Svar: 8.172
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
Hej
Jeg er lige ved at rode "lidt" med scootere.
Jeg har (også) denne Peugeot Vivacity 45ér fra ´99 som trænger til at blive indstillet, det kunne den selvfølgelig heller ikke da der sad en karburator med blændet luftskrue , Gürtner PA370, med en dyse 54.
Så vil jeg skifte den ud med en anden Karburator fra en Buxy, Gürtner PA341, hvor der sidder en dyse 72 i.
Men nu er jeg i tvivl om jeg skal flytte dysen 54 med over igen, eller jeg skal lade dysen 72 sidde i ?
Kan der være SÅ meget forskel i de karburatorer, de er begge 12mm og ser tilsyneladende ens ud?!
Svar: 680
Tråde: 38
Tilmeldt: Jun 2010
17-01-2011, 15:55
(Dette opslag var sidst ændret: 17-01-2011, 16:29 af Jep123.)
Start med 72 dysen, hvis den hakker meget er det i med en mindre. Hvis du prøver med #54 kan du risikere at den kører alt for magert og det kan give en varmesætning.
PGO PMX Sport - 14000 km. Købt d. 27/07/11 :)
Svar: 8.172
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
(17-01-2011, 15:55)Jep123 Skrev: Start med 72 dysen, hvis den hakker meget er det i med en mindre. Hvis du prøver med #52 kan du risikere at den kører alt for magert og det kan give en varmesætning.
Ja, det er nok en god ide at starte med 72 dysen for en sikkerheds skyld. Men den er jo vant til at køre med en 54ér. Men måske er der alligevel stor forskel på de "ens karburatorer"... Franskmænd
Synes det er mystisk.
Svar: 770
Tråde: 58
Tilmeldt: Apr 2007
17-01-2011, 17:42
(Dette opslag var sidst ændret: 17-01-2011, 17:43 af 2hvybg3yb.)
Det jo ikke os der laver reglerne vel ? haha
Svar: 8.172
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
Nå, det endte med jeg rensede og gennemblæsede original karburatoren, og monterede den igen, stadig med dyse nr. 54
Nu ser tændrøret pludselig bedre ud, så det må jo have hjulpet af en eller anden grund.
Svar: 8.172
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
20-01-2011, 22:10
(Dette opslag var sidst ændret: 20-01-2011, 22:11 af barden.)
Kan lige så godt blive i denne tråd, da det handler om Gürtner stadig.
Jeg har lige kørt en testtur på 4km på min Elyséo, hvor jeg også har skiftet karburator
Udstødningen er også skiftet til en Silent Pro, alle begrænsinger for og bag, fjernet.
Dysen der sad i før inden jeg startede overhovedet var også en nr. 54, (Troede egentlig alle var 72 i de gamle årgange).
Nå men, jeg lagde ud med at montere en dyse nr. 58, men det var alt for meget, den røg og firtaktede på toppen og små udsættere på næsten ingen gas, eller 1/2 gas.
Nu sidder der en nr. 56 dyse i og den ryger ikke ret meget mere. Topfarten er der nu efter dyseskift intet at udsætte på.
1. Men den har stadig de små udsættere, eller den går ikke ren ved næsten ingen gas, ej heller ved 1/2 gas. hvad kan der evt. være galt? (Stadig for stor dyse?)
Har prøvet med et andet tændrør, bøjet elektroden en smule.
2. Kan det passe jeg skal tilbage til dyse størrelse 54 igen, med begrænsninger fjernet
Har også en dyse 55 jeg kan prøve med.
Ved ikke om man kan se noget ud fra tændrøret (Har kun kørt 4 km med fuld bundgas)
[attachment=317]
Svar: 12.709
Tråde: 83
Tilmeldt: Aug 2006
Smuk farve . Noget, må du ved en fejl, have gjort rigtigt
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar: 2.073
Tråde: 92
Tilmeldt: May 2007
20-01-2011, 22:22
(Dette opslag var sidst ændret: 20-01-2011, 22:23 af Tempo.)
Jeg syndes den ser pæn ud i forbrændingen, når man ser dit billed af tændrøret ... Det kan muligvis godt passe, at den har været rigtigt justeret/dysset ind.
Jeg vil ik hænges op på denne udtagelse, da det kun er noget jeg har hørt fra en forhandler og der er ik tale om bestemte mærker og modeller...
Mange af de scootere som kommer til landet, er justeret ind til ingen begrænsninger. Det betyder at mange forhandlere "ik har tid" til at justere dem ind til med begrænsningerne i.
Det giver så os en lille fingerpeg, om hvorfor vi mange gange for en bedre km/l uden begrænsningerne i...
Så det kan være, at du er en af de "heldige".
Mvh.
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar: 8.172
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
(20-01-2011, 22:19)kragen Skrev: Smuk farve . Noget, må du ved en fejl, have gjort rigtigt
Ja, har vist snart rodet for meget rundt i de scootere , men fatter ikke den går ujævn ved 1/2 speed.
Men jeg må jo ha Color-tune på den i morgen igen igen. Jeg indstillede den sidst da jeg havde en EXIL- udstødning/Proma Legal på, men den er flået af igen da jeg blev stokdøv af den.
Men der synes jeg nu den gik ren nok, så måske det ER et dyse spørgsmål.
Svar: 8.172
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
20-01-2011, 22:35
(Dette opslag var sidst ændret: 21-01-2011, 20:34 af barden.)
(20-01-2011, 22:22)Tempo Skrev: Jeg syndes den ser pæn ud i forbrændingen, når man ser dit billed af tændrøret ... Det kan muligvis godt passe, at den har været rigtigt justeret/dysset ind.
Jeg vil ik hænges op på denne udtagelse, da det kun er noget jeg har hørt fra en forhandler og der er ik tale om bestemte mærker og modeller...
Mange af de scootere som kommer til landet, er justeret ind til ingen begrænsninger. Det betyder at mange forhandlere "ik har tid" til at justere dem ind til med begrænsningerne i.
Det giver så os en lille fingerpeg, om hvorfor vi mange gange for en bedre km/l uden begrænsningerne i...
Så det kan være, at du er en af de "heldige".
Mvh.
Tempo
Det kan da være du har ret, det tyder ihvertfald på at de ikke skal omdyses. Nu har jeg prøvet med Vivacityen, den er endt på en dyse nr 54 igen, men der er original udstødningen stadig på. Hov forresten, blindrøret er mast sammen på den, det har jeg da helt glemt.
Måske jeg bare skal prøve at montere dysen 54 på elyséoen igen, måske det kan få has på den ujævne gang i mellemgassen?.
Svar: 8.172
Tråde: 168
Tilmeldt: Jul 2008
29-01-2011, 16:37
(Dette opslag var sidst ændret: 29-01-2011, 16:42 af barden.)
Sådan, så kører den perfekt.
Jeg kunne simpelthen ikke få den til at køre uden den hakkede i mellemgassen, da jeg havde monteret en karburator fra en gl. Speedake/Buxy.
Men den går ikke granberg.
Buxy/Speedake karburatoren:
Jeg lagde de 2 karburatorer ved siden af hinanden, og bundkar af. Og der er alligevel lidt forskelle hist og pist. På den ene karburator var der bla. ikke et ekstra rør op til /ud for luftdysen, På en Buxy, får den tilsyneladende det hele gennem hoveddysen. Hvis jeg skruer hoveddysen ud og kigger godt efter i en lup, så er der et ekstra hul derinde der så går op til luftdysen.
Elyseo karburatoren:
På denne karburator er der en #36 dyse, ved siden af hoveddysen, som så går op til /ud for luftskruen. Så det går åbenbart ikke at bytte de 2 karburatorer ud.
Kørte op til en peugeot forhandler, som sagde at den blændede luftskrue ikke skal justeres på den model, det er ikke nødvendig, ej heller dyseskift. Kun hvis man monterede en større cylinder skulle man røre ved den og skifte dyse. Det var også det Tempo tippede mig om.
Så det endte med at jeg rensede og blæste den oprindelige karburator igennem og monterede den igen, og gik tilbage til dyse #54
Derefter fik den en tur med colortune, og den ser fin ud hele vejen op, uden jeg har gjort en pind.
Sådan ser tændrør ud efter en tur på 10km. (Et par km med fuld gas ind imellem)
Nu har jeg så herefter monteret Iridium BR7HIX tændrør, så kan den klare det sidste finindstilling, hvis der skulle blive noget.
[attachment=364]
|