Søg Garagen Hej Gæst! Register

El-scooter med aftageligt batteri
#1
Hej folkens,

Jeg påtænker at købe en el-scooter, hvis hovedformål er transport til/fra arbejde. Jeg bor i lejlighed og har ikke adgang til en strømkilde, til opladning, hvor den skal parkeres. Derfor er det nødvendigt med et aftageligt batteri, som jeg kan tage med op i min lejlighed og lade. Den eneste model jeg har kunnet google mig frem til som opfylder dette krav er Scoopie TXD500, som jeg kun har kunnet finde hos to forhandlere, nemlig fantombike.dk og theebikecompany.dk. Fantombike.dk skriver at de først har modellen med aftageligt batteri på lager til august, mens theebikecompany.dk ikke skriver noget om det. Mit spørgsmål er nu om det virkelig er den eneste model med aftageligt batteri, og om I kan anbefale mig nogle forhandlere i København der forhandler el-scootere med aftageligt batteri?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Kommer vel an på hvor langt du skal kunne køre.... De har da en mere med aftagelig batteri, men godt nok ikke med litium teknologi.
http://www.fantombike.dk/pi/Scoopie_el_k...5_101.aspx
Svar
#3
Ja okay, jeg glemte vidst lige at skrive hvor langt jeg har til arbejde :oops:

Jeg har omkring 7km til arbejde, så hvis den bare kan køre 15-20km på en opladning er det sådan set nok til mit behov.

Den du linker til havde jeg fuldkommen overset, så tak for linket Grin

Er der nogle der har sådan en Scoopie som kan anbefale/fraråde den? Hvad med sådan en TXD500, nogle fortalere eller folk der vil fraråde den?

Da jeg er totalt uvidende om scootere og den slags vil jeg være meget glad for alle gode råd jeg kan få før jeg går ud og køber sådan en sjover.
Svar
#4
drzero Skrev:Jeg bor i lejlighed og har ikke adgang til en strømkilde, til opladning, hvor den skal parkeres. Derfor er det nødvendigt med et aftageligt batteri, som jeg kan tage med op i min lejlighed og lade.

Hvad med at lade den på dit arbejde i stedet? Det er jo ikke strømmen der koster på sådan en maskine, så din arbejdsgiver kan næppe ha' noget imod det...

8)
Svar
#5
Det siges at den aftagelige batteri version af TXD som har en rækkevide på 40-50km kun vejer 6kg, og så er det jo i princippet muligt at have et ekstra batteri med, så man enten kan fordoble sin distance eller have et batteri i hver ende af sin rute.

Klart en stor fordel at det er litium teknologi frem for bly/gel batterier, hvor vægt og ens hastighed gennem afladningen ikke er så godt, men ikke mindst at den kan oplades meget hurtigere.
Det bliver spændende at se dem og det siges at de vist allerede kommer til Juni.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej
Jeg har været hos fantombike og afprøvet selv samme elscooter, og snakket med forhandleren. Den virker rigtig fin og er af ok kvalitet. Jeg har 15-20 km daglig kørsel, og da scooteren med aftagelig batteri koster 11500 kr. kunne jeg ud fra benzin eller el udgifter efter scooteren regne ud, at elscooteren faktisk ikke var så billig som man skulle tro.
Forhandleren fortalte mig, at man som "el-bilist" altid skal holde i lader, når man ikke kører, for at optimere batteriet....
Hver opladning koster 3-5 kr, og så mindre da man ikke lader fuldt op hver dag.
Dertil kommer der, at der kun ydes 6 mdr. garanti på batteriet (og batteriet er en stor del af scooterens pris, mener omkring 2-3tusind).

Jeg regnede ud hvor mange km. jeg skulle køre for at jeg kunne bytte batteriet ud og ikke have udgifter ift. benzin. Jeg skulle køre omkring 1 - 1½ år før bat. var tjent hjem.
Ydermere skal man huske, at batteriet ikke er så effektivt ved lavere temp.

Håber det kunne hjælpe lidt Smil Og hvor mange vil købe din scooter brugt i takt med at der om nogle få år formegentlig kommer forbedrede bat. og scootere?
Svar
#7
Glemte helt batteriet...
Han sagde, at 2 batterier ikke var en god løsning, da batteriet skulle bruges, for ikke at forringe dets levetid. Derfor vil han anbefale dig at købe en ekstra lader som kan stå på fx arbejde, så man lader inden man skal hjem igen - den koster omkring 1000 kr.
Svar
#8
Det kommer vel an på om det er et 40km batteri eller et 140km batteri hvor meget det koster at oplade.
140km for 3-4kr lyder da ikke så dyrt, men det er jo en anden sag hvis det er for 30-40km....

Umiddelbart ryger der 2KW på en fuld opladning på et 40AH litium 48V batteri, og man giver vel ikke mere end 2kr per KW privat, men noget mindre på arbejde......
Det giver ca. 4øre per km + slitage på batteri.

Umiddelbart er det ikke elektriciteten der koster, men "afskrivning" eller slitage på batteriet alt efter hvor godt man passer det.

Skal man sammenligne prisen på forbrugt el med benzin, så må man ved 50km per liter benzin jo ikke give mere end 2kr per liter..... Det er lang tid siden, man kunne det.

Men hvis det er et litium batteri der kan oplades mellem 500 og 2000 gange så er det ret afgørende for økonomien. Hvis man forestiller sig et Litium Jern Fosfat batteri der typisk klarer op til 2000 lade cykluser så vil den jo ved 100km per "lade cyklus" kunne køre 200.000 km, og så er resten af scooteren vist også færdig..........

200.000km med en benzin scooter der kører 50km per liter vil koste ca. 40.000kr i benzin + vedligehold af motorsystem, gear og batteri..

200.000km over 2000 fulde opladnings cykluser á 4kr koster 8000kr i strøm, og så er der 32.000 kr til at vedligeholde resten af elsystemet for, hvilket burde væere ret højt sat.

Den største fordel og ulempe ved litium teknologi er, at scooter kører stort set lige hurtigt hele tiden (det gør bly/gel batterier ikke, da de vil køre langsommere og langsommere), hvilket betyder at litium systemet til gengæld holder op med at yde, når det er tomt.
Det er derfor altid smart at oplade ofte med el, frem for at tanke benzin når tanken er tom.
Svar


Forum spring: