Søg Garagen Hej Gæst! Register

Scooter opbevaring
#1
Hej

Jeg har ikke kørt på min scooter siden sneen faldt.
Den har jeg fået love at anbringe i et redskabsskur. Så den er i ly for sne,
men ikke for den bidende kulde.

Tror I, det går? Eller er der nogle forholdsregler jeg skal følge?
Kan batteriet holde? Skal tanken være tom?
Skal jeg finde et opvarmet sted til dyret?

Tak på forhånd!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
(06-12-2010, 10:54)Lenny Skrev: Hej

Jeg har ikke kørt på min scooter siden sneen faldt.
Den har jeg fået love at anbringe i et redskabsskur. Så den er i ly for sne,
men ikke for den bidende kulde.

Tror I, det går? Eller er der nogle forholdsregler jeg skal følge?
Kan batteriet holde? Skal tanken være tom?
Skal jeg finde et opvarmet sted til dyret?

Tak på forhånd!

Du kan med fordel tage batteriet ind i varmen, og helst sætte en vedligeholdelseslader på, f.eks. en Ctek.

Jo mere, der er i tanken, desto mindre risiko er der for, at der dannes kondens. Så fyld den helt op til randen af påfyldingsstudsen.

Resten af maskinen, er ikke kuldskær, så den kan sagtens tåle, at stå "køligt".
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Du kan evt. stikke den en skvat karburator sprit, men ellers er mine råd de samme som Kragen´s

Mvh.
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#4
Nu er det hverken kulde eller vand der tager livet af din scooter, men derimod salt, der er den helt store synder, 100 gange værre end vand eller fugt.
Længe før den første sne faldt, har jeg set saltvognen, jeg tror allerede det var i starten af november. Forhåbentlig har du spulet den godt men en vandslange, og fået den tør får du hensatte den. Sørg også for at alt er velsmurt, olie er et rigtigt godt middel mod rust og tæring.

Jeg har valgt at lade batteri sidde på min MC, så går jeg ud og starter den op, engang hver 3-4 uge, så får motoren lov at stå og snore 5-10 minuter til den er varm, og samtidig har den ladet batteri. Når den ikke har stået længere tid så starter den som en mis, hvorimod hvis den havde stået 4 mdr. kunne det måske blive lidt bøvlet.

Vælger du at lade den stå, så tøm karburatorens svømmerhus for benzin. Tag tændrør ud og sprøjt 5 ml olie ned i cylinder, træd kickstarteren et par gange så olien fordeler sig på cylinderens inderside, og på med tændrør igen.
Fortid mange biler og mortorcykler- NU Kawasaki er6f
Svar
#5
Jeg takker for svarene. Nu forholder det sig sådan, at jeg er en spasser til teknik. Selv det at tage batteriet ud virker uoverskueligt. Sidst jeg prøvede det, tog det mig over en time at få det til at fungere igen. Og i min nuværende scooter ved jeg ikke engang hvor det sidder (let alone den af Kragen nævnte CTAK).

Men jeg var henne og starte maskinen i går, efter to uger i kulden. Den startede efter 5-6 forsøg. Så kørte jeg forsigtigt en tur på en 12 km. Var ved at skvatte et par gange, trods helårsdæk.
På vej tilbage tankede jeg op. Den var næsten fuld, men jeg fik tanken fyldt op som anbefalet.
Hvis jeg nu gå hen og besøger den en gang hver 2-3 uge, skulle den gerne være i vinkel.

Det kunne være interessant desuden at høre, hvem stadig kører i det her vejr. Jeg føler mig ikke helt så tryg, så jeg venter til der kommer plus grader igen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Med Ctek, følger en ledning med stik, der kan monteres (skrues fast) permanent på batteriet, og som i den anden ende har et lille vandtæt stik, du kan anbringe f.eks. ved fodpladen. Du behøver herefter ikke åbne for batterikassen, når du skal lade batteriet - bare sæt stikket fra Cteken i stikket, og lad op. Du behøver heller ikke holde øje med opladningen, da det hele styres automatisk fra laderen. Den kan derfor være tilsluttet i månedsvis. De fleste, har batteriet i en batterikasse i fodpladen, der hurtigt kan åbnes med en skruetrækker, så hele operationen, burde ikke tage mere, end 5-10 min.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
(08-12-2010, 14:16)Lenny Skrev: Jeg takker for svarene. Nu forholder det sig sådan, at jeg er en spasser til teknik. Selv det at tage batteriet ud virker uoverskueligt. Sidst jeg prøvede det, tog det mig over en time at få det til at fungere igen. Og i min nuværende scooter ved jeg ikke engang hvor det sidder (let alone den af Kragen nævnte CTAK).

Men jeg var henne og starte maskinen i går, efter to uger i kulden. Den startede efter 5-6 forsøg. Så kørte jeg forsigtigt en tur på en 12 km. Var ved at skvatte et par gange, trods helårsdæk.
På vej tilbage tankede jeg op. Den var næsten fuld, men jeg fik tanken fyldt op som anbefalet.
Hvis jeg nu gå hen og besøger den en gang hver 2-3 uge, skulle den gerne være i vinkel.

Det kunne være interessant desuden at høre, hvem stadig kører i det her vejr. Jeg føler mig ikke helt så tryg, så jeg venter til der kommer plus grader igen.

Jeg kører stadig Smil Det største problem er at holde kulden ud... Så længe man har sprit i tanken, glemmer alt om forbremsen og er venlig ved gassen så er der intet problem Smil
Vh Jacob.

Keeway f-act er navnet på "mopeden" jeg triller rundt på.
Den blå knallert er skiftet med en blå bil, men knallerten står stadig og hygger sig i garagen :)
106 Rallye.
Svar
#8
(08-12-2010, 14:16)Lenny Skrev: Det kunne være interessant desuden at høre, hvem stadig kører i det her vejr. Jeg føler mig ikke helt så tryg, så jeg venter til der kommer plus grader igen.

Køre hele året, også på is og i sne/sjap. Man skal bare tage sine forholdsregler med hensyn til tøj/støvlevalg plus hastighed på det nævnte underlag, så køre det fint Smil

Ivecar plus 2023.
Svar
#9
(08-12-2010, 19:38)Jacob k Skrev: [...]glemmer alt om forbremsen [...]

Målløs Du mener vel ikke seriøst, at ét hjul bremser bedre, end to hjul, når det glat Fortvivlet . Man bør altid anvende begge bremser. Det er bare et spørgsmål om dosering.

Jeg kører også hele året. Med den rigtige beklædning, er kulden ikke noget problem. Min jakke og bukser er udsryret med tre forskellige isoleringslag, der kan samensættes efter behov. Det ene "foer" er endog belagt med aluminium, hvis det bliver rigtigt koldt - så langt, er vi dog ikke nået endnu Cool . Støvlerne skulle kunne holde til -40 grader, i handskerne, kan jeg tænde for varmen, og efter jeg begyndte med Schuberths hjelme, har jeg ikke haft "hjelmhue" på. Jeg bruger dog en billig "halskrave" fra thansen, da jeg ikke kan lide, at køre med jakken lukket helt til i halsen. Indtil videre, har jeg kunnet køre med bare T-shirt eller skjorte under jakken, og kun underhylere i kørebukserne. Skulle der komme ren is på kørebanen, vil ponyen få en fridag. Det er dog ikke sket de seneste fire år. Jeg er dog sammen med Tempo engang vendt om før tid fra en søndagsudflugt, pga. is på vejen Blink med øjet . Der er jo ingen grund til, at friste skæbnen unødigt.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(08-12-2010, 14:16)Lenny Skrev: Det kunne være interessant desuden at høre, hvem stadig kører i det her vejr. Jeg føler mig ikke helt så tryg, så jeg venter til der kommer plus grader igen.

Sæføli' kører Skimester i al slags vejr - der er ikke noget der der hedder dårligt vejr, kun forkert påklædning! Grin

Bremser, gas og sving er selvfølgelig doseret med gefüll.. Udråbstegn
Hygge hejsa.
Svar
#11
Hej her Smil.

Jeg har gjort noget helt nyt jeg ALDRIG har gjort før... Sendt den til 'vinteropbevaring' hos den lokale scooter-pusher heroppe i Hillerød Overrasket.

Det koster godt nok 250 af de surttjenste om måneden (dec, jan, feb), men så står den frostfrit, bliver vasket, 'forårsklargjort' og hvad dertil hører. Ikke nok med det, de har en specialansat der læser godnathistorier for dem alle hver aften (sagde de), så det bliver spændende hvad det ender udi når 1ste marts ser dagens lys.

Hilsen og god hjul, Jan Grin.
Interesser: Scootere og lave computerspil, se selv her: http://virtuchat.com eller min samling på: http://bensoe.dk/MaxiKnallert/ og min GTA billedsamling: http://bensoe.dk/GTA/ ...
Garage: http://www.billig-scooter.dk/garage.php?id=433
Svar
#12
(09-12-2010, 10:29)SørensenDK Skrev: Ikke nok med det, de har en specialansat der læser godnathistorier for dem alle hver aften (sagde de)
Det er service Griner
Svar


Forum spring: