Søg Garagen Hej Gæst! Register

Bolte fra udstødning knækket i stempeltop på Keeway
#1
Jeg ville lige give udstødningen på min Keeway noget sort varmefast lak før den nye ejer hentede den. Da jeg ville skrue den af knækkede begge bolte oppe ved cylindertoppen. Hvordan får jeg dem ud igen? De kan vel ikke bare bores ud?j
PS. Nøj hvor er jeg glad for at have skiftet til en Super 9
TruckStar
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
T Skrev:Jeg ville lige give udstødningen på min Keeway noget sort varmefast lak før den nye ejer hentede den. Da jeg ville skrue den af knækkede begge bolte oppe ved cylindertoppen. Hvordan får jeg dem ud igen? De kan vel ikke bare bores ud?j
PS. Nøj hvor er jeg glad for at have skiftet til en Super 9

Eneste mulighed er at bore dem ud, med et 5 eller 6mm bor, og så lave nyt gevind. Ellers er der kun den dyrere løsning: En ny cylinder Ked af det.
Svar
#3
Øv det var ikke godt. Nå men så må jeg kigge mig om efter en billig cylinder.
TruckStar
Svar
#4
T Skrev:Øv det var ikke godt. Nå men så må jeg kigge mig om efter en billig cylinder.

Se om du kan finde en lettere brugt cylinder til modellen. Det er efter min mening, fjollet at ofre en ny til den, når den nu alligevel skal sælges.
Svar
#5
Ved ikke om det er billigt, men

http://www.scooter-shoppen.dk/ss.sspx?c=...&item=7337

40mm Cylinder incl stempel Pris: Kr. 375,00,-
Varenummer: SSV8
40mm cylinder mærket som den originale cylinder dog er denne med 6 skyllekanaler og yder derfor bedre end den originale.
Incl. stempel og sodsæt. ø10
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Corty Skrev:Ved ikke om det er billigt, men

http://www.scooter-shoppen.dk/ss.sspx?c=...&item=7337

40mm Cylinder incl stempel Pris: Kr. 375,00,-
Varenummer: SSV8
40mm cylinder mærket som den originale cylinder dog er denne med 6 skyllekanaler og yder derfor bedre end den originale.
Incl. stempel og sodsæt. ø10

Det er så billigt, at det er tosset at købe brugt, som jeg foreslog Smil.
Svar
#7
Jo den havde jeg godt kigget på, men jeg får det helt skidt af at kaste penge efter en knallert jeg skal af med Ked af det Men sådan er vilkårene jo. Men så kan jeg også øve mig i at skifte cylinder, det kan være nogen skulle skrive en officiel guide til cylinder skift Wink Wink.
TruckStar
Svar
#8
T Skrev:Jo den havde jeg godt kigget på, men jeg får det helt skidt af at kaste penge efter en knallert jeg skal af med Ked af det Men sådan er vilkårene jo. Men så kan jeg også øve mig i at skifte cylinder, det kan være nogen skulle skrive en officiel guide til cylinder skift Wink Wink.

Du starter med at pille plastikken(blæserkappen) omkring cylinderen a', finder en 10'r eller 11'r topnøgle, og så løsner du de 4 møtrikker ved topstykket. Så tager du topstykket og toppakning a'. Udstødningen skal også a', så her skruer du alle bolte/møtrikker a', så du kan komme til cylinderen uden problemer.

Dernæst tager du fat omkring cylinderen med een hånd og lirker den lige så forsigtigt a' til lige før stemplet "falder" ud. Her kan du så bruge den anden hånd, eller ligge en flad lille plade, evt en klud der dækker hele pindboltenes længde, så stemplet ikke rammer pindboltene( kan lave ridser i stemplet).

Bundpakningen skal jo også væk, og den kan være svær at få a' i hel tilstand, så her er en hobbykniv(dem af plastik) et godt værktøj til at få den helt a' uden at der må sidde så meget som en lille bitte stump af den, tilbage på kanten. Husk at komme en klud i hullet, så rester fra pakningen ikke lander i krumtappen. Brug evt en støvsuger til at få rester op fra krumtappen(hvis der alligevel skulle være faldet noget ned i den.
Sæt en lille tragt på mundstykket af slangen, montér en benzinslange på tragten, så du kan komme helt ned i krumtapshuset, og sug skidtet op Smil.

Så skal du have stemplet a', her skal du bruge en spidstang til at få G ringene ud. Det er faktisk nok, at pille den ene G ring ud og så skubbe stempelpinden ud, med en skruetrækker der passer i hullet på "pinden"
fra den side hvor den anden G ring sidder. Eller også tager du begge G ringe ud, og så skubbe pinden ganske langsomt ud(uden for meget vold).

Er der spørgsmål til dennne smøre, så spørg løs Grin.

Billeder af processen, kan muligvis arrangeres.
Svar
#9
Det ser godt ud JPS men jeg synes da du skal gøre dette til en lille guide. Så kan vi henvise til den hvis folk spørger.
TruckStar
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
T Skrev:Det ser godt ud JPS men jeg synes da du skal gøre dette til en lille guide. Så kan vi henvise til den hvis folk spørger.

Er hermed gjort.
Svar
#11
En metode til at redde stumperne uden at købe nyt.

Jeg har lavet samme fejl / uheld på min bils termostathus. altså knækket boltene.

Jeg tog et 3 mm metalbor og borede ned i den knækkede bolt.
Så fandt jeg en 'links' skrue. Det er en skrue, som skal spændes modsat af normale skruer. når så denne skrues ned i det nyborede hul og spændes, løsnes den knækkede stump gevind.

Det sparede mig for at skulle skifte motorblok Grin
Svar
#12
klop Skrev:En metode til at redde stumperne uden at købe nyt.

Jeg har lavet samme fejl / uheld på min bils termostathus. altså knækket boltene.

Jeg tog et 3 mm metalbor og borede ned i den knækkede bolt.
Så fandt jeg en 'links' skrue. Det er en skrue, som skal spændes modsat af normale skruer. når så denne skrues ned i det nyborede hul og spændes, løsnes den knækkede stump gevind.

Det sparede mig for at skulle skifte motorblok Grin


Links-skrue -> skrue-/boltudtrækker

- og ja, det skulle efter sigende virke udemærket (jeg har selv en knækket bolt i udstødningen, som jeg skal have ud - ved hjælp af det princip - så snart har jeg også egen erfaring at udtale mig ud fra! )
Tidligere Aprilia Habana Custom-ejer, forhåndværende Puch Maxi-ejer, men nuværende Piaggio Fly-ejer og Himmerlænding i eksil i Vendsyssel ;)
Svar


Forum spring: