Søg Garagen Hej Gæst! Register

Dyse størrelse på super 8 125cm3
#1
Hejsa. Jeg vil gerne vide hvor stor dysen er på min kære kymco.

Hvor meget skal man gå op i størrelse efter udskiftning af udstødning?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Stagstrup Skrev:Hejsa. Jeg vil gerne vide hvor stor dysen er på min kære kymco.

Hvor meget skal man gå op i størrelse efter udskiftning af udstødning?
Afhængig af karburator (den sælges med to forskellige), er hoveddysen enten #100 eller #114. Din er højst sandsynlig en #100, så de kan prale med, at den den opfylder Euro3 :wink: .Kymco, har det iøvrigt med, at være lidt "fedtede" med dysestørrelsen på alle deres modeller, til det europæiske marked. De er gerne 2-5# mindre, end de ideelt burde være. Agilityen leveres således med en #80, men kører bedst, uden "skive", med en #82-85.

Jeg har endnu ikke tjekket dysen på min Super8, men jeg har en lumsk mistanke om, at den nok skal et par # op. Dysestørrelsen, på en firtakter, er ikke så kritisk, som på en totakter, da den ikke er afhængig af olien i benzinen, til at smøre/køle med, og normalt heller ikke, kommer i nærheden af de omdrejninger, en totakter gør.

Sålænge, udstødningen kan komme af med gassen fra cylinderen, vil en anden udstødning heller ikke hjælpe meget. Selvom firtakteren, i teorien, også kan gøre brug af resonansen fra udstødningen, er det så forsvindende lidt, at det i praksis, er helt uden betydning. Da den samtidigt kører fire takter, og ikke to, ville f.eks. en knækpottes skulle være dobbelt så "lang" på en firtakter, som på en en totakter, hvis, det skulle have nogen virkning. Der findes potter, der er i stand til, at hive mere gas ud af systemet - og forrøret - lidt hurtigere, end originalpotten, men de giver ikke meget, på din lille 125'er - i bedste fald, ½-1 hk. Det vil næppe give højere topfart, men måske lidt friskere optræk. Jeg kender kun en potte, fra TwoBrothers, der er lavet til Super8 150, der har en lille, men dokumenteret effekt; men den, skal importeres fra USA, hvilket betyder, at den med afgifter, nok vil koste små 4.000. Den potte, der sidder på 125'eren, er, ligesom resten på den, lavet til en 150 ccm. Kymcos 50 ccm, er oprindeligt lavet som 80 ccm, og 125'erne, som 150 ccm. På grund af bla. EU's bestemmelser, påmonteres der bare mindre cylindre, på begge typer, når de er til eksport (bortset fra Italien, hvor 150ccm er bibeholdt, da det er mindstekravet for færdsel på motorvej). Den lille gevinst, du evt. vil opnå, med en anden potte, vil derfor nok alene kunne tilskrives, den manglende katalysator, og en evt. blokkering af det sekundære indsugningssystem (CAS). Den vil herefter ikke opfylde Euro3, og er mc'en indregistret første gang efter 1/1-08, heller ikke mere være lovlig.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: