Der står programmérbart MAP med 500 rpm mellemrum.
Hvis det passer er det da på grænsen til fantastisk, for det er lidt det samme som jeg har i min EFI, selvom det hos mig også tager en del andre ting i overvejelse.
Jeg ved ikke om alles originale CDI'er er som min, men jeg har maks avancering ved 4000 rpm, selvom det bedste jo er at den stiger hele vejen op, dog ikke linært, da motoren nok ofte er varmere på indersiden når man har kørt 9000 omdr i noget tid.
Eksempelvis har jeg, hvis afstanden fra pickup signal til TDC er 29 grader som jeg har intastet, en tændings MAP der ser sådan ud:
Hvor det eneste jeg har fået at vide om den originale er, at den er 28 grader før TDC ved 4000 rpm og at den ikke skulle blive højere end det.
Man skal dog huske på at tændingstiden bør komme senere ved fed blanding, som man ofte har i en karburator og tidligere ved mager blanding. Dette skyldes at koncentrationen af benzin i luften har indflydelse på, hvor mange benzinmolekyler der støder sammen med iltmolekyler over et stykke tid, så reaktionstiden er derfor hurtigere ved fede blandinger end magre.
Derudover skal tændingen også komme lidt senere, hvis man generelt kører en meget varm motor og selvfølgelig også omvendt, at den kan komme tidligere, hvis man kører meget koldt, men så skal man huske at det hæver motortemperaturen at tune tændingen.
Jeg mener at have læst at det højeste tryk ønskes ca. 20 grader efter TDC og at det højeste tryk kommer sådan ca. 2 ms efter antændingen, men det kommer selvfølgelig an på et par andre ting også.
For at teste tændingen er det ligesom med ruller og så meget andet at man tager tid på accelleration, da der kommer flere kræfter jo tættere man kommer på det korrekte, men at kræfterne falder meget når man får detonation (tændingsbanken). Derfor bør testene udføres med varm motor.
Man kan også lytte på motoren med et stykke slange som er sat i et sæt høreværn, har jeg hørt, men det har jeg ikke selv prøvet.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".