Søg Garagen Hej Gæst! Register

Måske slut med 2taktere (euronorm 4 og 5)
#13
(10-09-2017, 12:14)Johannes Johansen Skrev: Så længe at jeg kan holde liv i mine to Gilera Runner Sp 50 fra 2004 og 2006 så har jeg ikke planer om at skifte til en 4 takter Grin og dem der ikke kan holde udstødnings lugten ud tja det er bare aveligt for dem.

Thumbs Up Thumbs Up
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#14
(10-09-2017, 12:14)Johannes Johansen Skrev: Så længe at jeg kan holde liv i mine to Gilera Runner Sp 50 fra 2004 og 2006 så har jeg ikke planer om at skifte til en 4 takter Grin og dem der ikke kan holde udstødnings lugten ud tja det er bare aveligt for dem.

Bare rolig Johannes, der kommer nok ikke nogen embedsmand og tager dine scooter's! 
Der for er der vel ikke noget i vejen for at indrømme 2-takt har lidt besvær med udslippet. De bedste 2-takt er faktisk både ret rene og bedre lyddæmpede en de skræmmende modeller med tyk røgslør efter sig! Men komme på omgangshøjde med moderne 4-takt, tror jeg ikke sker!
Og nu henvise jeg naturligvis kun til miljøet, ikke ydelsen!
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#15
Alt hvad vi foretager os her på jorden har en omkostning. Vi kan altid sættes barren meget højt når vi skal passe på naturen og vores helbred. Men hvad med alle dem som ikke har økonomien til at være med. Sat på spidsen kunne man jo forlange at alle skulle køre Tesla eller elknallert/scooter, men så bliver det kun for de få. Jeg siger ikke at scootere skal have frit spil mht. foruening, men det har konsekvenser for en gruppe af mennesker med små midler, når man indfører disse regler og det kunne være rart at finde frem til hvor meget det kommer til at koste. Om det er rimeligt er jo i sidste ende et politisk spørgsmål. Det er jo lidt det samme som lastbil transporten i DK som er en af de store forureningskilder. Meget kunne foregå på skinner, hvis vi ville betale lidt mere og havde lidt tålmodighed.

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar
#16
(10-09-2017, 13:44)Bigfoot Skrev: Alt hvad vi foretager os her på jorden har en omkostning. Vi kan altid sættes barren meget højt når vi skal passe på naturen og vores helbred. Men hvad med alle dem som ikke har økonomien til at være med. Sat på spidsen kunne man jo forlange at alle skulle køre Tesla eller elknallert/scooter, men så bliver det kun for de få. Jeg siger ikke at scootere skal have frit spil mht. foruening, men det har konsekvenser for en gruppe af mennesker med små midler, når man indfører disse regler og det kunne være rart at finde frem til hvor meget det kommer til at koste. Om det er rimeligt er jo i sidste ende et politisk spørgsmål. Det er jo lidt det samme som lastbil transporten i DK som er en af de store forureningskilder. Meget kunne foregå på skinner, hvis vi ville betale lidt mere og havde lidt tålmodighed.

Med venlig hilsen
Bigfoot
Se, det tror jeg ikke ret meget på det der! Pas nu for det første på der ikke er en spindoktor som ser dit indlæg, for så er det snart lov!
Men, hvis el scootere bliver eneste mulighed, burde serieproduktionen hurtigt gøre prisen konkurrence dygtig!
Tesla er så også det absolutte dyreste produkt at nævne! Tror bestemt også der biler til husmands budget.
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#17
Jeg skrev en mail til C.Reinhardt, omkring Euro4 og 5 med tanke på Pgo's fremtid som 2 taktere i 30/45'r udgaven. Der er nu gået 3-4 dage uden svar, så "banker" dem nok i hovedet om et par dage, hvis der ikke kommer svar. Jeg ved ikke rigtig hvem, jeg skal henvende mig til af Politikere, der jo er de nærmeste til at kunne svare på det store spørgsmål, det faktisk er Smil
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#18
(10-09-2017, 14:28)N.Blu Skrev: Se, det tror jeg ikke ret meget på det der! Pas nu for det første på der ikke er en spindoktor som ser dit indlæg, for så er det snart lov!
Men, hvis el scootere bliver eneste mulighed, burde serieproduktionen hurtigt gøre prisen konkurrence dygtig!
Tesla er så også det absolutte dyreste produkt at nævne! Tror bestemt også der biler til husmands budget.
Nu påstår jeg jo ikke noget, men prøver bare at sætte tingene ind i en kontekst, og finde frem til hvad fremtiden bringer af transportmidler som er til at betale.
Det må ikke forstås som om jeg er imod elbiler, for langt værre end forurening er den globale opvarmning, men det er vist ikke noget som skyldes knallerterne i Vesteuropa. Nu mener jeg ikke det er et spørgsmål om elektrisk scootere eller ej, for de er i øjeblikket ikke et reelt alternativ og jeg tror de færreste tør spå om hvordan det ser ud om 5-10 år. Spørgsmålet er hvad de nye Euronormer kommer til at betyde, og her er jeg specielt interesseret i prisen på vores køretøjer.

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar
#19
(10-09-2017, 17:27)Bigfoot Skrev: Nu påstår jeg jo ikke noget, men prøver bare at sætte tingene ind i en kontekst, og finde frem til hvad fremtiden bringer af transportmidler som er til at betale.
Det må ikke forstås som om jeg er imod elbiler, for langt værre end forurening er den globale opvarmning, men det er vist ikke noget som skyldes knallerterne i Vesteuropa. Nu mener jeg ikke det er et spørgsmål om elektrisk scootere eller ej, for de er i øjeblikket ikke et reelt alternativ og jeg tror de færreste tør spå om hvordan det ser ud om 5-10 år. Spørgsmålet er hvad de nye Euronormer kommer til at betyde, og her er jeg specielt interesseret i prisen på vores køretøjer.

Med venlig hilsen
Bigfoot

Regn med 5-10.000 kr oveni den nuværende pris for en scooter, næsten uanset mærke.
Ivecar plus 2023.
Svar
#20
(10-09-2017, 17:33)Jps Skrev: Regn med 5-10.000 kr oveni den nuværende pris for en scooter, næsten uanset mærke.
Det vil ikke være rart hvis en Kymco Super 8 4-takt kommer til at koste 24.000 kr. Så uanset om det bliver 5 eller 10 tusind er konsekvenserne ret store.

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar
#21
(10-09-2017, 16:48)Jps Skrev: Jeg skrev en mail til C.Reinhardt, omkring Euro4 og 5 med tanke på Pgo's fremtid som 2 taktere i 30/45'r udgaven. Der er nu gået 3-4 dage uden svar, så "banker" dem nok i hovedet om et par dage, hvis der ikke kommer svar. Jeg ved ikke rigtig hvem, jeg skal henvende mig til af Politikere, der jo er de nærmeste til at kunne svare på det store spørgsmål, det faktisk er Smil

De har skam også et telefonnummer - 44 83 09 10.

Så er det bare om de kan svare på stående fod. Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#22
(10-09-2017, 19:16)Teddy Skrev: De har skam også et telefonnummer - 44 83 09 10.

Så er det bare om de kan svare på stående fod. Smil

Jeg gider ikke ringe Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar
#23
Personen der vidste noget om euronormerne  hos C.Reinhardt ,var i Japan. Derfor tog det lidt tid før der kom svar og her er det:



Hej Jps
Jeg er lige kommet hjem fra Japan og har desværre ikke haft mulighed for at svare dig tidligere.

Her kommer korte svar på dine spørgsmål:
Euro5 kommer mig bekendt først i 2020 - og detaljerne er ikke 100% fastlagte endnu. Jeg antager du mener Euro4 som træder i kraft fra årsskiftet på køretøjer op til 50cc.

Euro4 er som udgangspunkt et regelsæt som producenter skal overholde i forhold til emissionskrav, støj, sikkerhed etc. Det betyder, at alle køretøjer som man ønsker at sælge på det europæiske marked skal overholde disse fælles europæiske normer - uanset hvilken motortype de har. Dvs. at kravene er de samme for 2-takt, 4-takt og for den sags skyld også el-køretøjer som man ønsker at sælge som en knallert.
Så dør 2-takt? NEJ, det er jeg sikker på, at den ikke gør. Flere fabrikater arbejder på 2-takts løsninger.

PGO har aldrig ønsket at lave en 4-takter da fabrikken mener, at der er flere bagdele ved en lille 4-takter sammenlignet med en 2-takter:
Her er nogle af dem:
- En 4-takter er væsentligt mere kompliceret at servicere - der skal stilles ventiler ved hvert service.
- En 4-takter har væsentligt flere bevægelige dele. Derfor er denne konstruktion dyrere at producere og risikoen for en defekt er højere.
- En 4-takter vil derfor være dyrere at holde kørende sammenlignet med en 2-takter.
Kortfattet kan man sige, at en 2-takter er en enklere og billigere konstruktion for producenten. Og det er en billigere motor at holde kørende end en 4-takts motor for konsumenten. (Service tager let dobbelt så lang tid som på en 2-takter)

Euro4 træder i kraft pr. 1. januar 2018. Men vi har dispensation til at sælge lagerkøretøjer indtil udgangen af 2019. Indtil da, vil det ikke være noget problem at købe en ny PGO Dr. Big. Hvad der sker efter 1. Januar 2020, er lidt for langt ude i fremtiden til at jeg kan sige mere i øjeblikket.
Ivecar plus 2023.
Svar
#24
(12-09-2017, 16:56)Jps Skrev: Personen der vidste noget om euronormerne  hos C.Reinhardt ,var i Japan. Derfor tog det lidt tid før der kom svar og her er det:



Hej Jps
Jeg er lige kommet hjem fra Japan og har desværre ikke haft mulighed for at svare dig tidligere.

Her kommer korte svar på dine spørgsmål:
Euro5 kommer mig bekendt først i 2020 - og detaljerne er ikke 100% fastlagte endnu. Jeg antager du mener Euro4 som træder i kraft fra årsskiftet på køretøjer op til 50cc.

Euro4 er som udgangspunkt et regelsæt som producenter skal overholde i forhold til emissionskrav, støj, sikkerhed etc. Det betyder, at alle køretøjer som man ønsker at sælge på det europæiske marked skal overholde disse fælles europæiske normer - uanset hvilken motortype de har. Dvs. at kravene er de samme for 2-takt, 4-takt og for den sags skyld også el-køretøjer som man ønsker at sælge som en knallert.
Så dør 2-takt? NEJ, det er jeg sikker på, at den ikke gør. Flere fabrikater arbejder på 2-takts løsninger.

PGO har aldrig ønsket at lave en 4-takter da fabrikken mener, at der er flere bagdele ved en lille 4-takter sammenlignet med en 2-takter:
Her er nogle af dem:
- En 4-takter er væsentligt mere kompliceret at servicere - der skal stilles ventiler ved hvert service.
- En 4-takter har væsentligt flere bevægelige dele. Derfor er denne konstruktion dyrere at producere og risikoen for en defekt er højere.
- En 4-takter vil derfor være dyrere at holde kørende sammenlignet med en 2-takter.
Kortfattet kan man sige, at en 2-takter er en enklere og billigere konstruktion for producenten. Og det er en billigere motor at holde kørende end en 4-takts motor for konsumenten. (Service tager let dobbelt så lang tid som på en 2-takter)

Euro4 træder i kraft pr. 1. januar 2018. Men vi har dispensation til at sælge lagerkøretøjer indtil udgangen af 2019. Indtil da, vil det ikke være noget problem at købe en ny PGO Dr. Big. Hvad der sker efter 1. Januar 2020, er lidt for langt ude i fremtiden til at jeg kan sige mere i øjeblikket.

Tak for Info Smil  Så behøver jeg ikke være nervøs foreløbig  Smil
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar


Forum spring: