Søg Garagen Hej Gæst! Register

Baddi's erfaring med Kymco K-pipe (Tidl. titel: Prøvetur)
#61
(19-10-2014, 15:29)Baddi Skrev: Nej det har jeg ikke gjort, det burde jeg nok Grin

Enten kører 90% af alle Fynboere for stærkt, ellers viser det nu nok lidt forkert. Grin

Tror det er det første,folk har det med og køre 10-15 km/t hurtigere end de må.Grin

Men det er godt nok en fin maskine du har fået dig der.
God og sidde på så kan forestille mig at den også er god at køre på, men forstår godt dit problem med forlygten når du har langt lys på.Grin

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#62
(19-10-2014, 19:03)Quiks Skrev: Tror det er det første,folk har det med og køre 10-15 km/t hurtigere end de må.Grin

Men det er godt nok en fin maskine du har fået dig der.
God og sidde på så kan forestille mig at den også er god at køre på, men forstår godt dit problem med forlygten når du har langt lys på.Grin

Desværre var det nu nok det sidste. Jeg har lige været ude og køre med gps på og det var nu ikke imponerende. Jeg kan godt skrue tophastigheden ned til 90 i medvind og 70 i modvind lige på denne tur, hvor jeg kørte oprejst hele tiden. Derudover var de 90 på gps også når den nåede op omkring 10.000 omdr. så den ville i hvert fald kræve en lille smule højere gearing, hvis den skulle op i fart. Højere gearing ville nu heller ikke gøre så meget, da jeg lige nu stort set kun bruger 4. gear til at køre med. Det passer fint til både by-kørsel og topfart, så måske skulle gearingen hæves en lille smule. Hmmm.

Speedometeret viser nemlig 10-15% for meget, men lige omkring de hastigheder man kører i byen er det dog helt op til næsten 20% for meget. Man kommer altså nemt til at køre 10 km/t under fartgrænsen, hvis man stoler på speedometeret. Smil
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#63
Som jeg har skrevet før. Velkommen i MCverdenen. Når jeg på Smølferakettenf.eks kører ca 130km/t (Speedometervisning) svarer det til ca 115km/t på Gerda P Svendsen.

Derover er jeg ligegald for så går det så stærkt at jeg ikke har tid til at holde øje med hvad speedometeret står på. Vi snakker her 150km/t + og er det ikke underordnet om man i de hastigheder kører det ene eller andet???? Det synes jeg.

Nu er FJ så også berygtet for en enorm fejlvisning så din er nok ca i samme kategori.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#64
Så kom der en video af turen.

Jeg håber at den der ikke alt for kritisk mangler briller kan se hvad der står på speedometeret, selvom jeg da indrømmer at det ikke er helt super. Grøn grin
Turen er ud af et stykke landevej, først den ene vej og så den anden vej, så der den ene vej er modvend og så er medvind turen hjem. Turen ud er med fuld gas stort set hele vejen og turen hjem er en del af vejen, hvor der lige testes topfart og så ellers bare køres landevejs hastghed. Det er omkring 5 minutter inde jeg vender om. Smil




(19-10-2014, 20:09)Russer60 Skrev: Som jeg har skrevet før. Velkommen i MCverdenen. Når jeg på Smølferakettenf.eks kører ca 130km/t (Speedometervisning) svarer det til ca 115km/t på Gerda P Svendsen.

Derover er jeg ligegald for så går det så stærkt at jeg ikke har tid til at holde øje med hvad speedometeret står på. Vi snakker her 150km/t + og er det ikke underordnet om man i de hastigheder kører det ene eller andet???? Det synes jeg.

Nu er FJ så også berygtet for en enorm fejlvisning så din er nok ca i samme kategori.

Ja, altså hvor meget det viser forkert er jo lige meget, hvis kører meget for stærkt allerede. Problemet kommer først når man prøver at overholde fartgrænserne men bruger speedometeret til det. Grøn grin
Jeg må hellere lige se at lære mig hvad speedometeret skal sige for at jeg ikke får blitzen at se. Blink med øjet

Er FJ med digitalt eller analogt speedometer?
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#65
(18-10-2014, 12:15)Baddi Skrev: Jo jeg har vænnet mig rimelig meget til gearskiftet nu. Tricket er at lade den gå langt ned i omdrejninger inden man skifter ned i næste lave gear, men jeg har dog stadig ikke luret, hvordan det er meningen at jeg skal skifte ned i gear ved en katastrofe opbremsning. På køreteknisk anlæg lærte vi jo at en katastrofeopbremsning bestod af at man tog koblingen, bremsede først baghjulet for øjeblikkeligt efter at bremse forhjulet og så når man næsten var ved at holde stille så at geare ned, men det kræver jo at man ikke bliver nødt til at koble ind i alle gear, så jeg skal lige bruge noget mere tid til at lære, hvordan det giver mest mening at bruge gearene når man skal bremse hurtigt ned. For man kan godt koble ud, hvis man blot skifter ét gear ned. Jeg tror jeg skal have øvet mig lidt og fundet ud af præcis hvad den automatiske kobling kan bruges til i denne sammenhæng.

Koblingen, som du spørger om er i to dele: der er én kobling som føles lidt som slyngkoblingen på en scooter, hvor den er udkoblet når omdrejningerne er langt nok nede, men er indkoblet ved alle andre tidspunkter, så den er koblet ind hele tiden når man først er sat i gang. Den anden kobling er forbundet til gearskifter pedalen og hvor hurtigt man vil indkoble kommer så an på hvor hurtigt man slipper pedalen. Her er det dog også meget svært at have samme finføling med det som man har med en håndbetjent, så det er muligt at indkoblingerne oftere bliver lidt hårdere end jeg ville have gjort det med en håndbetjent, men det er heller ikke noget der går ud over kørslen. Det får mig bare til at græde lidt over koblingen, men den kan holde til det den tid den kan. Blink med øjet

Udover at koblingen og gearene sætter nogle udfordringer jeg lige skal have overvejet, så kan det også komme til at føles lidt mere "sporty" når man lave hurtigere gearskift da det kun kræver én bevægelse, så der kan laves gearskift med et meget lille hul i kræfterne. Jeg fik da også ved lyskryds kørt fra et par Brianer op til omkring de 50, så kom de susende forbi mig i deres biler med de 80 stykker eller sådan noget. Grin
Katastrofeopbremsning: Brug din energi på den hårdest mulige nedbremsning. Dvs glem gearene, kobl ud og sæt begge bremser til max - lige før skred. Reglen siger først bagenden - så dykker næsen nemlig, og så forenden - som så dykker yderligere.
Når du så er stoppet for forhindringen - eller har undveget - kan du bekymre dig om det med gear.

Koblingen skal nok holde. Min har holdt i 40 år. Øv dig blot på at ramme de omdrejningstsal, som giver de mindste klonk fra dogboxen, så er sagen bøf. Og husk nu at køre maskineriet pænt til; varierende omdrejningstal, let belastning, forsigtig kørsel med kold motor. Og hold øje med olien...
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#66
(18-10-2014, 22:53)Teddy Skrev: Mc'er - de er hurtige og flotte, men satans upraktiske. Grin
Hmmm... Under sædet på min MC er der plads til et reservekoblingskabel, en stor fed 1.5m kædelås, en disc-lock, en parkeringsbrik, et komplet værktøjskit med fastnøgler, skruetrækkere, C-nøgle mv, en wirelås til f.eks hjelmen, lidt klude og mine handsker. Jeg ku' sikkert også kile en kørebog ind...

Endnu en grund til at CB500'en ligger #1 på Visordowns liste over de bedste Honda'er.

Desuden passer mit speedometer.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#67
(18-10-2014, 22:01)Baddi Skrev: Jeg ved dog ikke, hvor jeg skal gøre af en kørebog nu på K-pipen, hvor man skal fjerne en bolt for at komme ind til batterirummet. Kørebogen bør jo følge køretøjet så der altid kan skrives i den når der tankes. Smil

Prøv om ikke der findes en kørebog til android mobiler, noget ala den jeg bruger på min Iphone/ipad (Fuel log 3).

Den regner det hele ud for en.Grin

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#68
(19-10-2014, 19:58)Baddi Skrev: Højere gearing ville nu heller ikke gøre så meget, da jeg lige nu stort set kun bruger 4. gear til at køre med. Det passer fint til både by-kørsel og topfart, så måske skulle gearingen hæves en lille smule. Hmmm.

Så må du jo geare den op - og nyde den rare fornemmelse af at det er aldeles lovligt Smil
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#69
(20-10-2014, 09:07)Quiks Skrev: Prøv om ikke der findes en kørebog til android mobiler, noget ala den jeg bruger på min Iphone/ipad (Fuel log 3).

Den regner det hele ud for en.Grin

MyCars Smil
Er man mere til at gemme bonner og bruge en PC, er der SpritMonitor, som samtidig tilbyder statistik for andre ejere med samme MC - så man kan se om man kører pænt og økonomisk.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#70
(20-10-2014, 09:07)stormbringer Skrev: Så må du jo geare den op - og nyde den rare fornemmelse af at det er aldeles lovligt Smil

Ja, det tror jeg måske ville være en god idé. Jeg har jo 4 gear at tage af, så det gør ikke noget at jeg bruger 2. og 3. gearet lidt længere. Grøn grin

Så må jeg jo ind og tælle tænder og ud og kigge efter nye tandhjul. Blink med øjet

Angående katastofe opbremsningen, så ved jeg godt at det er sådan det fungerer. Nu var katastrofe måske også lige et hårdt ord at bruge i frohold til den situation jeg har haft problemer med. Hvis jeg kommer kørende og lyset skifter til gult, hvor jeg er i sådan en afstand at det ville være rødt inden jeg kommer rigtigt ud i krydset, men at jeg stadig ville skulle lave en nærmere bestemt opbremsning for at stoppe inden stregen. Her vil jeg jo gerne ende i 1. gear. Grin
Jeg har dog luret den nu, da jeg blot skal bremse ned i det gear jeg er (for jeg kan alligevel ikke gå ud) og så geare ned når omdrejningerne er tilpas lave inden centrifugalkoblingen slipper. Så er gearskiftene næsten umærkbare og man slipper for at tænke på nedgearingen før til aller sidst når farten er sænket. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#71
Tun den, de 20% man må. Så når du nok op over 100 km/t+ Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar
#72
(20-10-2014, 10:00)Jps Skrev: Tun den, de 20% man må. Så når du nok op over 100 km/t+ Blink med øjet.

Kan jeg ikke uden at geare op, da jeg allerede nu er ved at være rigtig højt i omdrejningerne når jeg rammer de 100-110 på speedometeret som topfarten har ligget på i medvind. Blink med øjet

Men jeg vil da se om jeg ikke kan lave mine små tricks og få et par procenter ud af den uden at skifte motordele. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: