Søg Garagen Hej Gæst! Register

Introduktion - man har et standpunkt, indtil
#1
Halløjsovs! Jesper "Kreidler" Hansen, her!

1997 var året, jeg blev Kreidler-ejer, og der gik et par år, førend jeg kunne værdsætte plasticraketter for hvad de er: Enkle og komfortable at drøne rundt på. Og så gik der lige en MASSE år, inden jeg så meget som overvejede at købe en scooter.
Min Florett anno 1977 rundede det skarpe veteranhjørne i 2013, og med den reducerede vægtafgift + forsikring kunne jeg tillade mig at købe en 30-scooter til til bilafløsning, når Alfa'en skal have lov at hvile sig *hrøm* Florett'en er dømt som offer for div. tuningseksperimenter (indregistreret som MC) og kørsel i MC-sæsonen.

Qua mit ejerskab i tidens løb kun tæller Fiat, Alfa Romeo og klassiske/veteranknallerter, har jeg præsteret at udvikle både tålmodighed og kreativ tankegang. Af samme årsag har Liberty'en endnu ikke fået skyggen af en revne i plastic'en!


Valget faldt på en kollegas Piaggio Liberty anno 2010, som trænger til en drosling (vario) og er udstyret med en droslet 45-potte fra T.Hansen. Indtil videre har følgende været nødvendigt som følge af tidligere ejers panikløsninger:

Gaskablet skulle trækkes om for at undgå fuld gas ved styrudslag til højre. Dette tillod korrekt justering af oliepumpen, som før stod på 2/3 i tomgang. Gaskablet er vist fra en forkert model, idet der er knækket (polygriptang) et stykke af gaskonsollen, kortet af yderkablet og monteret en (for lille) skruenippel.
Skiftet B9ES-røret, som vist har dækket alle ~30.000km og elektroden var papirstynd!
Oliepumperemmen er skiftet i sidste øjeblik.
Variomatic renset, men bagskålen er godt brugt. Rullerne er fine og nok af nyere dato.
Bagerste remskiver og kobling + skål renset.
Kick-aksel løsnet, renset og smurt op.
Starterdrev renset og smurt med PTFE-spray.
Luftfilteret skyllet i benzin og påført filterspray (tomgang steg fra 5-600rpm til ~1.000rpm!)
Alle kabler skyllet med WD40 og derpå smurt med teflonspray.
Speedo-kabel monteret.
Ny blændprop med oliepumpen.
Forpæren fra T.Hansen var monteret forkert og kun fjernlys fungerede. Den blev erstattet med en Philips, og alle kontakter er renset samt smurt op med siliconefedt + forlygten er justeret korrekt.
Styrfittings renset og smurt.

Efter rensning af variomatic gearer den langt hurtigere op, hvilket har hjulpet på brændstoføkonomien, men den savner altså en frisk rem. Intet kritisk, endnu, da den ikke virker mørnet, men den er godt brugt.
Nåleleje og stempelringe skal også skiftes.
Bagbremsen kan akkurat blokere baghjulet, og håndtaget kan trækkes i bund. Bakker + kabel bliver dog tidligst skiftet til foråret, da det virker ok og der er for meget rust på kablets gevind.

Kosmetisk er den langt fra perfekt, men det rager mig langsomt. Potten er ulovlig til en 30-knallert, men når jeg får monteret skiven, må jeg begrænse tophastigheden til ~38km/t via et gasspjæld-stop i karburatoren - det skal være en billig-scooter, og det fordrer ikke indkøb af en org. udstødning, før ordensmagten pådutter mig dette. Smil

Den går 47-52km/t ifølge GPS, og ifølge speedometeret har jeg haft den helt oppe på 61,5km/t ved 52km/t ifølge GPS. Det er lidt som at være 16 år ung, igen, når man ligger ind over styret og forsøge at nå 60km/t! Blink med øjet
/Jesper Hansen

Hestestalden:

Kreidler Florett RS 1977 - gul og vred!
Kreidler MF7 - rød, rusten og langsom 2g automatic (under construction)!
Suzuki FZ50 1995 - død plejlstang, nægter at køre under 50km/t!
CZ250 Sport 1975 - De Bagvedkørendes Skræk!
Piaggio Liberty 2010 - Brugt men funktionel!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej Jesper.

Velkommen til plastik verdenen Smil

En Liberty er en rigtig fin maskine, har jeg ofte haft i kiggerten.

Ang. 45'er udstødning, det er korrekt at den ikke er lovlig på en dansk 30'er. Men rent fart mæssig burde det ikke have nogen betydning, motoren er helt ens på en 30/45'er Piaggio. Det er kun vario-ring bredden der er forskellig på de to.

30'eren har en 9 mm begrænsning.
45'eren har en 6 mm begrænsning.

Udover det sidder der en lille metalplade mellem karburator og luftfilter, når den er monteret skal dysen være 53 med den lange snorkel i luftfilteret og 56 med kort snorkel (ved luftindtaget).

Jeg har lige renoveret en Gilera Stalker til min søster, samme motortype. Den fik en billig 45'er udstødning med begrænsning i forrøret. Den kører fuldstændig lovlig hastighed, ingen forskel til det originale.

PS: Du kan finde typegodkendelsen her: http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-...delse.aspx
Mvh. Carsten - 12V.dk

Scooter ting til salg: Mine annoncer
Svar
#3
Velkommen til Smil Plasticraketter er nu ikke så dårlige, er i hvertfald glad for min Pesjø Grøn grin
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#4
Karen >> Enig! Scooterne har mange styrker, som få af klassikerne kan matche. Som Alfa Romeo-ejer vejer 'sjæl og personlighed' dog så tungt, at hjertet typisk forlanger at kategorisere plasticindpakning som 'kønsløst'. Dermed ryger plasticraketterne over i kassen med 'transportmidler', hvor de gamle får mærkaten 'lidenskab'... det er på ingen måde nedladende ment - bare mig som er tilpas tosset. Smil

Carsten >> Jeg havde da glemt, du også er et scooterfjæs! Blink med øjet Tak for informationerne! Jeg har indkøbt en ring til vario'en, men jeg må lige måle efter; 9mm kan jeg ikke genkende, umiddelbart!

Risten sidder på sin plads mellem karburator/luftfilter. Dysen skal skiftes ud, da den er meget tilbageholdende ved kørsel med mere end halv gas på varm motor + den raller fra cylinderen under acceleration fra lave omdrejninger med 'høj' hastighed. Rullerne synes til den tunge side, men jeg har ingen anelse om deres vægt; Når jeg har fået fingrene i en frisk vario-bagplade, bliver begrænsning osv. monteret med et sæt friske 8g ruller. Det må være et ok udgangspunkt.
/Jesper Hansen

Hestestalden:

Kreidler Florett RS 1977 - gul og vred!
Kreidler MF7 - rød, rusten og langsom 2g automatic (under construction)!
Suzuki FZ50 1995 - død plejlstang, nægter at køre under 50km/t!
CZ250 Sport 1975 - De Bagvedkørendes Skræk!
Piaggio Liberty 2010 - Brugt men funktionel!
Svar
#5
Velkommen Kreidlerhansen.
Hold da op. Kan huske da jeg havde Kreidler selv for en ca 10 år siden. Der blev din hjemmeside gennemlæst flittigt. Lad os se et billede eller 2 af din fine Kreidler MC.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jamen Velkommen Hansen Grøn grin

Der er jo en forskel fra de gamle knallerter til de "moderne" scootere, men ud fra det service du har udsat Liberty'en for indtil videre ser det da ud som om du er bedre stillet end de fleste er når de første gang køber en brugt scooter. Smil

Velkommen til endnu engang. Grøn grin

Med Venlig Hilsen.
Baddi
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
#7
Russer >> Fotos må vente, da jeg står overfor en større ombygning af Kreidleren; Fra clip-ons og sænket forgaffel til halvhøjt styr og benskjold, kort fortalt.

Min gamle hjemmeside fik lov at dø, da Yahoo! lukkede geocities.com. Det er næppe noget tab for menneskeheden, da jeg i mellemtiden har modbevist 3/4 af mine egne teorier fra dengang. :P Men tak, alligevel! Jeg har efterhånden data nok til at lave en 10x så omfattende og mere 'rigtig' hjemmeside - jeg ved bare ikke, om jeg har lyst.


Baddi >> Jo tak! Snart 17 år på ryggen af gamle totaktere har givet lidt erfaring. Rent mekanisk ser jeg kun beskeden forskel fra en moderne scooter til en Vespa Ciao. Sidstnævnte er dog noget mere hårdfør! Griner


Min største udfordring er plastic - har stadig ikke helt luret, hvordan jeg skal få skjoldet omkring sædeboksen af. Nåja, og boksen vil heller ikke 'bare lige' af. :P Jeg overså vist en skrue under batteriet - overløbsslangen var røget af batteriet, så skruerne i batterikassen er ikke ret medgørlige. Slangen er monteret påny og trukket om, så den IKKE hælder svovlsyre af på motorophænget (ingen skade sket!)
/Jesper Hansen

Hestestalden:

Kreidler Florett RS 1977 - gul og vred!
Kreidler MF7 - rød, rusten og langsom 2g automatic (under construction)!
Suzuki FZ50 1995 - død plejlstang, nægter at køre under 50km/t!
CZ250 Sport 1975 - De Bagvedkørendes Skræk!
Piaggio Liberty 2010 - Brugt men funktionel!
Svar
#8
Dette er vist det foto, som ligner Kreidleren bedst i sin nuværende bestykning:

[Image: SSA40700.jpg]

Og efter ombygningen sigter jeg mod en anden gul model, omend jeg bevarer min splitfælge med skivebremse.


Vedhæftede filer Billed(er)
   
/Jesper Hansen

Hestestalden:

Kreidler Florett RS 1977 - gul og vred!
Kreidler MF7 - rød, rusten og langsom 2g automatic (under construction)!
Suzuki FZ50 1995 - død plejlstang, nægter at køre under 50km/t!
CZ250 Sport 1975 - De Bagvedkørendes Skræk!
Piaggio Liberty 2010 - Brugt men funktionel!
Svar
#9
(20-01-2014, 18:31)Kreidlerhansen Skrev: <snip>

Baddi >> Jo tak! Snart 17 år på ryggen af gamle totaktere har givet lidt erfaring. Rent mekanisk ser jeg kun beskeden forskel fra en moderne scooter til en Vespa Ciao. Sidstnævnte er dog noget mere hårdfør! Griner

<snip>

Hvor hårdfør en Ciao er ved jeg ikke, da jeg desværre er lidt for ung til at have prøvet knallerter, men vælger man en kvalitetsmaskine kan selv en asiatisk fir-takter holde til nogen tæv. Min liste over modbydeligheder mod min kymco, som den har overlevet er nogenlunde som følgende. Blink med øjet
- Kørt uden luftfilter ned af støvede markveje.
- Tabt justérskruen og kørt en uge med ca. 5mm ventilspillerum (anbefalet 0,08mm).
- Kørt med benzinblandinger fra 8 til 19.5 del luft per del benzin (14,7 er det "korrekte").
- Fået en ordenlig sjat motorolie direkte ned i forbrændingskammeret og kørt indtil det er brændt af.
- Kørt med omdrejninger op til 12.500 Smil

Begge mine motorer er nået op til mindst 11.000 km, omend jeg på den ene skiftede cylinder og stempel på et tidspunkt fordi jeg glemte en bundpakning. At køre uden olie kan de dog ikke så godt klare, men ud fra mine erfaringer er de i mekanikken slet ikke så plastikagtige som deres yderskjolde. Blink med øjet
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Ciao-motoren er som scooterens, men med koblingen på krumtappen, som via en rem trækker en gearing i baghjulet.
Indsugningen styres af den ene krumtapvange, så der er ingen membran, der kan slides.
Tændingen er med platiner, men de holder forbandet længe, når først de er monteret og justeret korrekt.

Umiddelbart kender jeg ikke til andre knallerter, hvor en alvorligt skamslidt motor stadig kan trække læsset - måske fordi en Ciao kun vejer ~45kg med fuld tank. Jeg har engang samlet en med pakninger lavet af gaffatape - den gik fortrinligt, trods 1mm slør i både søle og krumtaplejer. Stille var den dog ikke, men den klarede sig fint med 5% gearkasseolie i benzinen.

Næsten alle motorer kan klare langt mere, end man regner med, hvis de bliver vedligeholdt. Mere end halvdelen af de tilfælde, hvor folk kalder en given maskine for 'skrammel', vil jeg mene, det er ejerens skyld. Smil
/Jesper Hansen

Hestestalden:

Kreidler Florett RS 1977 - gul og vred!
Kreidler MF7 - rød, rusten og langsom 2g automatic (under construction)!
Suzuki FZ50 1995 - død plejlstang, nægter at køre under 50km/t!
CZ250 Sport 1975 - De Bagvedkørendes Skræk!
Piaggio Liberty 2010 - Brugt men funktionel!
Svar
#11
(21-01-2014, 00:10)Kreidlerhansen Skrev: Ciao-motoren er som scooterens, men med koblingen på krumtappen, som via en rem trækker en gearing i baghjulet.
Indsugningen styres af den ene krumtapvange, så der er ingen membran, der kan slides.
Tændingen er med platiner, men de holder forbandet længe, når først de er monteret og justeret korrekt.

Umiddelbart kender jeg ikke til andre knallerter, hvor en alvorligt skamslidt motor stadig kan trække læsset - måske fordi en Ciao kun vejer ~45kg med fuld tank. Jeg har engang samlet en med pakninger lavet af gaffatape - den gik fortrinligt, trods 1mm slør i både søle og krumtaplejer. Stille var den dog ikke, men den klarede sig fint med 5% gearkasseolie i benzinen.

Næsten alle motorer kan klare langt mere, end man regner med, hvis de bliver vedligeholdt. Mere end halvdelen af de tilfælde, hvor folk kalder en given maskine for 'skrammel', vil jeg mene, det er ejerens skyld. Smil

Da jeg skulle ha noget og køre på var det første jeg kiggede efter en Puch Maxi 2 som jeg fræsede rundt på i mine unge dage og kan splitte ad til atomer og samle den igen næsten med binde for øjene.Griner

Men hvis man skal ha en der kan køre og i nogenlunde stand så koster den jo kassen idag fordi det er vetaran knallerter idag.

Så måtte tage til takke med en plastik scooter, men jeg går nu stadig med en maxi i tankerne og har lige fundet ud af at min ex har en stående oppe i laden, så arbejder på og få den lokket fra hende så jeg kan gøre den i stand til datteren når hun om 3 år må køre på den.

Puch Maxi 2. 30 km/t. Årgang 1984. (solgt)
Giantco G-Buddy. 30 km/t. Årgang 2011.
Svar
#12
(21-01-2014, 00:10)Kreidlerhansen Skrev: Ciao-motoren er som scooterens, men med koblingen på krumtappen, som via en rem trækker en gearing i baghjulet.
Indsugningen styres af den ene krumtapvange, så der er ingen membran, der kan slides.
Tændingen er med platiner, men de holder forbandet længe, når først de er monteret og justeret korrekt.

Umiddelbart kender jeg ikke til andre knallerter, hvor en alvorligt skamslidt motor stadig kan trække læsset - måske fordi en Ciao kun vejer ~45kg med fuld tank. Jeg har engang samlet en med pakninger lavet af gaffatape - den gik fortrinligt, trods 1mm slør i både søle og krumtaplejer. Stille var den dog ikke, men den klarede sig fint med 5% gearkasseolie i benzinen.

Næsten alle motorer kan klare langt mere, end man regner med, hvis de bliver vedligeholdt. Mere end halvdelen af de tilfælde, hvor folk kalder en given maskine for 'skrammel', vil jeg mene, det er ejerens skyld. Smil

Haha, nøj, de lyder sku som nogle hårdføre fætre. Grøn grin
Første Kymco Agility 50, årgang 2008  11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010  20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.

"Kør efter forholdene".
Svar


Forum spring: