(03-11-2010, 11:45)Corsom Skrev: Ja den ser sku meget fin ud, men rækkevidden + prisen passer ikke rigtigt mine behov
Hvis anskaffelsesprisen er den kritiske faktor og det samtidigt er en udfordring at finde et sted at lade maskinen, er det måske nok værd at overveje en benzin-scooter i stedet. Du kan jo prøve at regne på sagen - og husk i den forbindelse at de reelle "brændstof-omkostninger" ved el-scooteren ikke ligger i strømmen på samme måde som de ligger i benzinen for traditionelle scootere, men derimod i prisen på batterierne som er dyre og har begrænset holdbarhed. Typisk holder de 2 - 4 år. Selve el-prisen er så lille at man kan se bort fra den. Du betaler med andre ord hovedparten af din "benzinregning" ved købet, når du køber en el-scooter.
Her er et eksempel på en fyr som bor i Taastrup og arbejder i København. Selvfølgelig er der mange usikkerheder og antagelser i beregningerne, men bare for illustrationens skyld....
Periodekort til busser/tog :
720 kr/md.
Over 4år = 34560 kr
4-takter :
Indkøb 10.000,- (Kymco Agility)
Forsikring 800,-/år. Over 4 år 3200,-
Vedligeholdelse 2500,-/år. Over 4 år 10.000,-
Benzin (225 km pr uge) 3120 kr/år. Over 4 år 12480,-
I alt over 4 år 35680,- (og så ejer du stadig scooteren som kan sælges for 2-4 tusinde og yderligere reducere dine omkostninger for perioden til lidt over 30.000 kr).
El-scooter
Indkøb 17.500,- (Scopie med 40 AH lithium).
Forsikring 800,-/år. Over 4 år 3200,-
Vedligeholdelse 1500,-/år. Over 4 år 6.000,-
I alt over 4 år 26700,- (på dette tidspunkt skal du regne med at forny batteriet, hvilket koster 10.600 kr som nok er mere end scooteren er værd. Her betaler det sig muligvis bedst at sælge den for et par tusinde og købe en helt ny).
Som du kan se, er det vigtigt at se på regnestykket over en periode, hvor jeg valgte de 4 år ud fra hvor længe jeg tror at lithium-batteriet i Scopien kan klare de 35 km med en ordentlig margin. En benzin-knallert kan sagtens holde meget længere, så over 8 år vil regnestykket nok se anderledes ud. Men det kan du jo selv bokse med.
Det kan i øvrigt gøres billigere ved at gå til T. Hansen - både for 4-takterens og el-scooterens vedkommende - men jeg er ikke imponeret af Buddy'en uanset hvilken motor den kommer med. Selv en Buddy er dog langt bedre end DSB - og her tænker jeg også på komforten og tidsbesparelsen ved individuel kontra offentlig transport.