Søg Garagen Hej Gæst! Register

Dr.Big spørgsmål
#1
Hejsa

Min Big fra 2010 nærmer sig med hastige skridt de 6000 km, jeg købte den brugt og service har ikke været overholdt det sidste år . Synes den er begyndt at halte lidt op af bakke , hvor omdrejningerne går lidt op og ned.
Er det ved at være tid til at tjekke variatoren, rullerne og remmen ? Jeg går udfra det er de originale stumper der sidder der stadigvæk. Hvad går et sæt ruller normalt , skal jeg bare tage tyren ved hornene og bestille stumperne . Har det bedst med at være foran , da jeg har lidt over 70 km om dagen på dyret.Blink med øjet

Hilsen Lasse
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(28-11-2013, 20:17)lasse.j Skrev: Hejsa

Min Big fra 2010 nærmer sig med hastige skridt de 6000 km, jeg købte den brugt og service har ikke været overholdt det sidste år . Synes den er begyndt at halte lidt op af bakke , hvor omdrejningerne går lidt op og ned.
Er det ved at være tid til at tjekke variatoren, rullerne og remmen ? Jeg går udfra det er de originale stumper der sidder der stadigvæk. Hvad går et sæt ruller normalt , skal jeg bare tage tyren ved hornene og bestille stumperne . Har det bedst med at være foran , da jeg har lidt over 70 km om dagen på dyret.Blink med øjet

Hilsen Lasse

Ja, det lyder som om det er ved at være tiden til det, plus skift af gearolie Smil
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#3
Ja hvad går delene før de skal skiftes Smil

Da min variator var slidt op ved 12 tkm, var rullerne meget lidt kantede(kunne sagtens have kørt mere)
Mit luftfilter og rem er aldrig skiftet Smil (15 tkm)

Men jo nye styr, ruller, rem, gearolie, filterelement og så skulle du være godt kørende Smil

Lange turen, med bundgas er det der slider allermest på rullerne Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#4
(28-11-2013, 20:17)lasse.j Skrev: Hejsa

Min Big fra 2010 nærmer sig med hastige skridt de 6000 km, jeg købte den brugt og service har ikke været overholdt det sidste år . Synes den er begyndt at halte lidt op af bakke , hvor omdrejningerne går lidt op og ned.
Er det ved at være tid til at tjekke variatoren, rullerne og remmen ? Jeg går udfra det er de originale stumper der sidder der stadigvæk. Hvad går et sæt ruller normalt , skal jeg bare tage tyren ved hornene og bestille stumperne . Har det bedst med at være foran , da jeg har lidt over 70 km om dagen på dyret.Blink med øjet

Hilsen Lasse

Du kan jo starte med at hive variatoren og remmen af Smil. Ruller plejer (hvis det er de originale) at kunne køre op imod de 20.000 km. Jeg kører selv med et sæt der har rundet 15.000 km, og de er stadig runde.

Hvis der er 1-2 dybe riller i variatoren, så det en ny, der skal til. Prisen for en komplet variator (med ruller) er ca. 400 kr. Remmen koster så ca. 350 kr. Men man kan få en Stage6 Bandorem til Big, hos Speedline for under 200 kr. Variatoren kan også få's hos dem. Skift også tændrør, nu du er igang Blink med øjet.

Remmen må ikke være under 16,5 mm i bredden, så er den udskiftningsmoden. Den skal være 18mm bred.

Jeg går ud fra at du kørt 6.000 km på den, siden købet. Hvor meget har den ellers kørt?
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
(28-11-2013, 20:32)K. Hansen Skrev: Ja, det lyder som om det er ved at være tiden til det, plus skift af gearolie Smil

Gearolien er skiftet Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(28-11-2013, 22:07)Jacob k Skrev: Ja hvad går delene før de skal skiftes Smil

Da min variator var slidt op ved 12 tkm, var rullerne meget lidt kantede(kunne sagtens have kørt mere)
Mit luftfilter og rem er aldrig skiftet Smil (15 tkm)

Men jo nye styr, ruller, rem, gearolie, filterelement og så skulle du være godt kørende Smil

Lange turen, med bundgas er det der slider allermest på rullerne Smil

Ok det er godt nok længe de holder Grin

Ja bundgas det skal den jo have og den lyder til at kan lide det Griner
Svar
#7
(29-11-2013, 22:17)lasse.j Skrev: Gearolien er skiftet Grin

Fino Grin
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#8
(28-11-2013, 22:10)Jps Skrev: Du kan jo starte med at hive variatoren og remmen af Smil. Ruller plejer (hvis det er de originale) at kunne køre op imod de 20.000 km. Jeg kører selv med et sæt der har rundet 15.000 km, og de er stadig runde.

Hvis der er 1-2 dybe riller i variatoren, så det en ny, der skal til. Prisen for en komplet variator (med ruller) er ca. 400 kr. Remmen koster så ca. 350 kr. Men man kan få en Stage6 Bandorem til Big, hos Speedline for under 200 kr. Variatoren kan også få's hos dem. Skift også tændrør, nu du er igang Blink med øjet.

Remmen må ikke være under 16,5 mm i bredden, så er den udskiftningsmoden. Den skal være 18mm bred.

Jeg går ud fra at du kørt 6.000 km på den, siden købet. Hvor meget har den ellers kørt?

Ok det er godt nok vildt de ruller kan holde så længe. Vil prøve at skille det ad og se med egne øjne Blink med øjet
Tændrøret skifter jeg hver 2000 km og det er iridium.
Ok må prøve at måle remmen. Ja har set de remme hos speedline. Den stage6 rem er den ok, selvom den er noget billigere ?
Har kørt 4000km de sidste 10 måneder og den har rundet de 6000km nu. Den har stået stille i et år ved ham jeg købte den af og da jeg overtog den gik den ikke nær så godt som den gør nu. De lange ture den får, har åbenbart gjort den godt Grin
Svar
#9
(29-11-2013, 22:26)lasse.j Skrev: Ok det er godt nok vildt de ruller kan holde så længe. Vil prøve at skille det ad og se med egne øjne Blink med øjet
Tændrøret skifter jeg hver 2000 km og det er iridium.
Ok må prøve at måle remmen. Ja har set de remme hos speedline. Den stage6 rem er den ok, selvom den er noget billigere ?
Har kørt 4000km de sidste 10 måneder og den har rundet de 6000km nu. Den har stået stille i et år ved ham jeg købte den af og da jeg overtog den gik den ikke nær så godt som den gør nu. De lange ture den får, har åbenbart gjort den godt Grin


Originale ruller holder som regel bedst og længst. Men de kan godt slides hurtigere, når man kører ulovligt.
Stage6 remmen, har jeg ikke selv prøvet. Men Stag6 er et anerkendt mærke, så mon ikke den er god nok til prisen Smil Jeg kører så selv, med den originale rem Smil.

Tag evt nogle billeder af variator, rem og ruller, når de er pillet af Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(29-11-2013, 22:38)Jps Skrev: Originale ruller holder som regel bedst og længst. Men de kan godt slides hurtigere, når man kører ulovligt.
Stage6 remmen, har jeg ikke selv prøvet. Men Stag6 er et anerkendt mærke, så mon ikke den er god nok til prisen Smil Jeg kører så selv, med den originale rem Smil.

Tag evt nogle billeder af variator, rem og ruller, når de er pillet af Blink med øjet.


Okey. Hvad er vægten fra fabrikken af ?
Ok det er ikke prisen der er problemet, men man kunne jo skifte den dobbelt så tit og så være helt sikker på at skidtet ikke springer når jeg er halvvejs på vej til job Griner
Svar
#11
(29-11-2013, 22:49)lasse.j Skrev: Okey. Hvad er vægten fra fabrikken af ?
Ok det er ikke prisen der er problemet, men man kunne jo skifte den dobbelt så tit og så være helt sikker på at skidtet ikke springer når jeg er halvvejs på vej til job Griner

Originalrullerne er 16x13 og 7,5 grams. Og ang. remmen tror jeg ikke du går fejl af den da der står Bando på den. Det hedder den originale rem til ca. 350 kr, også Blink med øjet.
Ivecar plus 2023.
Svar
#12
Kører du iridium rør, behøves du ikke at skifte så ofte, de har en LANGT højere levetid end "almindelige" NGK Blink med øjet

Tror mit iridium rør har kørt 5000 km Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar


Forum spring: