Søg Garagen Hej Gæst! Register

2 takter vs 4 takter
#1
Nu er jeg ved at skulle anskaffe mig en ny scooter og har tidligere efterspurgt forslag til hvilken jeg skulle vælge

Der endte det op med 3 forslag

1: Gilera Runner
2: Piaggio New Zip/Fly
3: Yamaha Neos
Disse 3 blev anbefalet udfra at opfylde mine krav som var følgende:

-Den skal være meget lidt støjende da jeg ikke gider sådan en larmende en.
-Den skal køre langt på literen
-Jeg kører 180km om ugen så den må gerne have en tankstørrelse der gør at jeg max skal tanke en gang om ugen.
-Den skal være ULTRA pålidelig så jeg ikke risikerer at gå i stå ½vejs mellem hjem og arbejde (18km mellem hjem og arbejde=langt at gå hvis den går i stå ½vejs)
-Der skal kunne monteres en bagageboks på den uden det betyder at man skal lave alle mulige tricks for at komme ned til benzinhullet.(på den der Dr-Big jeg har skal man vippe bagageboksen til siden hvilket er et helvede hvis den er fuld)
-Det skal være en 30km/t knallert (Med andre ord er en 45 knallert ikke interessant)

Nu er jeg så usikker på hvilke fordele der er på hhv. en 2 takt motor (Runneren) og en 4 takt motor (Zippen/fly/Neos)

Kan nogen kort ridse fordele og ulemper op ved en 2 og en 4 takt?
Det skal siges at jeg er ikke god til at fikse en masse selv så det er ikke en fordel at den er nem at reparere...for det er det ikke for mig :-)


Og så et sidespørgsmål.
Hvad koster en 4 takter ca i service priser? Det er noget med at den skal serviceres hver 3000 km?

På forhånd tak og rigtig god påske.

(For god ordens skyld skal jeg sige at jeg har stillet dette spørgsmål andet steds på nettet men desværre døde tråden grundet et floded forum)
--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
De fleste knallerter skal til service efter hver 3-5.000km. Mig bekendt, er det kun Peugeot (og måske ikke alle modeller), der skal til service hver 6. måned - uanset km tal Grin
Svar
#3
Jeg kører selv Kymco Agility (4T) og har været ganske tilfreds.

Den runder 4 år og 27.000 km i disse dage. Den trænger dog efterhånden til en mere prof. inspektion!
(dæk, forhjulsleje (?), karburatorrens, bremser)

De typiske serviceeftersyn har ligget mellem kr. 800,- og kr. 1.600. Diverse reservedele, olie mm incl.

Olieskift, som specificeres til ca. hver 2.000 km for denne maskine, er noget man nemt selv kan klare. Rulleskift kræver lidt mere værktøj, men er heller ikke svært.
Det mest bøvlede, jeg selv har udført, er nok justering af ventiler, men har man, som jeg, gjort det et par gange, så er det også rutine.
3 gg lapning af baghjul med ca. 1 års mellemrum har dog også været lidt af en kamp Ond

Naturligvis, olieskift og ventiler er ikke noget, man skal bekymre sig om på en 2Ter, men så går den nok heller ikke rent rutinemæssigt over 50 km/l!
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#4
OK, tak for gode svar

Men hvilke modeller af 4 taktere ville i anbefale mig?

det kan siges jeg er 33 år, 182cm høj og vejer 80-82kg afhængig af om det er før eller efter jul 8)
--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar
#5
davgaard Skrev:Nu er jeg så usikker på hvilke fordele der er på hhv. en 2 takt motor (Runneren) og en 4 takt motor (Zippen/fly/Neos)

Kan nogen kort ridse fordele og ulemper op ved en 2 og en 4 takt?


Lidt groft stillet op....

2-takt fordele
- Omkring dobbelt så meget rå power som en 4-takter ved samme slagvolumen/tuningsgrad.
- Simpel konstruktion og nem at vedligeholde.
- Gennemgående højere kvalitet (hvilket dog ikke har så meget med "antallet af takter" at gøre, men mere det faktum at high-end mærkevare segmentet har en forkærlighed for 2-taktere).


4-takt fordele
- Lavt støjniveau (og selv hvis den larmer er støjen mindre irriterende end 2-takterens).
- Lavere benzinforbrug.
- Kører godt som lovlig 30'er fordi den svagere 4-taktsmotor passer bedre til de fartgrænser som de danske politikere vil acceptere (flere 2-taktere skal nærmest vold-kvæles med begrænsninger for at kunne køre så langsomt).



davgaard Skrev:Og så et sidespørgsmål.
Hvad koster en 4 takter ca i service priser? Det er noget med at den skal serviceres hver 3000 km?

Jeg kender kun Runneren og Neos 4T. De skal begge jfr. servicebogen til et "liile service" for hver 3000 km og et "stort service" for hver 6000 km.

At have en ajourført servicebog kan have betydning ved reklamationer samt for salgsprisen hvis du senere vil af med maskinen, men i praksis er den lille service helt overflødig for Runneren. Der er intet på denne særdeles solidt byggede og pålidelige maskine som slides på 3000 km og det eneste værkstedet reelt foretager sig er at inspicere den visuelt - måske skifte tændrøret - og så ellers skrive en regning på en fem-hund eller deromkring.

For Neos 4T er 3000 km servicen vigtig eftersom den primært består af et olieskift, og på en 4-takter bør man som bekendt aldrig sløse med olien da det er essentielt for motorens levetid. Til gengæld er det nemt at gøre selv, så hvis du er ligeglad med stemplet i servicebogen kan du gøre det på et kvarter hjemme i indkørslen - endda uden at få sorte negle. Billigere 4-taktere kræver også justering af ventiler efter 3000 km, men her er intervallet for Neos 4T hver 12.000 km så det er noget der ikke skal gøres ret tit. Det samme gælder rem og ruller som er spec'et til 10.000 km (og det passer ret godt i praksis).

Dit kørselsbehov på 180 km/uge svarer til en lille service hver 3. måned og en stor service hvert halve år. Priserne varierer fra sted til sted, men hvis vi tager Scooter City så tager de pt. 425 kr for en lille service og 1050 kr for en stor. Hertil kommer materialer - primært olie, tændrør og bremseklodser. Senere også ruller og drivrem. Så hvis du følger service-forskrifterne slavisk og ikke laver noget som helst selv, skal du nok regne med et par tusser om året i service og vedligeholdelsesomkostninger. Dette kan du som sagt nemt reducere til det halve eller mindre ved at lave et minimum af vedligeholdelse selv...


davgaard Skrev:1: Gilera Runner
2: Piaggio New Zip/Fly
3: Yamaha Neos
Du er en oplagt kandidat for en af de to 4-taktere ud fra følgende argumenter...

- Du vil køre 30'er.

- Du er over den alder hvor fyre mener at størrelsen af deres manddom er direkte proportional med hastigheden på deres scooter.

- Du virker som om du mere leder efter et prisoptimalt og pålideligt transportmiddel end en racer.

- Du har en vægt og størrelse som gør at du kan køre komfortabelt på alle 3 maskiner. Var du meget højere eller tungere ville Runneren have en fordel eftersom den har en tilladt bære-evne på over 50 kg mere end Neos og Zip. Det er også klart den mest komfortable af de 3 til langture, men dine 36 km/dag er faktisk ikke mere end du kan køre på hvilken som helst af dem uden at skulle bruge talkum og kartoffelmel. Jeg kører 60 km/dag (30 km i eet stræk) på Neos 4T uden at kunne klage over komforten.

- Runneren kræver lidt akrobatik ved påstigning hvis den har topboks på grund af den høje midterkonsol. Normalt stiger man på som en MC ved at svinge benet over sadlen, men med topboks er det noget med et højt knæløft i stedet. Zip og Neos har den klasiske scooter form, så de er ikke sværere at stige på med topboks end uden. Med hensyn til tankdækslet så sidder Neos'ens under sadlen (se billede i min profil), så hvis topboksen ikke spærrer for hjelmbrønden spærrer den heller ikke for tankningen.

8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
OK, tak for en helt vild brugbar gennemgang...mange tak

Jeg tror det bliver en Neos jeg satser på.

Dog et enkelt krav jeg vist ikke har fået listet. Kan man få en bagageboks monteret på den?

Og hvad ligger sådan noget i prismæssigt cirka?
--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar
#7
davgaard Skrev:Dog et enkelt krav jeg vist ikke har fået listet. Kan man få en bagageboks monteret på den?

Og hvad ligger sådan noget i prismæssigt cirka?

Der er flere forskellige muligheder. Jeg foretrækker personligt GIVI som hører til i den lidt dyrere ende. Det er et modulært system hvor du køber et "monterings-kit" til din maskine bestående af stativet og på dette kan du så montere en boks via en snap-låse anordning. Boksen, som altså vælges separat, kan så igen udstyres med et ekstra højtsiddende bremselys og en rygpude. En Neos i fuldt GIVI kan for eksempel se således ud...

[Image: 3246.jpg]

I dette tilfælde er det en 30 liters boks. Her kan du se hvordan monterings-kittet er boltet på...

[Image: 3247.jpg]

Sædet vipper fremad, så boksen vil ikke forhindre føreren i at tanke eller få fat i sin hjelm. Priserne ligger typisk på omkring en tusse med det hele, men kvaliteten er også derefter. Desværre er den danske importør skod når det kommer til hjemmeside, men du kan da downloade en prisliste her.

Vil du slippe billigere kan du kigge hos Tante Hansen i stedet. Her kan du få en 25 liters for 300 kr plus 40 kr til et universalbeslag. Jeg har ingen erfaring med denne og aner ikke hvordan den sidder fast, men det er der sikkert andre herinde som ved mere om. I hvert fald er den billig.

I øvrigt er tobbokse et godt "forhandlings-objekt" når man køber en ny maskine. Du skal jo huske at træne "din indre jyde" ved at prøve at krejle når du har mulighed for det. Så du kan lige så godt prøve at skubbe lidt til din forhandler med: "Tjah, jeg ville jo enormt gerne købe den Neos som står derovre, men jeg har virkelig brug for en topboks. Hvad kunne jeg få sådan en oven i handlen for?" Hvis du ikke kan få den med gratis, kan du måske i det mindste få den monteret uden beregning....
:wink:
Svar
#8
Det er rigtigt. Jeg havde nu også tænkt mig at bruge krejler fremgangsmåden...selvom jeg bor på Sjælland.

Men Jeg har siddet og kigget på yamaha motors danske hjemmeside og der ser det ud som om at 30km/t udgaven af en Neos kun fås som 2 takter...

Den er her
http://www.yamaha-motor.dk/produkter/sco...=techspecs

4 takt udgaven står kun under oversigten over 45 km/t knallerter.

Er det bare en fejl eller hvordan? Eller er det fordi Neos 2009 udgaven ikke er på hjemmesiden?

http://www.yamaha-motor.dk/produkter/scootere/

På forhånd mange tak for hjælpen...du har været indtil videre intet mere end udslagsgivende for at jeg nok vælger en Neos..mange tak
--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar
#9
Runnerdude Skrev:Du er en oplagt kandidat for en af de to 4-taktere ud fra følgende argumenter...

- Du vil køre 30'er.

- Du er over den alder hvor fyre mener at størrelsen af deres manddom er direkte proportional med hastigheden på deres scooter.

- Du virker som om du mere leder efter et prisoptimalt og pålideligt transportmiddel end en racer.


8)

Og så skylder jeg lige at sige...at du rammer helt plet her. Jeg er 33 år (34 lige om lidt) har 2 børn, er gift, har bil og motorcykel og er i det hele taget sat. Så jeg er fuldstændig ligeglad med ræs og om det ser smart ud og sådan...driftstabilitet og økonomi er de vigtigeste parameter
--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Og jeg har lige et ekstra spørgsmål

Er det muligt at gøre således at sådan en Neos kommer til at køre omkring 40km/t istedet for 30. Altså uden det går udover stabilitet og brændstof-økonomi og larm?

Eventuelt noget man kan få dem til at fixe i butikken?
--------------------------------------------------------
1 ryk i dolken er bedre end 10 dolke i ryggen!
Svar
#11
Du skal have fjernet begrænsningen i variator. Måske er de behjælpelige med dette i butikken. Resultatet er omkring 45-55 kilometer i timen, længere på literen og mindre støj. Derudover lever din motor længere. Ulemper: Det er ikke lovligt.
GS
Svar
#12
Jeg købte min GIVI hos dem her:
http://www.louis.de/
http://www.louis.de/_4020c07b941398772e2...r=10024282

Min store ABUS lås er også hentet der.
http://www.louis.de/_4020c07b941398772e2...r=10001797

Det er noget siden, jeg handlede hos dem, så jeg ved ikke om de har ændret politik. Kreditkort og et rimeligt kendskab til tysk, og vi kørte.

Oh, de er begyndt at skrive på engelsk!!!!
http://www.louis.de/_4020c07b941398772e2...ic=foreign
Der er stadig intet i vejen for at shippe til DK. Det koster lidt mere (8€ eller ca. 60 kr), men så er der også plads til en hel del kg (hele 50) i samme sending!
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar


Forum spring: