Søg Garagen Hej Gæst! Register

45-knallert, hvorfor ikke gøre noget?
#1
Hej Billig-Scooter, 

Efter 6 år på sidelinjen har jeg endnu engang bevæget mig herind igen. Jeg ejer ikke længere en scooter/knallert, men har imellem tiden fået mig sådan et kørekort til 4 hjul.. Nu efter at have erhvervet mig sådan et kørekort, så har jeg af og til en snak med kæresten om, at en knallert i teorien er et noget mere fornuftigt transportmiddel. Det koster billigt, og må stadig køre på vejene. 

Men men men. 

Jeg kan simpelthen ikke forstå, at de stadig KUN må køre de sølle 45 km/t, som jeg på ingen måde kan se nogen logik i. Det nytter for guds skyld ikke noget, at jeg ligger at fræser med 45 km/t når de resterende transportmidler fræser med 50-80 km/t. De er jo lavet til at kunne køre noget mere end 45 km/t, eller i hvert fald størstedelen af dem.. 

Er det ikke noget man burde gøre noget ved, og hvad ville man kunne gøre? 
Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at et så godt transportmiddel skal begrænses til de farlige 45 km/t, så folk fravælger det. Hvis det måtte køre bare en smule mere, og evt. have endnu en passager med, som nogle af de scootere er lavet til, så havde jeg anskaffet mig en. 

Jeg snakker ikke om toptunede scootere, men en scooter, som kan følge med trafikken, og må have to passagerer. Det er vel ikke for sjov, at selv samme scooter fræser med 60-70 km/t i udlandet med to personer på. 

Det har helt sikkert været oppe at vende før, men jeg synes snart vi burde gøre noget. Lad os da for helvede vise dem, at scooteren er det nye sort indenfor transportmiddel. 

Hilsen
Anders
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(13-12-2016, 23:53)Gerner Skrev: Hej Billig-Scooter, 

Efter 6 år på sidelinjen har jeg endnu engang bevæget mig herind igen. Jeg ejer ikke længere en scooter/knallert, men har imellem tiden fået mig sådan et kørekort til 4 hjul.. Nu efter at have erhvervet mig sådan et kørekort, så har jeg af og til en snak med kæresten om, at en knallert i teorien er et noget mere fornuftigt transportmiddel. Det koster billigt, og må stadig køre på vejene. 

Men men men. 

Jeg kan simpelthen ikke forstå, at de stadig KUN må køre de sølle 45 km/t, som jeg på ingen måde kan se nogen logik i. Det nytter for guds skyld ikke noget, at jeg ligger at fræser med 45 km/t når de resterende transportmidler fræser med 50-80 km/t. De er jo lavet til at kunne køre noget mere end 45 km/t, eller i hvert fald størstedelen af dem.. 

Er det ikke noget man burde gøre noget ved, og hvad ville man kunne gøre? 
Det kan simpelthen ikke være rigtigt, at et så godt transportmiddel skal begrænses til de farlige 45 km/t, så folk fravælger det. Hvis det måtte køre bare en smule mere, og evt. have endnu en passager med, som nogle af de scootere er lavet til, så havde jeg anskaffet mig en. 

Jeg snakker ikke om toptunede scootere, men en scooter, som kan følge med trafikken, og må have to passagerer. Det er vel ikke for sjov, at selv samme scooter fræser med 60-70 km/t i udlandet med to personer på. 

Det har helt sikkert været oppe at vende før, men jeg synes snart vi burde gøre noget. Lad os da for helvede vise dem, at scooteren er det nye sort indenfor transportmiddel. 

Hilsen
Anders
Vespa lx 50
Svar
#3

Jeg er helt enig med dig :-)
Vespa lx 50
Svar
#4
Jamen så lad os gøre noget ved det, så vi kan komme ud at køre 60++ på vejen..
Svar
#5
(14-12-2016, 01:54)Gerner Skrev: Jamen så lad os gøre noget ved det, så vi kan komme ud at køre 60++ på vejen..

Kommer aldrig til at ske. Det er en EU bestemt hastighed. Og den bliver der aldrig nogensinde rørt ved.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(14-12-2016, 09:48)Jps Skrev: Kommer aldrig til at ske. Det er en EU bestemt hastighed. Og den bliver der aldrig nogensinde rørt ved.

Måske ikke nej, men ellers skulle man gøre det nemmere, at få lov til at køre på en 125cc scooter. 
Altså få et A1S (S for Scooter) licens. Jeg ved det har været oppe før, hvorfor man som billist gerne må køre på 45-scooter på vejen, men ikke på 125cc-scooter. Sværhedsgraden øges jo ikke gevaldigt fordi der er lidt mere power. 
Nu har jeg læst lidt rundt på nettet, og hvis det ikke er mig der læser helt skævt, så kan man meget nemmere i udlandet, få lov at køre på 125cc, hvis du allerede har erhvervet dig et bil-kørekort. 

Jeg mener dog kun, at vi nemmere skal kunne erhverve os et licens til 125cc scooter, da gear nok kræver en smule mere øvelse, en et køretøj med "milliongear".
Svar
#7
Har du prøvet at køre på en 45'er?

Det er altså ikke så slemt som folk gør det til.
Vi er flere der har kørt rigtig mange km ude blandt bilerne, uden de store problemer med for tæt kørsel osv.

Med mindre du er usandsynlig uheldig at møde en gammeldags manuel laser kontrol, kan du uden problemer kører ubegrænset - dvs. op til 58 km/t.

Da jeg købte min 45'er kørte den 42 km/t (gps). Det havde bilisterne ikke tålmodighed til. Efter den fik service og fjernet begrænsningerne, har jeg kun haft måske 3 tilfælde med lidt for tæt forbikørsel.
Svar
#8
(14-12-2016, 13:20)Teddy Skrev: Har du prøvet at køre på en 45'er?

Det er altså ikke så slemt som folk gør det til.
Vi er flere der har kørt rigtig mange km ude blandt bilerne, uden de store problemer med for tæt kørsel osv.

Med mindre du er usandsynlig uheldig at møde en gammeldags manuel laser kontrol, kan du uden problemer kører ubegrænset - dvs. op til 58 km/t.

Da jeg købte min 45'er kørte den 42 km/t (gps). Det havde bilisterne ikke tålmodighed til. Efter den fik service og fjernet begrænsningerne, har jeg kun haft måske 3 tilfælde med lidt for tæt forbikørsel.

Lige netop dette jeg vil undgå. 

Kører jeg ubegrænset og stoppet, er det jo mit bil-kørekort det går ud over. 
Det kunne jo være alt herligt, at vi kunne køre på en ubegrænset scooter, eller en 125cc scooter med et evt. kursus. 
For at betale 10 kilo for at opgradere fra 45-scooter til 125cc scooter er noget af en omkostning. Så hellere et kursus som tillod dig at føre en 125cc scooter, som måtte køre på alt andet end motorvej og motortrafikvej.
Svar
#9
(14-12-2016, 13:58)Gerner Skrev: Lige netop dette jeg vil undgå. 

Kører jeg ubegrænset og stoppet, er det jo mit bil-kørekort det går ud over. 
Det kunne jo være alt herligt, at vi kunne køre på en ubegrænset scooter, eller en 125cc scooter med et evt. kursus. 
For at betale 10 kilo for at opgradere fra 45-scooter til 125cc scooter er noget af en omkostning. Så hellere et kursus som tillod dig at føre en 125cc scooter, som måtte køre på alt andet end motorvej og motortrafikvej.

Hvis politiet konstaterer, at knallerten er ulovlig:
  • Første gang: Bøde + de ulovlige dele bliver konfiskeret
  • Anden gang: Betinget frakendelse af kørekortet (alle kategorier) + bøde + knallerten bliver konfiskeret. 
Hvis knallerten bliver målt på et rullefelt til at kunne køre 64 km/t eller mere:
  • Første gang: Bøde
  • Anden gang: Betinget frakendelse af kørekortet (alle kategorier) + bøde
  • Tredie gang: Ubetinget  frakendelse kørekortet  (alle kategorier) + bøde
Hvis knallerten kan køre 60-63 km/t, får du en bøde.


Med andre ord, så længe du holder dig under de 60 km/t (som meget få knallerter kommer op på blot ved at fjerne begrænsningerne), er kørekortet ikke i fare med mindre du bliver stoppet gentagne gange. Kører man pænt og roligt på en maskine der i øvrigt ser veholdt ud (gerne med 2 sidespejle og topboks - evt. også med refleksvest), er der absolut ingen fare på færde. Selv rullefeltet er ikke et problem, da grænsen her ligger højere.

I praksis bruger de blot rullefeltet, og tager ikke længere enkelte dele - det er for bøvlet, og kræver en del viden om maskinerne.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(14-12-2016, 15:53)Teddy Skrev: Hvis politiet konstaterer, at knallerten er ulovlig:
  • Første gang: Bøde + de ulovlige dele bliver konfiskeret
  • Anden gang: Betinget frakendelse af kørekortet (alle kategorier) + bøde + knallerten bliver konfiskeret. 
Hvis knallerten bliver målt på et rullefelt til at kunne køre 64 km/t eller mere:
  • Første gang: Bøde
  • Anden gang: Betinget frakendelse af kørekortet (alle kategorier) + bøde
  • Tredie gang: Ubetinget  frakendelse kørekortet  (alle kategorier) + bøde
Hvis knallerten kan køre 60-63 km/t, får du en bøde.


Med andre ord, så længe du holder dig under de 60 km/t (som meget få knallerter kommer op på blot ved at fjerne begrænsningerne), er kørekortet ikke i fare med mindre du bliver stoppet gentagne gange. Kører man pænt og roligt på en maskine der i øvrigt ser veholdt ud (gerne med 2 sidespejle og topboks - evt. også med refleksvest), er der absolut ingen fare på færde. Selv rullefeltet er ikke et problem, da grænsen her ligger højere.

I praksis bruger de blot rullefeltet, og tager ikke længere enkelte dele - det er for bøvlet, og kræver en del viden om maskinerne.

Jeg giver dig helt ret i, at man med pæn kørsel godt kan komme udenom diverse bøder, men i bund og grund er det stadig en chance man tager. 
På min 30'er scooter, som havde fået pillet skiven, men hvor jeg derimod stadig kun trillede 30-40 på cykelstien, blev stoppet ved et razzia. Det kunne ligeledes ske med en 45-scooter. 
Hvad jeg ønsker er, at man kan få lov til på lovlig vis kan følge med trafikken. Har fundet denne, som et eksempel på en af problemerne ved 45km/t på landevej: http://nyheder.tv2.dk/article.php/id-324...r-skal-jeg

Men lige for at se om vi er på samme bølgelængde eller ej, så bliver jeg nødt til at spørge. 
Synes du ikke selv, at reglerne burde laves om mht. 45-scooter og 125cc-scooter? I min optik er en 45'er fin, men lad grænsen gå ned til 16-år, som vi ser i udlandet, og 125cc være 18+, hvor man samtidigt skal op til lidt ekstra timer. I mit hoved kan et MC-kort til 10.000 kr. ikke retfærdiggøres, når vi snakker en hastighedsforskel på 30-40 km/t. Jeg kan forstå problematikken, hvis der er snakke om 125cc på motorvej, hvis man kun ejer bil-kort. Så hellere lade os køre med en "L"-nummerplade, som man f.eks. ser i UK.


Min tråd er ikke lavet for, at jeg skal være "Rasmus-modsat", men på det grundlag, at jeg synes 125cc og/eller ubegrænset scooter skulle være et bedre og billigere alternativ til bilen/offentlig transport. De er billige i indkøb, billige i forsikring (Ansvar), og man får et transportmiddel der kan få dig fra A til B hurtigere end cyklen. Samtidigt er de også bedre for miljøet..
Svar
#11
Jeg er ikke nødvendigvis uenig, men vælger som med alt andet i livet at forholde mig til det jeg kan ændre på; og lade resten ligge.

Ja en knallert er billig i brug og indkøb, men det er kørekortet til kategori AM45 eller B bestemt ikke.

Det må være op til hver enkelt individ om man vil tage chancen eller ej. Men faktum er at 30'erne er jaget vildt, det er 45'erne ikke. Forksllen ligger i gennemsnittets brugsmønster.

I øvrigt er det nok lige i overkanten med en fører samt 2 passagerer. Griner 

Vi kan så glæde os over at 45'eren for nylig har fået tilladelse til at trække en mindre trailer. Problemet er så bare, at det ikke er til at opdrive en lovlig en af slagsen. Og at bygge en selv samt få de nødvendige tilladelser, er noget nør umuligt. Ond
Svar
#12
Det er bare så ærgerligt.

Jeg vil i hvert fald google noget mere, måske endda se hvem der er ansvarlig for den slags tiltag i det danske samfund.. Alt sådan noget har jeg slet ikke styr på, men det kunne da være sjovt. Det lader til  at 125CC scooteren er kørt lidt i grøften, for har man et MC kort, kan man jo lige så godt købe en "rigtig" motorcykel..

Jeg tænker selv, at jeg sagtens ville kunne sætte mig op på en 125cc scooter, og kører fuldt ud ansvarligt. Hvorimod en 125cc MC med gear ville jeg på intet tidspunkt sætte mig op på uden et kort.

Nu er jeg ikke klar over, hvorvidt der er prøvet at ændre i loven, mht. scootere. Hvis I kender til ligne sager, må I meget gerne link til dem her, eller sende mig en PM. Vil utroligt gerne se hvad jeg ellers kan gøre.

De der 30'er knallerter er jeg ligeglade med, de må for min skyld gerne holdes til 30km/t. Det er kun 45 og opefter jeg er interesseret i.
Svar


Forum spring: