Debatforum Artikler - Tuning: Begrænsninger / oversigt Begrænset CDI Begrænset gasspjæld Begrænset luftindtag Messingskrue i karburator Ruller i variator Skift dyse i karburator Skive ved variator Artikler - Service: Rengøring af luftfilter Indstil tomgangen Skift/rengør tændrøret

Artikel: Skift dyse i karburator

29/11/2007

Formål: Tilføre mere benzin ved bundgas og derved opnå højere topfart, hvis andre begrænsninger ikke forhindrer i dette.

En scooter har meget ofte en for lille dyse i karburator hvis højere hastigheder er ønsket. Derfor skal hoveddysen udskiftes med en dyse der er større end den oprindelige. En dyse kan også opbores til en større størrelse, men dette vil denne artikel ikke dække over. En dyse koster typisk 20kr,-

Artiklens billeder er fra en 4-takts Listo 45 scooter, med lidt afvigelse fra billederne burde artiklen dog kunne bruges af alle.

Vi skal starte med at tømme bundkarret på karburatoren for benzin, så vi ikke får det ud på huden og andre steder. Med en flad skruetrækker kan jeg tømme bundkarret for benzin via afløbsslangen (overløbslange). Bundskruen på min scooter, finder man nemmest ved at stå ved kickstarteren, sætte sig ned på hug og kigge ind til karburatoren. Så skulle du meget gerne kunne se denne skrue:

Bundskrue på bundkarret

Benzinen der er i bundkarret vil så løbe ud gennem denne afløbsslange:

Afløbsslange på karburator

Skru bundskruen godt fast igen efter bundkarret er tømt for benzin.

Vi skal nu have hele sædekassen op så vi bedre kan komme til:

Sædekasse

Nu hvor vi bedre kan komme til, skal vi have karburatoren fri fra indsugningsstudsen og studsen fra luftindtaget:

Karburator

Karburatoren skal nørkles lidt fri fra de to studse.

På dette billede kan du se karburatoren frigjort af de to studse - intet andet er gjort indtil videre, selvom det kan se lidt uoverskueligt ud:

Karburator

Vi fjerner nu benzinslangen fra dens studs. Du kan også fjerne ledningen til autochoker og gaskabel så du kan tage karburatoren med hen til et bord, modsat jeg der skifter dysen direkte oven på motorblokken. Du skal bare huske på at snavs ikke høre hjemme i en karburator ;-)

Benzinslange

Vender vi karburatoren bunden op, ser vi bundkarret som vi startede med at tømme for benzin. Og godt vi gjorde dette for ellers ville benzinen nemlig komme ud af karburatoren netop nu - ud over hånden. De 3 skruer skal løsnes, på min billig 4-takts scooter var skruerne meget skrøbelige så brug en god skruetrækker, pas på med ikke at ødelægge deres gevind:

Bundkar på karburator

Løft nu forsigtigt bundkarret. Forsigtigt fordi der sidder en sort tætningsliste af gummi rundt om:

Karburator

Som du kan se sidder den sorte tætningsliste rundt om for at holde det hele tæt. Læg godt mærke til hvordan den sidder, for når vi er færdig og skal samle det hele igen er det vigtigt at den sidder korrekt, ellers vil din karburator lække benzin.
Jeg har sat en rød cirkel rundt om hoveddysen, det er dén vi skal have skiftet. Den kan normalt skrues ud med en flad skruetrækker.

Dyse

Den nye større dyse skrues i. Den sorte tætningsliste placeres korrekt og bundkarret sætte oven på igen. Skru skruerne i igen, som holdte bundkarret på plads og du er næsten færdig. Benzinslangen fastgøres igen (og evt. ledning til autochoker, gaskabel), karburatoren sættes fast mellem de to studse igen. Det er faktisk bare at følge artiklen her nede fra og op for at samle det hele igen.

Nu skal vi have noget benzin ned til karburatoren og dette lille trick tager udgangspunkt i at din scooters benzinhane er vakumstyret. Denne slange løsner du fra studsen og suger forsigtigt i den. Med dit sug i slangen åbnes den vakumstyret benzinhane og benzin vil løbe ned til karburatoren. Der burde ikke komme benzin ned af den slange som du suger i, så er din benzinhane med garanti i stykker.

Vakumslange

Efter at have tilført benzin til karburatoren via vakumslangen, sætter du den på studsen igen.

Du burde nu kunne starte din scooter med el-starter eller kickstarter.

Sæt dig på hug, ligesom da du skulle tømme bundkarret for at se efter utætheder. Hvis du ser noget benzin dryppe er det med garanti den sorte tætningsliste der ikke lukker ordentligt.

Håber du kom smertefrit igennem artiklen, det er faktisk meget lige til hvis man tager den med ro.

Copyright 2016 © Billig-Scooter.dk