Søg Garagen Hej Gæst! Register

Batteri kan ikke oplades
#13
(11-04-2020, 14:13)KymcoSuper8-125 Skrev: Mit det gamle holdt over 6 år.

Jeg tror der er forskel på LP batterierne.

Uanset fabrikat, så vil jeg anbefale et GTZ14 batteri, helst GEL batteri.

Jeg har som nævnt god erfaring med JMT GEL batterier. Mit holdte dog heller ikke mere end ca. 6 år. Det skyldes at jeg fik den drænet for meget for strøm, da den stod med alarm på, og jeg ikke brugte scooteren. Så det var helt min egen skyld.

GTZ14 er et utroligt godt batteri, og det kan trække Kymco Super 8'erens startmotor i ca. 30 minutter, hvis man skulle have brug for det... Også om vinteren.

T-Hansens YTZ12 batteri, der har samme størrelse, skal man så vidt jeg ved holde sig langt fra. Den er ikke så god som GTZ14.
Dette gælder også for andre fabrikater, at GTZ14 er bedre end YTZ12. GTZ batterierne er normalt GEL batterier. Jeg har haft et YTZ12 batteri på et tidspunkt i Super 8, og det smed jeg ud. Det var ikke godt nok til at starte scooteren.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
Hvis du køber et T-Hansen batteri, så køb kun GEL batterier. Og tjek at spændingen er mindst 12,5V over batteriet ved købet. Samt husk at lade den op. Jeg har været udsat for, at T-Hansens batterier ikke var opladt, og en af cellerne var kortsluttet ved køb. En dårlig forhandler, kan være årsag til ethvert batteri sælges dårligt. Selvom det er Varta, kan det godt være dårligt, hvis forhandleren lader batteriet stå længe. T-Hansen plejer ikke at være besværlige med garanti, og hvis du lige måler spændingen i butikken ved købet, er der ikke et problem.
Svar
#15
(12-04-2020, 03:08)Super 8 Skrev: Hvis du køber et T-Hansen batteri, så køb kun GEL batterier. Og tjek at spændingen er mindst 12,5V over batteriet ved købet. Samt husk at lade den op. Jeg har været udsat for, at T-Hansens batterier ikke var opladt, og en af cellerne var kortsluttet ved køb. En dårlig forhandler, kan være årsag til ethvert batteri sælges dårligt. Selvom det er Varta, kan det godt være dårligt, hvis forhandleren lader batteriet stå længe. T-Hansen plejer ikke at være besværlige med garanti, og hvis du lige måler spændingen i butikken ved købet, er der ikke et problem.

Tak for svaret. Jeg fik ikke målt batteriet ved køb. Det eneste sted i DK det var på lager, var ved Thansens hovedkvarter i Middelfart. Jeg bor kun 20 minutter derfra, så jeg hentede direkte ved lageret. 
Jeg har så heller ikke lige noget at måle spændingen med. Andet end et lille apparat til at stikke i en cigartænder på en bil der er beregnet til at måle batterispænding. Min hvad er plus og minus i en cigartænder? For så kunne jeg bare trække et par ledninger fra den måler og til batteriet. Det må kunne lade sig gøre på den måde.
Svar
#16
(12-04-2020, 20:36)KymcoSuper8-125 Skrev: Tak for svaret. Jeg fik ikke målt batteriet ved køb. Det eneste sted i DK det var på lager, var ved Thansens hovedkvarter i Middelfart. Jeg bor kun 20 minutter derfra, så jeg hentede direkte ved lageret. 
Jeg har så heller ikke lige noget at måle spændingen med. Andet end et lille apparat til at stikke i en cigartænder på en bil der er beregnet til at måle batterispænding. Min hvad er plus og minus i en cigartænder? For så kunne jeg bare trække et par ledninger fra den måler og til batteriet. Det må kunne lade sig gøre på den måde.

Skrev du ikke, at du havde en CTEK lader? Sæt den på, og lad batteriet op. Hvis den indikerer at batteriet kan lades helt op, så er det ok. Den skal dog helst ikke starte helt nede i det område, hvor den forsøger at rede et dødt batteri.
Svar
#17
(12-04-2020, 22:29)Super 8 Skrev: Skrev du ikke, at du havde en CTEK lader? Sæt den på, og lad batteriet op. Hvis den indikerer at batteriet kan lades helt op, så er det ok. Den skal dog helst ikke starte helt nede i det område, hvor den forsøger at rede et dødt batteri.

En Ctek lader er desværre ingen garanti, jeg har en i campingvognen, og den siger batteriet er ok, men det er det ikke.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(13-04-2020, 20:42)DarkSide Skrev: En Ctek lader er desværre ingen garanti, jeg har en i campingvognen, og den siger batteriet er ok, men det er det ikke.

Men, den er nok ligeså god som et multimeter. 

Skal batteriet testes ordentligt, så oplad den helt, og se om startmotoren kan trække f.eks. 30 sekunder et par gange.
Svar
#19
(13-04-2020, 20:57)Super 8 Skrev: Men, den er nok ligeså god som et multimeter. 

Skal batteriet testes ordentligt, så oplad den helt, og se om startmotoren kan trække f.eks. 30 sekunder et par gange.

Ja, skal et batteri testes korrekt, så skal det belastes.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
#20
Jeg har forsøgt at oplade batteriet med min Ctek lader. Og den går gennem alle trinnene som om den oplader fint.
Men efter endt opladning på trin 7, og efter 2 timers hvilepause for batteriet, så er det stadig helt dødt. Kan ikke engang tænde blinklyset.
Så der må være noget der snyder Ctek laderen.
Men pyt, det er over 6 år gammel og jeg har købt et nyt, så det gamle ryger på genbrugsstationen. Men som sagt, så synes jeg bare det var lidt mærkeligt at min Ctek lader indikerede at batteriet var fuldt opladet og klar til brug. Den brude have sagt defekt.
Svar
#21
(14-04-2020, 16:41)KymcoSuper8-125 Skrev: Jeg har forsøgt at oplade batteriet med min Ctek lader. Og den går gennem alle trinnene som om den oplader fint.
Men efter endt opladning på trin 7, og efter 2 timers hvilepause for batteriet, så er det stadig helt dødt. Kan ikke engang tænde blinklyset.
Så der må være noget der snyder Ctek laderen.
Men pyt, det er over 6 år gammel og jeg har købt et nyt, så det gamle ryger på genbrugsstationen. Men som sagt, så synes jeg bare det var lidt mærkeligt at min Ctek lader indikerede at batteriet var fuldt opladet og klar til brug. Den brude have sagt defekt.

Ja, CTEK laderen indikerer kun om spændingen kan komme op på det ønskede. Kapaciteten af batteriet kan være langt mindre, og den indre modstand for stor. Altså, batteriet ligner et mindre batteri, og det er jo ok fra CTEK opladerens synspunkt, da den kender ikke batteriets data.

Du kan købe batteriet på markedet der har så få CCA at startmotoren i Super 8 ikke kan dreje, selvom batteriet er helt nyt og ok fra producenten. De helt små MC batterier, der ikke er GEL batterier, har f.eks. svært ved at dreje startmotoren i Super 8. Jeg prøvede en gang et lille billigt nyt AGM batteri på nogle få AH på Super 8, og det kunne ikke dreje startmotoren. Derimod 11.2A typerne af GEL typen, de kan klare det. De kan nemt levere over 100A.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: