Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco Agility 50 vs Honda NCS 50
#1
Hejsa
Jeg er ganske ny, kørte knallert for år tilbage og vil nu på to hjul igen (45´er denne gang), det er så hyggeligt.
Jeg er lidt tændt på de her 4takters, jeg tænker lyden er mere dæmpet og km/l liggende omkring de 50 eller højere?
Hvis jeg nu køber fra ny, er der så den store forskel på disse to maskiner og er der noget jeg skal bede om fra start for at optimere?
Jeg vil gerne den kører et sted mellem 50 og 60 km/t og 50+ på literen.

Hvis jeg overvejer at købe brugt, hvilken holder sig så bedst sådan en 4-6 år gammel med 5000 - 10.000 km på landevejene?
Og hvilke ting kan jeg forvente der dukker op med sådan nyere en brugt sag?

Det er en fornøjelse at læse tråde herinde :-)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(17-05-2019, 16:47)Filterfri Skrev: Hejsa
Jeg er ganske ny, kørte knallert for år tilbage og vil nu på to hjul igen (45´er denne gang), det er så hyggeligt.
Jeg er lidt tændt på de her 4takters, jeg tænker lyden er mere dæmpet og km/l liggende omkring de 50 eller højere?
Hvis jeg nu køber fra ny, er der så den store forskel på disse to maskiner og er der noget jeg skal bede om fra start for at optimere?
Jeg vil gerne den kører et sted mellem 50 og 60 km/t og 50+ på literen.

Hvis jeg overvejer at købe brugt, hvilken holder sig så bedst sådan en 4-6 år gammel med 5000 - 10.000 km på landevejene?
Og hvilke ting kan jeg forvente der dukker op med sådan nyere en brugt sag?

Det er en fornøjelse at læse tråde herinde :-)


Begge modeller er gode, men har sikkert hver deres "særheder"  Smil Jeg kører selv på Kymco Super 8 4takt (30'r) Og du kommer så vidt jeg kender til 4taktere, ikke over 50 km/l. Min Kymco ligger på max 46 km/l ved den hastighed, du nævner. Personligt ville jeg nok vælge en Honda NCS både som ny/brugt. Hvorfor?? Fordi det er en Honda  Smil . Den få's jo så desværre ikke som 30'r. Så det blev Super8, istedet.

På Agility, skal der et glat gliderør på, plus pille en ledning af ved cdi'en, så render den 50+. Kender ikke til Honda'ens begrænsninger, men der er jo nok en ejer af sådan en, der læser emnet  Blink med øjet 

På en brugt, kan der jo dukke en del ting op, man ikke lige var forberedt på, da den blev købt.  Men en prøvetur inden købet, kan fortælle meget om motorens stand (evt mislyde diverse steder). Tjek også for skævhed i stel/forgaffel (kan mærkes under kørsel). Spørg ejer hvornår der sidst er skiftet rem,rullervariator/kobling.

Jeg ville dog selv købe en ny scooter  Smil Jeg har nemlig haft min del af fejlkøb gennem de sidste 10 år, fordi jeg har ladet mig friste over evne Grin
Ivecar plus 2023.
Svar
#3
Hondaen trenger en ny variator så er den ubegrænset. Det finnes hos speedline.
Svar
#4
JPS og Rune75
Tusinde tak ;-)
Jeg har godt lagt mærke til jer begge i andre tråde.
Jeg vil finde en god lokal forhandler og se om jeg kan få råd til en ny Honda.

Er der nogle gode råd til hvorledes jeg skal få lavet ændringerne og kan de laves så jeg ikke kan blivet snuppet i tjek?

Der er tre variatorer på speedline.dk?
Lad os antage, jeg overhovedet ikke vidste variatorer eksiterede før I nævnte det :-)
Og så er der også nogle ruller, jeg syntes at have læst i en anden tråd noget omkring 6,5 gram skiftet ud med 7,5 eller omvendt. Det var vist også noget med km/L, men der kunne så gå lidt optræk tabt (jeg er ingen hidsigprop ved lyskryds, men den må bare ikke kravle op ad bakke og slentre trøstesløst i modvind)?
Jeg er en 100 kg´s mand og med en smule oppakning, så får den jo lidt at lave den fine scooter.
Svar
#5
Jeg ville dog selv købe en ny scooter  Smil Jeg har nemlig haft min del af fejlkøb gennem de sidste 10 år, fordi jeg har ladet mig friste over evne Grin
[/quote]


Jps: Er dette hvad du mener med, du er blevet fristet over evne?

https://www.dba.dk/kymco-agility-50-2016...054055031/

For det ser jo godt ud....måske
Men så er der det med broen (-erne) vi ikke må køre på :-(
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(18-05-2019, 06:39)Filterfri Skrev: Jeg ville dog selv købe en ny scooter  Smil Jeg har nemlig haft min del af fejlkøb gennem de sidste 10 år, fordi jeg har ladet mig friste over evne Grin


Jps: Er dette hvad du mener med, du er blevet fristet over evne?

https://www.dba.dk/kymco-agility-50-2016...054055031/

For det ser jo godt ud....måske
Men så er der det med broen (-erne) vi ikke må køre på :-(
[/quote]


Hej, jeg kører Bl.a. Kymco Agility 50, og kan godt give et par overvejelser med.
Hvis du er, både høj og lidt stor, så er der bedre plads på Honda'en.
Hvis du er mindre end ca. 180 cm, så sidder du også godt på Kymco'en, som vist er den eneste scooter med opklappelig bagsæde, som så er et fornuftigt ryglæn. Ryglæn er jeg ret afhængig af, idet jeg ikke kan køre lange ture uden at blive overtræt i ryggen uden støtte.
På lang sigt tror jeg på, at de tusinder kroner Honda'n er dyrere, er godt betalt. Den er simpelthen skruet bedre sammen, af bedre materialer. Ikke mindst motoren, er mere slidstærk på lang sigt. Honda'en ved jeg ikke hvordan man fjerner begrensning, men måske er det rigtigt, det der allerede er nævnt, at der skal en anden variator til!
Kymco er meget let selv at skrue i. Den er simpelthen så enkel, så du selv kan gøre mange af de reparationer som andre er nødt til at køre til mek. med. Som allerede nævnt, så skal den bare have glat gliderør i variator, så kører den meget mere behageligt i omdrejninger, og kommer til at køre omkring 52 - 55 km/t og ca. 40 - 45 km/l Jeg vil ikke anbefale at pille nogen ledning i sdi, da de spinkle motorer ikke kan holde til konstant høje omdrejninger. Cdi begrænser kun topfart, så optræk er det samme!
Dog, tror jeg der med fordel kunne eksperimenteres med lettere ruller, når gliderøret er skiftet. Originalt skal Agility køre med 6.5 g ruller. Det skulle give lidt bedre trækkraft og acceleration med 5.5 g. eller 6 g.
En nyere brugt, som den du linker til vil give dig masser af gode timer på landevejene, men sørg for at prøve sådan en maskine godt af, for utroligt mange "glemmer" de dyre service, og får ikke skiftet motorolien de nævnte kilometer intervaller, Netop smørelse, må du aldrig glemme på nogen Scooter model, og de skal skiftes motorolie hver 3000 km. og gear olie ca. hver anden gang!
Under alle omstændigheder får du mange fornøjelige km. uanset hvad du vælger!
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#7
Sidder lige og nær læser den annonce du linkede til. Der er service bog, men intervallerne forvirrer mig, for tilsyneladende har scooteren kørt et helt år inden første olie skifte. Bare for at sige det, pas på lige præcis dette!
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#8
(18-05-2019, 07:58)N.Blu Skrev: Jps: Er dette hvad du mener med, du er blevet fristet over evne?

https://www.dba.dk/kymco-agility-50-2016...054055031/

For det ser jo godt ud....måske
Men så er der det med broen (-erne) vi ikke må køre på :-(


Hej, jeg kører Bl.a. Kymco Agility 50, og kan godt give et par overvejelser med.
Hvis du er, både høj og lidt stor, så er der bedre plads på Honda'en.
Hvis du er mindre end ca. 180 cm, så sidder du også godt på Kymco'en, som vist er den eneste scooter med opklappelig bagsæde, som så er et fornuftigt ryglæn. Ryglæn er jeg ret afhængig af, idet jeg ikke kan køre lange ture uden at blive overtræt i ryggen uden støtte.
På lang sigt tror jeg på, at de tusinder kroner Honda'n er dyrere, er godt betalt. Den er simpelthen skruet bedre sammen, af bedre materialer. Ikke mindst motoren, er mere slidstærk på lang sigt. Honda'en ved jeg ikke hvordan man fjerner begrensning, men måske er det rigtigt, det der allerede er nævnt, at der skal en anden variator til!
Kymco er meget let selv at skrue i. Den er simpelthen så enkel, så du selv kan gøre mange af de reparationer som andre er nødt til at køre til mek. med. Som allerede nævnt, så skal den bare have glat gliderør i variator, så kører den meget mere behageligt i omdrejninger, og kommer til at køre omkring 52 - 55 km/t og ca. 40 - 45 km/l Jeg vil ikke anbefale at pille nogen ledning i sdi, da de spinkle motorer ikke kan holde til konstant høje omdrejninger. Cdi begrænser kun topfart, så optræk er det samme!
Dog, tror jeg der med fordel kunne eksperimenteres med lettere ruller, når gliderøret er skiftet. Originalt skal Agility køre med 6.5 g ruller. Det skulle give lidt bedre trækkraft og acceleration med 5.5 g. eller 6 g.
En nyere brugt, som den du linker til vil give dig masser af gode timer på landevejene, men sørg for at prøve sådan en maskine godt af, for utroligt mange "glemmer" de dyre service, og får ikke skiftet motorolien de nævnte kilometer intervaller, Netop smørelse, må du aldrig glemme på nogen Scooter model, og de skal skiftes motorolie hver 3000 km. og gear olie ca. hver anden gang!
Under alle omstændigheder får du mange fornøjelige km. uanset hvad du vælger!
[/quote]

Tak N.Blu
Det lyder stadig som om jeg skal ud og købe ny Honda, jeg finder en måde at lave rygstøtte på, hvis det bliver et problem.
eller en ny Kymco, da jeg med tiden måske lærer at skrue på den selv og den jo har det der opklappelige bagsæde og de er bare lige lidt billigere.

Så er der Yamaha Neo´s 4
Den dukkede lige op i min surfen.
Any takers?
Svar
#9
N.Blu: råd noteret, jeg holder snitterne fra den brugte Kymco :-)

Jeg vil ud og se på scootere idag, men jeg kan ikke se nogle fede steder at gøre det på Sjælland.

Et sted med tonsvis af scootere?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(18-05-2019, 07:58)N.Blu Skrev: Jps: Er dette hvad du mener med, du er blevet fristet over evne?

https://www.dba.dk/kymco-agility-50-2016...054055031/

For det ser jo godt ud....måske
Men så er der det med broen (-erne) vi ikke må køre på :-(

Ja man ser en annonce med en tilsyneladende flot knallert og køber man den trods prøvetur, og der opstår bøvl kort efter, ja  så risikerer man jo at løbe sur i det. Og jeg er vist kendt for, at gå amok på og opgive en knallert der ikke vil som jeg vil 
Grin  Men jeg har jo så også købt vrag jeg ville bygge op og det er ganske få, der kom ud og køre.

Ang. broerne, så det da ganske få, du ikke må køre på (.Storebælt og Øresundsbroen) Du kan da godt køre til Lolland over diverse broer plus en enkelt færge  Og tilmed køre videre til Sjælland, over et par broer.  Blink med øjet
Ivecar plus 2023.
Svar
#11
(18-05-2019, 08:52)Filterfri Skrev: N.Blu: råd noteret, jeg holder snitterne fra den brugte Kymco :-)

Jeg vil ud og se på scootere idag, men jeg kan ikke se nogle fede steder at gøre det på Sjælland.

Et sted med tonsvis af scootere?

Det er ikke ret mange forhandlere der har "tonsvis" af knallerter. Langt de fleste tager kun hjem på bestilling. Enkelte MC forretninger på Sjælland, har vidst en del stående. Bl.a. ved Næstved og Køge. De sælger muligvis kun PGO og Yamaha og Honda.Og så er der nogle der kun sælger de kinesiske mærker.
Ivecar plus 2023.
Svar
#12
Tak Jps:
Det er nu også mest de to store broer jeg  tænker på, det er godt nok en omvej, hvis man skal til Fyn fra Sjælland, ja og til Malmø.

Næstved og Køge bliver dagens roadtrip med knægten, han er ved at tage kørekort, så det er egentlig startgrunden til at jeg fik scooter tanker. Vi må have endnu et alternativ :-)

Hav en god dag og ps:
Stadig ingen input angående Yamahaen?
Svar


Forum spring: