Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kickstart
#1
Kom i tanke om et nyligt indlæg ang. kickstart, og ville prøve at kickstarte min egen maskine.
Den starter normalt med det samme fra el, så har ikke haft brug for at kickstarte den før, og det samme gælder knallerter jeg lånte, i min ungdom (ikke stjal Ond ).

Jeg havde altså aldrig rigtigt haft behov for at kickstarte, og derfor heller aldrig prøvet.

Jeg får maskinen op på H benet(?), da det ellers var i vejen for armen.
Jeg står og træder lidt, og tror egentlig bare jeg har stået og 'pumpet' den et par gange. Jeg undrer mig lidt over at den ikke opfører sig som jeg forventede, og forsøger mig så med at "trampe" let på armen. Nu kan jeg mærke at den så småt begynder at tage fat, og i andet halvhjertede forsøg starter maskinen.

Det var sværere end jeg regnede med, selv for en første gang.


Men jeg kom til at tænke på, hvordan tramper i den igang? En eftertanke der kom til mig var, at måske skulle jeg have brugt hælen, istedet for det forresten af foden.


Også, da jeg trykkede på armen med 1 finger, efter at have startet maskinen, kom der en sær lyd... Lød lidt i stil af en skralle.
Jeg håber derfor at det er en sikkerhedsanordning der forhindrer mig i at ødelægge noget, men jeg ville lige spørge om det er sådan, for en sikkerheds skyld. Grin


Nå, det må være nok 'random rambling' for nu.
Ud og trille en lille tur. Blink med øjet
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det er nu engang sådan, at et silkeblødt tråd, ikke får motoren op i fart, så den kan klare sig selv. Der skal trædes godt til, og det gør jeg bedst med hælen, på den alt for lille pedal.

Kommer der ikke liv i dyret efter et antal forsøg, så prøv at give lidt gas samtidig.
Svar
#3
Kidckstateren og dens mekanisme er noget spinkelt lalleværk, med al for lille vandring til en firtakter. En firtakter tænder kun hver anden gang stemplet er i top, og man skal derfor være heldig med, netop at ramme den cyklus, når man træder på kickstarteren. Med normal menneskevægt, er det meget let, at få mekanismen til at kamme over, og der skal heller ikke meget til, før tandhjul og "halvmåne" går ud af "hak", og nægter at gå tilbage af sig selv.

Du skal begynde med, at tage variodækslet af, og så rense og smøre startermekanismen. Den bliver meget hurtigt fyldt med møg, så det hele bliver trægt.

Karburatoren på firtakterne er meget flad, og den løber derfor hurtigt tør for benzin i bundkarret. Har den stået en nat, eller motoren er blevet kørt grundigt varm, vil der ikke være benzin nok i karburatoren til at starte med det samme, da bistarteren (autochokeren) ikke kan pumpe nok benzin videre til cylinderen. Man kan derfor hjælpe den lidt på vej, ved at den får hjælp af accelerationspumpen. Det gøres på følgende måde. Sæt tænding på. Vrid gashåndtaget hurtigt i bund 3 gange. Vrid gashåndtaget ca. 1-2 cm, og hold det der. Tryk nu på elstarter, eller kickstarter. Når du hører, at der er begyndende liv i dyret, så forsøg, at "fange" det, ved at give gashåndtaget nogle små hurtige ryk (mere hjælp fra accelerationspumpen). Ikke så meget, at den dør ud,, men næsten. Gør rykkende i gashåndtaget større, indtil den accepterer fuld gas og kører normalt. Lang procedure på skrift, men noget, der kun tager sekunder i virkeligheden. Lyder det vanskeligt, kan du altid få en gammel mc-kører, fra de glade 60'ere og 70'ere, til, at vise dig hvordan Griner .

På en Agility, får CDI'en - og dermed tændspolen og tændrøret - strømmen direkte fra batteriet, og ikke fra generatoren, som de fleste totaktere. Batteriet skal derfor være helt oppe på mærkerne, for at få startet maskinen. Har det været helt fladt bare et par gange, skal det udskiftes (helst med et, der har flere "koldstartampere"), da det så ikke mere vil kunne holde på strømmen.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Kan ikke helt forstå, hvorfor jeg får alle de tips til at give lidt gas, mens jeg starter.

Jeg skrev jo at jeg ingen startproblemer havde. :P
Og mener selv at, udfra beskrivelsen, skulle det gerne fremgå at min Agility fra kold starter ufatteligt nemt. Grin


Det var mere ment som en lille fortælling, om mit første forsøg med en kickstarter, således at de mere rutinerede kørere kunne få sig et billigt grin. :P
Også derfor jeg smed den i Off topic, hehe.
Svar
#5
Mnc Skrev:Kan ikke helt forstå, hvorfor jeg får alle de tips til at give lidt gas, mens jeg starter.

Jeg skrev jo at jeg ingen startproblemer havde. :P
Og mener selv at, udfra beskrivelsen, skulle det gerne fremgå at min Agility fra kold starter ufatteligt nemt. Grin


Det var mere ment som en lille fortælling, om mit første forsøg med en kickstarter, således at de mere rutinerede kørere kunne få sig et billigt grin. :P
Også derfor jeg smed den i Off topic, hehe.
Det er vel et definitionsspørgsmål :wink:

Følgende:
"(...)Jeg får maskinen op på H benet(?), da det ellers var i vejen for armen.
Jeg står og træder lidt, og tror egentlig bare jeg har stået og 'pumpet' den et par gange. Jeg undrer mig lidt over at den ikke opfører sig som jeg forventede, og forsøger mig så med at "trampe" let på armen. Nu kan jeg mærke at den så småt begynder at tage fat, og i andet halvhjertede forsøg starter maskinen.

Det var sværere end jeg regnede med, selv for en første gang.(...)"


Kan let tolkes derhen, at maskinen ikke starter, som du forventer, men kun "halvhjertet" vil gå i gang. Det kan vel godt betegnes, som et "startproblem" Griner . Jeg har kørt Agility i flere år, og jeg synes absolut ikke, at det dingleværk til kickstarter Ond , er noget, at få et billigt grin over . Tværtimod, har du min dybeste medfølelse Grin .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Mjaeh, fik måske ikke lige "specificeret", at det blot var en historie fra de va... det kolde præstø omegn.
:oops:
Svar


Forum spring: