Søg Garagen Hej Gæst! Register

Trykfjeder og ruller
#1
Godaften

Jeg har eksperimenteret med alle slags trykfjedre og ruller i min vario og kobling. Men det lader til jeg INGEN steder kan finde en ORIGINAL trykfjeder til en Speedfight 2
[Image: fjeder_big_thumb.JPG]
Den Mindste er STANDARD
Så jeg købte en på 22% og tænkte den var okay. viser sig den var for stærk

Nu bruger jeg min standard, og 8grams ruller. det fungerer bedst, men det er som om den glider op i fart fra nul i stedet for at trække godt. det er som at starte et gear for højt på cyklen i et lyskryds.

Motoren trækker heller ikke særlig godt i de lave omdrejninger, vil det hjælpe hvis jeg skiftede mine 3 koblingsfjedre så den først tager fat når den er oppe i et højere RPM?

mange tak for hurtige svar.Cool
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Hej og velkommen til Billig-Scooter.dk

Du bedes venligst rette dit indlæg, så det kommer i overensstemmelse med gældende regler, for indlæg i dette forum. Vi går bla. meget op i, at man især husker, at der skal benyttes stort begyndelsesbogstav ved sætningsbegyndelser. Det gælder altså også, efter følgende tegn: punktum (.), udråbstegn (!) og spørgsmålstegn (?).

Du kan læse mere om, hvorfor vi går meget op i, at man skriver pænt, her: http://www.billig-scooter.dk/showthread.php?tid=5327

Skulle dette give anledning til spørgsmål, er du meget velkommen til, at sende en privat besked.


Mvh
Stig
Svar
#3
SLK ikke for at brokke mig , men det kan godt være at han glemte noget men hvad med at hjælpe ham lidt efter du har gjordt opmærksom på hvad han må og ikke må, det er da det mindste du kan gøre.

Kom nu og vis dig fra den hjælpsomme side

Morten-Turi

Hej

Har du prøvet at smide 7 grams ruller i sammen med den standart trykfjeder ?, det kunne godt tyde på at du kører med for tunge ruller og det kan også godt være din kilerem der er ved at være slidt , men til at starte med prøv at sætte nogen andre ruller i din vario eks. 7 grams .

Svar
#4
(26-10-2010, 03:39)c3s Skrev: SLK ikke for at brokke mig , men det kan godt være at han glemte noget men hvad med at hjælpe ham lidt efter du har gjordt opmærksom på hvad han må og ikke må, det er da det mindste du kan gøre.

Kom nu og vis dig fra den hjælpsomme side

Morten-Turi

Hej

Har du prøvet at smide 7 grams ruller i sammen med den standart trykfjeder ?, det kunne godt tyde på at du kører med for tunge ruller og det kan også godt være din kilerem der er ved at være slidt , men til at starte med prøv at sætte nogen andre ruller i din vario eks. 7 grams .
Æbler og appelsiner er ikke det samme, selvom appelsiner betyder æbler fra fra Kina Blink med øjet. Således forudsætter en påmindelse om, at overholde reglerne ikke, at der samtidigt svares på et indlæg. Det kan du jo tygge lidt på, mens du retter dit eget indlæg Cool .

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
(25-10-2010, 19:21)Morten-Turi Skrev: Godaften

Jeg har eksperimenteret med alle slags trykfjedre og ruller i min vario og kobling. Men det lader til jeg INGEN steder kan finde en ORIGINAL trykfjeder til en Speedfight 2
[Image: fjeder_big_thumb.JPG]
Den Mindste er STANDARD
Så jeg købte en på 22% og tænkte den var okay. viser sig den var for stærk

Nu bruger jeg min standard, og 8grams ruller. det fungerer bedst, men det er som om den glider op i fart fra nul i stedet for at trække godt. det er som at starte et gear for højt på cyklen i et lyskryds.

Motoren trækker heller ikke særlig godt i de lave omdrejninger, vil det hjælpe hvis jeg skiftede mine 3 koblingsfjedre så den først tager fat når den er oppe i et højere RPM?

mange tak for hurtige svar.Cool

Der er ingen standard for hverken farve eller procenter på trykfjedre. Så 22% siger intet om, hvor kraftig fjederen er, da det aldrig fremgår, hvad de 22% skal ses i forhold til. Spørger man, for man oftest svaret, at det er i forhold til "standard". Når man så spørger, om antal kilo på den såkaldte standard, bliver der oftest en rungende tavshed i lokalet. Der er altså intet andet for, end at man selv må måle styrken på en badevægt, eller købe fjedre fra et firma, der oplyser styrken i kilo.

Da du siger, at dit problem er, at den "starter i et for højt gear" fra nul, er dit problem ikke trykfjederen, da den først har indvirkning, når remmen skal ned i de bagerste remskiver. Hvis remmen ikke "fedter" i de bagerste remskiver, vil en kraftifgere trykfjeder kun medføre, at man mister effekt (hk i baghjulet).

Kraftigere trimfjedre, vil alene udsætte tidspunktet, hvor koblingen tager fat, og hvornår, den slipper igen. Har koblingen først taget fat, har trimfjedrene udtjent deres værnepligt. Er trimfjedrene for svage, kan det bevirke, at koblingen tager fat ved så lave omdrejninger, at motorens drejningsmoment ved de omdrejninger, er så lille, at den har besvær med, at trække maskinen op i omdrejninger og hastighed. Så prøv evt. med lidt kraftigere trimfjedre og/eller lettere ruller. Hvis din karburator har en blandingsskrue, så reguler evt. også den, og tjek din kompression.

Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(26-10-2010, 03:39)c3s Skrev: SLK ikke for at brokke mig , men det kan godt være at han glemte noget men hvad med at hjælpe ham lidt efter du har gjordt opmærksom på hvad han må og ikke må, det er da det mindste du kan gøre.

Kom nu og vis dig fra den hjælpsomme side

Hvad mere forlanger du?

Jeg har siddet her i over 4 år, skrevet over 4000 indlæg. Jeg har lige hjulpet Morten med at gendanne hans kodeord til login, så det mindste jeg så kan forlange er at sidens regler bliver overholdt.

Tibage til emnet.

mvh
Stig
Svar
#7
(26-10-2010, 08:46)kragen Skrev: Der er ingen standard for hverken farve eller procenter på trykfjedre. Så 22% siger intet om, hvor kraftig fjederen er, da det aldrig fremgår, hvad de 22% skal ses i forhold til. Spørger man, for man oftest svaret, at det er i forhold til "standard". Når man så spørger, om antal kilo på den såkaldte standard, bliver der oftest en rungende tavshed i lokalet. Der er altså intet andet for, end at man selv må måle styrken på en badevægt, eller købe fjedre fra et firma, der oplyser styrken i kilo.

Da du siger, at dit problem er, at den "starter i et for højt gear" fra nul, er dit problem ikke trykfjederen, da den først har indvirkning, når remmen skal ned i de bagerste remskiver. Hvis remmen ikke "fedter" i de bagerste remskiver, vil en kraftifgere trykfjeder kun medføre, at man mister effekt (hk i baghjulet).

Kraftigere trimfjedre, vil alene udsætte tidspunktet, hvor koblingen tager fat, og hvornår, den slipper igen. Har koblingen først taget fat, har trimfjedrene udtjent deres værnepligt. Er trimfjedrene for svage, kan det bevirke, at koblingen tager fat ved så lave omdrejninger, at motorens drejningsmoment ved de omdrejninger, er så lille, at den har besvær med, at trække maskinen op i omdrejninger og hastighed. Så prøv evt. med lidt kraftigere trimfjedre og/eller lettere ruller. Hvis din karburator har en blandingsskrue, så reguler evt. også den, og tjek din kompression.

Super informativt, har aldrig i alt den tid jeg har ejet en knallert oplevet noget så forklarende til alle disse tråde og emner jeg har læst om. mange tak.

Min kilerem er helt ny
7grams ruller er for lidt (den tager ikke fat)

Da jeg rev en af plumpene på min udstødning af, kørte den som jeg tidligere har skrevet som en drøm. Dog var mine trimfjedre så svage den tog fat selv i tomgang. Derfor skiftede jeg mine trimfjedre til nogen som først tager fat 500rpm senere, dog føles det som om at LIGESÅ snart jeg giver lidt bare LIDT gas, så tager den fat.

Så kan godt være du har ret og koblingen tager fat før motoren er kommet op i omdrejniger, det kan forklare følelsen af at starte i for højt gear.

Jeg beholder min normale trykfjeder, og bruger 8 grams ruller, så prøver jeg nogle andre trimfjedre, lige PT. bruger jeg RØDE trimfjedre som fulgte med denne kobling

http://www.thansen.dk/product.asp?c=4404...2071188522
(skal lige hilse at sige denne kobling stinker og tager ikke ordenlig fat KAN IKKE ANBEFALES!)

men jeg tror det er disse jeg bruger nu

http://www.thansen.dk/product.asp?c=4404...1957268659

Hvordan måler jeg kompressionen og gælder om af have så høj kompression som muligt? evt kan man læse hvor højt det skal være?

Tak
Morten

Svar
#8
Igen, der er ingen standard for fjedre og deres farve. At det angives, at det er trimfjedre til 2.000 o/m, er også lidt af en tilsnigelse, da det bla. afhænger af, hvilken kobling og skål, man har siddende i. Jeg har dog aldrig haft problemer med thansens koblinger. Det er hverken de bedste, eller dårligste, jeg har set. Begge mine, kører med en Dr.Pulley Hit kobling, der ikke, som andre, alene er afhængig af cetrifugalkraften, for at kunne "bide" sig fast i klokken, men også "bider" kraftigere, jo mere, motoren trækker. Her skal/kan man så justere begge dele, med 2x3 trimfjedre. Det mindsker risikoen for "fedteri" og overophedning. envidere har jeg en Polini Evo 2 klokke på begge, som også mindsker varmen. Ja, selv en lille firtakter, kan overophede en kobling, så den bliver skæv. Jeg har haft et par "blå" klokker i tidens løb, der fik belægningerne til at "hakke" og stinke Griner .

Hvad mener du med, at " 7g ikke tager fat"? Rullerne tager ikke fat i noget som helst, men skal alene presse trykpladen ind, så remskiven kan presse remmen ud, og dermed "skifte gear". Er vægten for lille, vil gearskiftet ske for langsomt, og er vægten for stor, vil gearskiftet ske for hurtigt. En motor har et masimalt vridningsmoment ved et bestemt omdrejningstal, og kommer man over eller under det omdrejningstal, mister man effekt (vridningsmoment/hk), hvilket bevirker, at man både mister optræk og topfart. Det er især kritisk på en lille "svagelig" firtakter, hvor ca. 500 o/m over eller under, forvandler de de maksimale ca. 3,5 hk til noget, der ligger nærmere de 1-1½ hk. Øvelsen går derfor ud på, at finde den vægt, der holder de optimale omdrejninger længst muligt, under hele gearingsforløbet, indtil remmen er presset helt ud i de forreste remskiver, og helt i bund i de bagerste. Det er ikke lig med topfarten, da remmen har gearet helt ud inden, topfarten er nået. Det vil dog oftest medføre, at det bliver ulideligt, at høre på, da de optimale omdrejninger, ligger ret højt. Men det er jo smag og behag. Personligt, kører jeg med lidt for tunge ruller, for at kunne køre med lidt lavere omdrejninger.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: