06-10-2010, 08:58
Som bebudet længe herinde, har Løkke nu taget sig sammen til, at få den danske lovgivning i overensstemmelse med EU's tredje kørekortdirektiv, og vil i denne folketingssamling tage hånd om bla. følgende:
Ændring af færdselsloven (Implementering af dele tredje kørekortdirektiv – ændring af gyldighedsperioden på kørekort) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at gennemføre dele af direktiv 2006/126/EF om kørekort (tredie kørekortdirektiv). Forslaget vil bl.a. indebære indførelse af en administrativ gyldighedsperiode for kørekort, der udstedes efter direktivets iværksættelse. I tilknytning til lovforslaget vil der blive udstedt en række administrative bestemmelser, herunder om systematisk ombytning af allerede udstedte kørekort.
Ændring af færdselsloven og lov om ungdomsskoler (Knallertkørekort og sanktioner ved ulovlig kørsel på knallert m.v.) (Okt II)
Formålet med lovforslaget er at højne færdselssikkerheden ved knallertkørsel. Lovforslaget indebærer, at der indføres kørekort til knallerter, og at der samtidig skabes grundlag for en udvidelse af knallertuddannelsen. Forslaget indebærer endvidere en skærpelse af sanktionerne for ulovlig knallertkørsel. Forslaget skal ses i sammenhæng med Færdselssikkerhedskommissionens nationale handlingsplan fra maj 2007 og tredje kørekortdirektiv.
Ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bøder) (Dec I)
Lovforslaget vedrører en forhøjelse af bødeniveauet i sager om overtrædelse af færdselsloven. Lovforslaget vil bygge på Rigsadvokatens redegørelse om bødetakster på færdselsområdet. Lovforslaget forventes desuden at indeholde en vis skærpelse af sanktionen for kørsel uden førerret og vil også kunne indeholde visse andre ændringer af færdselsloven.
Ændring af færdselsloven (Bedre forbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet) (Feb II)
Justitsministeriet har nedsat en arbejdsgruppe om bedre forbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet. Arbejdsgruppen forventes at afgive en rapport i løbet af 2010. Der kan på denne baggrund blive tale om at fremsætte lovforslag på området.
Nogle af tankerne bag direktivet, kan ses her:
http://www.eu-oplysningen.dk/upload/appl...030621.pdf
Det væsentlige for os bliver, at "30'er knallerten" forsvinder, og afløses af en et-eller-andet, der højst må køre 25 km/t. "Knallerter", med en tilladt hastighed på mere end 25 km/t ,er herefter en motorcykelkategori (50ccm, maks. 5 hk, maks. 45km/t, i Danmark 18 år, kørekort). "Stor knallert" bliver herefter et motorkøretøj, hvilket igen medfører, at andre love skal laves om - bla. definitionen på motorvej, f.eks. ved at hæve "minimumsgrænsen" for motorkøretøjer, der må benytte dem, til 50 km/t. ændres det ikke, ville en 45'er, per definition, nemlig ellers måtte benytte dem, når det kategoriseres, som et motorkøretøj. Envidere, vil 45'eren herefter, også være underlagt de amindelige regler for bla. konfiskation af motorkøretøjer.
Gradvis opnåelse af kørekort til "højere" kategori. Dvs. er man 18, kan man få kørekort til f.eks. en 125 cmm ("neddroslede" lette mc'er forsvinder), som efter to år, uden problemer med færdselsloven, automatisk giver ret til at køre næste kategori mc. Aldersgrænsen for, at kunne tage til større mc direkte, forhøjes fra 21 år til 24 år.
Indførelse af "udvidet knallertbevisundervisning" til 25'ere, for personer under 18 år. Udvidelse af strafferammen for at køre på ulovlig "25'er" og 45'er (nu mc), så det kan medføre udsættelse af retten til at erhverve næste kategori kørekort. For unge under 18 år på 25'ere, vil det medføre, at udsættelsen på f.eks. 2 år, vil have virkning fra man fylder 18 år, således, at man først kan få et kørekort, når man fylder 20 år. Har man et kørekort til en højere kategori, og får tilstrækkelige klip, f.eks. to, hvis man kun har haft det i under to år, vil det konkret betyde, at man ryger en kategori ned, til f.eks. en 125'er i to år mere (forudsat, at man ikke får køreforbud).
Går det efter planen, skal lovene færdigbehandles i 2011, så de kan træde i kraft senest januar 2012. Det bliver så spændende, at se, hvilke overgangsordninger, der bliver vedtaget, for de nuværende 30'ere, og nuværende kørekort. Lovene vil nemlig principielt kun gælde for nye knallerter og kørekort efter 1. januar 2012, men det må forudses, at der for kørekortenes vedkommende, vil ske en fysisk udskiftning, idet vores nuværende kort, hverken opfylder kravene til tekst eller udformning. De nuværende 30'ere, vil kunne køre i en periode, men efter 1. januar 2012, nok kun kunne køres af unge under 18 år, der har fået deres knallertbevis før dette tidspunkt, idet jeg forudser, at det nye "knallertbevis", kun vil give ret til at føre "knallert", med en maksimal tilladt hastighed på 25 km/t. De "gamle" 30'ere, vil herefter kun kunne være attraktive for personer over 18 år, der ikke har kørekort, medmindre, at man, som i Tyskland, vil tillade en neddrosling til 25 km/t. Det er i øjeblikket ikke tilladt i Danmark, og vil derfor kræve endnu en lovændring, som man retfærdigvis bør foretage. En sådan lovændring, vil endvidere kunne gøre det muligt, at at fjerne droslingen igen, når man har taget et kørekort, så man kan fortsætte på den samme "knallert" - nu som 45'er.
Ændring af færdselsloven (Implementering af dele tredje kørekortdirektiv – ændring af gyldighedsperioden på kørekort) (Okt I)
Formålet med lovforslaget er at gennemføre dele af direktiv 2006/126/EF om kørekort (tredie kørekortdirektiv). Forslaget vil bl.a. indebære indførelse af en administrativ gyldighedsperiode for kørekort, der udstedes efter direktivets iværksættelse. I tilknytning til lovforslaget vil der blive udstedt en række administrative bestemmelser, herunder om systematisk ombytning af allerede udstedte kørekort.
Ændring af færdselsloven og lov om ungdomsskoler (Knallertkørekort og sanktioner ved ulovlig kørsel på knallert m.v.) (Okt II)
Formålet med lovforslaget er at højne færdselssikkerheden ved knallertkørsel. Lovforslaget indebærer, at der indføres kørekort til knallerter, og at der samtidig skabes grundlag for en udvidelse af knallertuddannelsen. Forslaget indebærer endvidere en skærpelse af sanktionerne for ulovlig knallertkørsel. Forslaget skal ses i sammenhæng med Færdselssikkerhedskommissionens nationale handlingsplan fra maj 2007 og tredje kørekortdirektiv.
Ændring af færdselsloven (Forhøjelse af bøder) (Dec I)
Lovforslaget vedrører en forhøjelse af bødeniveauet i sager om overtrædelse af færdselsloven. Lovforslaget vil bygge på Rigsadvokatens redegørelse om bødetakster på færdselsområdet. Lovforslaget forventes desuden at indeholde en vis skærpelse af sanktionen for kørsel uden førerret og vil også kunne indeholde visse andre ændringer af færdselsloven.
Ændring af færdselsloven (Bedre forbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet) (Feb II)
Justitsministeriet har nedsat en arbejdsgruppe om bedre forbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet. Arbejdsgruppen forventes at afgive en rapport i løbet af 2010. Der kan på denne baggrund blive tale om at fremsætte lovforslag på området.
Nogle af tankerne bag direktivet, kan ses her:
http://www.eu-oplysningen.dk/upload/appl...030621.pdf
Det væsentlige for os bliver, at "30'er knallerten" forsvinder, og afløses af en et-eller-andet, der højst må køre 25 km/t. "Knallerter", med en tilladt hastighed på mere end 25 km/t ,er herefter en motorcykelkategori (50ccm, maks. 5 hk, maks. 45km/t, i Danmark 18 år, kørekort). "Stor knallert" bliver herefter et motorkøretøj, hvilket igen medfører, at andre love skal laves om - bla. definitionen på motorvej, f.eks. ved at hæve "minimumsgrænsen" for motorkøretøjer, der må benytte dem, til 50 km/t. ændres det ikke, ville en 45'er, per definition, nemlig ellers måtte benytte dem, når det kategoriseres, som et motorkøretøj. Envidere, vil 45'eren herefter, også være underlagt de amindelige regler for bla. konfiskation af motorkøretøjer.
Gradvis opnåelse af kørekort til "højere" kategori. Dvs. er man 18, kan man få kørekort til f.eks. en 125 cmm ("neddroslede" lette mc'er forsvinder), som efter to år, uden problemer med færdselsloven, automatisk giver ret til at køre næste kategori mc. Aldersgrænsen for, at kunne tage til større mc direkte, forhøjes fra 21 år til 24 år.
Indførelse af "udvidet knallertbevisundervisning" til 25'ere, for personer under 18 år. Udvidelse af strafferammen for at køre på ulovlig "25'er" og 45'er (nu mc), så det kan medføre udsættelse af retten til at erhverve næste kategori kørekort. For unge under 18 år på 25'ere, vil det medføre, at udsættelsen på f.eks. 2 år, vil have virkning fra man fylder 18 år, således, at man først kan få et kørekort, når man fylder 20 år. Har man et kørekort til en højere kategori, og får tilstrækkelige klip, f.eks. to, hvis man kun har haft det i under to år, vil det konkret betyde, at man ryger en kategori ned, til f.eks. en 125'er i to år mere (forudsat, at man ikke får køreforbud).
Går det efter planen, skal lovene færdigbehandles i 2011, så de kan træde i kraft senest januar 2012. Det bliver så spændende, at se, hvilke overgangsordninger, der bliver vedtaget, for de nuværende 30'ere, og nuværende kørekort. Lovene vil nemlig principielt kun gælde for nye knallerter og kørekort efter 1. januar 2012, men det må forudses, at der for kørekortenes vedkommende, vil ske en fysisk udskiftning, idet vores nuværende kort, hverken opfylder kravene til tekst eller udformning. De nuværende 30'ere, vil kunne køre i en periode, men efter 1. januar 2012, nok kun kunne køres af unge under 18 år, der har fået deres knallertbevis før dette tidspunkt, idet jeg forudser, at det nye "knallertbevis", kun vil give ret til at føre "knallert", med en maksimal tilladt hastighed på 25 km/t. De "gamle" 30'ere, vil herefter kun kunne være attraktive for personer over 18 år, der ikke har kørekort, medmindre, at man, som i Tyskland, vil tillade en neddrosling til 25 km/t. Det er i øjeblikket ikke tilladt i Danmark, og vil derfor kræve endnu en lovændring, som man retfærdigvis bør foretage. En sådan lovændring, vil endvidere kunne gøre det muligt, at at fjerne droslingen igen, når man har taget et kørekort, så man kan fortsætte på den samme "knallert" - nu som 45'er.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.