Svar: 260
Tråde: 64
Tilmeldt: Aug 2011
06-12-2012, 19:47
(Dette opslag var sidst ændret: 06-12-2012, 19:48 af sc00ter.)
Hej med jer!
Jeg har taget cyklen her på det seneste, da det jo sner i det meste af landet og der er derfor godt saltet til.
Salt er som de fleste ved, "hårdt" for køretøjerne, inkl. 2 hjulere.
Mit spørgsmål er så om man kan købe en form for spray (eller andet nemt), som man kunne påføre ind i diverse sprækker og overflader på ens scooter og derved undgå de værste bivirkninger fra saltet på vejen?
På forhånd tak!
Svar: 743
Tråde: 16
Tilmeldt: Oct 2012
(06-12-2012, 19:47)sc00ter Skrev: Hej med jer!
Jeg har taget cyklen her på det seneste, da det jo sner i det meste af landet og der er derfor godt saltet til.
Salt er som de fleste ved, "hårdt" for køretøjerne, inkl. 2 hjulere.
Mit spørgsmål er så om man kan købe en form for spray (eller andet nemt), som man kunne påføre ind i diverse sprækker og overflader på ens scooter og derved undgå de værste bivirkninger fra saltet på vejen?
På forhånd tak!
Ja du kan købe sådan noget undervognbehandling på spray, og WD 40 kan også bruges, det har jeg brugt i mange år, det har holdt meget rust væk på mine scootere
Aprilia RS 50 1998, Aprilia RS 50 1998, Aprilia RS 50 1999, Suzuki DM 50, Aprilia RS 50 1999, Yamaha 4 Gear, Pgo Hot 50, Gilera Stalker, Kinroad Chopper.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
Tanten sælger tectyl til lige over 100 kroner. Jeg ved ikke om det er meget eller lidt, men det er der
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 2.917
Tråde: 91
Tilmeldt: Jul 2011
(06-12-2012, 19:47)sc00ter Skrev: Hej med jer!
Jeg har taget cyklen her på det seneste, da det jo sner i det meste af landet og der er derfor godt saltet til.
Salt er som de fleste ved, "hårdt" for køretøjerne, inkl. 2 hjulere.
Mit spørgsmål er så om man kan købe en form for spray (eller andet nemt), som man kunne påføre ind i diverse sprækker og overflader på ens scooter og derved undgå de værste bivirkninger fra saltet på vejen?
På forhånd tak!
Jeg formoder at du har en scooter. Noget må skjoldene jo beskytte mod saltet, men på den anden side; hvis saltet først kommer indenfor, ja så er det vel umiddelbart svært at fjerne. Jeg har ikke selv orket at fjerne skjolde og rustbeskytte, nøjes med en kold afvaskning hvor jeg forsøger at spule ind bag skjoldene. Men ellers af med skjoldene, og der findes rustbeskyttelse på spray, også med et tyndt rør som kan stikkes ind de fleste steder. For mange år siden brugte jeg PAVA til min gamle rustvillige FIAT; det fandtes både tyndt og tykt på dåser. Og jeg kan garantere for at det virkede. Jeg kunne ganske enkelt "plombere" rustne og udsatte steder med PAVA`en. Go`fornøjelse
Venligst Erik.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(06-12-2012, 20:07)Scooterballe Skrev: Jeg formoder at du har en scooter. Noget må skjoldene jo beskytte mod saltet, men på den anden side; hvis saltet først kommer indenfor, ja så er det vel umiddelbart svært at fjerne. Jeg har ikke selv orket at fjerne skjolde og rustbeskytte, nøjes med en kold afvaskning hvor jeg forsøger at spule ind bag skjoldene. Men ellers af med skjoldene, og der findes rustbeskyttelse på spray, også med et tyndt rør som kan stikkes ind de fleste steder. For mange år siden brugte jeg PAVA til min gamle rustvillige FIAT; det fandtes både tyndt og tykt på dåser. Og jeg kan garantere for at det virkede. Jeg kunne ganske enkelt "plombere" rustne og udsatte steder med PAVA`en. Go`fornøjelse
Venligst Erik.
Det tager ikke meget mere end 10-20 minutter at pille alle skjoldene af en scooter. Jeg har gjort det på min agility med en skruetrækker og et topnøglesæt i en parkeringskælder når jeg lige har villet trække nogen ledninger inden arbejde.
Det der er det største problem med at tage skjolde af er den første gang, hvor man ikke aner hvordan modhagerne holder skjoldene sammen på den anden side og man med sikkerhed knækker et par stykker.
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 7.249
Tråde: 122
Tilmeldt: Apr 2009
En bil ville jeg nok ikke rustbeskytte selv. De godkendte værksteder har ganske udførlige instruktioner til hver enkelt model om hvor der skal sprøjtes hvor meget ind, hvad der skal afmonteres osv. osv.
Jeg tvivler på at jeg ville kunne gøre det lige så godt. Og så har jeg ikke adgang et værksted, den kan stå i, i 2-3 dage; det er nødvendigt, hvis det skal gøres ordentligt.
Når det gælder en scooter, er det noget helt andet. Det er nemt at komme ind de fleste steder, specielt hvis man afmonterer skjoldene (ikke svært). Og du finder nok i øvrigt ikke et værksted, der vil rustbeskytte en scooter
Svar: 743
Tråde: 16
Tilmeldt: Oct 2012
(06-12-2012, 20:17)Teddy Skrev: En bil ville jeg nok ikke rustbeskytte selv. De godkendte værksteder har ganske udførlige instruktioner til hver enkelt model om hvor der skal sprøjtes hvor meget ind, hvad der skal afmonteres osv. osv.
Jeg tvivler på at jeg ville kunne gøre det lige så godt. Og så har jeg ikke adgang et værksted, den kan stå i, i 2-3 dage; det er nødvendigt, hvis det skal gøres ordentligt.
Når det gælder en scooter, er det noget helt andet. Det er nemt at komme ind de fleste steder, specielt hvis man afmonterer skjoldene (ikke svært). Og du finder nok i øvrigt ikke et værksted, der vil rustbeskytte en scooter
Måske kunne der være penge i at åbne værksteder, der undervognsbehandler scootere
Aprilia RS 50 1998, Aprilia RS 50 1998, Aprilia RS 50 1999, Suzuki DM 50, Aprilia RS 50 1999, Yamaha 4 Gear, Pgo Hot 50, Gilera Stalker, Kinroad Chopper.
Svar: 3.119
Tråde: 104
Tilmeldt: May 2011
(06-12-2012, 20:25)larsskive Skrev: Måske kunne der være penge i at åbne værksteder, der undervognsbehandler scootere
Op til flere herinde ville jo være i stand til at åbne deres eget værksted til at fejlfinde og servicere scootere på alle måder jo. ;D
Første Kymco Agility 50, årgang 2008 11.000 km. (død og reservedele)
Anden Kymco Agility 50, årgang 2010 20.000 km. Benzinindsprøjtning. Stjålet!
Kymco K-pipe 125, årgang 2014 15.000 km. Solgt
Tredje Kymco Agility 50 12.000 km.
Honda CB 500, årgang 1997, 52.000 km.
"Kør efter forholdene".
Svar: 743
Tråde: 16
Tilmeldt: Oct 2012
(06-12-2012, 20:35)Baddi Skrev: Op til flere herinde ville jo være i stand til at åbne deres eget værksted til at fejlfinde og servicere scootere på alle måder jo. ;D
Ja det vil jeg give dig ret i
Aprilia RS 50 1998, Aprilia RS 50 1998, Aprilia RS 50 1999, Suzuki DM 50, Aprilia RS 50 1999, Yamaha 4 Gear, Pgo Hot 50, Gilera Stalker, Kinroad Chopper.
Svar: 2.917
Tråde: 91
Tilmeldt: Jul 2011
06-12-2012, 20:47
(Dette opslag var sidst ændret: 06-12-2012, 21:05 af Scooterballe.)
(06-12-2012, 20:15)Baddi Skrev: Det tager ikke meget mere end 10-20 minutter at pille alle skjoldene af en scooter. Jeg har gjort det på min agility med en skruetrækker og et topnøglesæt i en parkeringskælder når jeg lige har villet trække nogen ledninger inden arbejde.
Det der er det største problem med at tage skjolde af er den første gang, hvor man ikke aner hvordan modhagerne holder skjoldene sammen på den anden side og man med sikkerhed knækker et par stykker.
Ja jeg er nok bange for at modhagerne ødelægges; mit temperament løber af med mig og jeg bliver hidsig Men på et eller andet tidspunkt må jeg vel forsøge.
Venligst Erik.
Svar: 2.917
Tråde: 91
Tilmeldt: Jul 2011
(06-12-2012, 20:17)Teddy Skrev: En bil ville jeg nok ikke rustbeskytte selv. De godkendte værksteder har ganske udførlige instruktioner til hver enkelt model om hvor der skal sprøjtes hvor meget ind, hvad der skal afmonteres osv. osv.
Jeg tvivler på at jeg ville kunne gøre det lige så godt. Og så har jeg ikke adgang et værksted, den kan stå i, i 2-3 dage; det er nødvendigt, hvis det skal gøres ordentligt.
Når det gælder en scooter, er det noget helt andet. Det er nemt at komme ind de fleste steder, specielt hvis man afmonterer skjoldene (ikke svært). Og du finder nok i øvrigt ikke et værksted, der vil rustbeskytte en scooter
Jo bilen blev sandelig rustbeskyttet på et værksted, men jeg holdt altid øje med synlige svage steder. Og ved olieskift kiggede jeg på undervognen med spraydåsen i hånden. Og nej, ikke 2-3 dage, de vaskede bilen og lod den tørre natten over. Hos PAVA i Brabrand brugte de mindre end 8 timer på en rustbeskyttelse. Jeg tvivler på, at den kunne nå at blive helt tør. Arbejdets kvalitet er nok vigtigere end produktets navn.
Venligst Erik.
Svar: 260
Tråde: 64
Tilmeldt: Aug 2011
06-12-2012, 23:59
(Dette opslag var sidst ændret: 07-12-2012, 02:03 af sc00ter.)
Tak for alle de værdifulde svar!
Er der bestemte materialer de rustbeskyttende produkter ikke må komme i kontakt med, hvor de evt. gør mere skade end gavn?
Og ja, det er en scooter jeg gerne vil have rustbeskyttet
|