Svar: 260
Tråde: 64
Tilmeldt: Aug 2011
06-11-2013, 17:38
(Dette opslag var sidst ændret: 08-11-2013, 16:39 af sc00ter.)
I min agility manual anbefales der at motorolien skiftes for hver 2.000km.
De fleste sider på nettet skriver om tommelfingerreglen på 15.000km hvad angår biler.
Rigtig mange nye biler kan uden problemer køre meget længere end de 15.000km i mellem olieskift (Der er sågar angivet noget højere km tal for olieskift i nye bilers manualer).
Så er mit spørgsmål: Er det virkelig nødvendigt at skifte for hver 2.000km på en 4-takts scooter, hvor motoren (og olien) når op på driftstemperatur for hver tur der køres?
Jeg mistænker lidt der er indgået aftaler i mellem olieproducenterne og bil/scooter producenterne for at de hver især kan tjene lidt ekstra på at vi alle skifter olien noget oftere..
Svar: 2.280
Tråde: 58
Tilmeldt: Dec 2009
Tænk på hvor meget olie der er i en bil i forhold til en 50cc knallert
Min bruger 3.5 liter, fatters sorento skal have 8
Vh Jacob.
Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar: 260
Tråde: 64
Tilmeldt: Aug 2011
06-11-2013, 18:01
(Dette opslag var sidst ændret: 06-11-2013, 18:02 af sc00ter.)
Svar: 791
Tråde: 22
Tilmeldt: May 2011
(06-11-2013, 17:38)sc00ter Skrev: I min agility manual anbefales der at motorolien skiftes for hver 2.000km.
De fleste sider på nettet skriver om tommelfingerreglen på 15.000km hvad angår biler.
Rigtig mange nye biler kan uden problemer køre meget længere end de 15.000km efter et olieskift (Der er sågar angivet noget højere km tal for hvert olieskift i nye bilers manualer).
Så er mit spørgsmål: Er det virkelig nødvendigt at skifte for hver 2.000km på en 4-takts scooter, hvor motoren (og olien) når op på driftstemperatur for hver tur der køres?
Jeg mistænker lidt der er indgået aftaler i mellem olieproducenterne og bil/scooter producenterne for at de hver især kan tjene lidt ekstra på at vi alle skifter olien noget oftere..
Det er ikke helt rigtigt. Det har været fremme i medierne, at manglende service har medført ødelagte turboer osv.
Svar: 260
Tråde: 64
Tilmeldt: Aug 2011
06-11-2013, 18:08
(Dette opslag var sidst ændret: 08-11-2013, 16:41 af sc00ter.)
(06-11-2013, 18:03)Arbejdsnarkomanen Skrev: Det er ikke helt rigtigt. Det har været fremme i medierne, at manglende service har medført ødelagte turboer osv.
Det siger da sig selv med den måde folk køre deres turboladede biler på.
Næsten alle (og jeg gentager lige: NÆSTEN ALLE) turboladede-bilejere er ikke opmærksom på at en turboladet bil er langt mere skrøbelig (Selve turbo'en er), hvis ikke den har nået sin driftstemperatur inden de smadrer gaspedalen i bund - og det er der RIGTIG mange der gør.
Sådan en lille fin fætter tager snildt 100.000 omdrejninger i min. og mange af dem kan nå op på 250.000, så det er ikke så mærkeligt at de ryger så hurtigt, hvis ikke folk behersker højre fod.
PS. Jeg spørger ind til N/A motorer, ikke turboladede motorer, da et fåtal, hvis næsten ingen scootere har en turbo monteret
Svar: 1.508
Tråde: 15
Tilmeldt: Mar 2009
Jeg smed ny motor og gearolie i hver 4-5000km på min Zip 4T, alt efter hvad lysten og tiden sagde.
Indtil man kender sin scooter og hvor meget/lidt olie den bruger er det nok meget sundt at overholde olieskift. Når man så kender sin scooter kan man sikkert godt strække olie skift lidt og ofre en ordenlig olie når man nu endelig er igang.
Svar: 4.269
Tråde: 273
Tilmeldt: Apr 2010
Det skulle meget gerne stå i din manual
Der er nogle der gør det hver 2-3000 km, jeg er nok en af de dårligere og gør det når den trænger
Men der kan så osse kun gå 14 dage imellem
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
- 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
(06-11-2013, 19:19)Xipe Skrev: Jeg smed ny motor og gearolie i hver 4-5000km på min Zip 4T, alt efter hvad lysten og tiden sagde.
Ny motor, er nok overkill.
Svar: 260
Tråde: 64
Tilmeldt: Aug 2011
(06-11-2013, 19:59)Teddy Skrev: Ny motor, er nok overkill.
Jeg skævede også første gang jeg læste det
Svar: 4.269
Tråde: 273
Tilmeldt: Apr 2010
Så har man bare mange penge
Baotian BT49QT-9 - SuperMoto - 72 ccm
- 32000 km (solgt)
(Cykel :)
Svar: 7.568
Tråde: 167
Tilmeldt: Jan 2012
(06-11-2013, 19:19)Xipe Skrev: Jeg smed ny motor og gearolie i hver 4-5000km på min Zip 4T, alt efter hvad lysten og tiden sagde.
Indtil man kender sin scooter og hvor meget/lidt olie den bruger er det nok meget sundt at overholde olieskift. Når man så kender sin scooter kan man sikkert godt strække olie skift lidt og ofre en ordenlig olie når man nu endelig er igang.
Hold da op
/Karen Hansen
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi årgang 2017
"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar: 2.917
Tråde: 91
Tilmeldt: Jul 2011
Njaaa, mon ikke der menes motorolie?
I min håndbog til Yamaha`en anbefales olieskift på motoren for hver 3.000km og transmissionen (bagtøjet) for hver 6.000km. Det overholder jeg så ganske naivt, selvom jeg godt kan se (som mekanikeren siger), at den brugte olie er rigtig fin i farve og gennemsigtighed. Det kommer vel også an på hvor lange ture man kører og hvor ofte.
Dumt at spare på olie synes jeg, men også dumt og dyrt at gøre det helt unyttigt.
Venligst Erik.