Søg Garagen Hej Gæst! Register

Giantco venus nybegynder.
#1
Hej alle sammen, jeg har lige købt giantco venus. Jeg skal skift motor olie på den tror jeg nok at olie pin er markered. Skal man også skift gearolie eller hvor tit skal man skift motor olie og gear olie på venus . Den er kørt 4500. Jeg har aldrige haft scooter før så ved ikke rigtige hvad skal man kigge efter. Er der noget andet man skal skifte en der kan guide mig lidt det vil være står hjælp tak.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(09-02-2013, 20:08)jack006 Skrev: Hej alle sammen, jeg har lige købt giantco venus. Og jeg skal skift motor olie på den tror jeg nok at olie pin er markered. Men skal man også skift gearolie eller hvor tit skal man skift motor olie og gear olie på venus. Den er kørt 4500. Jeg har aldrige haft scooter før så ved ikke rigtige hvad skal man kigge efter !!! Om der noget andet man skal skift?er der en der kan guide mig lidt det vil være står hjælp tak.

Ikke hæng mig op på det men.
Motor olie, samt Gearolie? er det ikke den samme olie der klare opgaven? Der er da ikke to steder der skal olie på en scooter Smil
Knallert lagt på hylden for nu.

PT kørende i en splinterny Renault Twingo fra 21/1 2014

Smuksere min dejlige Fym A3 125'er :)
Svar
#3
(09-02-2013, 20:09)Shakon Skrev: Ikke hæng mig op på det men.
Motor olie, samt Gearolie? er det ikke den samme olie der klare opgaven? Der er da ikke to steder der skal olie på en scooter Smil


Johhh på en firtakter skal der.
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#4
(09-02-2013, 20:08)jack006 Skrev: Hej alle sammen, jeg har lige købt giantco venus. Og jeg skal skift motor olie på den tror jeg nok at olie pin er markered. Men skal man også skift gearolie eller hvor tit skal man skift motor olie og gear olie på venus. Den er kørt 4500. Jeg har aldrige haft scooter før så ved ikke rigtige hvad skal man kigge efter !!! Om der noget andet man skal skifte der en der kan guide mig lidt det vil være står hjælp tak.

Når du skifter motorolien skal du huske at oliepinden IKKE må skrues i, den skal bare sættes løst ned i hullet. Oliesien sidder så vidt jeg husker nede under motoren under en stor skrue.
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...manual.pdf
Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#5
(09-02-2013, 20:09)Shakon Skrev: Ikke hæng mig op på det men.
Motor olie, samt Gearolie? er det ikke den samme olie der klare opgaven? Der er da ikke to steder der skal olie på en scooter Smil

Eftersom en 4takter ikke blander olie og benzin som en 2takter gør, er det en meget god ide med motorolie på en 4takterGrøn grin
/Karen Hansen


Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi  årgang 2017


"There is coffee in that nebula!" Captain Janeway, U.S.S Voyager
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(09-02-2013, 20:27)Russer60 Skrev: Når du skifter motorolien skal du huske at oliepinden IKKE må skrues i, den skal bare sættes løst ned i hullet. Oliesien sidder så vidt jeg husker nede under motoren under en stor skrue.
http://scootergrisen.dk/scooterhjemmesid...manual.pdf

Tak Russer60 det var stor hjælp.
Svar
#7
(09-02-2013, 22:28)K. Hansen Skrev: Eftersom en 4takter ikke blander olie og benzin som en 2takter gør, er det en meget god ide med motorolie på en 4takterGrøn grin

Tillykke med din Venus Smil

Nemlig. Motorolie 10W/40 på motoren - regn med 0.7 liter. Gearolie - som IKKE er motorolie eller totaktsolie eller nogetsomhelst andet end hvad navnet fortæller; nemlig olie til gear - er noget tykkere (75W/90) og kan f.eks. anskaffes her.
Totaktsolie skal du ikke bruge til noget - medmindre du da har en motorsav Smil

Jo, den er go' nok; på en firetakts-scooter SKAL der olie på to forskellige steder. Endda to forskellige slags olie.

Motorolie: serviceinterval 3.000 km jvf. manualen (jeg ville sige 1.500 km for 30'ere, for de kører hele turen i 1. gear...).
Oliesien sidder lige dér hvor man tapper den driftsvarme motorolie af, nemlig under et dæksel (ca. 3 cm i diameter) på motorens underside. Pas på, at du ikke brænder dig på den varme olie, når dækslet og sien pludselig falder ned i dén balje du har stillet ind under motoren.

Gearolie: 10.000 km eller årligt, hvad der nu måtte komme først.
Udskiftning foregår ved at skrue en bolt ud forneden på gearboxen ved bagnavet. Så løber olien ud. I med bolten igen og ud med en lignende bolt som sidder lidt højere oppe sammesteds. Og så bli'r det bøvlet; man skal ha' lusket ca 125 ml af førnævnte gearolie ind i dét hul som den øvre bolt sad i - mens scooteren står lige op på sin centerstand. Tynd slange + lillebitte tragt? Lillebitte plasticflaske med tud? Slip din indre Georg Gearløs løs Smil Der er fyldt, når olien løber ud igen. Og så i med bolten, færdig.

Og et sidste råd til dig som ejer af et nyanskaffet brugt køretøj: Vent ikke med at skifte olierne. Skift dem nu. Så ved du nemlig hvad du har; ny olie.

Man må aldrig-aldrig spare på olien. Ejheller på det lille check, når man tanker. 99 ud af 100 gange er der ingenting - men den sidste ud af de hundrede gange redder du din motor fra havari.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
#8
(11-02-2013, 15:02)stormbringer Skrev: Tillykke med din Venus Smil

Nemlig. Motorolie 10W/40 på motoren - regn med 0.7 liter. Gearolie - som IKKE er motorolie eller totaktsolie eller nogetsomhelst andet end hvad navnet fortæller; nemlig olie til gear - er noget tykkere (75W/90) og kan f.eks. anskaffes her.
Totaktsolie skal du ikke bruge til noget - medmindre du da har en motorsav Smil

Jo, den er go' nok; på en firetakts-scooter SKAL der olie på to forskellige steder. Endda to forskellige slags olie.

Motorolie: serviceinterval 3.000 km jvf. manualen (jeg ville sige 1.500 km for 30'ere, for de kører hele turen i 1. gear...).
Oliesien sidder lige dér hvor man tapper den driftsvarme motorolie af, nemlig under et dæksel (ca. 3 cm i diameter) på motorens underside. Pas på, at du ikke brænder dig på den varme olie, når dækslet og sien pludselig falder ned i dén balje du har stillet ind under motoren.

Gearolie: 10.000 km eller årligt, hvad der nu måtte komme først.
Udskiftning foregår ved at skrue en bolt ud forneden på gearboxen ved bagnavet. Så løber olien ud. I med bolten igen og ud med en lignende bolt som sidder lidt højere oppe sammesteds. Og så bli'r det bøvlet; man skal ha' lusket ca 125 ml af førnævnte gearolie ind i dét hul som den øvre bolt sad i - mens scooteren står lige op på sin centerstand. Tynd slange + lillebitte tragt? Lillebitte plasticflaske med tud? Slip din indre Georg Gearløs løs Smil Der er fyldt, når olien løber ud igen. Og så i med bolten, færdig.

Og et sidste råd til dig som ejer af et nyanskaffet brugt køretøj: Vent ikke med at skifte olierne. Skift dem nu. Så ved du nemlig hvad du har; ny olie.

Man må aldrig-aldrig spare på olien. Ejheller på det lille check, når man tanker. 99 ud af 100 gange er der ingenting - men den sidste ud af de hundrede gange redder du din motor fra havari.

Tak K. Hansen. Jeg har skifted olie som du skrive der var ikke så meget i og var på tid jeg skifted. jeg fjernet pind og putted olie der men skulle jeg bruge den si der var neden under? På under siden hvor jeg tappet olie!
Svar
#9
(19-02-2013, 21:48)jack006 Skrev: Tak K. Hansen. Jeg har skifted olie som du skrive der var ikke så meget i og var på tid jeg skifted. jeg fjernet pind og putted olie der men skulle jeg bruge den si der var neden under? På under siden hvor jeg tappet olie!

Jeg læser dette som at du kun har fyldt mere olie på - og så har du jo i realiteten ikke skiftet olien. Du kører stadig rundt med halvgammel og opslidt olie.

Rådet lyder på at erstatte den eksisterende olie. Og det gør man ved at fjerne bunddækselet, fjederen og sien, mens der er sat en balje ind under motoren, som olien kan løbe ned i. Når det er sket, renser man sien for evt urenheder og sætter derpå si + fjeder + dæksel på plads igen og fylder ny olie på via målehullet. Sien indgår slet ikke i oliepåfyldningen.
En fremmed er en ven du ikke har mødt endnu
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(21-02-2013, 11:01)stormbringer Skrev: Jeg læser dette som at du kun har fyldt mere olie på - og så har du jo i realiteten ikke skiftet olien. Du kører stadig rundt med halvgammel og opslidt olie.

Rådet lyder på at erstatte den eksisterende olie. Og det gør man ved at fjerne bunddækselet, fjederen og sien, mens der er sat en balje ind under motoren, som olien kan løbe ned i. Når det er sket, renser man sien for evt urenheder og sætter derpå si + fjeder + dæksel på plads igen og fylder ny olie på via målehullet. Sien indgår slet ikke i oliepåfyldningen.

Hej k Hansen,ja det på samme måde jeg gjørt. fjernet dækslet.
Svar


Forum spring: