Søg Garagen Hej Gæst! Register

Scooter 30 til 190 cm høj bredskuldret basse
#1
Hej,

Nu her jeg læst lidt herinde som gæst et stykke tid, om hvad der bedst af scootere. Der er jo ikke noget entydigt svar og jeg er kommet frem til at Kymco 4takt Agility eller super 8 er mit valg, det er baseret på økonomi, holdbarhed og tilgængelighed af reservedele (her ryger Sym fra som også var inde i billedet). Planen er at fjerne vario begrænser for at forbedre brændstoføkonomien, tophastighed er mig underordnet da jeg ikke kommer til at køre mere end 35 alligevel (det er dumt når man skal køre langs ring 4 med massere af politi Cool)

Mit store problem lige nu er, at jeg er lidt i tvivl om hvilken af modellerne jeg skal købe når jeg er 190cm høj, jeg har kun prøvet at sidde på Agility'en da vejret ikke har været til demo kørsel, og syntes at styret var meget tæt på mine knæ, forhandleren sagde at den var fin for jeg skulle jo dreje med kroppen og ikke så meget rattet, jeg er dog alligevel i tvivl om jeg er rutineret nok til at kaste mig ned i svingene, det er trods alt 20 år siden jeg sidst har kørt andet end bil. Nu har jeg så kigget på en Super 8 den virker lidt større, men er den det? Grunden til at jeg ikke tidligere har kigget på en Super 8 var prisen, men nu har jeg fundet den på nettet til samme pris som Agiliti'en, så hvad er bedst til en høj bredskuldret gut på 93 kg, Agility eller Super 8?

Til sidst hvordan virker garantien på en scooter, kan jeg køre den til lige den forhandler jeg vil, hvis det er en garantisag, eller er det kun via den forhandler hvor jeg har købt den?

Tak for hjælpen, og godt nytårGrin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(02-01-2011, 14:38)DK11706 Skrev: Hej,

Nu her jeg læst lidt herinde som gæst et stykke tid, om hvad der bedst af scootere. Der er jo ikke noget entydigt svar og jeg er kommet frem til at Kymco 4takt Agility eller super 8 er mit valg, det er baseret på økonomi, holdbarhed og tilgængelighed af reservedele (her ryger Sym fra som også var inde i billedet). Planen er at fjerne vario begrænser for at forbedre brændstoføkonomien, tophastighed er mig underordnet da jeg ikke kommer til at køre mere end 35 alligevel (det er dumt når man skal køre langs ring 4 med massere af politi Cool)

Mit store problem lige nu er, at jeg er lidt i tvivl om hvilken af modellerne jeg skal købe når jeg er 190cm høj, jeg har kun prøvet at sidde på Agility'en da vejret ikke har været til demo kørsel, og syntes at styret var meget tæt på mine knæ, forhandleren sagde at den var fin for jeg skulle jo dreje med kroppen og ikke så meget rattet, jeg er dog alligevel i tvivl om jeg er rutineret nok til at kaste mig ned i svingene, det er trods alt 20 år siden jeg sidst har kørt andet end bil. Nu har jeg så kigget på en Super 8 den virker lidt større, men er den det? Grunden til at jeg ikke tidligere har kigget på en Super 8 var prisen, men nu har jeg fundet den på nettet til samme pris som Agiliti'en, så hvad er bedst til en høj bredskuldret gut på 93 kg, Agility eller Super 8?

Til sidst hvordan virker garantien på en scooter, kan jeg køre den til lige den forhandler jeg vil, hvis det er en garantisag, eller er det kun via den forhandler hvor jeg har købt den?

Tak for hjælpen, og godt nytårGrin

Jeg har set sådan en Agility og min mening er at jeg tror den vil blive for lille til dig. Ville satse mere på Super 8 som er fysisk større ihvertfald ud fra min ringe viden om de to modeller.

Tror du vil blive mere tilfreds med Super 8 i det lange øb, ikke dermed ment at Agilityen er en dårlig 4 takter overhovedet.

Har ikke ret meget andet at have min udtalelse i kun at skulle jeg selv vælge ville jeg tage netop Super 8, er også omkring de 190cm, vejer dog ikke så meget som du Grin

Yamaha Fj 1200 årg 1989. "Smølferaketten".
Puch Maxi.
Vespa Ciao.
Svar
#3
(02-01-2011, 14:38)DK11706 Skrev: Hej,

Nu her jeg læst lidt herinde som gæst et stykke tid, om hvad der bedst af scootere. Der er jo ikke noget entydigt svar og jeg er kommet frem til at Kymco 4takt Agility eller super 8 er mit valg, det er baseret på økonomi, holdbarhed og tilgængelighed af reservedele (her ryger Sym fra som også var inde i billedet). Planen er at fjerne vario begrænser for at forbedre brændstoføkonomien, tophastighed er mig underordnet da jeg ikke kommer til at køre mere end 35 alligevel (det er dumt når man skal køre langs ring 4 med massere af politi Cool)

Mit store problem lige nu er, at jeg er lidt i tvivl om hvilken af modellerne jeg skal købe når jeg er 190cm høj, jeg har kun prøvet at sidde på Agility'en da vejret ikke har været til demo kørsel, og syntes at styret var meget tæt på mine knæ, forhandleren sagde at den var fin for jeg skulle jo dreje med kroppen og ikke så meget rattet, jeg er dog alligevel i tvivl om jeg er rutineret nok til at kaste mig ned i svingene, det er trods alt 20 år siden jeg sidst har kørt andet end bil. Nu har jeg så kigget på en Super 8 den virker lidt større, men er den det? Grunden til at jeg ikke tidligere har kigget på en Super 8 var prisen, men nu har jeg fundet den på nettet til samme pris som Agiliti'en, så hvad er bedst til en høj bredskuldret gut på 93 kg, Agility eller Super 8?

Til sidst hvordan virker garantien på en scooter, kan jeg køre den til lige den forhandler jeg vil, hvis det er en garantisag, eller er det kun via den forhandler hvor jeg har købt den?

Tak for hjælpen, og godt nytårGrin

Hvor mange liter pr. km regner du med?
Jeg kører selv 35 km/l på min pmx sport, købt fra ny, og intet er lavet ved den Smil (Ved godt det ikke er dem du har kigget på)
Har nu rundet 5000 km, og der har ingen problemer været med den, absolut intet Smil
Pmx Sport Hvid, 9500 km.
Svar
#4
(02-01-2011, 16:38)Fjdriver Skrev: Jeg har set sådan en Agility og min mening er at jeg tror den vil blive for lille til dig. Ville satse mere på Super 8 som er fysisk større ihvertfald ud fra min ringe viden om de to modeller.

Tror du vil blive mere tilfreds med Super 8 i det lange øb, ikke dermed ment at Agilityen er en dårlig 4 takter overhovedet.

Har ikke ret meget andet at have min udtalelse i kun at skulle jeg selv vælge ville jeg tage netop Super 8, er også omkring de 190cm, vejer dog ikke så meget som du Grin

Super8 har større hjul, men er ellers ikke større. Tværtimod, er der mindre plads til fødderne på Super8, og den har en lille irriterende "trekant" på begge sider af skjoldet, støvlesnuder kan hænge fast i. Sædet, på Super8, er vinklet lidt mere nedad, end på Agiltyen. Jeg har en af hver, og jeg vil påstå, at man sidder bedre på Agilityen, som tilmed har et ryglæn. De stærre hjul på Super8, er en fordel, men giver problemer, når man vil finde ordentlige dæk. Et problem, der ikke gælder for Agilityen. Agilityen med ryglæn, har endvidere den fordel, at der mellem ryglæn og en toipboks, kan anbringes en sportstaske på ca. 30 cm, og hvis det ikke er "taske" nok, så kan der sættes clip-on cykeltasker direkte på rørene, der holder topboksen. Begge, er forberedt til vindskærm, men til Super8'eren, er det kun lykkedes mig, at finde en, der er lidt for høj, til min smag. Udskifter du gliderøret (der er ikke skive i varioen), vil den gå ca. 55 km/t (65 på speedometeret), og køre ca. 50 km/l. Med begrænset gliderør, vil hastigheden selfølgelig ligge ret tæt på 30 men den vil kun gå noget, der ligner små 40km/l.

Uanset, hvilken du vælger, skal dækkende udskiftes med det samme. Standarddækkene er elendige, og må betegnes, som nærmest livsfarlige, hvis der bare ligger en dråbe vand på kørebanen.

Scoot.dk har begge stående i forretningen, så der, kan man prøvesidde dem begge (og så er han til at handle med, når man er medlem her i forummet Blink med øjet )

Har man en reklamationssag, er det forhandleren, der skal udbedre den. Man kan altså ikke bare køre ind på nærmeste værksted, som man kan med almindelige serviceeftersyn.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
(02-01-2011, 14:38)DK11706 Skrev: jeg er dog alligevel i tvivl om jeg er rutineret nok til at kaste mig ned i svingene, det er trods alt 20 år siden jeg sidst har kørt andet end bil...

Hvis dit ønske om at hoppe på en scooter ikke skyldes kørekorts-inddragelse vil jeg anbefale dig at overveje en 45'er i stedet for en 30'er. Prisen er den samme, der er mere "motorcykel" over den og chancen for at komme i nærkontakt med politiet er en brøkdel af 30'ernes.

Cool
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(02-01-2011, 19:58)Runnerdude Skrev: Hvis dit ønske om at hoppe på en scooter ikke skyldes kørekorts-inddragelse vil jeg anbefale dig at overveje en 45'er i stedet for en 30'er. Prisen er den samme, der er mere "motorcykel" over den og chancen for at komme i nærkontakt med politiet er en brøkdel af 30'ernes.

Cool

Griner Det gør det ikke, men da jeg skal igennem en del trafik-køer, så er jeg rimelig sikker på at det er hurtigere på en 30'er, men ellers tak for tippet Grin
Svar
#7
Tak for svarene, PGO er ikke inde i billedet alene pga. de er ret eftertragtet som reservedele, og jeg vil gerne beholde den for mig selv Grøn grin. Jeg tror jeg smutter en tur ud til scoot og kigger lidt mere på agility'en, med nogle nye dæk til, er der nogle dæk i kan anbefale?
Svar
#8
(02-01-2011, 22:37)DK11706 Skrev: Tak for svarene, PGO er ikke inde i billedet alene pga. de er ret eftertragtet som reservedele, og jeg vil gerne beholde den for mig selv Grøn grin. Jeg tror jeg smutter en tur ud til scoot og kigger lidt mere på agility'en, med nogle nye dæk til, er der nogle dæk i kan anbefale?

Jeg bruger 30'eren til og fra arbejde. Det mere, end halverer min transporttid Blink med øjet. Uden for myldretiden, bruger jeg Super8'eren ude blandt bilerne. I denne tid, hvor der ligger sne, og snerydningen er begrænset til cykelstierne, er det også Agilityen, der må tage slæbet. Det er ikke alle agilitymodellerne, der har delt sæde (ryglæn), så hold lige øje med sædet, når du ser modellerne. Forskellene på de forskellige Agilityer, er ellers kun kosmetiske.

Jeg kører selv på IRC Urban Snow hele året, der både klarer sne og regn. Normalt, køber jeg dæk hos daekonline.dk, og får et værksted til, at montere dem.

Jeg kan endvidere anbefale, at skaffe en vindskærm. Den originale, koster ca. 800 kr., og den vibrerer ikke. Ud over, at man sidder mere beskyttet mod vejr og vind, så giver den også lidt på toppen Blink med øjet .

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Mit dæk of choice er for helårskørsel er Schwalbe Weatherman...

   

...et helårsdæk som er udmærket til sommerkørsel, men har sin styrke i regn og slud hvilket jo normalt passer godt til Danmark. I regulær sne er det dog ikke nær så effektivt som Kragens Urban Snow, så jeg har meget mod min vilje parkeret scooteren indtil vi får tøvejr (bortset fra lidt speedway på parkeringspladsen for sjov Blink med øjet ). Skal du ud at køre her indenfor de næste par uger ville jeg nok anbefale at gå til det ekstreme og snuppe et Iceman med pigge...

   

... men eftersom det ikke egner sig til andet end sne kan man desværre ikke bruge det hele året.

Cool
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Iceman, leveres også uden pigge, og svarer nogenlunde til Urban Snow Blink med øjet. Pigge, gør iøvrigt kun gavn, når man kører på ren is. I almindelig sne, hjælper de ikke, og på ren asfalt, "bider" de dårligere, end sommerdæk.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
(03-01-2011, 08:58)kragen Skrev: Pigge, gør iøvrigt kun gavn, når man kører på ren is...

Og kompakt fastkørt sne som det vi har overalt på de små veje lige for tiden. Blink med øjet


Jeg overvejer selv at prøve næste år. De er i den dyre ende for scooterdæk - ca. 700 kr pr hjul - men sammenlignet med DSB svarer det til godt halvanden måneds transport. Så hvis vi får snevinter igen til næste år og jeg har dem på fra starten, løber det faktisk rundt rent økonomisk.

Men som du siger er det ikke noget man gider køre med uden der er sne, så de skal af om foråret....

Svar
#12
Undre mig lidt over, at der ikke er pigge i midten af dækket.
Ivecar plus 2023.
Svar


Forum spring: