Søg Garagen Hej Gæst! Register

Har du problemer med at starte her til vinter?
#1
Hej alle BSére,

Nu har jeg lagt mærke til et større antal emner omkring folk ikke kan starte deres scootere vintermorgenerne (Selvom vi er i November) Blink med øjet Og kan ikke helt se hvorfor. da der ligger en milliard emner her på siden omkring det samme.

Men jeg tænkte at jeg ville starte en tråd folk kunne kigge i hvis de havde problemer, så vi fik det samlet i én tråd.

Folk må gerne skrive hvad de gør for at få en hurtig start om morgenen. Og jeg tilføjer gerne jeres inslag så de ligger øverst på listen.

For at få mindre besvær med scooteren kan man gøre følgende:
- Selvfølgelig kan man parkere den indenfor.
- Anskaffe sig en "udendørs" garage (scooter overtræk)
- Altid at have scooteren fuldt tanket (Grundet kondansvand på indersiden af tanken)
- Bruge Karburatorsprit
- Hele tiden have et opladet batteri
- Lad den stå lidt i tomgang inden der køres
- Have et batteri med så mange Koldstartampere som muligt
- Hold ledninger rene og sprøjt evt. siliconespray
- Et Gelbatteri er anbefalet
- Hvis det er helt hen i vejret med start, Kan sprayen "Starthjælp" give lidt hjælp ved start Blink med øjet
- En tændrørsnøgle og en lighter , da tændrøret godt kan blive for vådt ved gentagne forsøg på start. derved tørre det med en lighter.

(Alle punkter du ikke helt forstår finder du længere nede af siden.)


Inputs modtages med kyshånd Blink med øjet

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Har desværre ikke nogen forslag lige i øjeblikket, men kommer der nok når jeg begynder at køre på min scooter igen, så jeg gemmer da lige dette indlæg.

Hilsen
Anders

PS. Fantastisk fundet på!
Svar
#3
F.eks. tyndere 4 taks olie letter koldstart betydeligt Smil

Tjekke din choker, hvis den er helt gal Blink med øjet

PGO PMX Sport - 14000 km. Købt d. 27/07/11 :)
Svar
#4
(15-11-2010, 22:45)Jep123 Skrev: F.eks. tyndere 4 taks olie letter koldstart betydeligt Smil

Tjekke din choker, hvis den er helt gal Blink med øjet

Man bør holde sig fra "tyndere" olie Blink med øjet . Hvis producenten foreskriver en 40-olie, bør man holde sig til den. Det, man skal gøre er, at finde en 40-olie, der beholder viskositeten ved lavere temperaturer. Altså med et lavere tal, foran "W"-et. Jeg kører selv, med en 0W-40, istedet for en 15W-40. En 30-olie kan bruges.

Har man en firtakter med en CDI, der kører på jævnstrøm direkte fra batteriet, modsat CDI'er, der får strømmen fra generatoren, som er det mest almindelige på totaktere, er batteriet alfa og omega. Man bør have et gelbatteri med så mange Ah, man kan få plads til i batteriboksen, og med så mange koldstartampere, som muligt. Er batteriet dårligt, vil motoren hverken kunne starte, eller køre ordentligt. Batteriet taber hurtigt pusten, i kulde, så tilslut det, til en rigtig vedligeholdelseslader, som f.eks. en Ctek XS800 (har selv en CTEK MXS 4003, som også er fin til bilen). Så bør man udskifte tændspolen med en high-tension tændspole, der kan give dobbelt så megen strøm til tændrøret. Et iridiumtændrør, letter også starten, når det er koldt.

Til sidst, det åbenbare. Hold kablerne rene, og giv det evt. lidt silikonespray. Sørg for, at luftfilteret er rent og tørt. Går det helt galt, kan en en dåse "starthjælp", ofte være en ven i nøden. En tændrørsnøgle, bør man også altid medbringe, da tændrøret hurtigt kan blive for "vådt", ved gentagne startforsøg, og derfor ikke vil antænde benzinen. Det kan klares hurtigt ved, at skrue tændrøret ud, og "tørre" det med en lighter.



Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
(16-11-2010, 09:29)kragen Skrev: Man bør holde sig fra "tyndere" olie Blink med øjet . Hvis producenten foreskriver en 40-olie, bør man holde sig til den. Det, man skal gøre er, at finde en 40-olie, der beholder viskositeten ved lavere temperaturer. Altså med et lavere tal, foran "W"-et. Jeg kører selv, med en 0W-40, istedet for en 15W-40. En 30-olie kan bruges.

Det er det jeg mener Blink med øjet

Det er bare mig der formulere mig dårligt..

PGO PMX Sport - 14000 km. Købt d. 27/07/11 :)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Har vi fået nævnt det der kan gøres for at behjælpe dette irriterende problem ? Grin
Svar
#7
Hvis man kun har mulighed for at holde ude, så kan en scootergarage også hjælpe mod frost og fugt....

Da jeg boede i Bagsværd, havde jeg ingen mulighed for at pakkere indenfor eller under halvtag Målløs. Min stod med en garagen over sig og selvom jeg måtte fjerne sne, så startede den hver gang uden problem.....

Mvh.
Tempo
Tempo.... frihed på 2 hjul.
Svar
#8
Havde jeg glemt alt om Grin den er kommet på listen nu Tempo Grin
Svar
#9
(16-11-2010, 09:29)kragen Skrev: Man bør holde sig fra "tyndere" olie Blink med øjet . Hvis producenten foreskriver en 40-olie, bør man holde sig til den. Det, man skal gøre er, at finde en 40-olie, der beholder viskositeten ved lavere temperaturer. Altså med et lavere tal, foran "W"-et. Jeg kører selv, med en 0W-40, istedet for en 15W-40. En 30-olie kan bruges.

Æh, spørger måske lige dumt - er det 2-takts olie der tales om eller noget andet olie på maskinen Spørgsmålstegn

Hygge hejsa.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(18-11-2010, 00:24)Skimester Skrev: Æh, spørger måske lige dumt - er det 2-takts olie der tales om eller noget andet olie på maskinen Spørgsmålstegn

Det er motorolie til firtakterne Blink med øjet .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
Jeg vil vidergive et trick der bruges her i det kolde Sverige og som jeg har brugt med succes en del gange her på det sidst.

Anskaf dig nogle håndvarmer puder, feks:
http://www.sonos.dk/product.asp?product=72
De fås mange steder i alm. handel.

Er det frost og batteriet er sløvt, så "click" puden og læg dem under batteriet. Efter 3-4-5 minutter er batteriet varmt og så kører det bare Smil

Køb dem så små og flade som muligt, så de kan passe ved batteriet.

Er også gode til at varme andre steder på scooteren, feks ved fugt i diverse dele (elektrisk, luftfilter osv).

Og så er de jo gode til til at varme hænder, knæ osv Blink med øjet
- Stor er den som ved, men større er den som ved, hvor han skal spørge / Piet Hein
Svar
#12
(18-11-2010, 23:55)Westenkaer Skrev: Jeg vil vidergive et trick der bruges her i det kolde Sverige og som jeg har brugt med succes en del gange her på det sidst.

Anskaf dig nogle håndvarmer puder, feks:
http://www.sonos.dk/product.asp?product=72
De fås mange steder i alm. handel.

Er det frost og batteriet er sløvt, så "click" puden og læg dem under batteriet. Efter 3-4-5 minutter er batteriet varmt og så kører det bare Smil

Køb dem så små og flade som muligt, så de kan passe ved batteriet.

Du siger vel ikke, at du åbner ned til motorrummet HVER morgen, eller ligger batteriet i sæderummet Spørgsmålstegn

Skyldes stort set alle startproblemer i kulde virkelig et koldt batteri - hvad med karburator og cylinder/stempel Spørgsmålstegn
Hygge hejsa.
Svar


Forum spring: