Søg Garagen Hej Gæst! Register

Kymco Agility 50, bruger for meget olie!
#1
Min Kymco Agility 50 bruger for meget olie. Det lækker ikke, der er ingen olie spild rundt ved pakninger osv. Så det eneste sted det kan forsvinde, er vel, at det bliver forbrændt ved at slippe forbi stemplet og ringene! Motoren lyder rigtig når den er oppe i omdrejninger, men under acceleration, eller sej træk, lyder den ikke helt normal, nærmest som en brummen!

Kan det ikke godt lyde til at jeg trænger til et nyt cylinder kit, inc. stempel og ringe?
Umiddelbart kan det vel være opstået af forkert tilkørsel af ny maskine?
Men puha, sådan en reparation ser dyr ud. Omvendt, jeg har skam mod på at skrue selv. Har nogen her et godt link, jeg har selv prøvet at lede, men har kun fundet nogle, lidt rodede videos, uden detalje!
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hvor meget bruger den? Det er normalt at de bruger en Smule og man skal holde øje, og toppe af hele tiden.
Hvor mange km har den kørt?
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
 - 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar
#3
(01-05-2017, 11:52)MSJ1982 Skrev: Hvor meget bruger den? Det er normalt at de bruger en Smule og man skal holde øje, og toppe af hele tiden.
Hvor mange km har den kørt?

Et eller andet sted mellem 500 - 700 km. Da toppede jeg op! Så har der kun været kold korte vinterture til arbejde. Dog, ok lidt længere ture i Marts, nu jeg tænker tilbage på det lune vejr der var ! Men nu blev jeg alligevel forbavset over så lavt standen var. Jeg kunne kun lige skimte olie på spidsen af pinden!
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#4
På min T-Rex skal jeg skifte olie hver 1000 km. Det er ikke usædvanlig at den kan have brugt olie svarende til forskellen mellem min og max i løbet af disse ture. Normalt slides cylinder og stempel på en 4takter ikke nævneværdigt sammenlignet med 2 taktere, hvis den vedligeholdes med jævnlige olieskift.

Derfor skal den have kørt mellem 20-30.000 før det bør være aktuel at se på cylinder og stempel. Men den kan godt bruge olie alligevel. Pakningerne ved ventilstammen kan nogle gange slides forholdsvis hurtigt hvis man er uheldig og så vil den bruge olie. Desværre skal topstykke pilles af for at skifte dem og det er et forholdsvis træls arbejde, da alle skærme til køling mm. skal af.

Det kan man godt gøre selv og pakningerne koster ikke meget, men toppakningen skal også skiftes og der skal stilles ventiler. Hvis man køber ny cylinder pakning kan man i samme omgang tage cylinderen af og tjekke for knækkede stempelringe. Men motoren tager ikke skade af, at ventilpakningerne ikke er helt tætte, så det er spørgsmålet om det kan betale sig.

At den ikke trækker som den skal, kan have mange årsager, men jeg tvivler stærkt på at det har forbindelse med olieforbruget. Hvis det skulle kunne indvirke på motorgangen, ville det være langet højere. Men et moderat olieforbrug kan svine tændrøret, så prøv at skrue det ud og se på farven og evt. skifte det nu du er i gang.

Med venlig hilsen.
Bigfoot
Svar
#5
(01-05-2017, 22:08)Bigfoot Skrev: På min T-Rex skal jeg skifte olie hver 1000 km. Det er ikke usædvanlig at den kan have brugt olie svarende til forskellen mellem min og max i løbet af disse ture. Normalt slides cylinder og stempel på en 4takter ikke nævneværdigt sammenlignet med 2 taktere, hvis den vedligeholdes med jævnlige olieskift.

Derfor skal den have kort mellem 20-30.000 før det bør være aktuel at se på cylinder og stempel. Men den kan godt bruge olie alligevel. Pakningerne ved ventilstammen kan nogle gange slides forholdsvis hurtigt hvis man er uheldig og så vil den bruge olie. Desværre skal topstykke pilles af for at skifte dem og det er et forholdsvis træls arbejde, da alle skærme til køling mm. skal af.

Det kan man godt gøre selv og pakningerne koster ikke meget, men toppakningen skal også skiftes og der skal stilles ventiler. Hvis man køber ny cylinder pakning kan man i samme omgang tage cylinderen af og tjekke for knækkede stempelringe. Men motoren tager ikke skade af, at ventilpakningerne ikke er helt tætte, så det er spørgsmålet om det kan betale sig.

At den ikke trækker som den skal, kan have mange årsager, men jeg tvivler stærkt på at det har forbindelse med olieforbruget. Hvis det skulle kunne indvirke på motorgangen, ville det være langet højere. Men et moderat olieforbrug kan svine tændrøret, så prøv at skrue det ud og se på farven og evt. skifte det nu du er i gang.

Med venlig hilsen.
Bigfoot


Nu er der altså forskel på motorolie som firtaktere bruger (altså ingen brug af blandingsolie) og så blandingsolie som 2 taktere bruger, til at blande i benzinen. Så forbruget kan ikke sammenlignes. En 4takter skal helst ikke bruge for meget motorolie, Så det muligvis tegn på slid. Er dog ikke ekspert i 4 taktere (endnu).
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(01-05-2017, 22:26)Jps Skrev: Nu er der altså forskel på motorolie som firtaktere bruger (altså ingen brug af blandingsolie) og så blandingsolie som 2 taktere bruger, til at blande i benzinen. Så forbruget kan ikke sammenlignes. En 4takter skal helst ikke bruge for meget motorolie, Så det muligvis tegn på slid. Er dog ikke ekspert i 4 taktere (endnu).

Det mener jeg nu heller ikke jeg sammenligner. Men hvis man er vant til at køre på 2-takter er det helt naturligt at mistænke slid på cylinder for dårlig ydelse og så ville jeg blot pointere at der er væsentlig forskel på slid af cylinder på 2 og 4 takter fordi de smøres forskelligt.

Med venlig hilsen
Bigfoot
Svar
#7
(01-05-2017, 23:05)Bigfoot Skrev: Det mener jeg nu heller ikke jeg sammenligner. Men hvis man er vant til at køre på 2-takter er det helt naturligt at mistænke slid på cylinder for dårlig ydelse og så ville jeg blot pointere at der er væsentlig forskel på slid af cylinder på 2 og 4 takter fordi de smøres forskelligt.

Med venlig hilsen
Bigfoot

Ja, der er vi så enige Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#8
Jeg kan høre på jer, at det er ikke ualmindeligt olie forbrug. Så må jeg blive bedre til at holde øje med oliepinden! For, selvfølgelig skal den ikke køres så langt ned, at den f.eks. går i stå ved vejkryds, sansynligvis fordi den er lidt for varm.

Jeg har kørt den 2500 km. siden september. Har skiftet olie 2 gange, og efterfyldt et par gange! Ok med det, hvis det er almindelig olieforbrug.

Men, hvis pakningerne ved ventilerne er slidte, vil det så frembringe den omtalte lyd? Da jeg lige havde købt maskinen, mente jeg jo lyden kunne være fra ventilerne, men de stod faktisk helt ok, så jeg skruede ikke ved indstillingen på dem.
At skifte pakninger ved ventiler, tror jeg helt sikkert godt jeg vil kunne gøre, og ja, så skal der også ny toppakning.
Der må da stadig være et hul i vejen, jeg ikke har besøgt!
Mvh. Niels
Svar
#9
(02-05-2017, 07:09)N.Blu Skrev: Jeg kan høre på jer, at det er ikke ualmindeligt olie forbrug. Så må jeg blive bedre til at holde øje med oliepinden! For, selvfølgelig skal den ikke køres så langt ned, at den f.eks. går i stå ved vejkryds, sansynligvis fordi den er lidt for varm.

Jeg har kørt den 2500 km. siden september. Har skiftet olie 2 gange, og efterfyldt et par gange! Ok med det, hvis det er almindelig olieforbrug.

Men, hvis pakningerne ved ventilerne er slidte, vil det så frembringe den omtalte lyd? Da jeg lige havde købt maskinen, mente jeg jo lyden kunne være fra ventilerne, men de stod faktisk helt ok, så jeg skruede ikke ved indstillingen på dem.
At skifte pakninger ved ventiler, tror jeg helt sikkert godt jeg vil kunne gøre, og ja, så skal der også ny toppakning.

 Skiftet olie 2 gange på 2.500km? Er der ikke et interval på 3.000km?
Når du har efterfyldt 2 gange, er det så med en deciliter eller en halv liter ad gangen?
Nu er du jo heldigvis ferm til at skrue selv, så mon ikke det løses forholdsvis billigt. Ellers kommer jeg gerne og hjælper Grin

 Venligst Erik.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Det er jo enten en slidt cylender eller stempel ringe eller begge dele, hvids det var mig ville jeg nok skifte cylender og stempel og stempel ringene ud med nogle nye dele.
Det er jo ikke smart eller godt at den bruger/spiser olien det skulle den jo helst ikke gøre.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Aprilia Sport City One 50cc 4T 2010 model 10550 km is blå.
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#11
En 4t maskine skal ikke bruge motorolie. Punktum.

Det er ikke et sundhedstegn hvis den gør - det lærte jeg på den hårde måde, da min forrige Honda brugte motorolie.

Så, N.Blu, ny cylinderkit kan du godt spare sammen til inden længe.
2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.
Svar
#12
(01-05-2017, 13:37)N.Blu Skrev: Et eller andet sted mellem 500 - 700 km. Da toppede jeg op! Så har der kun været kold korte vinterture til arbejde. Dog, ok lidt længere ture i Marts, nu jeg tænker tilbage på det lune vejr der var ! Men nu blev jeg alligevel forbavset over så lavt standen var. Jeg kunne kun lige skimte olie på spidsen af pinden!

Hvis man mest kører korte ture, vil der dannes kondensvand i motoren og dette vil blandes op i motorolien. Kører man så pludselig en længere tur, hvor motoren bliver rigtig gennemvarm, vil kondensvandet fordampe fra motorolien. Og det vil se ud som om, at oliestanden er faldet. Måske er det bare dét, du har været ude for  Smil
Geely Grand Puma 150 '05 - 107.000 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar


Forum spring: