Søg Garagen Hej Gæst! Register

Selv sving 2.0 (Afløser til PGO T-Rex, skal findes) (blev en Neos)
#1
Nu skal jeg til det igen.
I selv sving 1.0 gik det mest på.

- Er en 2 hjuler overhovedet noget for mig.
- Nyt vs. brugt.
- Hvad skal jeg overhovedet vælge (mærke)

Som bekendt endte det med at min bedre halvdel + bonus far tog sagen i egen hånd og fandt en brugt T-rex til mig.

Den har jeg kørt på dagligt til og fra arbejde fra 1. marts 2013 frem til november hvor rexen begyndte at drille.
Den kom på værksted og blev fikset.

Første 45 scooter

Jeg aftalte med mig selv at det var første og sidste gang jeg vil ofre penge på en 10+ år gammel scooter.
Siden rep, er den begyndt at larme mere end før. Dette skyldes nok at jeg simpelthen skal op i højre omdregninger for at få samme fart som før
(kommer dog ikke over de 46 km/t) Benzin økonomisk er jeg faldet fra ca. 32-35 km/t pr. liter til ca 29-30. Den øgede larm er blevet et irritationsmoment.
Nogle har sagt at jeg da skal kontakte dem der har lavet scooteren og klager over "forringelsen" Men jeg gider ikke bruge kræfter på det.
Scooteren får lov til at køre til den ikke kan mere, eller til jeg falder over et tilbud jeg ikke kan sige nej til.

Hvis jeg skal lave en hurtig +/- liste over T-rexen bliver det som følger.

+ Det virker som godt kram.
+ God benzin økonomi (er imponeret over den kan køre så langt på literen, når alderen tages i betragtning)
+ God plads til mine knæ (ift. styret)

- Sædet er for blødt.
- Affjedring.
- Motor støj.
- (mindre ting) For at kunne tanke, skal top boxen af og jeg skal kæmpe med de 2 klappe.

Så mine ønsker til en ny scooter er.

45'er.
Kram / Driftsikkerhed.
God benzin økonomi (4 takter)
God plads til mine knæ.
Fast sæde.
God affjedring.
Lav motor støj (4 takter)
God acceleration (har 20+ lysreguleringer på vej til jobbet)
Nem adgang til benzin tanken.

Som udgangspunkt skal maskinen køre lovligt i hvert fald det første år.
Men det vil være super hvis den nye havde en let/enkel måde at kunne komme til at køre 50-55 km/t på.

Mine kandidater er.

Sym Jet 4 (4T)
Sporty riskoger.
   

Sym Symphony SR (4T)
Sporty riskoger med 16" hjul.
   

Piaggio new fly (4T 4V)
Lækker Italiens design (dog er prisen høj)
   

Yamaha Neos (4T)
Fornuft Toyotaen (dog kan jeg ikke rigtig enes med de robot eyes forlygter)
   
   

Honda Vision er røget i svinget, har læst at den har en tendens til at være kontant når den rammer den lovlige max hastighed, og det
er mit temperament ikke til.
   

Havde håber på at vejret i weekenden ville blive godt, men jeg tvivler.
Jeg havde nemlig planer om at se en Sym Jet 4 live hos en forhandler i nærheden (nu hvor der er tilbud på 2013 modellerne)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(17-01-2014, 00:08)KB35 Skrev: Nu skal jeg til det igen.
I selv sving 1.0 gik det mest på.

- Er en 2 hjuler overhovedet noget for mig.
- Nyt vs. brugt.
- Hvad skal jeg overhovedet vælge (mærke)

Som bekendt endte det med at min bedre halvdel + bonus far tog sagen i egen hånd og fandt en brugt T-rex til mig.

Den har jeg kørt på dagligt til og fra arbejde fra 1. marts 2013 frem til november hvor rexen begyndte at drille.
Den kom på værksted og blev fikset.

Første 45 scooter

Jeg aftalte med mig selv at det var første og sidste gang jeg vil ofre penge på en 10+ år gammel scooter.
Siden rep, er den begyndt at larme mere end før. Dette skyldes nok at jeg simpelthen skal op i højre omdregninger for at få samme fart som før
(kommer dog ikke over de 46 km/t) Benzin økonomisk er jeg faldet fra ca. 32-35 km/t pr. liter til ca 29-30. Den øgede larm er blevet et irritationsmoment.
Nogle har sagt at jeg da skal kontakte dem der har lavet scooteren og klager over "forringelsen" Men jeg gider ikke bruge kræfter på det.
Scooteren får lov til at køre til den ikke kan mere, eller til jeg falder over et tilbud jeg ikke kan sige nej til.

Hvis jeg skal lave en hurtig +/- liste over T-rexen bliver det som følger.

+ Det virker som godt kram.
+ God benzin økonomi (er imponeret over den kan køre så langt på literen, når alderen tages i betragtning)
+ God plads til mine knæ (ift. styret)

- Sædet er for blødt.
- Affjedring.
- Motor støj.
- (mindre ting) For at kunne tanke, skal top boxen af og jeg skal kæmpe med de 2 klappe.

Så mine ønsker til en ny scooter er.

45'er.
Kram / Driftsikkerhed.
God benzin økonomi (4 takter)
God plads til mine knæ.
Fast sæde.
God affjedring
Lav motor støj (4 takter)
God acceleration (har 20+ lysreguleringer på vej til jobbet)
Nem adgang til benzin tanken.

Som udgangspunkt skal maskinen køre lovligt i hvert fald det første år.
Men det vil være super hvis den nye havde en let/enkel måde at kunne komme til at køre 50-55 km/t på.

Mine kandidater er.

Sym Jet 4 (4T)
Sporty riskoger.


Sym Symphony SR (4T)
Sporty riskoger med 16" hjul


Piaggio new fly (4T 4V)
Lækker Italiens design (dog er prisen høj)


Yamaha Neos (4T)
Fornuft Toyotaen (dog kan jeg ikke rigtig enes med de robot eyes forlygter)



Honda Vision er røget i svinget, har læst at den har en tendens til at være kontant når den rammer den lovlige max hastighed, og det
er mit temperament ikke til.


Havde håber på at vejret i weekenden ville blive godt, men jeg tvivler.
Jeg havde nemlig planer om at se en Sym Jet 4 live hos en forhandler i nærheden (nu hvor der er tilbud på 2013 modellerne)

Det er altså svært at rådgive dig, men du har jo allerede indskrænket feltet. Synd, at man ikke som hos bilforhandlere, altid kan få en prøvetur. Og vi vil jo alle (som oftest) anbefale den scooter vi selv har eller synes om. SYM`en med 16" hjul synes jeg da er interessant. Selv synes jeg min Yamaha Neos 4 har et ok design, ja faktisk passer den bedre til mit temperament end de fleste andre.

Den er, helt lovlig, meget kontant når den rammer de 45km/t, men en anden variator gør den meget harmonisk og gir`den vel en tophastighed på (måske knap) 55km/t. Det samme gælder for Honda Vision ved jeg. Neos`en er faktisk temmelig hurtig fra start (for en firtakter), måske p.g.a. de to indsugningsventiler. Igen, jeg har kun haft denne ene scooter, og du kan jo læse dens (og min) lidelseshistorie hvis du søger på mine indlæg. Håber vi får fundet den rigtige scooter til dig!!!

Venligst Erik.
Svar
#3
(17-01-2014, 00:39)Scooterballe Skrev: Det er altså svært at rådgive dig, men du har jo allerede indskrænket feltet. Synd, at man ikke som hos bilforhandlere, altid kan få en prøvetur. Og vi vil jo alle (som oftest) anbefale den scooter vi selv har eller synes om. SYM`en med 16" hjul synes jeg da er interessant. Selv synes jeg min Yamaha Neos 4 har et ok design, ja faktisk passer den bedre til mit temperament end de fleste andre.

Den er, helt lovlig, meget kontant når den rammer de 45km/t, men en anden variator gør den meget harmonisk og gir`den vel en tophastighed på (måske knap) 55km/t. Det samme gælder for Honda Vision ved jeg. Neos`en er faktisk temmelig hurtig fra start (for en firtakter), måske p.g.a. de to indsugningsventiler. Igen, jeg har kun haft denne ene scooter, og du kan jo læse dens (og min) lidelseshistorie hvis du søger på mine indlæg. Håber vi får fundet den rigtige scooter til dig!!!

Venligst Erik.

Ja det er super ærgeligt at scootere ikke er mere populære, havde de været det. Ville flere nok også have dem hjemme og en prøvetur vil være muligt.
Jeg har læst at neos også er kontant når tophastigheden nås, men har bare fået opfattelsen af at Hondaen er mere "dramatisk" i måden den viser det på. Dette gør at neos vandt den kamp.
+ Når det gælder Neos har Specialmc Aalborg en 45er stående i udstillingen.
Specialmc ligger nærmest i min mors baghave, de har et godt ry. Så der er nogle klare plusser på den konto.
Mit held med forhandlere og værksteder har jo ikke været super positivt. Der hvor jeg købte t-rexen, er scootere noget de gør en lille smule i, men det er ikke noget de brænder for.

Det værksted jeg satte den på da den begyndte at drille, har i den grad afskrækket mig.
Her tænker jeg på hvad de mente der skulle skiftes før scooteren kunne komme til at kører igen + det ry de åbenbart har.
Så for mig er en forhandler/værksted der brænder for det de laver et must for mig da jeg ikke selv har planer om at skal i gang med at lave service på scooteren.
Så den forhandler der kan leve op til det, kommer til at tjene penge på mig.
Svar
#4
Det undrer mig meget, at Honda`en skulle være mere dramatisk når den stopper ved begrænsningen, erindrer du hvor du har læst det? Under alle omstændigheder løses problemet på begge scootere med en anden variator. Og selvom det er "lidt" ulovligt, ville jeg simpelthen få det gjort ved leveringen. Det kan ikke gøres for tidligt.

Venligst Erik.
Svar
#5
Alle scootere med benzinindsprøjtning føles mere brutale, når farten nærmer sig de lovlige km/t, og benzintilførsel kortvarigt afbrydes.

Så om du køber Yamaha Neos 4T eller Honda NSC Vision, og kører lovligt på begge, er hip som hap.
Omvendt er begge modeller vidunderlige at køre på med anden variator på; lynhurtige på gassen, benzinøkonomiske, god affjedring, gode bremser og godt lys.

Jeg synes dog der er et minus ved min Honda : der er ikke plads til at skifte siddestilling pga minimal fodplads.

Hvis du holder din T-Rex kørende til foråret, kan Hr.Balle og jeg tage en weekendkøretur nordpå, så du kan se og prøve begge modeller. Smil
2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(17-01-2014, 17:23)Katana Skrev: Alle scootere med benzinindsprøjtning føles mere brutale, når farten nærmer sig de lovlige km/t, og benzintilførsel kortvarigt afbrydes.

Så om du køber Yamaha Neos 4T eller Honda NSC Vision, og kører lovligt på begge, er hip som hap.
Omvendt er begge modeller vidunderlige at køre på med anden variator på; lynhurtige på gassen, benzinøkonomiske, god affjedring, gode bremser og godt lys.

Jeg synes dog der er et minus ved min Honda : der er ikke plads til at skifte siddestilling pga minimal fodplads.

Hvis du holder din T-Rex kørende til foråret, kan Hr.Balle og jeg tage en weekendkøretur nordpå, så du kan se og prøve begge modeller. Smil

Hvad koster sådan er variator?

Mht. Fod plads kan jeg bestemt ikke klage når det kommer til t-rexen, ej heller når det kommer til siddestilling. Dog udnytter jeg langtfra dette, da jeg oftest sidder på samme måde og min daglige pendler tur er på ca. 30 minutter.
Så jeg når ikke at få sidde sår.
Svar
#7
(17-01-2014, 07:27)KB35 Skrev: Ja det er super ærgeligt at scootere ikke er mere populære, havde de været det. Ville flere nok også have dem hjemme og en prøvetur vil være muligt.
Jeg har læst at neos også er kontant når tophastigheden nås, men har bare fået opfattelsen af at Hondaen er mere "dramatisk" i måden den viser det på. Dette gør at neos vandt den kamp.
+ Når det gælder Neos har Specialmc Aalborg en 45er stående i udstillingen.
Specialmc ligger nærmest i min mors baghave, de har et godt ry. Så der er nogle klare plusser på den konto.
Mit held med forhandlere og værksteder har jo ikke været super positivt. Der hvor jeg købte t-rexen, er scootere noget de gør en lille smule i, men det er ikke noget de brænder for.

Det værksted jeg satte den på da den begyndte at drille, har i den grad afskrækket mig.
Her tænker jeg på hvad de mente der skulle skiftes før scooteren kunne komme til at kører igen + det ry de åbenbart har.
Så for mig er en forhandler/værksted der brænder for det de laver et must for mig da jeg ikke selv har planer om at skal i gang med at lave service på scooteren.
Så den forhandler der kan leve op til det, kommer til at tjene penge på mig.
Special mc er vel nok dem der har det bedste ry mht til 2 hjulede maskiner store og små i Aalborg og omegn. Det er bestemt ikke et dårligt sted at ligge sine penge.
Opel Zafira 1,6 03'
Kawasaki ZZR 1100 D1 93'
Honda ANF 125 Innova 05'
Puch Maxi K 76' - Under total renovering!
Svar
#8
En malossi variator koster mellem 460 - 520 kr til alle modeller med alle delene incl.

Den kan f.eks købes her : http://www.kgi.dk/product-16848-10209.php - bemærk dog at KGI har været så "smarte" at fjerne de 6 ruller fra sættet, og sælger dem seperat for 70 kr. Tilmed er rullerne udsolgt!.

Så er der mere fidus i at købe sættet samlet hos malossistore til 462 kr.
http://www.malossistore.co.uk/Prodotto.a...&C=5115209

PS. Trykfjedren der følger med sættet skal IKKE monteres.

Med dette sæt kører min Honda mellem 50 - 60 km/t.
Som lovlig kan den kun snige sig op på 39 ægte km/t inden omdrejningsbegrænser brutale cutter benzintilførsel.
Desuden ligger mit gennemsnitlige benzinøkonomi på 47 km/l ubegrænset kontra 45 km/l som lovlig.
2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.
Svar
#9
Special Mc står også på Honda's forhandlerliste, så jeg.
Honda NSC 50 kan købes og serviceres hos dem.
2015 Honda NSC 50 Vision - Sort.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(17-01-2014, 15:53)Scooterballe Skrev: Det undrer mig meget, at Honda`en skulle være mere dramatisk når den stopper ved begrænsningen, erindrer du hvor du har læst det? Under alle omstændigheder løses problemet på begge scootere med en anden variator. Og selvom det er "lidt" ulovligt, ville jeg simpelthen få det gjort ved leveringen. Det kan ikke gøres for tidligt.

Venligst Erik.

Vil en forhandler overhovedet montere sådan en variator?
Jeg mener hvis de skriver sådan en på slutseddelen, skriver de vel også under på at se sælger en ulovlig scooter?
Eller er jeg helt gal på den?
Svar
#11
(17-01-2014, 19:39)Katana Skrev: En malossi variator koster mellem 460 - 520 kr til alle modeller med alle delene incl.

Den kan f.eks købes her : http://www.kgi.dk/product-16848-10209.php - bemærk dog at KGI har været så "smarte" at fjerne de 6 ruller fra sættet, og sælger dem seperat for 70 kr. Tilmed er rullerne udsolgt!.

Så er der mere fidus i at købe sættet samlet hos malossistore til 462 kr.
http://www.malossistore.co.uk/Prodotto.a...&C=5115209

PS. Trykfjedren der følger med sættet skal IKKE monteres.

Med dette sæt kører min Honda mellem 50 - 60 km/t.
Som lovlig kan den kun snige sig op på 39 ægte km/t inden omdrejningsbegrænser brutale cutter benzintilførsel.
Desuden ligger mit gennemsnitlige benzinøkonomi på 47 km/l ubegrænset kontra 45 km/l som lovlig.

Har hørt om Malossi før. Min far havde start 90'erne en aprillia 45'er med dette malossi kit monteret. Jeg har egentlig svedt det helt ud, men når jeg tænker efter fortalte han mig den gang at efter han havde fået dette monteret kunne den køre næsten ligeså hurtig som en rigtig scooter (80 km/t)
Prøvede den en enkelt gang og det var vildt i forhold til den gamle FZ50 jeg havde tøffet rundt på.

Men hvis jeg forstår det rigtigt, så er et malossi kit den bedste og mest skånsomme form for tuning?!?

Grunden til jeg spørger er at jeg har hørt skræk historier på scooteren der har været tunet på alternative måder og senere blevet standardiseret igen (gjort lovlig) med motor skade og andet til følge.
Svar
#12
(18-01-2014, 11:59)KB35 Skrev: Vil en forhandler overhovedet montere sådan en variator?
Jeg mener hvis de skriver sådan en på slutseddelen, skriver de vel også under på at se sælger en ulovlig scooter?
Eller er jeg helt gal på den?

Ellers er der nok nogen herinde der kan/vil hjælpe, hvis de er i nærheden af dig Blink med øjet
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar


Forum spring: