Søg Garagen Hej Gæst! Register

Codan: 21% kører uden forsikring på Sjælland
#1
Faldt lige over en forum-relevant artikel på Codans hjemmeside med en lidt foruroligende overskrift...


Codan Skrev:Knallertfolket dropper lovpligtig forsikring

Det er lovpligtigt at have en ansvarsforsikring på sin knallert. Ikke desto mindre har hver 8. knallertkører på landsplan ikke tegnet forsikringen, viser ny undersøgelse fra Codan Forsikring. På Sjælland kører hver 5. knallertkører ulovligt.


Præcis som det er tilfældet, hvis man har bil eller motorcykel, er en ansvarsforsikring lovpligtig for knallertkørere. Siden 1. juli 2006 blev det ligeledes lovpligtigt for alle fabriksnye, små knallerter, knallert30, at køre med nummerplade, hvilket kræver en ansvarsforsikring. For uden forsikring ingen nummerplade.

Alligevel kører mange knallertkørere på ældre knallerter rundt uden forsikring. På landsplan er det 13%, der kører uden de lovpligtige forsikringspapirer. Værst ser det ud på Sjælland, hvor hele 21% har undladt at tegne den lovpligtige forsikring.

Hos Codan Forsikring ser man to mulige årsager til den manglende forsikring:

”Det kan skyldes, at de unge mennesker køber en gammel knallert hos en privatperson og ikke er klar over, at det derved er lovpligtigt at tegne en ansvarsforsikring. Den manglende forsikring kan måske også skyldes, at nogle vælger at spare ansvarsforsikringen, hvis de køber en brugt knallert af en privatperson. Er knallerten købt hos en forhandler, bliver køberen automatisk oplyst om forsikringspligten, da der er indregistreringspligt for knallerten og dermed også pligt til at tegne ansvarsforsikring,” siger Lotte Schartau, produktchef hos Codan, og fortsætter:

”Sammenlignet med personbiler er det over 50 gange farligere at køre på knallert. Derfor er det selvfølgelig ikke i orden, at så mange kører rundt uden en ansvarsforsikring. Når de unge mennesker køber en knallert, bør forældrene vejlede de unge og hjælpe dem med at undersøge, hvilke forsikringer der er brug for – for uden ansvarsforsikring kører knallertkøreren faktisk ulovligt.”

Manglende forsikring kan koste dyrt

Det kan få fatale følger ikke at have en ansvarsforsikring. Hvis en knallertkører fx kører ind i en fodgænger, får knallertkøreren for det første en bøde af Politiet, men hvad værre er, kan han/hun risikere at skulle betale en millionerstatning til skadelidte.

Derfor er ansvarsforsikringen lovpligtig:

Det erstatningsansvar, som forsikringen dækker, bliver reguleret gennem lovgivningen (færdselsloven). Det betyder, at de implicerede i en ulykke gensidigt dækker hinandens skader – derfor er ansvarsforsikringen lovpligtig.

Fakta:

Codans undersøgelse er foretaget af YouGov Zapera i april 2010. Det stillede spørgsmål: ”Har du eller dit barn tegnet en ansvarsforsikring for knallerten” viste, at:

- 12% af knallertkørerne i Hovedstaden kører uden ansvarsforsikring

- 21% af knallertkørerne på Sjælland kører uden ansvarsforsikring

- 8% af knallertkørerne i Syddanmark kører uden ansvarsforsikring

- 8% af knallertkørerne i Midtjylland kører uden ansvarsforsikring

- 18% af knallertkørerne i Nordjylland kører uden ansvarsforsikring

- På landsplan kører 85% af knallertkørerne med ansvarsforsikring, mens 13% af knallertkørerne kører uden ansvarsforsikring.

- 2% ved ikke, om de eller deres barn har tegnet en ansvarsforsikring på deres knallert.


Målt i forhold til personbiler er det over 50 gange farligere at køre på knallert.

- En meget stor del af ulykkerne med knallert skyldes for høj hastighed i kombination med spritkørsel

- Høj hastighed, spritkørsel og manglende hjelm indikerer, at en gruppe af knallertkørerne har en meget risikobetonet adfærd. De indgår i mere end 70% af ulykkerne med personskade

- Det varierer meget, hvor stor en andel af dødsulykkerne, der involverer alkohol. I 2005 var alkohol involveret i 50% af dødsulykkerne, men andelen er imidlertid faldet til 35% de senere år. For de alvorligt tilskadekomne har andelen af spritulykker de seneste år været omkring 25%

- De unge bliver i stigende grad involveret i knallertulykker, og i løbet af de sidste par år har udviklingen været eksplosiv – Unge på 15-17 år tegner sig for 1/3 af samtlige alvorlige knallertulykker i Danmark

- Det er især de 16-17-årige, der kommer alvorligt til skade og bliver dræbt



Nu er det så vigtigt lige at holde sig for øje at Codans primære mission er at sælge forsikringer - det er ikke en almennyttig organisation og deres interesse i knallert-samfundet er udelukkende baseret på at vi er potentielle kunder. Et gammelt ordsprog siger, at "en hammer ser ethvert problem som et søm" og således er Codans holdning naturligt nok at alt kan løses ved at tegne flere forsikringer. Men der er en del faktuelle oplysninger i artiklen som jeg ikke ser nogen grund til at sætte spørgsmålstegn ved, og denne her blev jeg ret overrasket over...


Citat:21% af knallertkørerne på Sjælland kører uden ansvarsforsikring

Det er mange! Målløs

Og nordjyderne er ikke meget bedre (18%).

Det overrasker mig fordi jeg synes at ansvarsforsikringen til en knallert er rørende billig - ikke mindst i lyset af de mulige konsekvenser ved at køre uden. Det undrer mig også fordi antallet af knallerter uden nummerplader er for nedadgående i takt med at de ældre 30'ere går på pension og man kan kun få en plade hvis man har forsikring. En anden underlig detalje er, at mens vi ved at langt de fleste 30'ere køres af 16-18 årige og kun 2% af de adspurgte forældrer ikke vidste om poden havde forsikring eller ej betyder dette jo reelt at der må være en stor gruppe forældre som bevidst lader deres børn køre uden forsikring!
Rullende øjne


Som sagt er Codans konklusioner ikke meget værd (de kommer for eksempel også med den forvrøvlede floskel om at "det er 50 gange farligere at køre knallert end at køre bil"), men tallene er da bestemt ret tankevækkende i sig selv. 21%???? Yikes!

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

آگهی
#2
Det med 21% tror jeg nu passer meget godt. Sidste år da politiet lavede den sommer razzia, lå tallet på ca 25%, hvilke var meget chokerende.

Noget af det værste er dog at nogle forældre ved at deres barn kører uden forsikring. Tror bestemt ikke at 25% ingen indboforsikring eller ulykkesforsikring. En meget trist udvikling i blandt de "voksne" at lade deres barn kører uden forsikring.

Svar
#3
Ja det var også den med forældrene som chockedrede mig mest Xipe. Det ville da være nærliggende simpelthen at putte ungernes knallertforsikringer sammen med alle de øvrige forsikringer i husstanden.

Det er faktisk ret uansvarligt af en forælder ikke at sikre sig at sådan en ting er i orden.

Cool
Svar
#4
I skal da ikke være sikre på at forældrene har indbo og ulykkesforsikring heller. Det er da jævnligt man hører om folk, vis hjem er futtet af og så havde de sparet indboforsikringen væk. Ret skidt situation at stå i.

Jeg er ikke ret overrasket. Jo måske over at SÅ MANGE er ligeglade mht knallertforsikring (åbenbart), men ikke overrasket over at de findes i et vist antal. For hulen hvor er det dog usmart af dem.
Svar
#5
Det viser jo bare at de unge (og også nogle af de ældre) knallertkørere tror de er usårlige, og ikke havner i ulykker, og derfor ikke gider betale mellem 600 til 1.000 kr, som en ansvarsforsikring typisk koster.

Nogle af dem tænker sikkert, at "jeg kører jo ulovligt, så dækker forsikringen ikke" og det er kun delvis rigtigt. Betaler man ansvar og kommer ud for en ulykke der er ens egen skyld på en ulovlig knallert så dækker forsikringen, men de kan kræve regres (opkræve pengene hos den skyldige). Men den er sjældent brugt, mig bekendt.

Jeg har jo som bekendt hele 3 knallerter, der er ansvar på. Det koster så ca 2300 kr, om året. Og nr 4 (Big1) kommer muligvis på hjul i 2011 eller 12. Smil
Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
(23-10-2010, 21:34)Jps Skrev: .... Og nr 4 (Big1) kommer muligvis på hjul i 2011 eller 12. Smil

Hva'? Grin Det vil sige at "skrottet" (signatur) ikke betyder helt skrottet? Der skal simpelthen flere kilometer på den? Cool! Fræk
(Eller misforstår jeg?)
Svar
#7
(23-10-2010, 22:02)Ottosen Skrev: Hva'? Grin Det vil sige at "skrottet" (signatur) ikke betyder helt skrottet? Der skal simpelthen flere kilometer på den? Cool! Fræk
(Eller misforstår jeg?)

Du misforstår en lille bitte smule. Den står adskilt, så den er ikke smidt ud Smil. Jeg mangler motor og ledningsnet, plus lidt andre småting. Og kilometrene tæller jo ikke mere, når der kommer "ny" motor på.
Ivecar plus 2023.
Svar
#8
(23-10-2010, 22:12)Jps Skrev: Du misforstår en lille bitte smule. Den står adskilt, men er ikke smidt ud Smil. Jeg mangler motor og ledningsnet, plus lidt andre småting. Og kilometrene tæller jo ikke mere, når der kommer "ny" motor på.
Hehe Ja ok. Men synes nu det er lidt sjovt alligevel. Grin *Thumbs up*

Svar
#9
(23-10-2010, 22:15)Ottosen Skrev: Hehe Ja ok. Men synes nu det er lidt sjovt alligevel. Grin *Thumbs up*

Ja,men nu er det jo kun muligvis, den kommer på hjul. Den er jo i "tusinde stumper". Smil

Ivecar plus 2023.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
(23-10-2010, 22:21)Jps Skrev: Ja,men nu er det jo kun muligvis, den kommer på hjul. Den er jo i "tusinde stumper". Smil
Jojo, men nu står du så nok heller ikke lige akut og mangler den til transport, når du har de andre. Det er altid godt at have et projekt liggende til hvis projekt-trangen melder sig, ikke sandt? Grin

Svar
#11
(23-10-2010, 22:23)Ottosen Skrev: Jojo, men nu står du så nok heller ikke lige akut og mangler den til transport, når du har de andre. Det er altid godt at have et projekt liggende til hvis projekt-trangen melder sig, ikke sandt? Grin

Jow, det jo lige det (projekt trang Smil ). Men da Runneren er sat til salg, så "mangler" jeg jo en Grin

Ivecar plus 2023.
Svar
#12
(23-10-2010, 22:33)Jps Skrev: Jow, det jo lige det (projekt trang Smil ). Men da Runneren er sat til salg, så "mangler" jeg jo en Grin
Nårh ja. Men så kan den forhåbentlig indbringe lidt at handle ind til projektet for. Cool
Svar


Forum spring: