Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvordan er loven Helt præcis...
Hej alle sammen, har et lille spørgsmål ang konfiskering af ulovlig scooter.

Hvis nu "Peter" blev stoppet på ændret scooter 1. gang og 2. gang, og før har gået taget en scooter fra ham. og han så gik ud og stjal en scooter der var ændret og blev stoppet. vil de så tage scooteren??

Faldt over et indlæg på scooterGalleri hvor der var en der mente de ik ku hvis tingene hang sådan sammen.. undre mig lidt??
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

TFaucheur Skrev:Hej alle sammen, har et lille spørgsmål ang konfiskering af ulovlig scooter.

Hvis nu "Peter" blev stoppet på ændret scooter 1. gang og 2. gang, og før har gået taget en scooter fra ham. og han så gik ud og stjal en scooter der var ændret og blev stoppet. vil de så tage scooteren??

Faldt over et indlæg på scooterGalleri hvor der var en der mente de ik ku hvis tingene hang sådan sammen.. undre mig lidt??

Ja, hvis scooteren kan trille over de 43 km/t, så bliver den også tager 3. gang.

Hvis der derimod er over 3 år imellem 2. og 3. gang, så slipper han med 1000kr i bøde og de ulovlige dele bliver konfiskeret.

Svar
Hvad sker der hvis en køber en stalker f.eks. og bliver stoppet 2 gange også sælger den videre til mig.
Bliver den så taget første gang jeg bliver stoppet eller hvad?
Svar
Xipe Skrev:Ja, hvis scooteren kan trille over de 43 km/t, så bliver den også tager 3. gang.

Hvis der derimod er over 3 år imellem 2. og 3. gang, så slipper han med 1000kr i bøde og de ulovlige dele bliver konfiskeret.

Mente mere at hvis en der har fået konfiskeret sin scooter en gang før (efter 2. gang) Stjæler en ulovlig scooter , og ejeren af den ulovlige scooter aldrig har været stoppet... tager de så scooteren?

Så bliver føreren vel bare sigtet for tyveri og sigtet i henhold til Scooterloven igen ???
Svar
Rodding Skrev:Hvad sker der hvis en køber en stalker f.eks. og bliver stoppet 2 gange også sælger den videre til mig.
Bliver den så taget første gang jeg bliver stoppet eller hvad?

Det følger ham der er blevet sigtet på scooteren.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

TFaucheur Skrev:Hej alle sammen, har et lille spørgsmål ang konfiskering af ulovlig scooter.

Nu vil jeg nødig lægge mig ud med ekspertisen på det forum, men blot stilfærdigt sige, at tingene (loven) er skruet sådan sammen, at konfiskationen er betiinget af, at der er foretaget en ulovlig konstruktiv ændring. Ikke af, om den kan køre for hurtigt, eller ej. Da de to ting så normalt følges ad, kan det måske synes som ordkløveri, om den bliver taget for det ene , eller andet - men det er det ikke :? . I og med, at det man bliver taget for er, at man har foretaget en ulovlig handling, bliver straffen "personlig". Dvs. den følger personen, der har udført handlingen, og ikke knallerten. Følgen af det, er så, da straffen for gentagelsestilfælde bla. kan være konfiskation af et ulovligt køretøj, uanset, om det er samme køretøj, man tidligere blev straffet for at have foretaget ulovlige indgreb på, eller ej, at politiet kan konfiskere en hvilket som helst ulovlig konstruktivt ændret knallert, du måtte køre på, anden gang, du bliver taget.

Eller kort. Det er personen, der har et "klip" i forvejen, ikke knallerten. Så uanset, hvis knallert , det er, eller hvordan, du har fået den, så er din straf, anden gang, at den knallert, du kører på, bliver konfiskeret. Såfremt, det er en lånt knallert, vil politiet, hvis det orker, først forsøge, at konfiskere din egen knallert, hvis du har en stående hjemme. Men er den af ringe værdi, tager de den lånte, du kørte på. Konfiskationen, skal betragtes som en "tillægsbøde", idet lovgiverne mener, at den bøde, man kan give, ikke i sig selv, er stor nok. Det nytter altså ikke noget, at to kammerater "låner" hinandens knallerter, og så håber på, at politiet konfiskerer et eller andet gammelt lig, man har stående derhjemme, som ens egen. Dummere, er politiet ikke :wink: .

Det er derfor uden betydning, om du køber en knallert, som den tidligere ejer, er blevet stoppet på før. Det påvirker ikke dit antal af "klip".

Eneste smutvej ud af "klipperiet" er, hvis du kan sandsynliggøre, at du kun har lånt den ulovlige knallert kortvarigt. Kortvarigt, er ikke defineret, men skal tolkes, som en kort tur til købmanden eller lignende. I det tilfælde, vil du ikke blive sigtet for, at have foretaget de ulovlige konstruktive ændringer, og du vil derfor heller ikke få et "klip". Du vil dog stadig kunne få en bøde for, at have kørt for stærkt, eller kørt på ulovlig knallert - men ikke et "klip", der tæller. Men man skal nok kunne synge godt for sin syge moster, før de hopper på den :? .

Håber ikke, at jeg har trådt de herrer på det andet forum, for meget over tæerne, med min egen beskedne udlægning. Men jeg kan da sagtens tage grueligt fejl i min tolkning af "teksten" :oops:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
ja okay... Smil

Jeg ved godt de kan uanset om det din eller lånt hvis du, (brugeren(låneren) af scooteren før er sigtet eller har fået konfiskeret en scooter.
Men hvis lille Lars har en scooter, feks. stående der hjemme til fritidsbrug, eller som stort set står stille konstant (men dog med ændringer) og han aldrig har været sigtet i henhold til den ny lov. hvis så den bliver stjålet, og ham der stjæler den har tidligere domme i henhold til den ny scooter lov..

Så kan han vel bare tage sin scooter tilbage, rejse erstatningskrav ovs. og ham der stjal den, bliver vel så sigtet for brugstyveri og i henhold tik scooter loven??

Det indlæg jeg så var noget med hans scooter var i forældrenes navn og hvis han blev stoppet var den stjålet, og så ville hans forældre trække sagen tilbage. og han blev kun sigtet i følge loven, men de ku ik konfiskere den... indlægget var kun 4mdr gammel, det jeg studsede over..

:?
Svar
TFaucheur Skrev:ja okay... Smil

Jeg ved godt de kan uanset om det din eller lånt hvis du, (brugeren(låneren) af scooteren før er sigtet eller har fået konfiskeret en scooter.
Men hvis lille Lars har en scooter, feks. stående der hjemme til fritidsbrug, eller som stort set står stille konstant (men dog med ændringer) og han aldrig har været sigtet i henhold til den ny lov. hvis så den bliver stjålet, og ham der stjæler den har tidligere domme i henhold til den ny scooter lov..

Så kan han vel bare tage sin scooter tilbage, rejse erstatningskrav ovs. og ham der stjal den, bliver vel så sigtet for brugstyveri og i henhold tik scooter loven??

Det indlæg jeg så var noget med hans scooter var i forældrenes navn og hvis han blev stoppet var den stjålet, og så ville hans forældre trække sagen tilbage. og han blev kun sigtet i følge loven, men de ku ik konfiskere den... indlægget var kun 4mdr gammel, det jeg studsede over..

:?
Ejeren, der har fået den stjålet, kan ikke få den tilbage Ked af det . Han må anmelde tyven for tyveriet, og efterfølgende anlægge en civil erstatningssag, for at få sin knallert erstattet ( der er ikke nogen scooterlov). Det er straffereglerne og erstatningsreglerne, der kommer på bane.

Konfiskation kan ske af 1. og 2. parts knallert, og endog af 3. parts knallert. Er du bruger af en firmaknallert, der er leaset fra et andet firma, ryger den også.

Så den med, at knallerten står i forældrenes navn, og knægten skulle have stjålet den fra forældrene (i forvejen vanskeligt, at retsforfølge), går altså lige så lidt, som omtalte "gensidige udlåning" af knallerter mellem kammerater. Så pas på, hvem du låner din ikke helt lovlige knallert ud til. Har han et "klip", er det Goodbye, kære knallert :goodbye: .
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
kragen Skrev:Ejeren, der har fået den stjålet, kan ikke få den tilbage Ked af det . Han må anmelde tyven for tyveriet, og efterfølgende anlægge en civil erstatningssag, for at få sin knallert erstattet ( der er ikke nogen scooterlov). Det er straffereglerne og erstatningsreglerne, der kommer på bane.

Konfiskation kan ske af 1. og 2. parts knallert, og endog af 3. parts knallert. Er du bruger af en firmaknallert, der er leaset fra et andet firma, ryger den også.

Så den med, at knallerten står i forældrenes navn, og knægten skulle have stjålet den fra forældrene (i forvejen vanskeligt, at retsforfølge), går altså lige så lidt, som omtalte "gensidige udlåning" af knallerter mellem kammerater. Så pas på, hvem du låner din ikke helt lovlige knallert ud til. Har han et "klip", er det Goodbye, kære knallert :goodbye: .

Okay, undrede mig og lidt. men hva betyder det her citat fra loven: "Konfiskation kan dog undlades, hvis
særlige grunde taler derfor.« Fra, Uddrag som angår knallert:
Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 29. maj 2008
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Konfiskation af knallerter m.v.)
§ 1

Fundet på http://www.sikkertrafik.dk/BogU/Knallert...ndrin.ashx

Og hvis man har fået dom, og fra kendt en før, så starter man åbenbart forfra. Dvs bliver man stoppet efter der, ska man skille lortet ad, som man sku 1. gang. Er det og en røver??

"Prøver bare og forstå loven"
Svar

kragen Skrev:Konfiskation kan ske af 1. og 2. parts knallert, og endog af 3. parts knallert. Er du bruger af en firmaknallert, der er leaset fra et andet firma, ryger den også.
Fortvivlethock: Det viste jeg ikke lige. Så hvis ikke der er et eller andet system så tredjemand kan kontrollere ens "klip-status" så betyder det faktisk at det er forbundet med ret stor risiko at udleje knallerter i Danmark. Ok, nu har vi ikke helt samme tradition for dette som i sydeuropa, men der er da nogle stykker som leaser til firmaer.

Til gengæld vil jeg mene at det vil være muligt for ejeren at få knallerten tilbage hvis den sjæles og tyven derpå tuner den og får den konfiskeret af politiet - også uden en separat civil sag. Lidt på samme måde som du er nødt til at aflevere en maskine du har købt i god tro, men så senere viser sig at være stjålet, således kan politiet ikke have ret til at straffe et offer for noget som en tyv har gjort. Sådan en sag ville jeg ikke have noget imod at gå i retten med... supleret med en hælerianklage mod politiet (de sælger jo maskinen på auktion).

8)
Svar
Kan der egentlig være pant i en knallert, ligesom der kan i en MC eller bil?

Hvor vil jeg hen med det spørgsmål?

Jo. Hvis jeg køber en MC af en person, vis bank har pant i maskinen, så har jeg, så vidt jeg ved, spildt mine penge og købet er strengt taget ugyldigt - eller rettere så hænger jeg på restgælden, hvis jeg vil beholde maskinen. I grove træk korrekt?

Hvad så hvis man forestillede sig at politiet konfiskerer en knallert med pant i (forudsat at der kan være det) - så står de jo med et køretøj som ikke er retmæssigt deres, men en eller anden banks? Eller er det ikke sådan klaveret spiller? :roll:
Svar
Hvis man køber scooter brugt, hvordan kan man så vide om ejeren er blevet stoppet før, så man ikke køber en scooter, der er blevet stoppet 2 gange før, også hvis man selv bliver stoppet en gang mere får man den konfiskeret?
Svar

Forum spring: