Søg Garagen Hej Gæst! Register

Baddi's erfaring med Kymco K-pipe (Tidl. titel: Prøvetur)
#37
(15-10-2014, 18:02)Arbejdsnarkomanen Skrev: Baddi for faen, du skal da bare smide sprøjt på K-Pipen ligesom du har gjort med Agility'en Grin


Er injection i det hele taget en farbar vej frem, hvis man vil ha' øget output? En veljusteret karburator er i stand til at levere lige så megen gas med det korrekte stokiometriske blandingsforhold.

Jeg spurgte en dag min motorcykelmekaniker, om der var fidus i at kigge efter de nye injection-udstyrede modeller af en given maskine (Honda Blackbird) eller de gamle karburerede udgaver var ligeså gode. Ifølge ham var der ingen nævneværdig forskel mellem ny og gammel. Når man altså var færdig med at modificere på i-modellen, som ab fabrik har 11 heste mindre end sin karburerede forgænger grundet forureningskrav, pis og papir. Pointe: En Honda Solsort producerer omkring 165 heste i det rette trim, injection eller ej!

Mit gæt er at en Kymco K-pipe følger samme regel, samme output hvadenten der er injection eller karburering.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#38
(14-10-2014, 11:21)Jps Skrev: Men mht. til rullefeltsmåling af MC for at kunne vise HK osv., så er de jo gode nok til det. Smil

Forestil dig en 200 hk's mc på politiets rullefelt henne ved den lokale Brugs. Det kan nemt gå galt. Jeg vil sige at det var uforsvarligt.
Svar
#39
(16-10-2014, 16:54)BaotianDriver Skrev: Forestil dig en 200 hk's mc på politiets rullefelt henne ved den lokale Brugs. Det kan nemt gå galt. Jeg vil sige at det var uforsvarligt.


Det er nu ikke lige det, jeg mener med en rullefeltsmåling af MC Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar
#40
(16-10-2014, 08:03)stormbringer Skrev: Er injection i det hele taget en farbar vej frem, hvis man vil ha' øget output? En veljusteret karburator er i stand til at levere lige så megen gas med det korrekte stokiometriske blandingsforhold.

Jeg spurgte en dag min motorcykelmekaniker, om der var fidus i at kigge efter de nye injection-udstyrede modeller af en given maskine (Honda Blackbird) eller de gamle karburerede udgaver var ligeså gode. Ifølge ham var der ingen nævneværdig forskel mellem ny og gammel. Når man altså var færdig med at modificere på i-modellen, som ab fabrik har 11 heste mindre end sin karburerede forgænger grundet forureningskrav, pis og papir. Pointe: En Honda Solsort producerer omkring 165 heste i det rette trim, injection eller ej!

Mit gæt er at en Kymco K-pipe følger samme regel, samme output hvadenten der er injection eller karburering.


Det er derfor man skal have custom sprøjt på (programmerbar ECU); så man selv kan justere hvad den skal have, og hvad den ikke skal have. Udover det, giver sprøjt også en noooget bedre benzinøkonomi og en mere livlig motor.
Svar
#41
(16-10-2014, 19:43)Arbejdsnarkomanen Skrev: Det er derfor man skal have custom sprøjt på (programmerbar ECU); så man selv kan justere hvad den skal have, og hvad den ikke skal have. Udover det, giver sprøjt også en noooget bedre benzinøkonomi og en mere livlig motor.


Jaja, jeg er godt klar over fidusen med remapping via f.eks. en Powercommander. Det' ikke det jeg vil frem til. Man kan justere til man er blå i ansigtet, det giver ikke flere kræfter. Samme maskine, samme ventilvinkler/løftehøjder, samme volumen, samme afgassystem. Ingen forskel; både karburator og injection vil være i stand til at levere den rette gasblanding i samme mængde @ WOT.

Dét sagt, så er det rigtigt at injection giver mulighed for en mere kontrolleret styring, gasrespons mv.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#42
Så bliver det spændende!
Nu har jeg ligget syg og har ikke kørt så meget på mc'eren i denne uge før nu, men jeg har noget til jer nu. Grin

Altså den er skide hyggelig på landevej, og kan sagtens accelerere godt op til de 70-80 stykker når man lader den gå op i omdrejninger til omkring de 7-8.000.

I fredags, for en uge siden, købte jeg K-pipen med en (i følge instrumentbrættet) fuld tank og 1345 km på tælleren og så kørte jeg lidt rundt og hyggede mig i weekenden, men nu har jeg været på tur. Jeg sagde nemlig ja til at hjælpe min veninde i Frederecia med noget matematik og tænkte det var en fin tur at lære maskinen på. Smil

På turen der hen var der ikke så meget bøvl, udover at mange åbenbart fejlvurderede mig som værende en knallert-45 og én modkørende overhalede dog så jeg blev nødt til at bremse for ikke at støde frontalt ind i ham. Jeg har tidligere nævnt at støddæmperne er rare, men der har jeg også noget til. De er åbenbart ret stive i det, for de er rare når man kører og når man kører over bump i byerne, men da jeg skulle over den gamle lillebæltsbro var det faktisk ret ubehageligt, for kørebanen på den bro er ret tydeligt slidt, så det hoppede en del og det gik direkte op i mig.

Da jeg så nåede over den lille bro havde tankmåleren skreget af mig i et par km at den var tørstig, så jeg susede ind på en Statoil og med 1503 km på klokken købte jeg 3,41 liter 95 miles til 37,07 kroner, hvilket giver 46,33 km/l. Det har så også været nødvendigt at tanke der, for tanken på sådan et dyr er i følge manualen kun 4 L og ikke de 6L jeg havde bildt mig selv ind. Fræk

Altså her har vi endelig en tankviser fra Kymco der viser hvad den bør, i stedet for den på agilityen der viser fuld den første liter for derefter at falde til tom i løbet af en liter, således at der stadig er 2L tilbage når man rammer det røde felt. Sådan er K-pipen ikke, for her vises der korrekt. :rmgreen:

Jeg kørte videre og efter at have konstateret at alle skiltene mod centrum måtte betyde at jeg var på vej mod Frederecia midtby, hvor jeg efter lidt søgen fandt frem til min destination og turen var slut.

Indtil hjemturen, hvor jeg kørte fra Frederecia klokken 22:00 ret præcist. Jeg tror blandingsskruen eller tomgangsskruen skal stilles for den har ekstremt lav tomgang, og når den er så kold som den var der kan den godt finde på at gå ud.

Men turen gik hjemad i mørkt vejr og endnu engang oplevede jeg at blive blændet af min egen forlygte og på grund af et lidt fedtet visir betød det meget skræmmende at jeg manglede udsyn når jeg kørte med kort lys, når jeg kørte med langt lys og når der kom modkørende. Fantastisk blanding, så jeg tror jeg investerer i noget spray-folie snart og leger med forlygten, for det kan altid pilles af hvis resultatet bliver dårligt. Smil

Anyway, turen hjem var udover det manglende udsyn ret underholdende kørsel (dog kold) men ikke videre begivenhedsrig. Det skal dog siges at der her er tale om sådan cirka 50 km ren landevej med en gennemsnitshastighed på 80 men med hastigheder der gerne lå over 90, hvis den fik lov at få fuld gas i længere tid.

Turen her med lidt modvind/sidevind gav en topfart på 99 km/t, dog var dette muligvis lidt ned af bakke og jeg har lagt mig lidt fremad. Stort set hele turen blev dog kørt med mig i den mindst aerodynamiske siddestilling muligt på grund af en 10-15 kg tung skoletaske på ryggen der sammen med kæden jeg havde over skulderen endte med at give mig nogen spændinger i skulder og ryg. Smil

Turen endte i Odense, hvor jeg da lige stoppede forbi en statoil igen, for at se, hvad sådan en gang høj-hastigheds tur med lidt ekstra vægt på og næsten fuld gas en stor del af tiden havde givet. Med 1567 km på klokken tankede jeg 1,82 L for 19,55 kr, hvilket giver lige over 35 km/l ved hvad jeg vil kalde ret uøkonomisk kørsel. Grøn grin

Billeder får i også lige et par af. Blink med øjet

På et af billederne ser i nummerpladen, hvor MP motorcykler har sat sin reklamedims bag nummerpladen i de samme to skruer som selve pladen, hvilket jeg synes er herre træls, da den vibrerer mod pladen ved tomgang.


Vedhæftede filer Billed(er)
               
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#43
(17-10-2014, 23:41)Baddi Skrev: 1: Jeg kørte videre og efter at have konstateret at alle skiltene mod centrum måtte betyde at jeg var på vej mod Frederecia midtby slutter min tur her.


2:På et af billederne ser i nummerpladen, hvor MP motorcykler har sat sin reklamedims bag nummerpladen i de samme to skruer som selve pladen, hvilket jeg synes er herre træls, da den vibrerer mod pladen ved tomgang.

1: Øhhh, det kaldes sort snak her hvor jeg bor, fatter ikke meningen Grin Mangler der et ord?

2: Pil den da af.


Meget fine beskrivelser du ellers laver. meget underholdende at læse og god viden for evt købere af K-Pipen.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#44
Fin lille maskine, synes jeg. Til den pris du gav, en den simpelthen et hit. Jeg kender det med nummerpladen fra stort set alle de 2-hjulede jeg har haft. Enten piller jeg reklameskiltet af, ellers sætter jeg et filt-dup ind mellem nr.plade og reklameskilt. Så rasler det ikke mere Smil

Har du vænnet dig til gearskiftet? Skifter man gear mens man lukker helt for gassen, eller kan man skifte gear imens man giver gas? Der er vel automatisk kobling på eller hur?
Svar
#45
(18-10-2014, 08:29)Russer60 Skrev: 1: Øhhh, det kaldes sort snak her hvor jeg bor, fatter ikke meningen Grin Mangler der et ord?

2: Pil den da af.


Meget fine beskrivelser du ellers laver. meget underholdende at læse og god viden for evt købere af K-Pipen.

Det kan godt være at jeg formulerede mig dumt, men det jeg mente var nu bare at det var hammer forvirrende for skiltene mod Frederecia forsvandt inden bygrænsen og blev erstattet af skilte der viste mod centrum. Jeg har jo aldrig rigtig kørt uden for fyn. Grøn grin

Jeg kan måske godt lige smide ind i sætningen at jeg så nåede frem inden min tur den ene vej sluttede. Blink med øjet

(18-10-2014, 08:58)BaotianDriver Skrev: Fin lille maskine, synes jeg. Til den pris du gav, en den simpelthen et hit. Jeg kender det med nummerpladen fra stort set alle de 2-hjulede jeg har haft. Enten piller jeg reklameskiltet af, ellers sætter jeg et filt-dup ind mellem nr.plade og reklameskilt. Så rasler det ikke mere Smil

Har du vænnet dig til gearskiftet? Skifter man gear mens man lukker helt for gassen, eller kan man skifte gear imens man giver gas? Der er vel automatisk kobling på eller hur?

Jo jeg har vænnet mig rimelig meget til gearskiftet nu. Tricket er at lade den gå langt ned i omdrejninger inden man skifter ned i næste lave gear, men jeg har dog stadig ikke luret, hvordan det er meningen at jeg skal skifte ned i gear ved en katastrofe opbremsning. På køreteknisk anlæg lærte vi jo at en katastrofeopbremsning bestod af at man tog koblingen, bremsede først baghjulet for øjeblikkeligt efter at bremse forhjulet og så når man næsten var ved at holde stille så at geare ned, men det kræver jo at man ikke bliver nødt til at koble ind i alle gear, så jeg skal lige bruge noget mere tid til at lære, hvordan det giver mest mening at bruge gearene når man skal bremse hurtigt ned. For man kan godt koble ud, hvis man blot skifter ét gear ned. Jeg tror jeg skal have øvet mig lidt og fundet ud af præcis hvad den automatiske kobling kan bruges til i denne sammenhæng.

Koblingen, som du spørger om er i to dele: der er én kobling som føles lidt som slyngkoblingen på en scooter, hvor den er udkoblet når omdrejningerne er langt nok nede, men er indkoblet ved alle andre tidspunkter, så den er koblet ind hele tiden når man først er sat i gang. Den anden kobling er forbundet til gearskifter pedalen og hvor hurtigt man vil indkoble kommer så an på hvor hurtigt man slipper pedalen. Her er det dog også meget svært at have samme finføling med det som man har med en håndbetjent, så det er muligt at indkoblingerne oftere bliver lidt hårdere end jeg ville have gjort det med en håndbetjent, men det er heller ikke noget der går ud over kørslen. Det får mig bare til at græde lidt over koblingen, men den kan holde til det den tid den kan. Blink med øjet

Udover at koblingen og gearene sætter nogle udfordringer jeg lige skal have overvejet, så kan det også komme til at føles lidt mere "sporty" når man lave hurtigere gearskift da det kun kræver én bevægelse, så der kan laves gearskift med et meget lille hul i kræfterne. Jeg fik da også ved lyskryds kørt fra et par Brianer op til omkring de 50, så kom de susende forbi mig i deres biler med de 80 stykker eller sådan noget. Grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#46
(18-10-2014, 12:15)Baddi Skrev: Det kan godt være at jeg formulerede mig dumt, men det jeg mente var nu bare at det var hammer forvirrende for skiltene mod Frederecia forsvandt inden bygrænsen og blev erstattet af skilte der viste mod centrum. Jeg har jo aldrig rigtig kørt uden for fyn. Grøn grin


Grin Velkommen til Mcverdenen Grin
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#47
(18-10-2014, 12:15)Baddi Skrev: Det kan godt være at jeg formulerede mig dumt, men det jeg mente var nu bare at det var hammer forvirrende for skiltene mod Frederecia forsvandt inden bygrænsen og blev erstattet af skilte der viste mod centrum. Jeg har jo aldrig rigtig kørt uden for fyn. Grøn grin


Jo jeg har vænnet mig rimelig meget til gearskiftet nu. Tricket er at lade den gå langt ned i omdrejninger inden man skifter ned i næste lave gear, men jeg har dog stadig ikke luret, hvordan det er meningen at jeg skal skifte ned i gear ved en katastrofe opbremsning. På køreteknisk anlæg lærte vi jo at en katastrofeopbremsning bestod af at man tog koblingen, bremsede først baghjulet for øjeblikkeligt efter at bremse forhjulet og så når man næsten var ved at holde stille så at geare ned, men det kræver jo at man ikke bliver nødt til at koble ind i alle gear, så jeg skal lige bruge noget mere tid til at lære, hvordan det giver mest mening at bruge gearene når man skal bremse hurtigt ned. For man kan godt koble ud, hvis man blot skifter ét gear ned. Jeg tror jeg skal have øvet mig lidt og fundet ud af præcis hvad den automatiske kobling kan bruges til i denne sammenhæng.

Koblingen, som du spørger om er i to dele: der er én kobling som føles lidt som slyngkoblingen på en scooter, hvor den er udkoblet når omdrejningerne er langt nok nede, men er indkoblet ved alle andre tidspunkter, så den er koblet ind hele tiden når man først er sat i gang. Den anden kobling er forbundet til gearskifter pedalen og hvor hurtigt man vil indkoble kommer så an på hvor hurtigt man slipper pedalen. Her er det dog også meget svært at have samme finføling med det som man har med en håndbetjent, så det er muligt at indkoblingerne oftere bliver lidt hårdere end jeg ville have gjort det med en håndbetjent, men det er heller ikke noget der går ud over kørslen. Det får mig bare til at græde lidt over koblingen, men den kan holde til det den tid den kan. Blink med øjet

Udover at koblingen og gearene sætter nogle udfordringer jeg lige skal have overvejet, så kan det også komme til at føles lidt mere "sporty" når man lave hurtigere gearskift da det kun kræver én bevægelse, så der kan laves gearskift med et meget lille hul i kræfterne. Jeg fik da også ved lyskryds kørt fra et par Brianer op til omkring de 50, så kom de susende forbi mig i deres biler med de 80 stykker eller sådan noget. Grin

Det var sgu ikke meget, hvis der kun er 4 liter i tanken.Grin

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#48
(18-10-2014, 12:26)Russer60 Skrev: Grin Velkommen til Mcverdenen Grin

Jamen , nu får jeg da også mulighed for at få kørt nogle km ud til de kammerater jeg ellers sjældent har besøgt. Grøn grin

Men til småture og sådan rent praktisk bliver scooteren nok stadig brugt, for det er ikke til at køre med en stor tung taske på og samtidig have kæden omkring kroppen. Giver lidt ondt i skulderen. Grøn grin

200 km på de 3 dage jeg så rent faktisk har kørt på den er da også rart. Det er lidt under hvad agilityen når på en hjulbytur hvor vi kører hele fyn rundt for at hente folk. Grin

(18-10-2014, 12:33)Quiks Skrev: Det var sgu ikke meget, hvis der kun er 4 liter i tanken.Grin

Nej den har godt nok en bette tank, men hvis den kører de 30-40 km/l jeg blev lovet gør det jo heller ikke det store, så længe man er opmærksom på det. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: