Søg Garagen Hej Gæst! Register

New Zip 4T km / stelnr spørgsmål.
#1
Hejsa

Ville lige spørge oraklerne til råds. Blink med øjet

En Piaggio New Zip 4T, der har gået 31000km ca., er det meget?. Den ser yderst pæn ud.

Passer det at krumtappen kører konstant rundt i olie, mere end en 2takter?


Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(03-01-2011, 02:05)barden Skrev: Hejsa

Ville lige spørge oraklerne til råds. Blink med øjet

En Piaggio New Zip 4T, der har gået 31000km ca., er det meget?. Den ser yderst pæn ud.

Passer det at krumtappen kører konstant rundt i olie, mere end en 2takter?

31.000 km, så nærmer tiden sig nok, hvor stempel og cylinder, måske, viser alderdomstegn. 31.000 km på en firtakter, svarer vel til ca. 20.000 km på en totakter, hvad angår slitage på stempel og cylinder.Tjek også, hvordan især forhjulslejet har det. Rem, ruller, bremser og kobling, bør nok også lige have et tjek.

Krumtappen, cylinderen, knasten og vippetøjet bliver konstant smurt af den lille liter motorolie, der er i bundkarret, og ikke, som på totakterne, alene af den olie, der er blandet i benzinen. Olien i firtakteren bliver konstant "pisket" rundt, og begynder derfor at "skumme". Det er derfor vigtigt, at man ikke overfylder oliekarret. så trykket ikke presser olien for kraftigt op i cylinderen. I bedste fald, vil det medføre nedsat motoreffekt, og i værste fald, ødelægge motoren. Har man megen "skumning" i oliekarret, og udluftningshullet til oliekarret ikke kan klare det, kan det være nødvendigt, at udskifte skruen/oliepinden, med en overløbsslange. Det gør sig især gældende, når motoren, med en skivedroslet vario, næsten permanent, kører med maksimum omdrejninger. Er skiven fjernet, vil de færreste små firtaktere, kunne køre med samme antal omdrejninger, som de kan, med skiven i.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
(03-01-2011, 02:05)barden Skrev: En Piaggio New Zip 4T, der har gået 31000km ca., er det meget?. Den ser yderst pæn ud.

Det kommer helt an på hvordan den har været kørt og vedligeholdt, men hvis den ser pæn ud, kan man da håbe på at ejeren har kørt pænt samt vedligeholdt motoren og drivdelene også.

Min Zip-4T fra 2003 har passeret 68.000 km uden motorproblemer overhovedet, men der er efterhånden megen rust, da den kører året rundt og især vinter og salt er hård ved den.

Men selvom den er pæn, så bør prisen være lav, fordi km. tallet trods alt er ganske højt og den må have en del år på bagen.
Hvad skal den koste?

--
Hilsen Ole
Svar
#4
(03-01-2011, 08:51)kragen Skrev: 31.000 km, så nærmer tiden sig nok, hvor stempel og cylinder, måske, viser alderdomstegn. 31.000 km på en firtakter, svarer vel til ca. 20.000 km på en totakter, hvad angår slitage på stempel og cylinder.Tjek også, hvordan især forhjulslejet har det. Rem, ruller, bremser og kobling, bør nok også lige have et tjek.

Krumtappen, cylinderen, knasten og vippetøjet bliver konstant smurt af den lille liter motorolie, der er i bundkarret, og ikke, som på totakterne, alene af den olie, der er blandet i benzinen. Olien i firtakteren bliver konstant "pisket" rundt, og begynder derfor at "skumme". Det er derfor vigtigt, at man ikke overfylder oliekarret. så trykket ikke presser olien for kraftigt op i cylinderen. I bedste fald, vil det medføre nedsat motoreffekt, og i værste fald, ødelægge motoren. Har man megen "skumning" i oliekarret, og udluftningshullet til oliekarret ikke kan klare det, kan det være nødvendigt, at udskifte skruen/oliepinden, med en overløbsslange. Det gør sig især gældende, når motoren, med en skivedroslet vario, næsten permanent, kører med maksimum omdrejninger. Er skiven fjernet, vil de færreste små firtaktere, kunne køre med samme antal omdrejninger, som de kan, med skiven i.

Ok, tak for den grundige forklaring, var lidt i tvivl mht. krumtappen. Men det ser så ikke ud til at den er det største problem, hvis der er nogen, kan jeg forstå. Jeg bør nok spørge om den har fået nyt stempel. Han skriver nyrenoveret, så måske. Smil

Svar
#5
(03-01-2011, 10:12)OlePagh Skrev: Det kommer helt an på hvordan den har været kørt og vedligeholdt, men hvis den ser pæn ud, kan man da håbe på at ejeren har kørt pænt samt vedligeholdt motoren og drivdelene også.

Min Zip-4T fra 2003 har passeret 68.000 km uden motorproblemer overhovedet, men der er efterhånden megen rust, da den kører året rundt og især vinter og salt er hård ved den.

Men selvom den er pæn, så bør prisen være lav, fordi km. tallet trods alt er ganske højt og den må have en del år på bagen.
Hvad skal den koste?
Den er fra 2008, og står til 3800kr. Er det for meget? Den ser godt nok pæn ud. Jeg har spurgt til km standen, men det skulle rigtig nok være 31000 ca. Smil



Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(03-01-2011, 10:12)OlePagh Skrev: Det kommer helt an på hvordan den har været kørt og vedligeholdt, men hvis den ser pæn ud, kan man da håbe på at ejeren har kørt pænt samt vedligeholdt motoren og drivdelene også.

Min Zip-4T fra 2003 har passeret 68.000 km uden motorproblemer overhovedet, men der er efterhånden megen rust, da den kører året rundt og især vinter og salt er hård ved den.

Men selvom den er pæn, så bør prisen være lav, fordi km. tallet trods alt er ganske højt og den må have en del år på bagen.
Hvad skal den koste?

Den skulle være fra 2008 - altså 31.000 km på to, eller tre år. Det er nogenlunde, hvad jeg kører. 68.000, uden at skifte hverken stempelringe eller cylinderkit, er ganske godt gået af en "kineser" Cool .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
(03-01-2011, 11:04)kragen Skrev: Den skulle være fra 2008 - altså 31.000 km på to, eller tre år. Det er nogenlunde, hvad jeg kører. 68.000, uden at skifte hverken stempelringe eller cylinderkit, er ganske godt gået af en "kineser" Cool .

Så det er ikke helt ude i hampen for denne 2008 model, ca 31000km og til 3800kr?,

Hvis man ellers lige checker bla. det du nævner.

Synes umiddelbart den ser usædvanlig velholdt ud. Smil

Svar
#8
(03-01-2011, 11:27)barden Skrev: Så det er ikke helt ude i hampen for denne 2008 model, ca 31000km og til 3800kr?,

Den har været til salg siden starten af oktober 2010 og selv om han flere gange skriver at prisen er fast, kan det da godt være at han er blevet lidt 'mør'.

Prøv en tur på den. Kig den godt efter for rust og begyndende tæring af aluminiumsdelene (fælge og variatorhuset).
Tjek også hvor rusten forrøret til lydpotten er.

Lydpotte til Zip-4T koster noget over 1000 kr købt på nettet, så vidt jeg husker, og betydeligt mere her i DK.
Det er nok originalpotten der sidder på og en levetid på 30.000 km er nok max hvad man kan forvente. Selv kører jeg på den 3. lydpotte, men også her tærer vinteren utroligt meget mere end ren sommerkørsel.

Tjek også dækkenes tilstand og slidbane. Regn med min. 300 - 400 kr /stk. ved udskiftning.
Står dæk og/eller lydpotte til snarlig udskiftning, ville jeg trække prisen for det fra i mit bud.


--
Hilsen Ole
Svar
#9
(03-01-2011, 10:12)OlePagh Skrev: Min Zip-4T fra 2003 har passeret 68.000 km uden motorproblemer overhovedet

På den samme Cylinder/Stempel ? Målløs

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(03-01-2011, 12:29)OlePagh Skrev: Den har været til salg siden starten af oktober 2010 og selv om han flere gange skriver at prisen er fast, kan det da godt være at han er blevet lidt 'mør'.

Prøv en tur på den. Kig den godt efter for rust og begyndende tæring af aluminiumsdelene (fælge og variatorhuset).
Tjek også hvor rusten forrøret til lydpotten er.

Lydpotte til Zip-4T koster noget over 1000 kr købt på nettet, så vidt jeg husker, og betydeligt mere her i DK.
Det er nok originalpotten der sidder på og en levetid på 30.000 km er nok max hvad man kan forvente. Selv kører jeg på den 3. lydpotte, men også her tærer vinteren utroligt meget mere end ren sommerkørsel.

Tjek også dækkenes tilstand og slidbane. Regn med min. 300 - 400 kr /stk. ved udskiftning.
Står dæk og/eller lydpotte til snarlig udskiftning, ville jeg trække prisen for det fra i mit bud.

Nå, har den været til salg så længe, godt med den viden så. Det kan være han er ved at være desperat. Grin


Svar
#11
(03-01-2011, 13:35)barden Skrev: På den samme Cylinder/Stempel ? Målløs

Ja.
--
Hilsen Ole
Svar
#12
(03-01-2011, 13:39)barden Skrev: Nå, har den været til salg så længe, godt med den viden så. Det kan være han er ved at være desperat. Grin

Det kan du selv konstatere ved at rulle ned i annoncen til 'spørgsmål og svar'.
Så er det iøvrigt ikke siden oktober den har været til salg - ser jeg - men siden september, da det første indlæg er fra 7/9.
--
Hilsen Ole
Svar


Forum spring: