Debatforum Artikler - Tuning: Begrænsninger / oversigt Begrænset CDI Begrænset gasspjæld Begrænset luftindtag Messingskrue i karburator Ruller i variator Skift dyse i karburator Skive ved variator Artikler - Service: Rengøring af luftfilter Indstil tomgangen Skift/rengør tændrøret

Artikel: Fjern skiven / ringen ved variator

29/11/2007

Ved at fjerne denne begrænsning opnår du mere topfart og generelt lavere omdrejninger.

Skiven på gliderøret ved variatoren, forhindrer remmen i at kunne nå helt ned i bunden på de forreste remskiver - derved forhindres udvekslingen i at ændre sig så hastigheden ikke forøges.

For at fjerne skiven ved variator kræver det noget bestemt værktøj, guiden tager udgangspunkt i en elektrisk møtrikspænder eller en luftnøgle tilsluttet kompressor. Der findes også alternative metoder, dette kigger på til sidst i artiklen.
På visse scootere er der ingen skive eller ring, men er svejset fast på selve gliderøret. Enten skal forhøjningen på gliderøret slibes væk eller skal du købe et nyt gliderør, læs længere nede om dette.

Fjern boltene der holder kickstarterskjoldet på plads:

Fjern boltene der holder kickstarterskjoldet på plads

Du kan nu forsigtigt rokke kickstarterskjoldet af. Det kan sidde godt fast hvis ikke du har haft det af førhen:

Variator

Med en elektrisk møtrikspænder eller luftnøgle, løsner du møtrikken på billedet. Træk derefter forsigtigt blæserhjulet af.

Her ses skiven som altså begrænser scooteren i at øge topfarten:

Skiven ved variator

Fjern skiven, ved at hive drivremmen af først, derefter fjerner du skiven. Det kan drille lidt når drivremmen skal sættes på igen, men det er bare at blive ved med at 'nørkle' med det.

Her et billede til sammenligning, uden skiven hvor drivremmen er kommet på igen:

Variator uden skive

På med blæserhjulet igen, og spænd møtrikken godt fast med møtrikspænderen eller luftnøglen. På med kickstarterskjoldet og samtlige bolte skrues fast igen.

Ingen skive/ring? - Begrænset gliderør

I starten af artiklen nævnte jeg kort at visse scootere ikke har nogen skive eller ring ved variatoren som begrænsning. I stedet for er gliderøret begrænset med en forhøjning dér hvor remmen hviler hen over, altså ligesom med en ring men den kan bare ikke tages ud. I stedet skal gliderøret skiftes men dette er ikke en større operation af den grund, det er ligesom at skifte rullerne i vario.
Til venstre kan du se et gliderør der er begrænset med forhøjningen, til højre et normal gliderør (kaldes også variatorbøsning). Kontakt din lokale scooterforhandler eller spørg i Billig-Scooter.dk forummet for køb af dette:

Begrænset gliderør

Alternative metoder til at fjerne møtrikken på

Som lovet vil jeg kort gennemgå et par alternative metoder til, hvordan du kan få løsnet og bagefter spændt møtrikken på, hvis du ikke har adgang til kompressor og luftnøgle, eller råd til en elektrisk møtrikspænder.

Et såkaldt Vario-Tool kan bruges til at holde det hele fastlåst, mens du med en skraldenøgle løsner møtrikken.
Vario-Tool kan købes fra 99kr,- hos SpeedLine.dk

En stempelstopper kan også bruges. Monteres i stedet for tændrøret og sørger for modstand når møtrikken skal løsnes. Det rådes ikke til at bruge stempelstopper hvis tændrøret sidder skråt på topstykket, hvilket er tilfældet på en typisk 4-takt scooter.
Stempelstopper kan købes for 49kr,- hos SpeedLine.dk

Af andre muligheder kan jeg nævne nogle 'hjemmelavet' metoder. Bla en træklods kan bruges som modstand. Noget fastspændt metalbånd og en flad skruetrækker kan også bruges. Det er kun fantasien der sætter grænsen, men uanset hvilken løsning du vælger så pas på med ikke at ødelægge noget.

Copyright 2016 © Billig-Scooter.dk