Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvordan instiller jeg kørelys
#1
Lyset på min scooter blænder bilerne foran.
Hvordan skal det indstilles ?

Har fundet skruen, men hvor mange meter frem skal være oplyst.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Lyset skal bare kunne ses fra 300 meters afstand, men kan ikke huske hvor mange meter det skal lyse frem, ved faktisk ikke om der er regler for sådan noget på en scooter.
Altså jeg kører bare med hvad jeg selv synes er tilpas. Så jeg lyser så rimlig ned på vejen, da jeg synes det er ubehageligt og kører op over en bakke, hvis lyset er for højt, så kan du ikke se astfalten når du er oppe på toppen af bakken og det går nedaf.
Svar
#3
Reglerne for bil, Mc og reg. pligtig scooter (45'er) er det samme. Nærlyset skal kunne oplyse vejen mindst 30 meter frem, det skal have et fald på min 1% (1cm pr meter) og må ikke blænde.

For en alm 30'er er reglen at lyset ligesom på cykel skal kunne ses på 300 meters afstand, og bedste indstilling er om du kan se minimum 2 sekunder frem (ved 30 km/t = 8,5 meter) - så har du nemlig reaktionstid + tid til at bremse eller undvige. Hvis du har et godt forlys (altså ikke en puch maxi lygte) kan du nemt fordoble det - for din egen sikkerheds skyld.
Svar
#4
Så dvs. Hvis man bare kører 60 km/t, har du 1 sek.
Man skal helt klart kører med lygten lidt oppe når man kører mere end 30, for ellers kan du sgu ikke nå og se noget, selvom det bare er en kat eller lignende, for de er fandme farlige og møde med høj hastighed i vejkanten, for de vælger 50 % af gange og krydse vejen, og derfor var uheldet ude med mig engang, væltede heldigvis ikke, men kom kører med ca 50 igennem den lille by jeg bor i, og så lige pludselig løber katten som sad i vejkanten lige ud foran mig, og jeg kører lige henover den, et ordenligt hop, og katten var nærmest lammet i nakken eller lignende, fandt endda ud af det var en af mine egne katte, dog overlevede den, men havde ingen mulighed for og tænke der, kunne sagtens have væltet. Så hvis man kommer med 70-80 og intet kan se, kan det sgu gå roligt galt, bare man rammer en kat.
Svar
#5
Helt korrekt.

Een ting er teori og een ting er praksis.

I teori må du heller ikke køre mere end 40 km/t når du på en mørk landevej blænder ned fra det lange til det korte lys.

Det fik vi tudet ørene fulde af til Teori - både MC og bil.

De fleste biler lyser også væsentligt længere end 30 meter frem med nærlyset, vores bil (Astra) lyser i hvert fald 100 meter frem. Det tror jeg faktisk også T-Rex'ens nærlys gør.

Men sådan er færdselsloven - du må ALDRIG køre hurtigere, end at du kan se 2 sekunder frem i dit eget lys.... (medmindre vejen er oplyst af gadelygter, of course).
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Faktisk lyser den opad og man kan ikke få den længere ned på skruen.

Jeg må til at skille den ad. Der er må være noget der er samlet forkert Smil
Svar


Forum spring: