Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tjek spændingsregulatoren
#1
De billige kinesiske spændingsregulatorer består ofte ikke af andet end en diode til at oplade batteriet med. Det medfører naturligvis, at batterierne overoplades og går i stykker.

Min knallert havde sådan en fra starten - batteriet gik efter 5 måneder. Da batteriets indre modstand stiger, er også risiko for overspænding på det elektriske, f.eks. alarm, osv.

Da batteriet døde, og jeg opdagede fejlen, lavede jeg en måleopstilling til at måle om spændingsregulatoren afbryder opladningen, og ved hvilken spænding.

Herefter blev købt den billige spændingsregulator fra T-Hansen til 99 kr. beregnet for PGO. Den havde samme fejl. På min knallert, viste den at batteriet blev opladt til op til 100V. Den slog ikke fra.

Jeg prøvede også med en dyrere fra T-Hansen - den til Giantco Sprint. Den kostede 399 kr.
Den slog fra ved ca. 14.5V som den skal. Efter at have fået den på, reguleres både lyset bedre, og batteriet bliver ikke overopladet.

Konklusionen: Nogle billige spændingsregulatorer, blandt andet T-Hansens billige, er lavet til at ødelægge batteriet, og andre elektriske dele. Det undrer mig faktisk at sådanne ting må sælges lovligt.

Og endnu værre er det, at det åbenbart er standard, på flere kinesiske knallerter og scootere.

Har indsendt diagrammet til scootergrisen's forum:
http://scootergrisen.dk/forum/viewtopic....184#p18184

Har du en billig kinesisk scooter, eller købt en uoriginal regulator, så er måske en god idé at tjekke den. Ingen typer, må kunne ensrette en spænding, og få for stor spænding på udgangen. Så slår ladekredsløbet ikke fra, og virker ikke. PGO ensretteren fra T-Hansen, er en eksempel på en, der giver for høj spænding.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(03-07-2016, 22:23)Super 8 Skrev: {...}
Herefter blev købt den billige spændingsregulator fra T-Hansen til 99 kr. beregnet for PGO. Den havde samme fejl. På min knallert, viste den at batteriet blev opladt til op til 100V. Den slog ikke fra.

Det var netop den, jeg købte til Elyseoen. Den fungerede da perfekt, fra jeg skiftede den i 2014, til sidste dag her i 2016, hvor jeg solgte scooteren.

Svar
#3
(03-07-2016, 23:04)barden Skrev: Det var netop den, jeg købte til Elyseoen. Den fungerede da perfekt, fra jeg skiftede den i 2014, til sidste dag her i 2016, hvor jeg solgte scooteren.

Måske har T-hansen skiftet til en billigere model.

Målte du på den?

Du har måske også kørt mindre på den, så batteriet ikke er overopladt så meget.
Nogle batterier tåler måske også overopladning bedre end andre. Dem der er 100% forseglet går normalt itu (sprækker). De andre, koger bare tør for væske, og bliver dårligere.


Vindingen til lyset bliver i øvrigt begrænset, så den ikke springer pæren. Men spændingen der går til batteriet begrænses ikke.



(10-08-2014, 15:25)barden Skrev: Så en regulator fra en Big Max passer så også til Peugeot. (De passer nok sammen alle sammen) Grin

Spændingsregulatorerne er stort set ens. De har samme benforbindelser, hvis det er samme type.

Spændingsregulatorerne med 4 ben findes som halvbølgeensrettere og fuldbølgeensrettere. På scooterens diagram kan man se hvilken type det er. Halvbølgeensretterne har generatorens vinding i den ene side sat til stel, mens midt og top på spolen går til regulatoren. Fuldbølgeensrettere har vindingerne på hver siden side af generatoren ført til regulator.

[Image: Half+to+Full+iluustration.gif]

Typen til PGO, Sprint og til min knallert er halvbølgeensrettere. De bruger kun den positive spænding fra generatoren til at oplade batteriet, og lave DC. Halvbølgetyperne er normale på knallerter der anvender AC til lys. Der bruges derfor ikke så meget DC strøm - Den store belastning er på AC til lyset. En halvbølgeensretter har normalt 4 ben. En til plus, en til minus, og to til AC. De to til AC er sat på to vindinger fra generatoren, hvor den ene leverer en højere spænding end den anden. Den til lyset får det lave spændingsudtag fra generatoren. Det er vigtigt, at de to til AC ikke byttes, da de har forskellige spændingsniveauer. Regulatoren bruger kun AC vindingen med høj spænding til at oplade batteriet. Den til lav AC spænding (lys-AC) går til et kredsløb for sig, som begrænser spændingen ved at kortslutte vindingen, hvis middelspændingen bliver for høj. Dette kredsløbs sikrer lyset ikke springer. På nogle bruges det kun til autochoker.

En fuldbølgeensretter fungerer som en normal brokobling med 4 dioder, og eneste forskel med en normal brokobling er, at den slår opladningen fra, når spændingen nås. Det mest nærliggende vil være at erstatte de to dioder i brokoblingen med SCR'er, og slå dem fra når spændingen er for høj. Normalt gøres det dog ikke sådan. Full-wave ensretterne har en diodebro med 4 normale dioder eller schottky dioder. Bliver spændingen for høj, så kortsluttes AC vindingerne til hinanden af to SCR's. Årsagen til det, er at AC spændingen herved reguleres, og kan bruges til f.eks. lys. Hvis man havde afbrudt dioderne i ensretteren, så var AC spændingen ikke begrænset, og vil springe pærene.

Hvis en full-wave ensretter sættes til mit test diagram, eller bruges i en knallert beregnet til halvbølgeensretter, så kan den give en
Svar
#4
Min Super 8 er 1 år gammel og jeg har ikke oplevet det problem du beskriver med spændingsregulator/batteri. Det eneste jeg vidste lidt om inden købet var at lysdimsen der styrer lyset kunne blive defekt ret hurtigt, men den virker så endnu. Der er også noget med, at batteriet bruger 1,5 volt selvom motoren er slukket.
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
(04-07-2016, 08:39)Jps Skrev: Min Super 8 er 1 år gammel og jeg har ikke oplevet det problem du beskriver med spændingsregulator/batteri. Det eneste jeg vidste lidt om inden købet var at lysdimsen der styrer lyset kunne blive defekt ret hurtigt, men den virker så endnu. Der er også noget med, at batteriet bruger 1,5 volt selvom motoren er slukket.

Super 8 har ikke problemet. Min knallert der har problemet er en Yamasaki GYS. Jeg har også en Super 8, men den er p.t. overgået til "reservedele", hvis jeg skulle få en ny.

Jeg har hørt at problemet med lysdimsen er løst på Super 8. De gamle havde problemet, blandt andet min. Uret kunne også bruge lidt strøm. Alt i alt, var et ret stort forbrug på batteriet på min, men det hjalp at afmontere lyskontrolboksen, og erstatte den med et par ledninger. Jeg satte også en modstand i serie med uret, da det var eneste komponent tilbage som brugte strøm, og det så ud til, at den havde et meget varierende forbrug, så for at sætte et maks, så satte jeg en modstand ind på 10K. Da jeg fik min Super 8, holdt den ikke meget længere end 14 dage før den skulle oplades. Efter fjernelsen af lyskontrolboksen, og indsættelse af modstanden, holdte den flere måneder.

Jeg tror ikke, at den bruger 1,5V - men 1,5mA når den er slukket - måske til ur og elektronik der ikke slukkes ved tændingskontakten. Det er et stort forbrug, i forhold til det den bør bruge. Den bør ikke bruge noget når den er slukket - et ur bruger få mikroampere, ikke milliampere. Et almindeligt 7AH batteri har en selvafladning på ca. 0,5mA. Med et strømforbrug på 1,5mA er derfor en afladning på 2 mA, mod en afladning på 0,5mA, hvis de afbrød strømmen ved tændingen. Batteriet holder dermed ca 1/4 af tiden på grund af ur og elektronik der ikke slukkes. Er batteriet på 7AH og tillades en afladning på 2.5AH, så skulle den kunne holde strømmen 2500mAH/2mA = 1250 timer = 1,7 måned, uden at have problem med at starte. Andre vil holde over 7 måneder.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Det burde du så ha' skrevet, at det var en Yamasaki Gys Blink med øjet. Jeg gik ud fra, at det var en Super 8, da det jo er dit nick Blink med øjet Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#7
(04-07-2016, 09:25)Jps Skrev: Det burde du så ha' skrevet, at det var en Yamasaki Gys Blink med øjet. Jeg gik ud fra, at det var en Super 8, da det jo er dit nick Blink med øjet Smil.


Ja, det har det også været i mange år. På scootergrisens hjemmeside, hedder jeg dog GYS Griner
Svar
#8
(04-07-2016, 06:55)Super 8 Skrev: Måske har T-hansen skiftet til en billigere model.

Målte du på den?

Du har måske også kørt mindre på den, så batteriet ikke er overopladt så meget.
Nogle batterier tåler måske også overopladning bedre end andre. Dem der er 100% forseglet går normalt itu (sprækker). De andre, koger bare tør for væske, og bliver dårligere.
Ja, den målte 14.5V ca i ladestrøm.

Så den fejler bestemt ikke noget, men om de har fået nogle billigere i dag, ved jeg ikke.

Svar
#9
(04-07-2016, 16:12)barden Skrev: Ja, den målte 14.5V ca i ladestrøm.

Så den fejler bestemt ikke noget, men om de har fået nogle billigere i dag, ved jeg ikke.

14.5V er præcist samme spænding, som den dyre jeg købte til 399 kr. Mon ikke, at det er sådan en du har fået til kun 99 kr? Jeg er blevet plukket.

Den jeg fik til HOT 50 fra T-Hansen, har intet problem med at oplade min elektrolyt til 100V. Jeg har ingen batteri, der klarer så meget, så jeg har brugt en lyt til min test.

Den gode regulator oplader den til præcist 14.5V.

Begge regulatorer der sidder i den fra fabrikken på mine Yamasaki GYS'er oplader nemt til 100V. Og på begge knallerter gik batteriet kaput efter nogle få måneder.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: