detGrin
Hvis jeg skal ud og kigge brugt, hvad skal jeg så holde øje med?
Personen der har kørt på den? Service overholdt? Kørte kilometer? Er der dele af den der er vigtige at kigge på som kan give et prej om dens stand?

Ville det være til at lære at lave små reparationer på en alm scooter, med hjælp fra google og jer selvfølgelig?

Ang hjelm, hvad skal jeg kigge efter og er der noget jeg skal holde mig fra? Regner med en full-face eller hvad de nu hedder.

Svar


Forum spring: