Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
Hey gutter og gutinder.
Så har jeg igen monteret indsprøjtningen efter at have haft nogle elektriske fejl, men da jeg startede den op og skulle indstille tomgangen blev jeg overrasket over hvor lavt de kan holdes stabile.
560 var jeg nede på, men det var for lavt til min mening, så luftskruen blev kørt lidt ud og den ligger nu stabilt på 800-1000 omdrejninger i minuttet i tomgang. Hold K*ft det er lavt at den kan ligge stabilt på! Med karburator kunne jeg ikke engang få den under 2000 uden at der kom problemer.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Det er meget lavt, fedt med digital lambda måler.
Apropos lav tomgang, ca 24 rpm hvis jeg har talt rigtigt. Lyden den laver hvert 5. sekund må være udstødningen, det giver så 60/5*2 = 24!?
Svar: 2.917
Tråde: 91
Tilmeldt: Jul 2011
(08-05-2013, 14:48)12V Skrev: Det er meget lavt, fedt med digital lambda måler.
Apropos lav tomgang, ca 24 rpm hvis jeg har talt rigtigt. Lyden den laver hvert 5. sekund må være udstødningen, det giver så 60/5*2 = 24!?
http://www.youtube.com/watch?v=tKxnUF72HAI
Det tror jeg så ikke. Selvom den kun tænder indimellem kører motoren jo stadig rundt. Jeg ved ikke hvilken maskine der er tale om, men det kunne jo være en "hit and miss" maskine. En motor der kun tænder når den kommer under et vist antal omdr. Ikke noget med at give halv eller trekvart gas; det er enten eller. Prøv på youtube at søge på "hit and miss" machines. Måske jeg lyder lidt skråsikker, men det er jeg så bare ikke alligevel.
Venligst Erik.
Svar: 22.223
Tråde: 757
Tilmeldt: Jul 2005
Big3 kan ligge på 11-1200 omdr. Er de lavere, går den ud Så det da godt gået, at din kan ligge under 1000 omdr.
Ivecar plus 2023.
(08-05-2013, 15:13)Scooterballe Skrev: Det tror jeg så ikke. Selvom den kun tænder indimellem kører motoren jo stadig rundt. Jeg ved ikke hvilken maskine der er tale om, men det kunne jo være en "hit and miss" maskine. En motor der kun tænder når den kommer under et vist antal omdr. Ikke noget med at give halv eller trekvart gas; det er enten eller. Prøv på youtube at søge på "hit and miss" machines. Måske jeg lyder lidt skråsikker, men det er jeg så bare ikke alligevel.
Venligst Erik.
Jeg var også selv i tvivl, gik bare ud fra at ventilet udløses i en fast takt, han svinger kameraet forbi på et tidspunkt og der går ca. 5 sekunder imellem. Som du nævner er det en hit&miss maskine, jeg vidste ikke hvad det betød. Synes også det ser hurtigere ud, der hvor man kort ser krumtapsakslen. Så det kan være udstødningsventilen ventilen åbner mere sjældent end hver 2. omgang?
Svar: 295
Tråde: 26
Tilmeldt: Jan 2013
Fedt!
Den lyder også rigtig fin i højre omdr
Lyder den væsentligt anderledes uden indsprøjtning ?
Sys nemlig ikke min lyder bare tilnærmelsesvis derhen ad men det er måske din udstødning der gør det
Kymco Agility 50 - 45'er @ 60km/t Cruise speed & 77km/t Top speed
Årgang 2006, Trip: 13.700km - Økonomi ca. 42 km/l
Svar: 791
Tråde: 22
Tilmeldt: May 2011
(08-05-2013, 21:44)zzzzleepy Skrev: Fedt!
Den lyder også rigtig fin i højre omdr
Lyder den væsentligt anderledes uden indsprøjtning ?
Sys nemlig ikke min lyder bare tilnærmelsesvis derhen ad men det er måske din udstødning der gør det Udstødningen gør på en lille firtakter ikke andet end at ændre lyden (overordnet set)
Svar: 2.917
Tråde: 91
Tilmeldt: Jul 2011
(08-05-2013, 19:15)12V Skrev: Jeg var også selv i tvivl, gik bare ud fra at ventilet udløses i en fast takt, han svinger kameraet forbi på et tidspunkt og der går ca. 5 sekunder imellem. Som du nævner er det en hit&miss maskine, jeg vidste ikke hvad det betød. Synes også det ser hurtigere ud, der hvor man kort ser krumtapsakslen. Så det kan være udstødningsventilen ventilen åbner mere sjældent end hver 2. omgang?
Jeg har forgæves ledt efter en video hvor man kan se en anordning på maskinen, der aktiverer ventilen. En mekanisk anordning der følger svinghjulets omdrejningstal og reagerer når det bliver for lavt. Maskinen tænder efter belastning. Ved opstart vil den tænde hele tiden, og derefter kan man godt høre at den tager pauser. Nå, lidt off-topic, men det er sgu` spændende at se og høre gamle maskiner.
Venligst Erik.
Svar: 2.917
Tråde: 91
Tilmeldt: Jul 2011
(08-05-2013, 14:37)Baddi Skrev: Hey gutter og gutinder.
Så har jeg igen monteret indsprøjtningen efter at have haft nogle elektriske fejl, men da jeg startede den op og skulle indstille tomgangen blev jeg overrasket over hvor lavt de kan holdes stabile.
560 var jeg nede på, men det var for lavt til min mening, så luftskruen blev kørt lidt ud og den ligger nu stabilt på 800-1000 omdrejninger i minuttet i tomgang. Hold K*ft det er lavt at den kan ligge stabilt på! Med karburator kunne jeg ikke engang få den under 2000 uden at der kom problemer.
http://www.youtube.com/watch?v=H8uD95PQfnQ
Ja det er da lave omdr. må man sige. Og det er så takket være indsprøjtningen? Min Yamaha med indsprøjtning skulle gå med 1900omdr./min i tomgang. Så tænker jeg, hvis det er muligt, hvorfor så ikke lavere? En sjov ting gør den: Hvis jeg stopper ved f.eks. et lyskryds går den meget lavt i tomgang i ca. 5 sekunder, hvorefter den stiger til det normale. Det har den altid gjort, og jeg har da tænkt på hvorfor men aldrig kommet længere med det. Ihvertfald i gamle dage sagde nogle, at en firtakter ikke må gå for lavt i tomgang. Så skulle smøringen blive for dårlig.
Venligst Erik.
Svar: 2.917
Tråde: 91
Tilmeldt: Jul 2011
(08-05-2013, 19:15)12V Skrev: Jeg var også selv i tvivl, gik bare ud fra at ventilet udløses i en fast takt, han svinger kameraet forbi på et tidspunkt og der går ca. 5 sekunder imellem. Som du nævner er det en hit&miss maskine, jeg vidste ikke hvad det betød. Synes også det ser hurtigere ud, der hvor man kort ser krumtapsakslen. Så det kan være udstødningsventilen ventilen åbner mere sjældent end hver 2. omgang?
Jo, her synes jeg det bliver forklaret ganske fint. http://www.youtube.com/watch?v=IMtXXIuLY...=endscreen
Venligst Erik.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(09-05-2013, 09:24)Scooterballe Skrev: Ja det er da lave omdr. må man sige. Og det er så takket være indsprøjtningen? Min Yamaha med indsprøjtning skulle gå med 1900omdr./min i tomgang. Så tænker jeg, hvis det er muligt, hvorfor så ikke lavere? En sjov ting gør den: Hvis jeg stopper ved f.eks. et lyskryds går den meget lavt i tomgang i ca. 5 sekunder, hvorefter den stiger til det normale. Det har den altid gjort, og jeg har da tænkt på hvorfor men aldrig kommet længere med det. Ihvertfald i gamle dage sagde nogle, at en firtakter ikke må gå for lavt i tomgang. Så skulle smøringen blive for dårlig.
Venligst Erik.
På indsprøjtningsmaskiner er der flere måder at styre omdrejningerne ved tomgang. Der er oftest en bypass skrue som lukker luft forbi gasspjældet, men denne kan enten være skruet manuelt, hvilket er den billigste løsning som jeg har, eller have en lille motor og så i ECU'en have et ønsket omdrejningstal. Hvis man har den med motor vil den så køre i lukket løkke hvor den tjekker omdrejningerne og så giver mere eller mindre luft derefter.
Derudover har disse maskiner også mulighed for at styre tændingen for at sænke og hæve omdrejningerne ved tomgang og motorproducenter ønsker altid at have den fulde kontrol over deres maskiner, så man kan ikke få lov at røre ved nogen data hvis det er et originalt indsprøjtningssystem.
(08-05-2013, 21:44)zzzzleepy Skrev: Fedt!
Den lyder også rigtig fin i højre omdr
Lyder den væsentligt anderledes uden indsprøjtning ?
Sys nemlig ikke min lyder bare tilnærmelsesvis derhen ad men det er måske din udstødning der gør det
Den lyder marginalt anderledes, men det tror jeg har noget at gøre med benzinblandingen, tændingstidspunktet og at der er lidt andre turbulensforhold i indsugningen da indsugningsmanifold er 24mm mens kanalen i topstykket kun er 16mm
Den dybe lyd og "Wrooom" kommer fuldstændig af udstødningen, for med den originale lyder den blot endnu mere som en symaskine, når man så nærmest ikke kan høre motorlyden, men i stedet blot tikken fra ventiler, indsprøjter og benzinpumpen der kører rundt.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
|