Søg Garagen Hej Gæst! Register

Udstødning recirkulering t-rex 110
#1
Er der nogen som har erfaringer med at fjerne eller afblænde dette system og har det fået nogen indvirkning på motorgangen?
Opel Zafira 1,6 03'
Kawasaki ZZR 1100 D1 93'
Honda ANF 125 Innova 05'
Puch Maxi K 76' - Under total renovering!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(22-08-2013, 17:30)Modvind Skrev: Er der nogen som har erfaringer med at fjerne eller afblænde dette system og har det fået nogen indvirkning på motorgangen?

Motoren tager ikke skade af det bliver blændet af.
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
#3
Udstødningen på min 110´er er blevet utæt ved netop dette rør (elendig fabrikssvejsning). Kan man skære det af, og svejse hullet til, uden at det har nogen negativ effekt på motorgang, forbrug eller ydelse ?
Svar
#4
(25-08-2013, 22:38)onslow Skrev: Udstødningen på min 110´er er blevet utæt ved netop dette rør (elendig fabrikssvejsning). Kan man skære det af, og svejse hullet til, uden at det har nogen negativ effekt på motorgang, forbrug eller ydelse ?

Ja, det kan man godt Smil.
Ivecar plus 2023.
Svar
#5
(25-08-2013, 22:38)onslow Skrev: Udstødningen på min 110´er er blevet utæt ved netop dette rør (elendig fabrikssvejsning). Kan man skære det af, og svejse hullet til, uden at det har nogen negativ effekt på motorgang, forbrug eller ydelse ?

Fjerner du blindrøret, burde du overveje at tjekke tændrørets farve og evt justere karburator dysen ind. Så burde der ikke være nogen risiko overhovedet.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(26-08-2013, 06:17)Havoc Skrev: Fjerner du blindrøret, burde du overveje at tjekke tændrørets farve og evt justere karburator dysen ind. Så burde der ikke være nogen risiko overhovedet.

Det er ikke blindrøret det er snakk om. Det er røret til SLS Systemet. Effekten blir ikke påvirket på noen måte når dette
fjernes.
Svar
#7
Har ikke liiiiige helt styr på hvad SLS er for noget !!. Min er med kat ! - stadig ingen problem i dette ?
Svar
#8
(26-08-2013, 16:48)onslow Skrev: Har ikke liiiiige helt styr på hvad SLS er for noget !!. Min er med kat ! - stadig ingen problem i dette ?

SLS er et system der propper exktra luft i udstødningen for at hjælpe med at afbrænde gasser så den kan overholde miljø forurenings halløjsa. Hvis det er SLS (Sekundær Luft System) sker der ikke noget ved at blænde det af. Ingenting der skal pilles ved.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#9
(26-08-2013, 17:06)Havoc Skrev: SLS er et system der propper exktra luft i udstødningen for at hjælpe med at afbrænde gasser så den kan overholde miljø forurenings halløjsa. Hvis det er SLS (Sekundær Luft System) sker der ikke noget ved at blænde det af. Ingenting der skal pilles ved.

Ja, SLS er ganske rigtigt et system som sørger for ekstra luft i afgassen, så katalysatoren fungerer efter hensigten.

Hvilket osse betyder at der faktisk SKER noget ved at blænde det af - nemlig at katalysatoren virker ringere! Nej, det påvirker ikke motorgangen eller ydelsen, men det påvirker forureningen!

Så jeg vil for miljøets skyld håbe at du IKKE bare fjerner extra-luften.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(27-08-2013, 09:57)stormbringer Skrev: Ja, SLS er ganske rigtigt et system som sørger for ekstra luft i afgassen, så katalysatoren fungerer efter hensigten.

Hvilket osse betyder at der faktisk SKER noget ved at blænde det af - nemlig at katalysatoren virker ringere! Nej, det påvirker ikke motorgangen eller ydelsen, men det påvirker forureningen!

Så jeg vil for miljøets skyld håbe at du IKKE bare fjerner extra-luften.

Amerikanerne drøner rundt i V8 biler fra 1700oggrønlangkål der kører rundt5km/l så det rager mig en papand om min scooter afgiver 75mg eller 80mg co2 pr liter benzin. Det er det forkerte sted at spare. Selvfølgeligt hjælper alt, men at spare 5mg co2 for at motoren/udstødningen skal køre med en højere temperatur og lave større slidtage som i sidste ende gør at du sikker forurener lige meget ? Meh. Det er en dum euro miljø undskyldning, ikke mere end det.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#11
Hvis man endeligt vil gøre noget for miljøet så find ud af en anden måde at begrænse scooteren på end en forhøjning på gliderøret eller en skive.

Benzin forbrug på min agility da den var 100% standard:
30km/t med skive: ca 28km/l.
30km/t uden skive: ca 50km/l.
Suzuki GSX 550 ES Sommerkørsel
Svar
#12
(27-08-2013, 17:52)Havoc Skrev: Hvis man endeligt vil gøre noget for miljøet så find ud af en anden måde at begrænse scooteren på end en forhøjning på gliderøret eller en skive.

Alternativ metode til begrænsning: Hørt!

Lad os prøve at se sagen fra denneher vinkel: Målet er 30 km/t. Hvor mange kræfter kræver det at flytte fører + køretøj med dén fart? Væsentlig mindre end dét de fleste maskiner der er på markedet er bygget til at levere, nemlig 3+ heste. Måske man kan nøjes med 1 HK - særlig hvis man gør køretøjet lettere. Jeg tænker 'Vespa Ciao med f.eks. 25cc motor'... Sådan een vil slet ikke ha' behov for nogen kunstigt tilførte begrænsninger og vil sandsynligvis snildt kunne holde 60 km/l med nævnte 30 km/t.

Det vil kun kræve lidt lovgivningsarbejde, så er dén i kassen. Max 25cc og f.eks. 50 kg egenvægt. Voila Smil

Alternativt kunne man simpelthen fjerne EU30-fænomenet og lade 50cc scooterne køre den hastighed de er bygget til, nemlig cirka 60 km/t. Det vil osse kun kræve lidt lovgivningsarbejde. Og måske lidt flere hospitalssenge...
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar


Forum spring: